Guus' taftgroene Luup: het einde nadert

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Guus' taftgroene Luup: het einde nadert

Bericht door Nietsnut »

Die Stromer is inderdaad redelijk duur, maar mocht ik onbeperkt budget hebben wil ik wel een Trefecta, dat is deze badd-ass bike: helaas kost dit duur qua geld, financieel gezien.

Afbeelding
Na de proefrit vertelden ze me wat de prijs was. Kijk zelf maar op https://www.trefectamobility.com/
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Guus' taftgroene Luup: het einde nadert

Bericht door foppe »

Hoi Guus,
Je moet je niet bezwaard voelen hoor, op een gegeven moment gaat het gewoon niet meer.

Veel succes met je keuze.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
rob.showa
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 578
Lid geworden op: 13 jan 2014, 03:08
Echte naam: Rob
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 feb 2000
Kilometerstand: 329.035km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: 100% biodiesel
Locatie: Dodewaard

Re: Guus' taftgroene Luup: het einde nadert

Bericht door rob.showa »

reichbus schreef:
Nietsnut schreef:Aan alles komt een eind en dat we samen jouw auto weer gefixed hebben was vooral een excuus om eens gezellig bijelkaar te komen en Mike's lekkere Babi-Pangang te kunnen eten!

De speed-pedelec staat wel in het verdomhoekje trouwens, er is nu een voorstel om er verplicht knipperlichten op te hebben en daarnaast gold al een helmplicht. Een goedgekeurde fietshelm is niet voldoende, het moet een helm zin goedgekeurd voor een pedelec.

Goedgekeurde pedelec helmen: https://www.nen.nl/NEN-Shop/Vakgebieden/Arbeid-Veiligheid/Speedpedelec-helm/Gecertificeerd-volgens-NTA-8776.htm

Er wordt gesteld dat de pedelec 45 km/u rijdt en daarom op de rijbaan moet, de gemiddelde snelheid ligt beduidend lager met 33 tot 35 km/u.
https://www.verkeersnet.nl/18277/speed-pedelec-niet-verplaatsen-naar-de-rijbaan/

Pedelecs kun je met Bosch motor kopen en met een Yamaha motor, de eerste gaat 45km/u, de tweede ongeveer 33km/u. Daarmee zou je in theorie de helmplicht en het blauwe plaatje omzeilen?

Een speed pedelec kan je vanaf zo'n 2500 kopen.
Klopt. Ik heb nu een Stromer te leen voor een week. Dat is toch wel een beetje de Ferrari onder die fietsen. De reden om daar voor te gaan is dat je daar gemakkelijker hoge snelheden mee haalt. Daar zit een Boschmotor in en hij heeft een gele plaat. Ik heb daar nu een Abus speedpedelechelm bij die er gewoon als een fietshelm uit ziet. 28 kilometer leg ik af in ruim een uur. Als ik voluit ga, haal ik kruissnelheden van iets boven de 40 km/u. Zuivere rijtijd is om en nabij de 50 minuten, maar de pont gooit roet in het eten. Het fietst echt heerlijk: daar was het weer deze week dan ook wel naar.

Qua fietspad: het rottige is dat je te weinig snelheid hebt om lekker met de auto's mee te kunnen. Ik kies om te beginnen zo veel mogelijk routes waar ik zo min mogelijk last heb van scholieren en ouden van dagen (lees: zo min mogelijk andere fietsers). In de bebouwde kom rijd ik niet harder dan 30 en als ik echt op zo'n fietspad rijd niet harder dan 25. Er zijn ook wel stukken waar ik toch maar de rijbaan op duik. Ingrid heeft dat vanochtend op de St. Anna in Nijmegen gedaan :shock:. Haar snelheidswinst is beperkt, maar ik heb vooral tussen Ewijk en Randwijk stukken waar ik voluit kan gaan. Zo zijn ze nu bezig daar om appels te oogsten en dan rijden ze met kleine trekkertjes en dan een treintje van houten kisten. Die blaas ik zo voorbij: dat is wel grappig. En op de pont heb je ook aanspraak.

Volgende week hopen we op een Stromer St2 te gaan proefrijden. Eens kijken hoe dat voelt.
Kan toch echt sneller.
Reed gisteren nog achter zo'n speedpedelec en ze blaasde er met ruim 45kmh overheen (op mijn Foppereader).

Zelf rij ik regelmatig met de racefiets op en neer van Dodewaard naar Nijmegen, gemiddeld enkeltje 22,5km in 45 min maar echt okselfris kan je het dan niet meer noemen. lolll
Het is echter wel goed voor de lijn, ben ondertussen toch wel al 10kg onderweg verloren.
Nu de aanschaf van een electrische leaseauto af is gevallen ben ik aan het kijken naar een Quest Velomobiel.
Prijzen zijn wel heeeel erg hoog maar het voordeel is dat je wel altijd droog zit.
Ik vind fietsen niet erg / best leuk, maar ik heb een schurfthekel aan regen, en met zo'n Quest is het fietsseizoen wel een heel stuk op te rekken.
I drive my car as I Q my meat ..... Low & Slow

