Bendert - afscheid

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Gebruikersavatar
Bendert
3L Maat
3L Maat
Berichten: 196
Lid geworden op: 25 feb 2014, 19:14
Echte naam: Martijn
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 498.400
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Groningen

Re: Bendert en zijn witte 3L

Bericht door Bendert »

Hoi.....
Hier de vrouw van Bendert, de meesten kennen me wel van de meetings. Ik vind persoonlijk het moment dat de lupo uit de wasstraat komt rollen het mooiste. Dan is die zo lief en cute en hagel wit natuurlijk :grin: ..... zelf rijd ik een klein koekblikje genaamd cuore maar liefste rijd ik in de lupo.(als die net gewassen is)... lolll
"Je hebt meer aan goed onderhoud van een auto dan een jongere auto met minder kilometers kopen."
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Bendert en zijn witte 3L

Bericht door Nietsnut »

Welkom! (en je leert Meneer Bendert te sleutelen toch?)
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Bendert
3L Maat
3L Maat
Berichten: 196
Lid geworden op: 25 feb 2014, 19:14
Echte naam: Martijn
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 498.400
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Groningen

Re: Bendert en zijn witte 3L

Bericht door Bendert »

Afgelopen vrijdag de zomervelgen er weer onder laten zetten en de auto maar gelijk uit laten lijnen. Winterband voor was schuin afgesleten, dus was wel nodig. Auto rijdt en stuurt weer superstrak. Het enige vreemd eis dat de auto stukken minder zuinig rijdt dan met de winterbanden. Laatste paar tankbeurten haalde ik makkelijk 3,5 en 3,6 op de digitale verbruiksmeter. Nu met moeite 3,7. In de stad zit de meter regelmatig tegen de 5, terwijl dat eerst nooit zo was. Ik merkte sowieso dat mijn nieuwe Michelin bandjes minder zuinig zijn dan mijn oude uitgedroogde energysavers waren. Ik houd het even in de gaten. Zou het door uitlijnen kunnen komen dat het verbruik veel hoger is?
"Je hebt meer aan goed onderhoud van een auto dan een jongere auto met minder kilometers kopen."
Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1431
Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2002
Kilometerstand: 354.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Haaglanden

Re: Bendert en zijn witte 3L

Bericht door Don 3L Jose »

Bendert schreef:...Zou het door uitlijnen kunnen komen dat het verbruik veel hoger is?
Dat klinkt tegenstrijdig. Tenzij de uitlijning niet correct zou zijn gedaan, waar je niet van uit mag gaan. Goede uitlijning betekent minder rolweerstand = minder brandstofverbruik.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Bendert en zijn witte 3L

Bericht door Nietsnut »

Op hoeveel graden hebben ze de voorwielen uitgelijnd? Hoe meer toespoor, hoe hoger je slijtage en verbruik. Je krijgt er wel giga-rechtuitstabiliteit voor terug.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Bendert
3L Maat
3L Maat
Berichten: 196
Lid geworden op: 25 feb 2014, 19:14
Echte naam: Martijn
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 498.400
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Groningen

Re: Bendert en zijn witte 3L

Bericht door Bendert »

Ik heb geen idee. Ik heb het laten doen bij een garage die het weer heeft uitbesteed. Ik heb dus alleen de bon van de kosten. Wat zou de toespoor moeten zijn?

Stuur stond eerst scheef naar links en nu scheef naar rechts dus er is zeker wel wat gebeurd.
"Je hebt meer aan goed onderhoud van een auto dan een jongere auto met minder kilometers kopen."
Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1431
Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2002
Kilometerstand: 354.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Haaglanden

Re: Bendert en zijn witte 3L

Bericht door Don 3L Jose »

Bendert schreef: Stuur stond eerst scheef naar links en nu scheef naar rechts dus er is zeker wel wat gebeurd.
Als het stuur correct op het gemarkeerde streepje staat gemonteerd, zou bij correcte uitlijning het stuur ook recht moeten staan.

