Pagina 1 van 5

Wolf...beurt apk etc

Geplaatst: 13 jan 2014, 14:29
door Wolf
Hallo 3L Vrienden,

Ook ik rij inmiddels zo'n 3 jaar Lupo. Ook ik ben regelmatig actief (geweest) op de diverse drieliterfora onder de namen Lupo en Wolf. Ik hoop op dit forum weer een meer actieve bijdrage te kunnen leveren aan het op de weg houden van onze leuke autootjes. Per jaar rij ik zo'n 15.000 kilometer met de auto.

Wie is Wolf ? Dirk, bouwjaar rond 1980, getrouwd en een gevulde achterbank. Auto ? Lupo in de kleur Sagegroen met alle (af-fabriek) opties behalve airco van bouwjaar 2005. Kilometerstand zo rond de 140.000 en voorzien van een nieuw JB deksel op de gangsteller. Om te compenseren rijdt de wederhelft in een 2.0 tdci family-mpv uit Genk waarmee overigens ook 1 op 20 te halen is. Deze wordt hoofdzakelijk ingezet voor familietransport en het voortbewegen van een ruim 7 meter lang wit object richting het zonnige zuiden of het heerlijk rustige scandinavië.

De Lupo was afgelopen jaar overigens bijna aan een voortijdig einde gekomen wegens een kortsluiting in het voorgloeirelais. Gelukkig waren we net op tijd om de brand onder de motorkap te blussen en kon de schade (1700 euro) hersteld worden.

Onderstaand de hoofdlijn van het onderhoud de afgelopen jaren.
2018 -248K beurt, olie filters.
2017 -229k beurt apk handremkabel basisafstelling
2017 -214k preventief koppeling vervangen en prventief bakrevisie. Eigen bak weer gemonteerd.
2017 -210k wiellagers achter laten vervangen
2017- 207k aandrijfas en bakflens rechtsvoor vervangen (EJR)
2016- 202k beurt en basisinstelling (EJR)
2016- 196k wiellager rechtsvoor vervangen
2015- 180k distributieriem, waterpomp. oliepompketting, beurt, basisafstelling, drukbol, olie, filters etc (JB Autoservice)
2015- 177k 2 sets nieuw banden (Pirelli zomer en Goodyear ultragrip winter)
2014- 160k kleine beurt, apk, basisafstelling olie filters etc (JB Autoservice)
2013- 140k grote beurt, apk, basisafstelling olie. filters etc (JB Autoservice)
2013- 136k remschijven + blokken voor vervangen, achterremmen gereinigd, nieuw mistlampen
2013- 135k reparatie brandschade als gevolg van regelapparaat 038907281
2012- 124k apk, olie, filters, gangsteller revisie, koppelingscilinder, reactiestang, beurt, basisafstelling (JB Autoservice)
2012- 108k grote beurt, apk, olie, filters, drukbol (JB Autoservice)


Vorige eigenaar
2010- 90k beurt, distributie etc (wittebrug den haag)
2008- 75k beurt (wittebrug den haag)
2006- 60k beurt (de haas veenendaal)
2006- 48k beurt (de haas veenendaal)
2005- 32k beurt (de haas veenendaal)
2005- 17k beurt (de haas veenendaal)

Re: Wolf stelt zich ook voor

Geplaatst: 13 jan 2014, 14:31
door NicoTDI
Welkom!

Ik heb echt veel foto's voor bij zien komen van deze lupo, post is wat foto's om te kijken of hij nog zo mooi is :mrgreen: ....

Re: Wolf stelt zich ook voor

Geplaatst: 13 jan 2014, 19:17
door Wolf
Afbeelding

De voorste van deze twee auto's is dus mijn Lupo 3L.

Re: Wolf stelt zich ook voor

Geplaatst: 13 jan 2014, 19:21
door Wolf
Het nieuwe deksel onder de gangsteller

Afbeelding

Re: Wolf stelt zich ook voor

Geplaatst: 13 jan 2014, 19:28
door NicoTDI
Mooie delkseltjes inderdaad, je ziet ze steeds vaker voorbij komen. EJR heeft ze ook verwerkt met zijn bedrijfsnaam er in.

Re: Wolf stelt zich ook voor

Geplaatst: 13 jan 2014, 20:10
door foppe
Dirk ook jij welkom hier hoor.
En groen, die van David is groen, die van ap is groen,

Die van jou is grijs :smile:
Wel een hele mooie kleur trouwens.

Re: Wolf stelt zich ook voor

Geplaatst: 13 jan 2014, 20:13
door Wolf
Ik vind het ook een erg mooie kleur. De mensen bij RDW hebben er voor gestudeerd en die hebben het groen genoemd, dat kan ik ook niet helpen. :lol:

Re: Wolf stelt zich ook voor

Geplaatst: 13 jan 2014, 20:26
door foppe
Aha, Dat was dan een :ugeek: of een :cool:

:mrgreen:

Re: Wolf stelt zich ook voor

Geplaatst: 13 jan 2014, 20:33
door Rick-3L
Mooi kleur en erg uniek!!
Bij de rdw zijn ze kleurenblind...
Die van mij is "grijs" volgens hun.. lolll
Maar nogmaals mooi uniek ding!

