Even voorstellen en opzoek naar eerste auto.

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Plaats reactie
Daniel
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jun 2022, 14:34
Echte naam: Daniel
Autotype: Zoekende naar een geschikte 3L
Kilometerstand: 000.000km

Even voorstellen en opzoek naar eerste auto.

Bericht door Daniel »

Hallo,

Wat mooi om te zien dat er een heus forum is toegewijd aan de Audi A2 3L en de Lupo 3L. De titel zegt het al, maar ik ben opzoek naar een eerste zuinige goedkope auto. Ik ben woonachtig in Friesland en 28 jaar en na de zomer moet ik ongeveer 1,5 jaar lang 288km per dag in totaal voor twee à drie dagen in de week rijden, voor 90% over de snelweg (afsluitdijk).

Ik wil zo goedkoop en efficiënt mogelijk autorijden, omdat ik niet veel geld tot mijn beschikking heb. Ik zag op https://www.spritmonitor.de/en/evaluati ... odels.html dat de 3L auto's het meest zuinig scoren in het daadwerkelijke verbruik in de categorie van de diesels. Dit superzuinige aspect, samen met het innovatieve bouwwerk met het aluminium frame van de Audi A2 3L trok mijn interesse. Andere auto's die mijn interesse trokken zijn: Daihatsu Cuore 1.0 benzine en de Peugeot 107 diesel.

Om de kosten goed in beeld te krijgen heb ik een kostenoverzicht gemaakt van de Audi A2 3L, de Daithatsu Cuore 1.0 benzine en de Peugeot 107 diesel per jaar. De brandstofprijzen die ik heb aangehouden zijn €1,98 voor diesel en €2,29 voor benzine.

Audi A2 3L
Gemiddeld verbruik 3,6L (zal waarschijnlijk minder zijn, omdat ik voornamelijk op de snelweg ga rijden).
Brandstofkosten:
2x in de week: 27.648km = €1.970,75
3x in de week: 41.472km = € 2.956,12

Verzekering: €608,28 per jaar
Wegenbelasting: €636 per jaar

Totaal aantal kosten per jaar (excl. onderhoud):
2x in de week rijden:
€3.215,03

3x in de week rijden:
€4.200,4

Peugeot 107 diesel
Verbruik 4,2L
Brandstofkosten:
2x in de week: 27.648km = €2.299,21
3x in de week: 41.472km = € 3448,81

Verzekering: €492,72 per jaar
Wegenbelasting: €814 per jaar

Totaal aantal kosten per jaar (excl. onderhoud):
2x in de week rijden:
€3605,93

3x in de week rijden:
€4755,53

Daihatsu Cuore 1.0
Verbruik 4,75 L
Brandstofkosten:
2x in de week: 27.648km = €3.007,41
3x in de week: 41.472km = €4511,12

Verzekering: €310,56 per jaar
Wegenbelasting: €516 per jaar

Totaal aantal kosten per jaar (excl. onderhoud):
2x in de week rijden:
€3833,97

3x in de week rijden:
€5.337,68

Conclusie en vraag

Conclusie is dus dat de Audi A2 3L de meest zuinige en goedkope is voor één jaar (exclusief onderhoud), als ik al maar twee keer in de week zou gaan rijden. Ik heb de Lupo 3L niet meegerekend, ik las ook dat de Lupo alleen geschikt is voor mensen die hun eigen auto goed kunnen onderhouden? De vraag voor mij is nu, hoe zit het qua onderhoud met de Audi A2 3L? Wat zijn jullie gemiddelde onderhoudskosten per jaar? Weten jullie toevallig ook hoe dit zit met de 107 en de Cuore? Zie ik verder nog wat over het hoofd als ik deze auto wil kiezen? Ik ben niet super handig, maar ik zou het één en ander kunnen leren en zoal zelf de olie kunnen vervangen. Is de Audi A2 3L een slimme aankoop? Is de A2 3L wat betrouwbaar verder? Dieselverbod wordt steeds groter na 2025 zo te zien, hoe waarde vast zal de A2 3L zijn na twee jaar?

Alvast bedankt voor het lezen en het reageren.
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Even voorstellen en opzoek naar eerste auto.

Bericht door Johan »

Wat een leuke intro.
Je hebt heel wat gegevens en feiten op een rij gezet.

in je slotconclusie, waarbij je de Lupo overslaat, vraag je om advies.

Die krijg je hier dan ook.

Verdiep je ook eerst eens in de onderhoudskosten. De Lupo en A2 -die dezelfde motor en versnellingsbak hebben- hebben per sé regelmatig onderhoud nodig.
De belangrijkste is, zeker nu ze wat ouder worden, de basisinstellingen.
je zal er namelijk een kopen met hoge km stand, want ze zijn gemaakt om veel km mee te rijden. en de meeste hebben dan ook veel km.

De vraag is eigenlijk, wat kunen je vandaag de dag nog kopen aan A2 in de 3L uitvoering, want daarover hebben we het. Niet de benzine, niet de normale diesel.
De 3L van Lupo en A2 heeft een bijzondere versnellingsbak die dus veel aandacht en verzorging nodig heeft. Het is een handgeschakelde bak, die middels hydrolica wordt geschakeld.
Zijn er stukken mee? Laat zo'n auto dan meteen al staan, want de reparatiekosten zijn -afgezet tegen de waarde van een 3L- te hoog aan het worden.

