Pagina 4 van 5

Re: Bendert en zijn witte 3L - ouderdom komt met gebreken

Geplaatst: 10 apr 2015, 17:01
door Bendert
Er was 1 band afgesleten aan 2 buitenkanten. Blijft inderdaad vreemd. Op 24 april krijgt de auto alweer onderhoud. Dan weer op naar Heerhugowaard voor een nieuwe startmotor, olie en alle filters, basisinstellingen en een aantal checks. Dan kan hij er hopelijk weer 30.000km tegenaan zonder gebreken.

Re: Bendert en zijn witte 3L - ouderdom komt met gebreken

Geplaatst: 15 apr 2015, 20:01
door sjoerd
Mijn winterbanden voor ook afgesleten aan de twee buitenkanten, leek alsof er te weinig druk in zat. In de praktijk is de druk altijd rond de 3 bar is geweest. Ik snap het niet.

Sjoerd

Re: Bendert en zijn witte 3L - ouderdom komt met gebreken

Geplaatst: 15 apr 2015, 20:35
door reichbus
Ehm. Is het bij die dingen niet omgekeerd? Is drie bar niet een beetje veel voor winterbanden? Je hebt dan geen grip meer. Aan de andere kant: bij te hard op pompen verwacht ik eerder dat hij in het midden is afgesleten. Maar drie bar voor winterbanden lijkt mij persoonlijk wat veel eerlijk gezegd.

Re: Bendert en zijn witte 3L - ouderdom komt met gebreken

Geplaatst: 15 apr 2015, 20:49
door pinkpanter
De banden druk is afhankelijk van de maat regel is meestal hoe breder de band hoe lager de druk.
In dit geval lijkt het mij meer een geval van de veel toe spoor kun je oplossen door uitlijnen controleer wel goed de wielophanging met name de draag arm rubbers vervang die desnoods eerst en dan uitlijnen :cool:

Re: Bendert en zijn witte 3L - ouderdom komt met gebreken

Geplaatst: 15 apr 2015, 22:18
door Nietsnut
Onze auto's rijden al zeker 5 jaar op 3,5 bar icm zomerbanden en 3,3 (voor) en 3,0 (achter) op winterbanden, al mijn banden zijn tot nu toe recht afgesleten ondanks dat ik verwacht had dat het midden als eerste op zou zijn, ik denk inderdaad wat Pinkpanter zegt dat met smalle banden de druk niet heel veel invloed heeft op je slijtagepatroon. Smal is 145 tm 175 als ik de druk per cm2 uitreken, daarboven wordt de invloed van de auto, oftewel de neerwaartse massa veel minder tov de opwaartse masse, oftewel de tegendruk van de weg waardoor je eerder verschil in bandendruk gaat merken.

Winterbanden hebben een zachtere compound, als het karkas evenveel staal en nylonlagen bevat zit er verder geen verschil tussen alleen dicteert de samenstelling van het rubber hoe hard de band slijt bij hogere temperaturen en recht evenredig hoeveel extra verbruik je hebt.

Re: Bendert en zijn witte 3L - ouderdom komt met gebreken

Geplaatst: 28 jun 2015, 15:06
door Bendert
Auto rijdt inmiddels al weer een hele tijd zoals het hoort. 24 april nog even bij Ecomotive geweest voor de olie en alle filters. Tijdens onze vakantie in de maand mei heeft degene die onze auto die periode te leen had de remklauw linksvoor weer gangbaar gemaakt, want die zat vast en heeft hij het knakken van de deuren verholpen door de boel goed schoon te maken én zijn mijn ruitenwisserstangen weer mooi zwart gespoten. Die waren namelijk behoorlijk roestig.

Autootje kan er wel weer even tegenaan. Ook met de verhoging van de wegenbelasting die misschien wordt doorgevoerd blijf het een voordelige auto om te rijden. Wat mij betreft gaat hij voorlopig nog niet weg.

Re: Bendert en zijn witte 3L - ouderdom komt met gebreken

Geplaatst: 08 sep 2015, 20:30
door Bendert
Ik ben alweer even niet op het forum geweest en heb mijn interesse momenteel wat verloren om actief met het forum en de auto bezig te zijn. Nu weer druk bezig met andere zaken. Inmiddels is de auto de 375000 km voorbij en tikt alweer bijna de 37600 aan.