Is die afstelling niet goed of valt hij buiten de opgegeven fabrieks-waarde dan kunnen er de volgende klachten ontstaan:

Het loopvlak van de banden slijt scheef af;
De auto trekt naar links of rechts;
De auto heeft een onstabiel weggedrag;
Het stuur staat scheef, maar de wielen staan in de rechtuit stand

http://superservice.nu/uitlijnen/
Gebruikersavatar
atg
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 710
Lid geworden op: 25 jan 2014, 20:00
Echte naam: arjan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 jan 2000
Kilometerstand: 225.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Costa del katwijk

Re: Bendert en zijn witte 3L

Bericht door atg »

Ik denk dat heel veel bedrijven het midden van de tellerbehuizing als middenpunt aanhouden
Alleen deze licht 7 a 8 mm naar rechts waardoor de stuur iets scheef staat

Ook de mijne staat scheef
Richt ik het midden van de stuur in het midden naar het midden van de tellekap lijkt het wel te kloppen
I've found my friends
There in my head
Gebruikersavatar
Coco
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 jan 2014, 19:18
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 257.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Candy Wit - LB9A

Re: Bendert en zijn witte 3L

Bericht door Coco »

Hoi Bendert,
Jouw lupo heb ik wel eens op een meeting gezien :grin:. Toen weet ik nog dat ik dacht WOW wat een mooie kleur, maar jammer van die niet meegespoten bumpers :mrgreen:
EDIT o nee wit is geen kleur :oops:
Nieuwe tijden..
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Bendert en zijn witte 3L

Bericht door Johan »

Coco schreef:Hoi Bendert,
Jouw lupo heb ik wel eens op een meeting gezien :grin:. Toen weet ik nog dat ik dacht WOW wat een mooie kleur, maar jammer van die niet meegespoten bumpers :mrgreen:
EDIT o nee wit is geen kleur :oops:
...en zwart ook niet.
Want anders hadden wij in mijn jeugd-jaren al kleuren TV, en toen heette echt zwart/wit
Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1431
Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2002
Kilometerstand: 354.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Haaglanden

Re: Bendert en zijn witte 3L

Bericht door Don 3L Jose »

Johan schreef: ...en zwart ook niet.
Want anders hadden wij in mijn jeugd-jaren al kleuren TV, en toen heette echt zwart/wit
Nou ja zwart/wit...? Het waren meer grijstinten met cremetinten lolll
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Bendert en zijn witte 3L

Bericht door Johan »

Don 3L Jose schreef:
Johan schreef: ...en zwart ook niet.
Want anders hadden wij in mijn jeugd-jaren al kleuren TV, en toen heette echt zwart/wit
Nou ja zwart/wit...? Het waren meer grijstinten met cremetinten lolll
Ai, creme tinten? Ben ik dan nog jonger dan jij?
Gebruikersavatar
Bendert
3L Maat
3L Maat
Berichten: 196
Lid geworden op: 25 feb 2014, 19:14
Echte naam: Martijn
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 498.400
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Groningen

Re: Bendert en zijn witte 3L - Update: 100.000km verder

Bericht door Bendert »

Het is tijd voor een update. Wij hebben de auto nu 100.000km in bezit. Omdat ik mijn introtopic van het oude forum kwijt ben zal ik hier een samenvatting maken van de laatste 100.000 km. Het begin in januari 2012 met een zoektocht naar een geschikte 3L. Ik was toen aangestoken door het virus en ik zat nog in de incubatietijd.

Februari 2012
In februari 2012 kwam ik via Marktplaats in contact met een handelaar uit Dokkum die ze importeerde en verkocht. De keuze was gevallen op een planetzilveren 3L origineel in Nederland geleverd. Stond beter bekend als de Lupo van Eekesteyn., Hier was bijna alle onderhoud aan gedaan. Vandaar die keuze ook, ondanks de hoge km-stand

Afbeelding

Na 300 km rijden had ik pech en deed de Lupo het niet meer. 'Wollige'' en de verkoper zijn vanuit Dokkum naar Groningen gereden om te kijken of ze het konden fixen. Dit was niet het geval. De lupo deed het nooit weer en ik heb hem afgesleept naar Dokkum, zodat ze er nader naar konden kijken. Het duurde erg lang en het probleem kon niet worden gevonden. Ik wilde mijn geld terug. Dat wilde hij niet. Mij werd toen een witte 3l uit 2001 aangeboden, de auto die ik nu nog heb. Minder kilometers en volledige onderhoudsgeschiedenis. Het leek allemaal goed. Na stevig onderhandelen ben ik uit gekomen op een aanschafprijs van 4000 euro inclusie een set nieuwe winterbanden op stalen velg. Voor die tijd een nette prijs. Met de kennis van nu had ik de lupo echter niet gekocht. De problemen begonnen toen pas echt. Vrijwel alles van het schakelgedeelte is er aan vervangen. Maar ja ik moest wel

