Guus' taftgroene Luup: het einde nadert

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door reichbus »

Vandaag naar Jack geweest. Op de planning stond:

-stuurkogels vervangen;
-startmotor vervangen;
-EGR afdoppen.

Verder zou ik nog een setje achterschokdempers overnemen uit de sloopluup.

In alle vroegte vertrok ik thuis. Dat werd beloond met een prachtige zonsopgang terwijl ik om 8.15 uur over de Grevelingendam reed. Helaas had ik mijn fotocamera niet bij me om dat tafreel vast te leggen.

Toen ik aan kwam stond Jack mij al op te wachten. Operatietafel en werktafel stonden al klaar. Na een bakje koffie gingen we aan de slag. Samen zouden we de stuurkogels doen en de startmotor vervangen en terwijl Jack de EGR zou afdoppen kon ik de schokdempers monteren. Dat was wel een goed plan, want anders liggen ze hier weer een paar maanden, voordat ik er aan toe zou komen om ze te monteren. Bovendien, bleek het toch nog een beetje lastiger dan ik had verwacht. Zelf had ik nog de bodemplaat mee genomen, want nu de auto toch op een brug stond kon die er ook makkelijker onder gemonteerd worden.

De stuurkogels gingen er snel onder uit. Dat uitlijnen noodzakelijk is bleek al snel toen we er achter kwamen dat de rechter stuurkogel achttien slagen aangedraaid moest worden, terwijl de linker stuurkogel zeventien slagen moest. En die linkse was flink aan vervanging toe.

De startmotor zag er echt uitgewoond uit dus daar ging ik niets meer aan schoon maken: vervangen die hap.

Oude startmotor:
Afbeelding

Nieuwe startmotor:
Afbeelding

Het gierende geluid bij het starten is nu weg, maar gek genoeg zit ik nog steeds te wachten op Het Geluid.

Daarna ging Jack het vooronder in, bezig met allemaal slangetjes waar ik niks van snap. Tussendoor liet hij mij de de inlaatpoorten van mijn verstuivers(?) zien. Dat zag er wel redelijk vastgekoekt uit, maar gelijkmatig verdeeld. Bij Coco laatst waren er twee vies en eentje schoon. Da's niet goed. Het stuk bij de EGR zag er echt een beetje uit als een patiënt met hart- en vaatproblemen.

Ondertussen ging ik de dempers demonteren. Tot mijn verbazing moest ik de bovenste schroef in het interieur los halen. Dus: zijbekleding weg (helaas geen kabels voor speakers trouwens)en al die verrotte pinnetjes voorzichtig los halen. En toen die er onderuit was zagen we dit:
Afbeelding

Rechtsachter zag er op het oog het ergst uit, maar de linkse was er erger aan toe: die gaf geen weerstand. In ieder geval hoefde je geen professor te zijn om te zien dat die dempers zo lek als een mandje waren. En ik moet zeggen: het verbaasde me dat dit niet heeft geleid tot afkeur voor de APK.

Daarna de boel weer terugbouwen. Jack was nog bezig met het darmstelsel van de Lupo en tenslotte hebben we de bodemplaat er onder gezet. Alles bij elkaar waren we vlot klaar vond ik.

Maar hoe rijdt dat nou?

Een rit van één uur en drie kwartier is perfect om alles te testen. In één woord: ge-wel-dig. Hij stuurt weer lekker strak, geen hinderlijk getril meer bij het remmen, ook niet van het stuur en ook geen geklapper meer van dat losse stuk plastic om de demper. Hij veert weer lekker stug, geen nadeinen meer. Ik ben zo blij dat we dat meteen hebben op gepakt.

En dan gluur je met een big smile op de verbruiksmeter: op 3.7 staat hij nu. Hij is gereset, nadat we de accu er af hadden gehaald in verband met de startmotor. Dat zijn ongekende waardes voor ons.

Kortom: een geslaagde dag. Ik heb weer een nieuwe auto terug. Dank je wel Jack voor alle hulp en Janny voor de heerlijke lunch.
Laatst gewijzigd door reichbus op 10 dec 2017, 12:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door Nietsnut »

Guus wordt ook steeds handiger zeg :) Lekker is dat he, een fijn sturende auto!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
msstona
3L Maat
3L Maat
Berichten: 126
Lid geworden op: 09 aug 2014, 15:45
Echte naam: Jack Smit
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 0- 3-2004
Kilometerstand: 195.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Mauritiusblaublau Perleffekt, 2Y - LZ5C
Brandstof: Normale diesel

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door msstona »

Graag gedaan Guus , veel succes met je nieuwe auto :mrgreen:
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door reichbus »

