Guus' taftgroene Luup: het einde nadert

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Guus' taftgroene Luup: groot onderhoud komt er aan

Bericht door Joch3m »

Fijn dat hij weer terecht is Guus, het zal je toch maar gebeuren dat hij kwijt was ofzo. Nu kan je gerust doorklussen :)
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene Luup: groot onderhoud komt er aan

Bericht door reichbus »

De afgelopen dagen flink opgeschoten. Eerst heb ik gisteren geprobeerd de fixeerboutjes uit te boren. In een aanval van naïviteit had ik eergisteren bij het shoppen bij de Action met mijn jongste dochter een setje metaalboortjes meegenomen. Afijn, om een lang verhaal kort te maken: ik kreeg geen gat in die bouten geboord en bovendien braken er twee boortjes af. Inmiddels weet ik dat je beter cobaltboortjes kunt gebruiken voor dat klusje. Die zijn speciaal gemaakt voor het tappen en kun je ook veel beter centreren. Per stuk kosten die boortjes meer dan dat hele setje van de Action, maar daar krijg je wel (veel) meer kwaliteit voor terug. Bovendien zijn ze veel harder. Toch brak de kop van de fixeerbout van de nog zittende remschijf er af en dat zorgde er voor dat ik die er ook af kon halen. Ik heb ze nu maar laten zitten, maar als ik ooit nog eens tijd te veel heb dan ga ik een nieuwe poging wagen om ze er uit te krijgen.

Daarna de boel weer terug gebouwd. Ecu ook meteen maar terug gezet en zo hadden we (daarna) ook weer ruitenwissers.

Vandaag zou ik aan de slag gaan met het ontluchten van de remmen, maar dat ging niet goed. Ik heb de één man methode met het fietsventiel gehanteerd. Nog er van vergewist dat ik alles goed luchtdicht had aangesloten, maar rechtsvoor bleef er maar lucht uit het systeem komen. Ik heb wel een half flesje remvloeistof er bij gegooid inmiddels, maar het mocht niet helpen En het lekte nog bovendien, volgens mij uit het ontluchtingsventieltje. Linksvoor was ik zo klaar. Bij het proefritje (stil stukje weg bij het recreatieterrein bij mijn schoonouders achter) kon ik voelen dat er wel iets druk op het systeem zat, maar ik kon het pedaal bijna helemaal naar beneden in drukken. Ook nog een keer vol door de ABS gegaan (Op advies van Etzold). Wel komt er telkens druk op het systeem als ik een paar keer pompen rem. Dan voelt het rempedaal hard en stevig aan. Als ik daarna weer ga rijden en weer rem dan zakt het weer terug.

Morgen ga ik nog een keer alles controleren aan die rechterkant: de aansluiting van de remslang op de klauw, het ontluchtingsventiel en dat niet te ver open draaien. Misschien ligt daar wel de fout. Aanvankelijk had ik hem heel iets open bleef die troebelige smurrie (leek wel frituurvet) maar in die slang staan. Toen heb ik hem verder los gedraaid en toen begon het feest van de luchtbelletjes die maar niet weg gingen. Dus: morgen of overmorgen nog een keer rechts alles controleren en opnieuw proberen te ontluchten aan beide kanten.
Afbeelding
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: Guus' taftgroene Luup: groot onderhoud komt er aan

Bericht door lupocor »

kan volgens mij ook nog lucht in de leidingen naar de remmen achter zitten.
ontluchtingsvolgorde is dacht ik eerst de rem rechts achter dan links achter dan rechtsvoor en dan linksvoor.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene Luup: groot onderhoud komt er aan

Bericht door reichbus »

Mmm. Ik dacht dat ik alleen de leidingen hoefde te ontluchten die ik los had gehad.

Voor de resterende twee leidingen heb ik jouw volgorde aangehouden, Cor.
Afbeelding
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene Luup: the beast is back!