Mijn eerdere topictitel geldt nog steeds. Ondanks een vlekkeloze APK in augustus heeft zich nu weer een nieuw probleem voorgedaan. In een hevige regenbui schoot de ruitenwisserstang los en kregen de ruitenwissers ruzie. Dat werd aan de kant op de N31 op een stuk waar geen vluchthaven was. Dat was even rijden zonder zicht. Ruitenwisser vastgeklikt, maar een paar slagen verder weer los. Ik had ooit al eens nieuwe stangetjes gekocht en daarvan 1 vervangen. Die was nu weer stuk. Omdat de dag vol zat met afspraken moest het worden gemaakt. Helaas was er geen garage met tijd beschikbaar om de boel vast te zetten. Op goed geluk ben ik naar de Volkswagen dealer in Leeuwarden gereden. Daar bleek het mechanisme zelf versleten van de rechter ruitenwisser, tenminste dat beweren ze.

Onderdeel maar gelijk besteld, omdat ik geen tijd heb om naar een andere oplossing te kijken en ook maar een afspraak voor montage ingepland. Ik kan gelukkig morgen al terecht. Eigenlijk was er geen tijd, maar ze vonden het gevaarlijk voor mij om er langer mee rond te rijden, dus hebben ze een gaatje gevonden. De dealer is duur, maar gelukkig maken ze wel tijd en zijn ze klantvriendelijk op het overdrevene af. Overig onderhoud gelijk maar afgewimpeld, want ik werd direct in hun systeem doorgelicht om te kijken wat er volgens de fabriek nog nodig zou moeten zijn. Voordeel van de reparatie bij de dealer is dat de auto weer eens terug te vinden is in hun systeem.

Ondanks de leeftijd en de kilometerstand van de auto blijf ik positief en blijf ik vrolijk doorrijden totdat de auto volledig op is.

Re: Bendert en zijn witte 3L - ouderdom komt met gebreken

Geplaatst: 09 sep 2015, 23:18
door Russelheimer
volledig op zal hij met dit onderhoud niet snel worden!

leuk om te zien hoe veel je er aan doet.
groeten een mede 3L rijder uit grunn

Re: Bendert en zijn witte 3L - ouderdom komt met gebreken

Geplaatst: 11 sep 2015, 10:27
door Bendert
De monteur vond nog een stangetje wat vervangen moest. Uiteindelijk 180 euro armer, maar wel 20% korting op arbeidsloon én hij is door hen weer gewassen. Dat scheelt mij weer een bezoek aan de wasstraat.

Re: Bendert en zijn witte 3L - boem is ho en weer wat onderh

Geplaatst: 01 nov 2015, 20:24
door Bendert
Het is alweer even terug, maar ik heb voor het eerst schade gereden met mijn 3L. Echt stom. Ik wilde wegrijden uit een parkeerplaats, maar had voor weinig ruimte. De auto achter me was weg, dus ik gaf een dot gas naar achteren en BOEM de auto stond stil. Bleek ik een lantaarnpaal over het hoofd te hebben gezien die half tussen de twee parkeerplaatsen stond. Precies in de dode hoek. Lelijke deuk, scheur in de bumper en kapot achterlicht ten gevolg. Bah balen en dan te bedenken dat ik de week er na naar de IAA in Frankfurt zou gaan met een vriend. Dat moest dus gemaakt. Eldert Jan had gelukkig een witte bumper liggen. Deze is er samen met een nieuw achterlicht de dag er na (zaterdag) al op gekomen. Bumper is niet mooi. Wat schampschade en geborsten lak, maar in ieder geval heel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ruim een maand later weer problemen. Ditmaal schakelproblemen bij ongeveer 382.500km. De auto bokte behoorlijk in de eerste versnelling. Ik had moeite om hem in bedwang te houden. Thuis sloeg de motor af. Na wat heen en weer bellen en uiteindelijk slepen naar EJR is er een verse koppelingscilinder opgekomen met de basisinstellingen. gelijk maar verse olie en oliefilter gegeven, want anders moet ik na 2 maanden weer voor onderhoud en daar had ik geen zin in. Probleem lijkt niet geheel verholpen, maar daar heb ik het volgende topic voor geopend: http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=33&t=2938. Ik baal inmiddels wel flink, want de koppelingscilinder was in 2012 meen ik ook al vervangen samen met koppeling, geleidebus, bakrevisie, aandrijfassen etc.

