Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer 20(Opgelost!)

Heb je schakelproblemen of een ander probleem waar je niet uitkomt? Post hem dan hier. Zodra de oplossing bekend is verplaatsen de mod's hem naar de bekende problemen.
BokkieAndijk
3L Buddy
3L Buddy
Echte naam: Cor
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2001
Kilometerstand: 300.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer 20(Opgelost!)

Bericht door BokkieAndijk »

Ik heb de bak uit een Lupo, die ik nog achter de schuur voor onderdelen had staan, gehaald en in deze A2 gezet. Dit heb ik gedaan omdat van de A2 de fork van de 3e versnelling gebroken was. Na het monteren waren de foutcodes te wissen en vervolgens liep "madam" feilloos door de basis instellingen heen. Alles leek goed, tot ik vanuit mijn werk (68km verderop) naar huis reed. Toen hoorde ik een wat schrapend bijgeluid. Even later schoot de bak uit zijn 5e versnelling en reageerde hij niet meer op het gaspedaal. Toen opnieuw gestart en in de tiptronnic kon ik prima verder rijden zolang ik de 5e versnelling maar niet gebruikte. Het geluid leek erger bij hele lage snelheden. Het klonk een beetje alsof de Bendix van de startmotor niet terug naar zijn ruststand ging. Of een klevende startrelais. Als de auto helemaal tot stilstand kwam of in zijn neutraal stond, hoorde ik niets raars meer. De niveaus van de bak en schakel hydraulika zijn keurig op peil. Ik heb bij de bak die er af komt zojuist ff de plaat verwijderd en zag de hevel, contramoer en stelbout. Het voelde mij allemaal wat los aan want ik kon het gebeuren welke door de hevel word bediend behoorlijk heen en weer halen. Dit zou naar mijn idee iets strakker kunnen maar niet heel veel want dit was de bak waar de fork van de 3e versnelling van stuk is en de 5e versnelling nog prima van functioneerde. Hieruit maak ik op dat een "leek" het zaakje dus zomaar te strak kan afstellen. Zaterdag ga ik de 5e versnelling van de A2 ietsje strakker afstellen.
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer 20(Opgelost!)

Bericht door pinkpanter »

Mooi dat je nog een oude bak had om te zien wat ik bedoelde .

Je kunt ,met de hand de bak in de 5e versnelling zetten dan kun je ook voelen of er een niet al te grote druk staat op de ring waar de vork in valt.
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Gesloten

Terug naar “Nieuwe problemen”