Bericht door reichbus »

Vandaag nog een keer opnieuw geprobeerd te ontluchten. Ik had goed opgelet de vorige keer en had gezien dat er remvloeistof uit het ontluchtingsnippeltje kwam. Daar leek mij het probleem te zitten. Eerst heb ik nog een keer opnieuw geprobeerd rechtsvoor te ontluchten. Al snel werd duidelijk dat er nog veel lucht in het systeem zat. En dat ging er na twee pogingen nog niet uit. Dus ik wist genoeg. Nog een keer nagelopen: de imbusbouten van de remklauwen zaten goed de remslang zat goed op de remklauw. Daarna het rempedaal gefixeerd en de ontluchtingsnippel er uit gehaald en er weer opnieuw ingezet. Breekijzer weer weg gehaald. Daarna weer opnieuw ontluchten en al direct toen ik het rempedaal indrukte voelde ik dat het goed zat: hij bouwde meteen druk op. Een blik op het slangetje maakte ook meteen duidelijk dat het goed was: geen luchtbelletjes meer te bekennen.

Die methode met het fietsventiel is voor dit type ontluchtingen echt goed. Ik had het nog niet eerder gedaan dus ik wist niet hoe ik kon zien of het goed was. Doordat linksvoor eerder al wel goed ging wist ik gelukkig al snel hoe het er uit moest zien als het goed gaat. Omdat er al veel vloeistof in de leidingen zit en er alleen de leidingen los zijn geweest hoef je als het goed is maar heel weinig remvloeistof bij te geven.

Hij is voorlopig weer klaar en hij staat weer lekker voor ons eigen huisje.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Guus' taftgroene Luup: the beast is back!

Bericht door Nietsnut »

Gefeliciteerd!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Guus' taftgroene Luup: the beast is back!

Bericht door Joch3m »

Mooi !! :auto-swerve:
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Guus' taftgroene Luup: the beast is back!

Bericht door foppe »

Mooi Guus,

Heb je dit klusje ook weer geklaard. Nu heb je ook meteen wat inzicht en ervaring gekregen. Je weet nu hoe het voelt als een rempedaal sponzig aanvoelt bijvoorbeeld.

Remolie is erg hygroscopisch, dat betekent dat het erg makkelijk vocht opneemt. Garages adviseren ook om om de 4 jaar of zo de remolie te vervangen, want dan is het vochtgehalte te hoog geworden.
Voor ons in dit kikkerlandje maakt het niet zoveel uit, maar als je in de bergen gaat, dan kan het wel lastig zijn.
Het water kan gaan koken nl. en daardoor kunnen de remmen aandrukken en te heet worden. Zeg maar zoiets als dat David 2 jaar terug in de bergen heeft meegemaakt. Of het dan ook sponzig aanvoelt trouwens weet ik niet. Zelf heb ik dit nooit meegemaakt nl.

Dit betekent dat dat restje wat je nog over hebt, na een jaar ook kan weggooien. Dat heeft dan ook nogal wat vocht opgenomen.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene Luup: weer door de APK

Bericht door reichbus »

De auto vandaag vast door de APK gedaan. Kwam nu mooi uit: volgende week is hij weer vol in bedrijf, net als deze week overigens. Maar nu rijd ik er nog vooral mee en vanaf volgende week rijdt Ingrid er mee op momenten dat ik er niks mee kan. De auto kwam zonder op- of aanmerkingen door de keuring. Dat voelt altijd alsof ik zelf heel hard heb lopen buffelen om die auto zo door de keuring te krijgen.

Voor dit jaar klopt dat op zich ook wel. Doordat ik de afgelopen maanden veel onder de auto heb gelegen heb ik ook weinig gemist. De remmen extra aandacht gegeven dus en dat telt natuurlijk altijd lekker aan. Aan de andere kant: als er een fuseekogel versleten was geweest had ik het misschien niet door gehad.

Grappig momentje nog toen ik tegen het einde van de keuring even de garage in liep. Twee monteurs met een of ander meetapparaat (ik denk verlichting) druk aan het draven rond de auto. Zaten al helemaal bij het voetenpaneel en het zekeringkastje. Hoor ik op een gegeven moment een derde monteur na een blik op de computer roepen: "achter de asbak in de middenconsole". Owkeeee de OBD-aansluiting moesten ze hebben. Dat had ik ze ook zo wel kunnen vertellen.

Maar goed: we mogen weer een jaar de weg op.
Afbeelding
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene Luup: weer door de APK

Bericht door reichbus »

Sjonge. Laatste update van 27 augustus al weer en weg gezakt naar pagina 3. De afgelopen periode heeft de focus ook inderdaad meer op onze Peugeot gelegen. Dat betekent automatisch dat er, zodra die uitdagingen zijn opgelost, weer aandacht moet naar de Lupo.