Eigenlijk schrijf ik nu misschien wel om af te raden een 3L te kopen. Niet dus, maar bereid je goed voor en wees alert op miskopen.
Velen zullen voor een interessant bedrag hun bolide weg willen doen, maar er zit intussen veel troep tussen.

Een Lupo zelf onderhouden t.o.v. een A2 concludeer je? Ik vraag me af waarop gebaseerd. Ze hebben dezelfde problemen en nukken.
Een Cuore is een prima auto. De 107 is een Peugeot. Praat is met iemand die Peugeot rijdt...

Ik kan nog veel meer schrijven, maar heel veel van wat ik erover wil vertellen staat al hier op het forum. Succes en uiteraard zie ik graag een reactie terug
Daniel
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jun 2022, 14:34
Echte naam: Daniel
Autotype: Zoekende naar een geschikte 3L
Kilometerstand: 000.000km

Re: Even voorstellen en opzoek naar eerste auto.

Bericht door Daniel »

Hallo Johan,

Bedankt voor jouw reactie en advies. Ik wist niet dat de Lupo en de A2 dezelfde motor en versnellingsbak hadden. Al had ik wel wat over de complexiteit gelezen hiervan, dus ik kan het mij voorstellen. Ik begrijp wel dat deze auto's regelmatig onderhoud nodig hebben inderdaad door de hoge km stand. Ik had het inderdaad over de diesel uitvoering van de A2 3L. Hoeveel onderhoud hebben dit soort auto's nodig dan en hoe vaak? En aan wat voor onderhoud moet ik dan denken?

Ik ben onwetend wat betreft het onderhoud van de 3Ls, dus vandaar dat ik eigenlijk afvraag of de afweging om een 3L te nemen het waard zou zijn in mijn situatie. Als er geen verschil zit tussen de A2 3L en de Lupo, dan maakt dit qua onderhoud waarschijnlijk niet veel uit en dan is zelf onderhouden niet mogelijk voor mij als dit verder dan de olie vervangen gaat.


Wat betreft de Peugeot 107, de beste Peugeot is een Toyota en dat is de 107. De Peugeot is identiek aan de Toyota Aygo en de Citroen C1 namelijk, ze gebruiken alle drie een door Toyota ontwikkelde 3-cilinder 1-liter benzinemotor haha. Ik zag wel op Spiritmonitor dat de 107 laag is qua verbruik, al is daar ook niet een hele grote database van. Wellicht is de Peugeot toch wat efficiënter gebouwd wat betreft het verbruik? Maar als ik voor benzine ga, dan is de Cuore alsnog goedkoper in verbruik en die is ook lichter, dus goedkoper in de wegenbelasting. Maar goed, als ik voor de Cuore ga, dan zit hier per jaar als ik drie keer in de week ga rijden dus 1.137 euro verschil in exclusief het onderhoud ten opzichte van de A2 3L.

Ik vroeg mij trouwens nog wat af, op Marktplaats zag ik zoal de 3L 'specialist' Elzinga. Is er al meer bekend over zijn expertise? Hij verkoopt wel veel 3L, https://www.marktplaats.nl/u/lupo-3l-sp ... ga/479028/.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Even voorstellen en opzoek naar eerste auto.

Bericht door Nietsnut »

Welkom Daniel,

je stelt goede vragen waarop wij al heel lang terug antwoord hebben gegeven :) Kortom, spit het forum eens door, inclusief de wiki.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Even voorstellen en opzoek naar eerste auto.

Bericht door Johan »

Zoals "nietsnut" al aangeeft staan heel veel antwoorden gegeven op het forum.

Het verschil dan wel overeenkomst met de Peugeot is me bekend.
Je komt niet verder dan een oliewissel, dan ben je voor alle gespecialiseerde onderhoud aangewezen op 3L experts.
Die zijn zeldzaam aan het worden, wat je zeker niet moet doen is naar de VAG garages gaan. Die snappen niks van hun eigen 3L techniek en vragen torenhoge prijzen. Niet doen.

Elzinga is in het noorden een van de weinigen die je wel verder kan helpen.
Alhoewel je je echt serieus moet afvragen of je een geschikt exemplaar van de Lupo of A2 kan vinden.
Je kent de gevaren niet waarop te letten en dan kunnen ze je met mooie praatjes van alles aansmeren.

Mooiste zou zijn om er een via dit forum (of het bevriende AudiA2 forum) aan te schaffen bij iemand die er een weg doet, en dat komt wel af en toe voor.
Je kan een zoektopic starten. Op dit forum kennen wij de meeste A2 en Lupo rijders/auto´s wel.

Het belangrijkste onderhoud is de z.g. "basisinstelling". Verder is de techniek waarop koppelen en schakelen werkt storing en onderhoudsgevoelig.
Mijn advies voor nu is: spit eerst dit forum eens goed door en beslis dan of je een 3L wil aanschaffen.
Er is qua 3L techniek weinig verschil tussen de Lupo en A2.

De dieselmotortjes zijn vrij probleemloos en gaan al richting de 1 miljoen km mee, in sommige gevallen.
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”