Afbeelding

Afbeelding


7 juni 2012
Inmiddels zijn we alweer een tijdje en 15.000km verder. Tijdens de klusmeeting was geconstateerd dat de gangsteller lekte en dat er mogelijk een probleem zou zijn met de motorsteun. Mijn vrouw is vandaag naar David geweest om ernaar te laten kijken.

Gangsteller was helaas overleden. Ik heb begrepen dat er in het dekseltje bijna geen vet meer zat en dat overlijden nabij was. Eén of andere onverlaat zou een schroefje te vast hebben gedraaid. Er zit nu een gereviseerd exemplaar onder. Prima service van David die alles is langsgelopen, rubbertjes heeft vervangen en alles heeft schoongemaakt. Koppeling is nog prima.

De motorsteun is er af geweest en bleek het probleem niet te zijn. Probleem zit in één of beide aandrijfassen. Die waren niet op voorraad en de portemonnee was leeg, dus dat moet later, op korte termijn, wel weer gebeuren. Want hij klonkt en bonkt er lustig op los, niet goed voor motor en andere onderdelen, aldus David. Dat wordt een ritje naar Pim. Positief nieuws is er ook en dat is dat er nu eindelijk een bodemplaat onder zit, de oude ietwat gehavende, van Tasja. Daar ben ik dus weer blij mee.

Op naar de volgende 15000km!


15 augustus 2012
Zo, sinds de aankoop in februari alweer 22.000km gereden met de 3L. Tellerstand is sinds deze week de 250.000km voorbij. Een mijlpaal! Een foto kan natuurlijk niet ontbreken. Helaas wel wat vaag, want rijdend een foto maken van de teller is niet makkelijk:

Afbeelding


17 augustus 2012
Verder deze maand weer wat aan de auto laten doen. De auto had APK vanuit Duitsland meegenomen tot eind augustus. Auto bij de garage van de oom van mijn vrouw laten keuren. Remblokken waren een aandachtspunt en de stadslichtjes deden het niet. Voor het afmelden allemaal vervangen. Nu dus weer blanco gekeurd tot 31 augustus 2013. Auto was verder in nette staat. Leuk om eens een keuring bij te wonen. Roetuitstoot gaf een waarde aan van 0,77 en een diesel mag 3 hebben. Een erg nette score dus.

Afgelopen maandag aandrijfassen besteld. Die van Pim vond ik te duur als ik ook de reiskosten meeneem. Sorry Pim! Zelf even aan het shoppen geweest de afgelopen weken. Uiteindelijk een linker en rechter besteld. Ik weet namelijk niet exact welke het klunk-klunk probleem veroorzaakt bij schakelen en abrupt gas loslaten of weer gas geven in de diverse versnellingen. Netjes besteld in Duitsland, merk Quinton and Hazel, bleek de rechter niet leverbaar te zijn. Leverancier zou niet kunnen leveren. Of ik tegen een meerprijs van bijna 90 euro een Spidan wilde. Nee bedankt! Mij te duur. Ik heb ze dus diverse andere opties gegeven. Wat schetst mijn verbazing: vandaag een mail dat er twee zouden worden verstuurd. Maar welke twee dan? Want ik had ze als optie gegeven dan twee linker te sturen, dan kon ik er één wel weer verkopen hier. Na wat heen en weer gemail in mijn beste Duits kreeg ik te horen dat hetgeen ik besteld had, links en rechts dus, gewoon zouden worden verzonden. Ben benieuwd wanneer ik het in huis heb en of het ook is wat ik had besteld! Dan nog even kijken wie ik het laat monteren.

Afbeelding

Afbeelding


14 september 2012
Auto ging vandaag plotseling even in de Noodloop. Draaide net van de A6 de A1 op richting Amsterdam. In alle drukte een flink hard ratelend geluid en toen geen reactie meer op het gaspedaal. Auto rolde met 1000 toeren en 80Km/h door en een knipperende 5 in beeld. Toen ik niet snel genoeg de vluchtstrook kon bereiken begon hij ook nog eens irritant hard te piepen. Motor even uit gehad en toen weer aan gezet. Niets meer aan de hand gelukkig. We konden onze rit naar het familiebezoek hervatten.

