BlokkieTDI even voorstellen met de Luup

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Plaats reactie
BlokkieTDI
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jul 2023, 13:36
Echte naam: Senna Blok
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 416.246km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Softblue - LR5A
Brandstof: Premium diesel

BlokkieTDI even voorstellen met de Luup

Bericht door BlokkieTDI »

Hoi iedereen van het 3L-Vrienden forum!

Ik ben Senna, 19 jaar, werkzaam als monteur bij Mercedes-Benz. Ik heb in april dit jaar mijn eerste lupo aangeschaft. Dit was eerst even wennen, aangezien ik een grote lompe Volvo gewend was, maar werd al snel verliefd op de karakteristieke eigenschappen van de Lupo 3L.

Ik heb de auto een paar maanden “standaard” gereden. De vorige eigenaar heeft er een recaro uit een GTI Mk3 VR6 ingezet, ander filter, schroefsetje en Ibiza Cupra velgen eronder. Ook is de wagen reeds gechipt.

Na een paar maanden zo te hebben gereden werd het voor mij tijd voor nog wat meer pit. Ik vermoed dat de auto toen rond de 75pk had.

Na wat denken en research doen heb ik gekozen voor een custom front-mount intercooler, met grotere verstuivers van een ASZ/ARL. Verder heb ik bijna het gehele interieur gestript en een freeflow uitlaat gemonteerd. Auto vliegt erover, maar mis nog wat turbodruk (piekt op 2 bar, valt dan terug naar 1.5)
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: BlokkieTDI even voorstellen met de Luup

Bericht door Johan »

Zonde
Hele 3L concept aan gort
BlokkieTDI
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jul 2023, 13:36
Echte naam: Senna Blok
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 416.246km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Softblue - LR5A
Brandstof: Premium diesel

Re: BlokkieTDI even voorstellen met de Luup

Bericht door BlokkieTDI »

Deels met je eens, desondanks helpen de lichtgewicht delen. Met de grotere verstuivers haal ik desondanks bij 80km/h gemiddeld 2.7 liter op 100km. Dus nog steeds een echte 3L :cool:
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: BlokkieTDI even voorstellen met de Luup

Bericht door foppe »

Ik vind het wel leuk hoor wat je hebt gedaan met dat tunen. Er is ooit een 3L geweest, getuned tot 127pk.
Die ging best rap moet ik zeggen!


Een vriend van me heeft het anders gedaan. In zijn lupo 3L heeft hij een 1.4 TDI met complete aandrijving gemonteerd. Ook grotere turbo, verstuivers, intercooler en freeflow.
Dat ding had 175pk, vliegen dat ding joh :!:
Hij ging als een malle maar toch bleef ook hij erg zuinig.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
BlokkieTDI
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jul 2023, 13:36
Echte naam: Senna Blok
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 416.246km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Softblue - LR5A
Brandstof: Premium diesel

Re: BlokkieTDI even voorstellen met de Luup

Bericht door BlokkieTDI »

Ik heb geen idee waar de limiet ligt wat betreft de krachten die het ANY blok aankunnen. Momenteel weet ik dat de turbo lichte speling heeft, dus die eerst maar vervangen voor de zekerheid. Gezien de huidige kilometerstand van ruim 416xxx maakt het me niet al teveel uit wanneer hij een keer ‘poef’ doet.

Het uiteindelijke doel wordt 135pk op de wielen.
Ik moet even uitvogelen hoe ik vanaf de iPhone hier een foto kan plaatsen van m’n luupie, want ben er stiekem vrij trots op :grin:
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: BlokkieTDI even voorstellen met de Luup

Bericht door foppe »

De blokkies zijn vrij robuust, die gaan eigenlijk nooit stuk. Ook niet getuned naar een dikke 82-85pk, wat jij eerst had. Ook wel logisch eigenlijk, want het onderblok is in de basis gelijk aan de 1.4TDi

Wat wel veel gerepareerd wordt, is de versnellingsbak. Als er te weinig olie in zit, dan lopen de lagers droog, maar ook de synchromesringen kunnen wel gaan slijten en de schakelvork kan afbreken. Dat is dan debet aan gebrekkig onderhoud aan de gangsteller robot.

Olie controleren van de bak is dus best verstandig, ook controleren op hydraulische lekkage en een basisinstelling is geen onnodige luxe voor jou.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
BlokkieTDI
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jul 2023, 13:36
Echte naam: Senna Blok
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 416.246km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Softblue - LR5A
Brandstof: Premium diesel

Re: BlokkieTDI even voorstellen met de Luup

Bericht door BlokkieTDI »

@foppe hij is omgebouwd naar handbak. Wat ik wel merk is dat ik het vermogen in z’n 3 en 4 erin moet ‘voeren’. Als ik alles in 1 keer erin gooi gaat ie slippen. Koppeling is slechts 70.000km oud. Maar misschien toch maar een Sachs upgrade halen….
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: BlokkieTDI even voorstellen met de Luup

Bericht door foppe »

Mooi beter, met de hand heb je beter gevoel met schakelen.

Slippende koppeling is bekend bij mij. Ik heb dat een paar jaar geleden ook gehad op een snelweg in Frankrijk met een redelijke klim omhoog in een grote heuvel landschap.
De koppeling was redelijk nieuw, maar ineens slipte de motor toch bij 120km/u.

Toen heb ik hem maar in Eco mode gezet, dan heeft ie nog maar 45pk. De snelheid zakte wel wat af, maar hij kwam wel boven.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
BlokkieTDI
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jul 2023, 13:36
Echte naam: Senna Blok
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 416.246km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Softblue - LR5A
Brandstof: Premium diesel

Re: BlokkieTDI even voorstellen met de Luup

Bericht door BlokkieTDI »

Slim! Helaas werkt mijn eco-modus niet meer, dus zal ik daar mijn rechtervoet voor moeten gebruiken. Ik heb een turbodruk-meter, dus kan gelukkig redelijk in de gaten houden wanneer het maximale koppel begint. Zolang ik hem daar buiten hou heb ik geen enkel probleem :auto-swerve:
BlokkieTDI
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jul 2023, 13:36
Echte naam: Senna Blok
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 416.246km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Softblue - LR5A
Brandstof: Premium diesel

Re: BlokkieTDI even voorstellen met de Luup

Bericht door BlokkieTDI »

Update;

As afgesteld voor de variabele schoepen in de turbo, hierdoor stijgt de druk naar een constante 2.1 bar!
Vanavond een aftermarket temperatuurmeter installeren :banana-dance:
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”