Re: Bendert en zijn witte 3L - boem is ho en weer wat onderh

Geplaatst: 01 nov 2015, 20:46
door foppe
Dat is wel even een Bummer Bendert, maar je rijdt weer gelukkig.

Re: Bendert en zijn witte 3L - boem is ho en weer wat onderh

Geplaatst: 03 nov 2015, 21:12
door Bendert
Het streven is om de bumper ooit weer te fiksen. Uitdeuken met hete lucht, scheur repareren met glasvezelmatjes denk ik en dan plamuren schuren en spuiten. Beter dat proberen dan de bumper weggooien.

Re: Bendert en zijn witte 3L - boem is ho en weer wat onderh

Geplaatst: 04 nov 2015, 08:41
door lupocor
je kunt de scheur beter repareren met een stuk van de oude kapotte bumper.
dan heb je hetzelfde materiaal (pp volgens mij).
dit materiaal kun je door warm stoken aan elkaar smelten en daarna weer in model schuren ,eventueel plamuren en weer voorzien van primer en tot slot aflakken in de juiste kleur.
ik zou geen glasvezel gebruiken want dit zal naar mijn mening weer loslaten op den duur.

Re: Bendert en zijn witte 3L - boem is ho en weer wat onderh

Geplaatst: 04 nov 2015, 17:12
door Nietsnut
Bendert schreef:Het is alweer even terug, maar ik heb voor het eerst schade gereden met mijn 3L. Echt stom. Ik wilde wegrijden uit een parkeerplaats, maar had voor weinig ruimte.
Klote man, schade is vervelend maar helemaal als je achteruit rijdt. Weet je vrouw niet een mooi adresje om dit te fixen?

Re: Bendert - kilometers en onderhoud lopen door

Geplaatst: 07 jun 2016, 20:50
door Bendert
Een update is al weer even geleden. Wegens privé omstandigheden en het meer gebruiken van een smartphone voor internet ben ik hier een tijdje niet meer geweest. Even weer een kleine update.

Lupo heeft bij 396.582 km duur onderhoud gehad. De turbo was compleet vastgelopen. Ik reed van Eindhoven terug naar huis, wil inhalen, en opeens wilde de auto niet meer versnellen, ook een andere snelweg op wilde bijna niet meer. De auto reed slecht en ik heb de auto laten staan om erger te voorkomen. Voor diagnose ben ik ermee naar de garage gereden en het bleek dat de turbo vast zat. Bij C&E Turbochargers een revisie exemplaar besteld die ze hadden liggen en netjes per post ontvangen.

Bij montage bleek de auto nog niet te willen. De katalysator en nog een andere pot zaten helemaal dicht en wilden met speciaal reinigingsmiddel niet meer open. Bij gas geven sloeg de motor direct af. Hierop heb ik de auto bij de garage moeten laten staan en heb ik bij EJR een Freeflow uitlaat opgehaald. Gelukkig waren ze zo vrij eerst de uitlaat mee te geven, want ik had de oude uitlaat niet bij me. Die heb ik later nog gebracht.

Heerlijk wat een verschil! De Lupo heeft veel meer power en rijd ook nog eens stukken zuiniger. Inmiddels staat de teller alweer voorbij de 404.000km. Ik hoop weer een hoop probleemloze kilometers te rijden, al denk ik dat de geleidebus binnenkort vervangen moet worden aangezien de auto nog steeds wat onrustig is met wegrijden en de koppelingscilinder alweer voor de tweede keer is vervangen. We zien het wel, weg gaat hij nog niet in ieder geval.

Re: Bendert - kilometers en onderhoud lopen door

Geplaatst: 10 jun 2016, 21:20
door Kanerr
Erg knap! Lekker doorkarren :auto-swerve:

Re: Bendert - en weer een halve ton erbij

Geplaatst: 03 aug 2017, 20:57
door Bendert
Ik zie dat ik alweer dik een jaar niet actief ben geweest op het forum, al voelt het als gisteren. De reden is dat we vorig jaar besloten ons huis in Groningen in de verkoop te zetten. Voor de verkoop moest er veel gebeuren en daarom, ben ik al mijn vrije tijd bezig geweest. De woning was na een plaatsing op Funda binnen 10 dagen verkocht en de overdracht was in november. Ondertussen hadden we al een ander huis gekocht, een vrijstaand huis in Midwolde (bij Leek) waar jaren niets aan is gedaan. Ook daar aan de slag en de maanden erop volgend een aantal tegenslagen in het onderhoud moeten incasseren die een aanslag waren op mijn vrije tijd en de portemonnee. Helaas is het nog lang niet klaar en blijft het huis tijd kosten. Erg vind ik het niet, want zo leer ik zelf wat klussen en ik kan genieten van de mooie plek waar we nu wonen.