Omdat we ons toch zorgen maakten David even gebeld met de vraag wat het zou kunnen zijn en of hij tijd had om het uit te lezen. Na het dagprogramma vanuit Haarlem naar Broek op Langedijk gereden omdat David wel even tijd had. Auto uitgelezen met een niet al te beste mededeling. Er was melding van de toerentalsensor en nog één met de bak. Zaken die op bakrevisie kunnen duiden. Niet zo leuk natuurlijk. In overleg met David besloten om het even aan te kijken. Harde geluid kunnen synchromesh ringen zijn; slecht grijpende tandwielen. Kan iets eenmaligs zijn. Mocht het vaker voorkomen dan zal vermoedelijk bakrevisie de enige uitweg zijn.

Na de goede service van David weer zonder problemen naar huis gereden.

24 september 2012
Vandaag weer 2 keer in de noodloop op de linkerbaan. Dat is dan best eng als het druk is. Onduidelijk is waar het weg komt. Best een tijdje met David aan de telefoon gezeten. Kan een bakprobleem zijn. Dat is het meest waarschijnlijk. Kan ook een toerentalsensor zijn die voor de gek wordt gehouden. Het gebeurde namelijk na hevig trillen van de auto, wat duidt op de aandrijfassen. Er kwam namelijk geen geratel of ander bakgeluid bij kijken dit keer. Nog maar even aankijken dus en goed luisteren als het weer gebeurt.

Flens net vandaag besteld bij de dealer. Was nergens op voorraad, ook niet bij PON. Als die binnen is dan moet de luup maar weg voor groot onderhoud. Dan ga ik ook voluit met (indien nodig) bakrevisie en daarbij preventief vervangen van koppeling en geleidebus, andere aandrijfas(sen), distributieriem (moet ook namelijk), bakolie etc. Kost een lieve duit, maar dan kan ik er ook weer even tegenaan. Is goedkoper dan een andere luup kopen. Bovendien weet je daar vaak het onderhoud ook niet van.

25 september 2012
Vandaag weer problemen gehad. Weer naar de kant. Gelijk David gebeld die aangaf dat het toch echt wel de bak moet zijn. Top van hem trouwens dat hij de tijd neemt om me te woord te staan. Auto weer opnieuw gestart en in de tiptronic verder gereden. Voor de zekerheid maar niet naar de 5, omdat hij in de 5 problemen geeft lijkt het. Binnen 5 minuten reed de KLPD voor me. Volg Politie. Blijkt dat ze me hebben zien bellen toen ze aan de andere kant op de snelweg reden. Zijn snel gedraaid en wilden tekst en uitleg. Ik heb ze het verhaal uitgelegd. Volgens hun was noodloop wat anders, maar die discussie ben ik niet meer aan gegaan. De ene agent kende de auto's, want hij wist dat de bak een zwak punt is. Na controle van de papieren en een tip hoe ik beter op de vluchtstrook kon gaan staan mocht ik mijn weg weer vervolgen.

Vanmiddag telefoon van de dealer. Flens was al binnen uit Duitsland en via PON. Dat hebben ze toch aardig snel gedaan. Weer € 127,93 lichter. Nu David nog zien te bereiken voor een afspraak voor revisie en de rest.


Tot zover deel 1. Allemaal copy paste dankzij google cache en en hoop leeswerk. Deel twee vervolgt met groot onderhoud.
"Je hebt meer aan goed onderhoud van een auto dan een jongere auto met minder kilometers kopen."
Gebruikersavatar
Bendert
3L Maat
3L Maat
Berichten: 196
Lid geworden op: 25 feb 2014, 19:14
Echte naam: Martijn
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 498.400
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Groningen

Re: Bendert en zijn witte 3L - Update: 100.000km verder

Bericht door Bendert »

30 september 2012
Auto is vrijdag voor groot onderhoud bij David geweest. Het was erger dan verwacht. De bak zat zo goed als geen olie meer in, hooguit een liter. Die was zwart/bruin met stukjes ijzer. Ik vrees dus op een dure revisie. Ik heb een andere gereviseerde bak er nu onder. Ben benieuwd naar de rekening van het revisiebedrijf voor mijn bak.