Niet te vergeten: als je bij Jack de boel af laat doppen dan komt er een olie-afscheider tussen te zitten. Dus we zijn helemaal b(l)ij. Volgende maand eerst uit laten lijnen en dan op zoek naar twee nieuwe banden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 jan 2014, 22:34
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 260.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Kobaltblau Metallic, 5F - LZ5Q
Locatie: Haarlem

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door Jeroen »

Leuk verslag, is als een beetje meeklussen en werkt drempel verlagend.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door reichbus »

Ja, dat is fijn bij Jack: je mag (moet?) mee helpen en hij is een geduldige leermeester die ook alles graag uit legt. Voor mij is dat fijn, omdat ik zo veel mogelijk zelf wil kunnen doen aan mijn auto. Ik ben nog een beetje zoekende tot hoever ik daar in wil gaan, maar al doende leert men: zeker ook bij die stuurkogels. Bij het klussen op de fiets voelde ik me vroeger altijd onzeker, maar nu voel ik me daar juist in thuis in vergelijking met de auto.

Verder is het zo dat hij echt heel veel (heel) goed gereedschap heeft. Dat betekent dat als een bout goed vast gerot zit dat er we niet gaan lopen rammen of verhitten, maar een grotere momentsleutel pakken. Zo kijk ik deels met een schuin oog waarmee ik mijn eigen gereedschapcollectie weer aan ga vullen.

Onderdelen die je van hem over koopt zijn helemaal schoon gemaakt en waar nodig in gevet. Zo was de startmotor helemaal schoon en ingevet en die EGRdinges was ontvet en gezandstraald. Ook bij de montage wordt alles ingevet waar dat nodig is. Daar betaal je voor, maar het zijn zeer schappelijke prijzen. Dat maakt het ook mogelijk dat er met goed materiaal gewerkt wordt en dat je in hoeveelheden voldoende kunt gebruiken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door foppe »

Gezellig is het altijd hè bij Huize Stona, en je hebt ook grote klappers gemaakt met je auto. afdoppen, olieafscheider, nieuwe achterveren en nieuwe stuurkogels. :handgestures-thumbup:

De schokbrekers vervangen is best goed te doen hè? het schrikt in eerste instantie wat af, maar in feite zijn het maar 2 bouten die je los moet draaien. Er zijn wel dingen waar je mee moet uitkijken, maar als je zorgt dat de as (wielen) netjes onder spanning blijven staan, moet het gewoon goed gaan.

En het goede gereedschap hebben is altijd de clue! Het maakt het leven zoveel makkelijker, bijna iedereen kan dan gewoon klussen.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door reichbus »

Ik zit erg in dubio, jongens.

Ik wil heel graag van mijn eindejaarsuitkering een cruisecontrol in de Luup hebben.

Op http://www.cum-cartec-shop.de/product_info.php?info=p1719_vw-lupo-3l-gra-tempomat-nachruestsatz.html kan ik een complete kabelset kopen plus hendels om in de Lupo in te bouwen. Aan de ene kant lijkt het me erg gaaf om die er zelf in te zetten. Er staan drie how-to's hier, waarvan maar één voor handschakel Lupo's, maar alle drie bevatten ze waardevolle informatie om de Lupo om te kunnen bouwen. Ik denk dat ik op papier behoorlijk goed snap hoe het allemaal moet. Het fijne is ook nog eens dat het een klus is die je in etappes kunt doen. Het is geen centrale deurvergrendeling of klapraampjes die je in bouwt en die eigenlijk af moet zijn als je onder de wol kruipt. De kabelset is kant en klaar: ik hoef alleen maar pinnetjes in te schuiven en connectortjes aan te sluiten: er hoeft niets gesoldeerd te worden. Als toetje op de slagroom is het allemaal goedkoper klaar dan wanneer ik het allemaal laat doen. Maar: dat is ook echt het toetje op de slagroom. Als ik het gevoel heb dat ik de klus niet zelf aan kan dan geef ik graag extra geld uit om de boel netjes te laten doen. Het gaat mij vooral om de voldoening van het zelf doen. Het voordeel van genoemd bedrijf is dat ik daar met 45 minuten ben: de materialen kan ik zo af halen (iemand trouwens ervaring met dit bedrijf?) of zonodig in kan laten bouwen.

Maar aan de andere kant: die plofkap en die sleepring moeten er af. Het verwijderen er van ziet er niet echt uit als rocketscience, maar de plofkap kan af gaan terwijl ik dat niet wilde en ik heb ook vaak gelezen over genuil met de sleepring na het terugbouwen. Daarnaast moet ik gaan priegelen met de pinnetjes van mijn boordcomputer. Dat zijn de spannende dingen. Het lastige om in te schatten vind ik altijd dat er onverwachte dingen op je pad kunnen komen en of ik dan niet plotsklaps voor problemen sta die ik zelf niet meer op kan lossen.