IN dat jaar zie ik dat ik ook alweer bijna een halve ton met de Lupo erbij heb gereden. Ik kan niet zeggen dat het zonder problemen is geweest. Je merkt dat de auto wat ouder en vermoeider wordt en dan komen de rare gebreken. Een aantal maanden terug stond de auto bij de garage om de remmen na te laten kijken die een wat vreemd geluid gaven. Ik werd die dag gebeld dat ze de auto niet meer konden starten. Een deel van het contactslot bleek te zijn afgebroken, met als gevolg een duur contactslot en veel manuren om het klaar te krijgen. Kort geleden brak de deurhendel aan de bestuurderskant af. Het plastic dwars door midden. Ik blijf het maken, want ik kan nog steeds niet voordeliger rijden en inmiddels ben ik ook steeds meer aan de Lupo gehecht. Hij gaat niet weg roep ik altijd, pas als het blok het begeeft of als hij total-loss is. Het half miljoen kilometers wil ik er sowieso mee halen. Dat zal ergens eind volgend jaar zijn.

Re: Bendert - en weer een halve ton erbij

Geplaatst: 06 nov 2017, 12:08
door pinkpanter
Zo snel gaat een goed onderhouden lupotje niet totaloss op een motor naar mijn idee die zijn redelijk gebruikt te vinden voor een normale prijs .
Ik weet niet welk bedrijf je contactslot vervangen heeft maar zoveel werk is dat niet .
Wat ik meestal doe is het afgebroken deeltje van de cininder wisselen voor een heel exemplaar voordeel daar van is mocht je oude cilinder bruikbaar zijn dat je maar 1 sleutel houd voor alles of je moet op chassis nr je slot bestellen dat kost wel wat .
Vaak is het raadzaam het contact blokje gelijk mee te vervangen zijn redelijk betaalbaar en geven mij oude Lupo,s nog wel eens een storing .

Re: Bendert - en weer een halve ton erbij

Geplaatst: 03 jan 2018, 19:40
door Bendert
Ik weet niet wat de garage heeft vervangen. Er is wel een nieuw contactslot in gekomen. Die heeft nog wat problemen gegeven en is uiteindelijk goed afgesteld. Kan nu de sleutel er niet meer uit halen als hij in de drive staat en hij draait niet meer door. Ik had daardoor een storing op de verlichting van tijd tot tijd.

Sinds september helaas niet meer gereden in de Lupo. Hij staat sindsdien stil bij een 'foute' garage. Ik ben stilgevallen met een kapotte bak in Duitsland. Een bevriende transporteur heeft de auto teruggehaald en bij hem op het terrein gezet. De garagehouder die daar zit kon d ebak reviseren voor een bedrag lager dan dat David het zou kunnen doen. Dat is een verkeerde keuze gebleken. De auto schiet nog steeds uit de vijfde versnelling na een stuk rijden. Volgens David wijzen de foutmeldingen op de bak. Hij denkt van niet. Tot overmaat van ramp heeft hij zich uitgeschreven bij de KVK. Gelukkig is hij nog bereikbaar en staat de auto voor de derde keer bij hem om het probleem op te lossen. Ditmaal met een officiële ingebrekestelling. Nu denkt hij dat het de gangsteller is en heeft een nieuwe besteld. Vreemd want die zijn erg duur. Heb er inmiddels weinig vertrouwen meer in.

Goedkoop is duurkoop gebleken. De volgende keer ga ik direct naar een specialist toe. Wel weer een wijze les. Ondertussen rijd ik in de Twingo benzine van mijn schoonmoeder en ben ik langzaam op zoek naar een vervanger voor de Lupo. Het liefst een mooie en goed onderhouden A2. Die zijn helaas lastig te vinden.

Re: Bendert - en weer een halve ton erbij

Geplaatst: 03 jan 2018, 19:44
door Nietsnut
Wat is de km-stand van je auto nu Martijn?