-Rick

Re: Wolf stelt zich ook voor

Geplaatst: 13 jan 2014, 20:40
door Wolf
Nog even terugkomend op de brandschade van september afgelopen jaar.

Onlangs heb ik de volgende ervaring met mijn Lupo 1.2 tdi 3L gehad:
Op een avond na het werk kwam ik bij mijn auto waarvan de accu compleet leeg was. Zelfs de centrale deurvergrendeling werkte niet meer op de afstandsbediening en op het dashboard wilde geen lampje meer branden (ook niet die van de accu). Hierop heb ik de hulp van de ANWB ingeroepen. Deze heeft de auto gestart met behulp van startkabels. Op de weg naar huis alvast de garage gebeld, handsfree uiteraard. Hier een afspraak gemaakt voor de volgende ochtend 8.00 uur. Onderweg naar huis geen foutmeldingen gekregen op het dashboard. De volgende ochtend wilde de auto wederom niet starten, dus ook nu de startkabels gebruikt. De auto naar de garage gereden (5 minuten vanaf huis) en daar de auto in de werkplaats gereden. Om de dag goed te beginnen daar eerst een kop koffie gedronken. Tijdens de koffie roken we een vreemde geur en gingen we op onderzoek uit. In de werkplaats aangekomen bleek dat er rook onder de motorkap van de Lupo vandaan kwam. Direct de accu (in de kofferbak) losgekoppeld en voorzichtig de motorkap geopend. Met behulp van diverse gieters water, een afwasteil en een bak met water voor de hond de brand geblust. Foto’s van de schade zijn schokkend en niet geschikt voor jeugdige kijkers. De koplamp aan de bestuurderskant is volledig gesmolten, de kabelbomen ook en de slotdrager (frontdeel waar intercooler etc aanhangen) ook. Gelukkig geen lakschade. Na het demonteren van de diverse delen van de auto bleek ook dat het stuurapparaat voor de gloeibougies (028 1003 022) 038907281 beschadigd was. In dit ‘relais’ was een gat gebrand. Dit ‘relais’ wordt gevoed door een dikke pluskabel die direct vanaf de accu komt. Wellicht is hier een verband te leggen met de lege accu. Nadat de schade volledig hersteld is (kabelboom is overigens niet meer compleet leverbaar) en de auto aan de computer gehangen werd bleek in de computer een fout te staan met betrekking tot het ‘relais’. Op het dashboard is hier nooit een lampje voor gaan branden terwijl ik hiervoor het gloeispiraaltje of het motormanagementlampje zou verwachten. Bovenstaand voorval heb ik direct gemeld bij Volkswagen Nederland. Volkswagen Nederland heeft in de afgelopen weken serieus naar mijn melding gekeken en heeft aangegeven van mening te zijn dat ze niet aansprakelijk zijn voor de schade en dat nader onderzoek inmiddels niet meer mogelijk is omdat ik de auto al heb laten repareren (ja sorry, ik kan niet drie weken wachten op een reactie omdat ik dat ding iedere dag nodig heb). Had ik de auto aangeboden bij een VW werkplaats dan hadden die een ‘procedure’ gestart. De schade is op dit moment in behandeling bij mijn verzekeraar. De polis (wa + beperkt casco) vergoedt kortsluiting en brandschade, dus dat komt vast goed.

Omdat we allemaal met veel plezier in ons kleine autootje rijden breng ik jullie hiervan op de hoogte en is mijn advies om bij een plotseling lege accu de auto eerst op dit mogelijke defect te (laten) controleren alvorens de startkabels te gebruiken. Als ik 5 minuten later bij de auto geweest was dan had ik stoffer en blik kunnen pakken in plaats van een emmer water.
Bovenstaande is een weergave van de gebeurtenissen en hetgeen we hebben aangetroffen en nadrukkelijk niet bedoeld om een vinger te wijzen naar welke partij dan ook. Ik hoop dat door het bovenstaande andere n gespaard blijven van een dergelijke vervelende (en kostbare) schade.