Eigenlijk wil ik òf een kabelset kopen en inbouwen òf vantevoren met die jongens een afspraak maken om de boel in teb ouwen. Het is wat onhandig om eerst zo'n setje te kopen en dan alsnog de boel in te moeten laten bouwen.

Iemand nog ideëen, suggesties, opmerkingen?

Wat ik sowieso ga uitbesteden is het activeren van de ECU.
Afbeelding
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door foppe »

Guus ik help je wel hoor. waar je om moet denken. is grofweg het volgende:

- sleutel uit het contact
- maak een foto van de stand van het stuur (stand streepje en stipje) voordat je hem eraf trekt.
- onder de stuurhuiskap moet je de gele stekker loshalen, voordat je de sleepring los trekt. Anders trek je de sleepring stuk
- Telkens eerst metaal aanraken om je te ontladen, voordat je aan de gele airbag stekkers prutst. dan gaat het goed.


en ook;
- 2 schroefjes van het koelvloeistof reservoir even loshalen en voorzichtig opzij leggen.

maar vooral, Koop ook een OBD reader met bijbehorende hendel (voor je resetknop verbruiksmeter ) :lol:
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1431
Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2002
Kilometerstand: 354.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Haaglanden

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door Don 3L Jose »

foppe schreef:
- sleutel uit het contact
- maak een foto van de stand van het stuur (stand streepje en stipje) voordat je hem eraf trekt.
- onder de stuurhuiskap moet je de gele stekker loshalen, voordat je de sleepring los trekt. Anders trek je de sleepring stuk
- Telkens eerst metaal aanraken om je te ontladen, voordat je aan de gele airbag stekkers prutst. dan gaat het goed.
Aanvullend zou ik als leek beginnen met het loskoppelen van de accu. Zonder stroom zou de airbag niet kunnen ploffen...
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door reichbus »

foppe schreef:Guus ik help je wel hoor. waar je om moet denken. is grofweg het volgende:

- sleutel uit het contact
- maak een foto van de stand van het stuur (stand streepje en stipje) voordat je hem eraf trekt.
- onder de stuurhuiskap moet je de gele stekker loshalen, voordat je de sleepring los trekt. Anders trek je de sleepring stuk
- Telkens eerst metaal aanraken om je te ontladen, voordat je aan de gele airbag stekkers prutst. dan gaat het goed.


en ook;
- 2 schroefjes van het koelvloeistof reservoir even loshalen en voorzichtig opzij leggen.

maar vooral, Koop ook een OBD reader met bijbehorende hendel (voor je resetknop verbruiksmeter ) :lol:

Ik heb ook jouw how-to voor de A2 gelezen en het stukje van het plaatsen van de hendel. Dat komt denk ik grotendeels wel overeen met dat van de Lupo.

Ik heb inderdaad ook gelezen dat je het best de accu ontkoppelt en dan zijn er zelfs mensen die zeggen dat je het beste nog een half uurtje wacht.

En tenslotte: wat ik doe met de verbruiksresetknop heb ik nog niet helemaal voor ogen. Die Duitsers leveren daar "iets" voor. Ik vermoed dat dit een knopje is wat je dan bijvoorbeeld aan je stuurhuis kunt monteren, maar die hendel rechts is eigenlijk mooier. Wat voor hendel is dat?
Afbeelding
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door foppe »

ja klopt, dan boren ze een gaatje en wordt er een drukknop gemonteerd.
Maar een hendel voor de OBD reader is mooier, die kun je hier vinden: http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... =260#p1069

nummer is 6K6 953 503 AG
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door reichbus »

Ik denk dat ik het er gewoon op ga wagen. Als ik er echt niet uit kom wil iemand hier mij wel helpen denk ik. Met wat geluk heb ik al een rechter hendel te pakken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door Riggard »

maak je niet druk, is goed te doen. Heb het zelf ook gedaan. Belangrijk is dat je rustig de tijd neemt.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door reichbus »

Riggard schreef:maak je niet druk, is goed te doen. Heb het zelf ook gedaan. Belangrijk is dat je rustig de tijd neemt.
Dat zeiden ze hier ook over het vervangen van het Ipadscherm, maar ondertussen reageert dat ding niet meer op aan raken. Ik ben blij dat ik tenminste weer beeld terug heb :mrgreen:.

Voor mij is fijn dat alles al gesoldeerd is. Misschien moet ik nog wat draadjes om zetten voor de resetknop, maar daar kan ik niet van wakker liggen. Dit is wel een klus die makkelijk in etappes te doen is, zonder dat je je hele auto kwijt bent. Daar heb ik doorgaans de meeste stress van. Ik zal niet meer de keer vergeten dat ik de spanrol van mijn poly v-riem kapot had op zaterdagmiddag, terwijl de auto maandag weer nodig was.