Wat is er gedaan bij de stand van 256.416KM:
- Bakwissel
- Nieuwe koppelingset incl druklager en geleidebus
- Verse bakolie
- Nieuwe aandrijfas links + nieuwe flens
- Nieuwe aandrijfas rechts
- Complete distributieset (incl waterpomp) vervangen
- Olie en oliefilter gewisseld
- Speling op gangstellerarmpje verholpen. Was een gereviseerde die er een paar maanden terug onder is gekomen. Zat gelukkig weinig speling op.
- Basisinstellingen uitgevoerd

Wat foto's van de bakwissel en plaatsen nieuwe koppeling bij David nog in zijn oude schuur:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is maar goed dat ik beide aandrijfassen had besteld, want de rechter was er dramatisch aan toe. Het verbaast me dat hij nog reed. Eén van de ringen van de tripode was volledig weg, gewoon verdwenen. Vermoedelijk tot stukjes in de flens vermalen. Distributieriem moest ook bij de 260.000 km dus die heb ik gelijk maar laten doen. We waren toch bezig. Al met al zijn David en zijn vader van 09:00 tot bijna 15:00 uur bezig geweest met alles. Ik ben weer erg blij, want de auto rijdt als nieuw! Ik heb altijd met kloinken en soms abrupt schakelen gereden, voornamelijk met terugschakelen. Dat heb ik nu helemaal niet. Ik merk het schakelen nauwelijks. Het enige dat ik nu merk is dat hij iets langer erover doet om het gas weer op te pakken en af en toe wil de auto niet snel genoeg reageren op het gas geven. Met name als je net uit de achteruit komt, of als hij vlug van 1 naar 2 en weer terug heeft moeten schakelen (bij drempels e.d.). Bijna alles is nieuw. Koppelingscilinder misschien nog? Nou ja we kijken het wel aan. De auto rijdt in ieder geval voortreffelijk!


18 oktober 2012
Bij aankoop zat er al een lelijk deukje in het spatbord achter. Die heb ik gratis kunnen laten verwijderen afgelopen vrijdag. VW had in Assen Adrenaline Dagen en daar kon je o.a. gratis een klein deukje laten repareren. Resultaat is goed gelukt. Ik was even een gratis hamburger en patatje halen (ook op het terrein van VW) en toen ik terug kwam waren ze al klaar.

Afbeelding


4 november 2012
Gisteren bij David geweest, omdat er nog een aantal kleine aandachtspuntjes waren na het groot onderhoud. We hebben er een nieuwe koppelingscilinder in gezet. Auto schakelt ietsjes beter en voltage blijft nu stabiel. Die andere schommelde een honderdste. Min of meer dus preventief vervangen. Kon er ook nog wel bij :S.


13 april 2013
Gisteren klein onderhoud gehad aan de Lupo. Mijn vrouw haar Cuore moest nieuwe banden en onderhoud. Dat hebben we laten doen bij de garage van een familielid. De Lupo gelijk meegenomen om de remmerij achter te controleren en de zomervelgen weer te monteren. Dat was maar goed ook. De remblokken achter waren volledig op. Het maakte al een schurend geluid, maar ik wist niet dat het zo erg was. Er lag een hoop zwart poeder in de trommel. Trommels geïnspecteerd en die bleken goed te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat de olie 23000km geleden was gedaan deze tezamen met de oliefilter ook maart gelijk laten wisselen. Toen de auto hoog op de brug stond gelijk de onderkant aan een inspectie onderworpen. Die zag er nog goed uit. Minder goed was het met de aandrijfas rechts. De tiewrap die David erop had gezet was weg en de hoes was los, met een hoop zwart vet op de bodemplaat als gevolg. Maar snel weer nieuw vet in gedaan en met een goede metalen klem vast gezet. Verder was het motorblok zeiknat van de olie onderaan. Het komt ergens van bovenaf weg. Dat wordt later nog aan inspectie onderworpen. Eerder lekte het bij de turboslang, daar is toen niets aan gedaan, dus het komt vermoedelijk daar weg. Ook de gangsteller hing een drup heldere rode olie onder terwijl deze gereviseerde er nog geen jaar onder zit. Maar even in de gaten houden dus.