Wat moet er gebeuren?
Als eerste is de Lupo hoog nodig toe aan een grote beurt, waarbij de filters en de olie vervangen moeten worden; Dat wil ik als eerste op gaan pakken.

Ander noodzakelijk onderhoud: ik moet een gokje nemen, maar ik denk dat mijn wiellagers voor aan vervanging toe zijn. Ik denk dat het gejengel onder de motorkap daar mee te maken heeft. Dat is een klus waar ik op zijn minst hulp bij nodig heb van iemand die ook het goede gereedschap heeft. Misschien dat ik dit ook een keer door een garage laat doen.

Nog meer noodzakelijk onderhoud: de auto komt volgens mij behoorlijk moeilijk op temperatuur nu, dus ik zal ook moeten kijken naar de thermostaat. Tegelijkertijd slipt de multiriem soms bij een koude motor. De oorzaak hiervan heb ik ook nog niet boven water. De riem was nieuw dus daar kan het niet aan liggen. Ik denk dat ik de dynamovrijloop toch maar ga vervangen en er een nieuwe riem op ga gooien. Een nieuwe riemspanner zat er al op. Deze klussen kunnen allemaal in één moeite door.

De kachelverlichting leidt een eigen leven. En het lijkt er ook op dat hij op de eerste twee standen weinig tot niets doet. Daar moet ik ook nog eens naar kijken.

Dan liggen er nog wat upgrades op de plank.
Het project cruisecontrol moet nu afgerond gaan worden. Daar hoeft eigenlijk niet zo veel meer te gebeuren. Er moeten nieuwe kabelschoentjes gesoldeerd of gekrimpt gaan worden en dan insteken in de ECU. Hij moet nog op de remschakelaar worden aangesloten en er moet ook nog draadje vanaf de koppelingschakelaar naar de ECU getrokken worden. Het mooist zou ik het vinden om de bedrading via een ribbelslang mooi door de paravanbak te leiden (de kabelboom ligt daar nu al te wachten). De ECU is al omgesmolten. Of hij nog geactiveerd moet worden via Vagcom weet ik niet, maar dat is niet het grootste probleem.

Via Cor dan klapraampjes gekocht. Die wil ik graag weer blinderen voordat ik ze er in ga zetten, mits ze nog niet getint zijn. Er zullen nog wat onderdeeltjes bij moeten. Dat zoek ik tegen die tijd wel uit.

Regulier onderhoud gaat altijd voor upgrades heb ik met mij zelf afgesproken. En oude klussen worden eerst afgemaakt, voordat we aan wat nieuws beginnen.
Afbeelding
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene Luup: weer door de APK

Bericht door reichbus »

Het is van de zotte met deze "pussy winter" zoals Emiel zegt, maar ik heb toch maar even een ghettogrillblock in elkaar geknutseld. Even kijken of het bevalt en hoe het functioneert in de praktijk. Ik zou eigenlijk even een keer de motortemperatuur uit moeten lezen met Vagcom, zodat ik de exacte waardes ken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Guus' taftgroene Luup: weer door de APK

Bericht door foppe »

Snel en simpel gedaan. De intercooler kun je beter vrij houden, anders verlies je wat vermogen. Die neemt ongeveer 30cm van je passagiers zijde in beslag.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene Luup: weer door de APK

Bericht door reichbus »

Oké, dan pas ik dat nog even aan. Hij wordt sneller warm nu heb ik al gemerkt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Guus' taftgroene Luup: weer door de APK

Bericht door Nietsnut »

Guus de Ghetto tuner :)
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene Luup: weer door de APK

Bericht door reichbus »

Ik wil nog wel een keer bij jou langs om jouw mal te lenen om een definitieve 3L vrienden grillblock te maken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Guus' taftgroene Luup: weer door de APK

Bericht door Nietsnut »

Geen probleem!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene Luup: weer door de APK

Bericht door reichbus »

Vandaag eens even wat olie en filters vervangen. Het was al weer twee jaar gelden dat ik alle filters had gedaan. Vorig jaar tussendoor nog wel de olie gedaan. Meteen weer even de bandjes opgepompt en tevens de ruitenwisserarmen gemonteerd.