Inmiddels gaat de Lupo weer als de Brandweer... :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Re: Wolf stelt zich ook voor

Geplaatst: 13 jan 2014, 21:52
door -Ap-
Welkom dirk! Mooi dat je ook lid bent geworden :grin:

Re: Wolf stelt zich ook voor

Geplaatst: 14 jan 2014, 12:30
door lupocor
Wolf schreef:Afbeelding

De voorste van deze twee auto's is dus mijn Lupo 3L.
En de achterste de mijne :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Wolf stelt zich ook voor

Geplaatst: 14 jan 2014, 15:49
door 3L-Emiel
Cor, dat hadden we niet kunnen weten lolll lolll lolll

Re: Wolf stelt zich ook voor

Geplaatst: 28 jan 2014, 19:39
door Wolf
Ergens kwam ik nog een fotoverslag van de vorige eigenaar tegen... ze geven een behoorlijke indruk van de auto. Binnenkort zal ik eigen foto's plaatsen.

http://www.vw3literlupoclub.com/Trots_op_je_Lupo_3L.html
http://www.vw3literlupoclub.com/Trots_op_je_Lupo_3L-deel_2.html
http://www.vw3literlupoclub.com/Trots_op_je_Lupo_3L-deel_3.html

Re: Wolf stelt zich ook voor

Geplaatst: 28 jan 2014, 19:44
door NicoTDI
Hoe heb je hem eig gekocht van vorige eigenaar. Via marktplaats toen of heb je hem bij dealer gekocht ?

Re: Wolf stelt zich ook voor

Geplaatst: 28 jan 2014, 19:55
door Wolf
Ik heb hem direct van de vorige eigenaar gekocht. De auto stond destijds te koop op autoscout.nl Bij de vorige eigenaar heb ik de Golf 1.9 TDI Highline (canyonred) waar ik in reed ingeruild. Het bij te betalen bedrag bleef daarmee binnen de perken. De Golf heb ik in de jaren dat ik er in gereden heb altijd door de dealer (Emmen) en een vw specialist in Nieuw-Amsterdam laten onderhouden. Vlak voordat ik de Golf ingeruild heb bij de nieuwe eigenaar waren de remschijven rondom vervangen voor nieuwe. Ook was in het jaar voor inruil de smoorklep (EGR ?) schoongemaakt etc. De auto had zo'n 170.000 gelopen dacht ik bij inruil (ik had hem gekocht bij ongeveer 70K). Later heb ik via via begrepen dat de nieuwe eigenaar een keer een noodloop gekregen heeft via een afgeschoten slang en dat degene aan wie de nieuwe eigenaar hem vervolgens verkocht heeft redelijk snel daarna de remmen weer heeft moeten vervangen. Iets wat ik nog steeds vreemd vind en wat me nog steeds een naar gevoel geeft. Wat ik verder jammer vind is dat de auto doorverkocht is zonder de factuur historie die ik had meegeleverd en slechts met 1 van de 2 klapsleutels. Gelukkig heb ik de nieuwe eigenaar later blij kunnen maken met de originele sleutelcode die ik later bij het opruimen nog tegenkwam.

Maar goed...terug naar de Lupo. Ik koos voor deze lupo omdat hij stoelverwarming had, redelijk nieuw was en niet zoveel gelopen had. Het is een origineel Nederlandse en hij was van 1e eigenaar. Daarbij kon ik de Golf inruilen en kreeg ik daarvoor een redelijke prijs.

Dat een redelijk nieuwe geen garantie is voor weinig kosten blijkt ook bij deze Lupo. Een gangstellerprobleem, diverse sensoren en een forse brandschade laten de teller aardig oplopen...

Re: Wolf stelt zich ook voor

Geplaatst: 31 jan 2014, 19:43
door Wolf
Nog even wat brandschadefoto's toegevoegd. :eek:

Re: Wolf stelt zich ook voor

Geplaatst: 01 feb 2014, 16:37
door 3L-Dnadave
indrukwekkende fotos!
op zo een moment ben je dan wel blij dat je geen oem GTI xenonlampen hebt, die gesmolten lamp ziet er nie best uit :doh: , maar kost bij jou gelukkig niet de hoofdprijs.
Hoe was de lak er verder aan toe ?

Re: Wolf stelt zich ook voor

Geplaatst: 01 feb 2014, 16:53
door Wolf
De lak heeft wonder boven wonder gelukkig geen schade opgelopen. We waren er dan ook snel bij en het relais zit laag onder in de motorruimte en net niet helemaal tegen het spatbord. Motorkap en spatbord hebben dus niet heel veel warmte gekregen. De andere koplamp heb ik laten polijsten, het verschil tussen een nieuwe en degene die er nog inzat was anders te groot vond ik. Gelijk ook maar de beide mistlampen laten vervangen, want in beide zat een barst (nog van de vorige eigenaar). De auto kijkt dus weer lekker helder de wereld in.

De slotdrager was ook gesmolten, dat is ook geen pretje. Die is vervangen, maar alle koelers en dingen moesten dus ook overgezet worden.

Re: Wolf stelt zich ook voor

Geplaatst: 01 feb 2014, 17:00
door Willemvee
Best schokkend die brandfoto's. Op 1 januari is de auto van een vriend van mij hier onder de motorkap totaal maar dan ook totaal uitgebrand. Was ook een diesel trouwens. Dus het verhaal dat diesel niet brandt...