Tijdens mijn inspectie kwam ik ook nog gereedschap tegen die niet van de garage was. Blijkbaar was die van David en navraag bij David leerde dat hij de sleutel inderdaad kwijt was. Die is gebruikt om destijds de motorsteun weer vast te zetten en is vergeten. Zat klem op de moer en tegen de uitlaat. Toch knap dat deze zo lang is blijven zitten. Dat is de sleutel ook wel aan te zien.

Afbeelding

Tot slot nog nieuwe ruitenwissers er op gezet en in één van de voorbanden een nieuw ventiel laten zetten omdat die een beetje lekte. Zomerbanden zijn ook binnenkort aan vervanging toe, dus dat wordt de volgende grote uitgave. Nu alleen nog even naar een specialist voor de basisinstellingen.


17 juli 2013
Kleine lakbeschadiging wordt binnenkort waarschijnlijk opgelost. Letterlijk een geluk bij een ongeluk. Afgelopen vrijdagnacht is er een student uit het studentenhuis naast ons met zijn fiets tegenaan gekomen. Hij heeft hem laten vallen tegen de Lupo. Wij lagen net op bed en hoorden een doffe klap. Uit het raam gevraagd of er schade was. Hij zei van niet. Nou ja dan geloof ik hem erop. Helaas bleek er de volgende dag toch schade. Dus student uit zijn bed getrommeld. Hij heeft toegegeven. Hij wist niet hoe hij verzekerd was, maar pa zit in de verzekeringen. Ik heb met pa gesproken maandag en die zou het verder regelen. Heeft me verwezen naar ASN Louwman Groningen voor het schadeherstel. Ik vind het prima. Anders was ik vast naar CarE gegaan. Dat is de enige die ik ken.

Schade valt mee. Een kleine deuk en wat microscopische deukjes en helaas ook lelijke lakbeschadigingen. Vandaag geweest voor een gespecificeerde nota van de kosten. Dat komt uit op € 515,59 inclusief BTW. Daarvoor worden de deukjes hersteld en de gehele rechter achterflank gespoten. Geen verkeerd bedrag. Nu hopen dat de verzekeraar van de tegenpartij de schade volledig vergoed. Dar is nu het wachten op.


Einde van deel 2. De onderhoudsfrequentie neemt al af en dat wordt beter :D
"Je hebt meer aan goed onderhoud van een auto dan een jongere auto met minder kilometers kopen."
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Bendert en zijn witte 3L - Update: 100.000km verder

Bericht door Nietsnut »

Jij hebt een hoop onderhoud gepleegd zeg! Rijdt hij nog steeds zo lekker?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Bendert
3L Maat
3L Maat
Berichten: 196
Lid geworden op: 25 feb 2014, 19:14
Echte naam: Martijn
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 498.400
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Groningen

Re: Bendert en zijn witte 3L - Update: 100.000km verder

Bericht door Bendert »

03-08-2013
APK en onderhoud bij 289.261 Km
Vandaag ben ik weer voor de APK geweest. Blanco rapport gekregen, maar wel aan aantal zaken vervangen. Handrem deed het niet meer en er was een verschil in remvermogen. 10.000 km terug nieuwe remschoenen laten plaatsen, nu waren die rechtsachter al weer helemaal op. Linksachter was nog perfect. Ik herinnerde me een topic op het forum over remtrommels die dat versleten zouden zijn. Ik heb dus opdracht gegeven de remtrommels waar te vervangen. Beiden achter maar gelijk vervangen. Eerst hadden ze de verkeerde geleverd. Ze hoorden Lupo, maar wisten niet dat het een 3L was. Vergeten te checken op kenteken. Hele middag voor niets zitten wachten. Was niet erg, want het is de garage van familie van mijn vrouw, dus gezellig zitten kletsen. De volgende dag terug voor de juiste remtrommels. Ze zijn nu nog mooi glimmend. Deze zijn gietijzer ipv aluminium en zouden langer mee moeten gaan.