Een vraagje heb ik nog wel: waarom moeten die schroefjes van het koelstofreservoir er af? Is dat om de kabels van de paravaan naar binnen toe te leiden?
Afbeelding
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door reichbus »

Zo. Even wezen shoppen bij de Witte Boerderie:
Afbeelding

Nu die Duitsers effe contacten om in één keer de ECU te laten vrij te schakelen en de kabelsatz mee te nemen.
Laatst gewijzigd door reichbus op 10 dec 2017, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door Riggard »

reichbus schreef:
Riggard schreef:maak je niet druk, is goed te doen. Heb het zelf ook gedaan. Belangrijk is dat je rustig de tijd neemt.
Dat zeiden ze hier ook over het vervangen van het Ipadscherm, maar ondertussen reageert dat ding niet meer op aan raken. Ik ben blij dat ik tenminste weer beeld terug heb :mrgreen:.

Voor mij is fijn dat alles al gesoldeerd is. Misschien moet ik nog wat draadjes om zetten voor de resetknop, maar daar kan ik niet van wakker liggen. Dit is wel een klus die makkelijk in etappes te doen is, zonder dat je je hele auto kwijt bent. Daar heb ik doorgaans de meeste stress van. Ik zal niet meer de keer vergeten dat ik de spanrol van mijn poly v-riem kapot had op zaterdagmiddag, terwijl de auto maandag weer nodig was.

Een vraagje heb ik nog wel: waarom moeten die schroefjes van het koelstofreservoir er af? Is dat om de kabels van de paravaan naar binnen toe te leiden?
Hehe, al doende leert men ;)

Qua solderen vond ik het alles meevallen, maar een prefab kabelboom kan natuurlijk nooit kwaad, werkt ook even sneller. Wat vooral even pielen is is de stekker van de ECU, maar dat staat helder in de how-to beschreven.

Verder moet je met de airbag even opletten dat je eerst de drie torxjes van de sleepring loshaalt vordat je heel het stuur los haalt. Ik was dat vergeten, met als gevolg een kapotte sleepring. (Maargoed, die heb je voor een tientje op de sloop)

Resetknop heb je in principe niet eens echt nodig. Ik heb mijne weken later ingebouwd. Gaatje boren in de afdekkap van de stuurkolom, drukknopje erdoor en aansluiten op de draadboom.

De schroefjes van het kvs reservoir haal je los zodat die bol opzij kan. Dan kun je beter bij de rubber doorvoorthule waar je de draden door naar binnen steekt. (Die zit eronder)

Verder zou ik zeggen, post het hier, of stuur een pb'tje als je ergens tegenaan loopt.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door reichbus »

Gisteren en vandaag bezig geweest met het monteren van de hendels voor de cruisecontrol, alsmede de koppelingsensor. Ik vond het vooral spannend vanwege alles wat te maken heeft met de airbagunit en de accu, maar nu ik alles achter de rug heb kan ik alleen maar zeggen dat het erg mee is gevallen. Ik heb dit alles in anderhalf uur gedaan wat ik voor een beginner niet slecht vind. Daarbij heb ik mijn gehannes om het stuur los te krijgen niet mee geteld overigens.

Het lijkt er op dat alles goed gegaan is. Er plofte geen airbag toen ik de accu weer aan sloot.

Even een paar foto's:
De stuurkappen los, appeltje eitje:
Afbeelding

Airbagunit er uit:
Afbeelding

Koppelingsensor op zijn plek:
Afbeelding

Toch het stuur er af:
Afbeelding

Nieuwe hendels op zijn plek en de boel weer terug gebouwd:
Afbeelding

Helaas is mijn mooie rechterhendel op de foto's niet te zien. Daar maak ik nog wel een keer een mooie foto van.

Ik moet nog even de boel uit testen (doen alle hendeltjes waar ze voor bedoeld zijn?), vandaar dat ik de stuurkappen nog niet terug gemonteerd heb. En verder moet ik nog een keer de draden naar de paravan trekken. Helaas is het mij tot twee keer toe niet gelukt om een doorgang te vinden na het verwijderen van het koelvoeistoftankje, maar ik heb er ook nog niet rustig naar kunnen kijken.

Naschrift: de resetknop werkt nog niet. De rest wel. Daar dus even naar kijken dus.
Laatst gewijzigd door reichbus op 01 jan 2015, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door foppe »

Reichbus Powerrrrr :violence-guntoting:
Het was jij of de luup :handgestures-thumbupleft:


Als je het koelvloeistofreservoir los hebt gehaald, zie je een zwarte bak, ongeveer de vorm van een reiskoffer. Hier heb ik bovenop een gat geboord en dichte doorvoertule gemonteerd. Gaatje prikken en de kabel kan er door.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door 3L-Emiel »

Boren is niet nodig. Er zit al een kabel boom doorgang waar je de kabels bij kan duwen..
Indien nodig wijs ik hem wel een keer aan.
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”