Het verbruik ligt de laatste twee tankbeurten bij een whopping 5.10/5.39 liter per honderd kilometer. Ik heb nog eens de wiellagers gecontroleerd, maar ik kan geen speling ontdekken. Wel heb ik steeds meer het idee dat de thermostaat duidelijk slechter wordt. Om dat zeker te weten wil ik hem even een keer uitlezen, maar daar had ik vandaag even geen puf meer voor. De banden waren overigens ook wel erg nodig aan een beetje nieuwe lucht toe dus dat zal het verbruik zeker geen goed hebben gedaan.

Als het weer wat beter wordt dan ga ik de thermostaat vervangen en ook de dynamovrijloop meteen maar.
Afbeelding
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene Luup: weer door de APK

Bericht door reichbus »

Afgelopen vrijdag heb ik een logje gemaakt van de motortemperatuur op de rit van mijn werk naar huis. Dat duurt dik een half uur. Hij is in elk geval niet op de 90 graden gekomen, maar wel dicht er tegen aan. Hoewel me dat nog niet tegen valt, is het niet goed. Ik denk dat mijn grillblock er voor zorgt dat hij toch nog zijn best doet, maar het kost allemaal heel veel tijd en heel veel moeite.

Hierbij meteen de grafiek die daar bij hoort. Het heeft even wat moeite gekost om het ding te maken. Op de horizontale as staat de tijd (in secondes denk ik). Ik heb bij deze versie alle dubbele meetpunten er uit gehaald.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wolf
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1174
Lid geworden op: 13 jan 2014, 14:03
Echte naam: Dirk
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 03 jan 2005
Kilometerstand: 257.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe !
Contacteer:

Re: Guus' taftgroene Luup: weer door de APK

Bericht door Wolf »

Als de horizontale lijn in secondes is, dan valt het toch best mee ? Na ruim 2 minuten al bijna op temperatuur en nog steeds een stijgende lijn ?

Heb je de kachel in de auto aan of uit tijdens het testen ?
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375



Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij :cry:
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene Luup: weer door de APK

Bericht door reichbus »

Wolf schreef:Als de horizontale lijn in secondes is, dan valt het toch best mee ? Na ruim 2 minuten al bijna op temperatuur en nog steeds een stijgende lijn ?

Heb je de kachel in de auto aan of uit tijdens het testen ?
Ik heb net even gekeken wat die rare waardes in het timestampveld betekenen. Het blijkt niet om secondes te gaan. Ergens vond ik dat ieder meetpunt 45 secondes is, maar ik kom dan niet uit met mijn rekensommetje. Ik kan nog wel even uitleggen hoe het verloop ongeveer gegaan moet zijn.

We starten met een buitentemperatuur van 8.1 graden. Daarna heb ik ca. 10 kilometer gereden naar de snelweg. De eerste paar minuten in de stad en daarna nog een stuk provinciale weg. Ik doe hier ca. 15 minuten over. Daarna rij ik ongeveer twintig minuten op de snelweg en de laatste nog geen vijf minuten zijn weer bebouwde kom. Ik denk dat pas in het laatste kwartier van de rit de temperatuur in de buurt van de 80 graden kwam.

Ik ben begonnen met kachel aan. Bij het eerste horizontale lijntje heb ik hem uit gezet en bij het tweede horizontale lijntje heb ik hem weer aangezet. Het duurt meer dan 10 kilometer voordat ik op ongeveer op 70 graden zit. En daarna gaat het langzaam omhoog richting de 82 graden. Ik heb de log met een schuin oog in de gaten gehouden terwijl ik aan het rijden was (af en toe even een korte blik op geworpen).

Dus Dirk, zelfs als hij zo snel warm zou worden als jij zegt dan haalt hij de minimale temperatuur van 90 graden niet.

Edit: ik zie nu dat er iets niet klopt aan mijn tabelletje. Hij heeft op de horizontale as het aantal meetpunten gezet. Ik had een heel lang log dat ik heb opgeschoond door alle dubbele temperatuurwaardes er uit te halen. Zo heb ik een lijst van 2088 rijen terug gebracht naar 144 punten. Hij heeft de rijen van die kolom als waarde gepakt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”