Naast de remmerij ook 4 nieuwe banden laten monteren. Michelin Energy E3B. Ik heb goede ervaringen met Michelin. Ik had ze onder mijn Ford voor 100dkm en ook al die tijd onder deze lupo. Ze waren nog niet alle 4 aan vervanging toe, maar gezien uitdrogingsverschijnselen en het feit dat ik dan over 5 maanden weer mag voor de 2 andere banden heeft me doen besluiten toch maar alle 4 te doen. De Dotcode was uit 2001, dus dat was een oude partij die er ooit is ondergezet. Deze dotcode is van 2013. Verder niets mis met de auto voor de APK, dus ik kan er weer even tegen hoop ik.

Afbeelding

Afbeelding


20 augustus 2013
Schade laten repareren bij ASN Louwman te Groningen. Nette service en een Yaris als leenauto. Daar heb ik 1:18 mee gereden, dus dat was zeker niet verkeerd voor een 1 liter 3 cilinder benzinemotortje in een Yaris. Schade is helaas niet goed gefixt. Er zaten 2 stofjes in de lak, een vage v-vorm in de lak en bij het raam was het niet goed gespoten. Volgende week vrijdag gaat hij terug en het deel wordt kosteloos opnieuw gespoten. Ik laat dan gelijk de roest op de dakrand bijwerken. Dat deel moet toch gespoten en dan hoef ik alleen maar het repareren van de roest zelf te betalen.


22 augustus 2013
Ik heb nieuwe remtrommels gekocht en laten monteren, omdat ik op het forum had gelezen dat dat wel eens het probleem kon zijn van versleten remschoenen. Ik ben bang dat het weggegooid geld is. Ik ga morgen terug naar de garage. Ik denk nu ook een falende remcilinder. Rechtsachter slijt hard, dus dan zal hij linksachter niet werken. Indien nodig laat ik beiden vervangen als het niet te duur is. Ik kan onder het rijden de handrem volledig aantrekken en merk er weinig tot niets van. Dat is dus niet goed.

Linkervoorband loopt ook leeg. Staat na een week op1 bar. Daar wordt ook ff naar gekeken.


23 augustus 2013
Zooo, alles gratis gefixt. Alleen 7,5 euro aan diesel kwijt heen en weer naar Coevorden. Ventiel was lek. Dat is vervangen. De remmen weet ik niet precies wat het was. Het is me wel verteld. De rem stelde zich niet op of zoiets. Gezien het veel betere remmen en de plots werkende handrem was dit al een probleem wat al vanaf het begin van de koop speelde. Ik weet nog dat ik bij de handelaar was en dat de remmerij achter aan 1 kant (rechts) was versleten en links niet.


21 november 2013
Het is weer tijd voor een update. Misschien voorde lezers niet interessant, maar voor mezelf in ieder geval fijn om bij te houden. Mocht ik de auto ooit verkopen dan kan de nieuwe koper in ieder geval alles nalezen.

Remmen en banden zijn nog steeds niet in orde voor mijn gevoel. Bandjes blijven leeg lopen. Links achter vrij snel. Dat laat ik volgende week nog verhelpen. Remmen wilde ik op de meting nakijken, maar dat is er niet van gekomen. Misschien toch de remcilinder?

In de tussentijd is de schade aan de auto ook verholpen. Een student had zijn fiets laten vallen. Flinke schade. De auto is rechtsachter uitgedeukt en gespoten. Dat spuiten wilde niet en uiteindelijk is hij 2 keer terug geweest en 3 keer gespoten dus. Ze kregen de randjes niet goed. Ik heb gelijk de roest op de dakrand op 2 plekken laten bijwerken. Ik had toen hij de eerste keer terug moest een ingeving dat ze dat deel toch moesten spuiten. Kosten waren alleen 50 euro per plekje om de roest te laten wegwerken. Het is nu allemaal netjes.

Op de meeting bij een kmstand van 301775 km de volgende zaken gedaan:
- Olie en oliefilter
- Brandstoffilter
- Luchtfilter
- Interieurfilter
- Bartbusjes gemonteerd in beide deurscharnieren
- Injectorcleaner in brandstoffilter en de tank gegooid.
- Basisinstelling door laten voeren.

De filters waren nodig. Dat was 67.000 km daarvoor voor het laatst gedaan op de meeting in mei 2012. Alleen olie en oliefilter zijn tussendoor nog 2 keer gewisseld. Ik kan het nog niet goed beoordelen, maar het lijkt allemaal een positieve invloed te hebben gehad op het verbruik.