Hyundai Ioniq Electric White 28kWh '18
Mazda MX6 2.5V6 KLZE antraciet '92 2x3cyl
Yamaha XJ 900 '92
Quest ligfiets
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene Luup: het einde nadert

Bericht door reichbus »

Zo'n Quest heb ik ook wel eens naar gekeken, Rob. Die zijn erg mooi en ongeveer net zo duur. De uitgave is dermate hoog dat mijn vrouw er ook achter moet staan/hem ook moet willen gebruiken. Bij de Quest lukte dat niet, maar bij die Speedelec wel. Inmiddels heb ik er zo een gekocht (moet nog geleverd worden). Het testmodel waar ik op reed daar haalde ik vrij makkelijk de 45 km/u mee en soms kom ik voor kortere stukken uit op 48 km/u. Op het stuk tussen Herveld en Randwijk rijden er meer. Ik ben er al diverse tegen gekomen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Guus' taftgroene Luup: het einde nadert

Bericht door Nietsnut »

Een ander nadeel van de Quest is de lange levertijd; je kan zomaar anderhalf jaar wachten op je nieuwe fiets.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Bluehouse307
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 apr 2017, 14:50
Echte naam: hendrik
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2001
Kilometerstand: 446.740km
Transmissie: Automaat
Kleur: Atlantikblau Perleffekt, 4F - LZ5R
Brandstof: Normale diesel
Locatie: amersfoort

Re: Guus' taftgroene Luup: het einde nadert

Bericht door Bluehouse307 »

Hoi

Misschien eens kijken naar een snelle ligfiets. Ik rijdt al 20 jaar op een M5 ligfiets (www.m5ligfietsen.nl) vaak voor woon-werk. Afgelopen 4 jaar deed ik met mijn m5 carbon-high-racer 2-4 enkele ritten per week tussen Amersfoort en Amsterdam, zo'n 52 km. Heb het gedurende zomer en winter gedaan. Deur tot deur gemiddelde was ongeveer 33 km per uur. Op rechte stukken is een kruissnelheid van tegen 45 km/uur goed haalbaar en dan ben je even snel als een snelle electrische fiets. Op slechte dagen of met tegenwind natuurlijk niet. Ik draag ook nog twee fietstassen (storend voor stroomlijn) mee met reserve/reparatie kit, computer, kantoor/werkkleding, totaal 10 - 15 kg. Geen goedkope fiets, maar een stuk goedkoper dan een Velo mobiel en meer een fiets dan de inderdaad snelle velomobielen en andere fietsen met stroomlijn.

hendrik.
rob.showa
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 578
Lid geworden op: 13 jan 2014, 03:08
Echte naam: Rob
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 feb 2000
Kilometerstand: 329.035km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: 100% biodiesel
Locatie: Dodewaard

Re: Guus' taftgroene Luup: het einde nadert

Bericht door rob.showa »

reichbus schreef:Zo'n Quest heb ik ook wel eens naar gekeken, Rob. Die zijn erg mooi en ongeveer net zo duur. De uitgave is dermate hoog dat mijn vrouw er ook achter moet staan/hem ook moet willen gebruiken. Bij de Quest lukte dat niet, maar bij die Speedelec wel. Inmiddels heb ik er zo een gekocht (moet nog geleverd worden). Het testmodel waar ik op reed daar haalde ik vrij makkelijk de 45 km/u mee en soms kom ik voor kortere stukken uit op 48 km/u. Op het stuk tussen Herveld en Randwijk rijden er meer. Ik ben er al diverse tegen gekomen.
Nieuw zijn ze inderdaad aardig duur en dan is de levertijd ook vrij lang.
Maar 2de hands komen ze ook nog wel eens te koop en dan heb je ook niet te maken met levertijd ;-)
Met de speedpedelec heb ik zelf weinig, zeker niet als je straks ook nog verplicht naar de openbareweg moet (30/50kmh), max snelheid geld ook voor de fietsen maar een normale fiets is niet te flitsen...die met een kenteken wel.
Nadeel van de speedpedelec is dat je nog steeds in weer en wind zit, met de Quest zit hooguit je hoofd nog in de wind.

Met het fietsen wordt je nog iets harder op de feiten gedrukt dat je in ploegendienst werk.
Door de week werk ik van (ochtend)07:00-15:00 of van (middag)15:00-23:00, in het weekend van 08:00-16:00
Van de week weer 3 dagen gefietst, zondag (D), maandag(M) en dinsdag(M)
En savonds tussen 23:00 en 24:00 is het al best koud, zondagmorgen ook trouwens (tussen 06:30 en 07:30) en dan ook nog eens mist!!
Op mijn route zijn hele stukken zonder straatverlichting, tussen het akkerland door (volop oogsten momenteel) en dus ook volop in de wind.
Dan is een Quest een leuke uitkomst.
Enige waar ik nog benieuwd naar ben is hoe goed je met een Quest kunt klimmen.
Moet een paar keer een dijk op en 2x een brug over en dat is met de racefiets vaak al geen lolletje.
I drive my car as I Q my meat ..... Low & Slow

Hyundai Ioniq Electric White 28kWh '18
Mazda MX6 2.5V6 KLZE antraciet '92 2x3cyl
Yamaha XJ 900 '92
Quest ligfiets
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”