Kleine investering, maar de auto kan er weer even tegenaan.


Conclusie
Een heel verhaal. Ik heb alles copy paste van hetgeen ik heb weten op te duikelen uit Google Cache. Ik heb alles aan onderhoud bij elkaar opgeteld. Ik heb helaas niet van alles de bonnen. Die had David destijds nog niet en ook op de clubmeeting krijg je geen bon. De totale onderhoudskosten zijn tot nu toe € 4641,22 geweest Dat is slechts € 0,046122 cent per kilometer. Veel is dat niet. Ik heb alles terug kunnen verdienen met de reiskostenvergoeding van de werkgever. Dat geldt ook voor brandstof, wegenbelasting en verzekering. Ik heb nu weer een flinke spaarpot voor de toekomst.


De toekomst
De 3L gaat nog lang niet weg. De kilometerstand is nu 328.000 en dat in 2,5 jaar tijd. Het spaarpotje moet wel worden aangesproken binnenkort. Schijven en blokken voor moeten worden vervangen. Ook wil ik de remolie vervangen. Motorolie, filter en basisinstellingen komen er ook weer aan. Over ongeveer 15.000km is de distributieriem weer aan de beurt en moet er gekeken worden naar de oliepompketting. Geld voor onderhoud blijft hard nodig, maar dat mag ook wel met de kilometers die we maken. Het enige dat me nu zorgen baart het het klapperend geluid als ik over kleine oneffenheden rijdt. Er klappert iets aan de achterkant en op hoge snelheden op de autobahn was hij bij een oneffenheid erg onstabiel. De achterkant leek te zwabberen. Daar moet dus naar gekeken worden.

De liefde voor de 3L is nog niet over. Het rijdt goed en het rijdt zuinig. Ik kan niet goedkoper autorijden. Op naar de volgende 100.000km !


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bendert op 24 jun 2014, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"Je hebt meer aan goed onderhoud van een auto dan een jongere auto met minder kilometers kopen."
Gebruikersavatar
Bendert
3L Maat
3L Maat
Berichten: 196
Lid geworden op: 25 feb 2014, 19:14
Echte naam: Martijn
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 498.400
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Groningen

Re: Bendert en zijn witte 3L - Update: 100.000km verder

Bericht door Bendert »

Nietsnut schreef:Jij hebt een hoop onderhoud gepleegd zeg! Rijdt hij nog steeds zo lekker?
Haha je was wat snel. Ik moest het laatste bericht nog even plaatsen. Ik heb veel onderhoud gepleegd. Ik heb meer uitgegeven dan waarvoor ik de auto destijds heb gekocht. Ik merk nu dat het zich beperkt tot normaal onderhoud. Alleen het gerammel achter en de bijkomende onstabiliteit moet ik naar laten kijken. Verder rijdt hij goed en lijkt steeds beter te gaan schakelen. Ik raak er uiteraard ook aan gewend na al die kilometers.
"Je hebt meer aan goed onderhoud van een auto dan een jongere auto met minder kilometers kopen."
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Bendert en zijn witte 3L - Update: 100.000km verder

Bericht door Riggard »

Hoop ellende, maar wel interessant om eens zo'n 'samenvatting' te lezen!
Gebruikersavatar
Jeroen
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 jan 2014, 22:34
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 260.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Kobaltblau Metallic, 5F - LZ5Q
Locatie: Haarlem

Re: Bendert en zijn witte 3L - Update: 100.000km verder

Bericht door Jeroen »

Heerlijk, dit zijn De verhalen van het forum, bijna een romannetje!

Moet wel zeggen dat ik blij ben dat mijn hoofdpersoon (nog) niet eenzelfde reputatie heeft...
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Bendert en zijn witte 3L - Update: 100.000km verder

Bericht door foppe »

Ja, dit is altijd interessant om te lezen.

Dat je nog steeds last hebt van leeglopende banden, kan ook aan corrosie op je velgrand liggen. Daarom heb ik die van mij destijds geschuurd en gespoten.
Dat staat wel ergens in de howto sectie. Het zijn mijn winterbanden, en liggen nu opgeborgen.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”