Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer 20(Opgelost!)

Heb je schakelproblemen of een ander probleem waar je niet uitkomt? Post hem dan hier. Zodra de oplossing bekend is verplaatsen de mod's hem naar de bekende problemen.
nielsvwlupo
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2015, 19:25
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 16 mar 2001
Kilometerstand: 252654
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer 20(Opgelost!)

Bericht door nielsvwlupo »

Hallo,

Mijn naam is Niels, 30 jaar en in woon in Ane (in het oosten van Nederland).

Ik rijdt al een paar jaar in een Lupo 3L uit 2001 met veel, zuinige kms en veel plezier. Het is een originele Nederlandse auto uit 2001, mooi groen van kleur en met airco, elektrische ramen en stoelverwarming (heerlijk in de winter!). Ondertussen staat de teller een stukje over de 250.000 km.

In het verleden is de complete hydraulische pomp al vervangen bij 180.000 km (de drukbalg zat vast waardoor het schroefdraad kapot was), en er zit al een nieuwe bak (origineel VW) inclusief nieuwe koppeling, drukgroep, druklager etc in bij ongeveer 190.000 km. Recent is het contactslot en contactblokje verv (er was een stuk van het contactslot afgebroken waardoor de auto niet meer wilde starten).
Voor de rest heb ik weinig aparte problemen met de auto gehad.

De laatste 2 weken heb ik een raar nieuw probleem. Toen reed ik met de Lupo naar huis en viel het mij op dat de motor veel toeren maakte, hij stond in de 4, terwijl ik toch 100 km/h reed. Ik ging met de tiptronic opschakelen en de bak ging in de 5e versnelling zonder problemen. Daarna ging het weer gewoon goed, tot ik ik ongeveer 20 km verderop reed bleef de bak opeens weer in de 4 hangen. Met de tiptronic weer naar de 5 zonder problemen.

De dag erna de auto uitgelezen, geen foutcodes in de bak. De olie van het schakelmechanisme gepeild, tot het bovenste streepje op peil. De bak in de basisafstelling gezet, zonder problemen, koppelingssensor op 1.86V.

Weer gaan rijden en het leek goed te gaan.......tot ik weer naar huis reed. Weer blijven hangen in de 4 en met de tiptronic naar de 5 gezet. Nu ben ik een beetje met de auto gaan spelen en nu blijkt dat als ik de bak in de normale D stand voor de 2000 omw/min laat overschakelen naar de 5 is er geen probleem. Maar als ik in de 4e versnelling wat verder door trek tot over de 2000 omw/min schakelt de bak niet naar de 5.

Heeft er iemand nog tips/suggesties?

Ik las ergens anders al iets over de sensoren welke de ingeschakelde versnelling lezen. Meetwaardeblokken uitgelezen waar de versnellingen in staan en waar de elektronica ze in wil hebben, dit lijkt ook te kloppen. Wil naar 4, schakelt, is 4........wil naar 5, schakelt, is 5. Tenzij ik meer dan 2000 omw/min maak....

Erg vreemd...

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door nielsvwlupo op 02 aug 2015, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2649
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer dan 2000

Bericht door Johan »

Ik kan niet helemaal opmaken of je het pil hebt bekeken nadat je de druk van de bol hebt gehaald.
Als je nog niet eerder de koppelingsplaten en druklager hebt vervangen, zijn die, gezien je km stand, zo onderhand wel aan de beurt (meestal tussen 2 en 2,5 ton).

Zo even een eerste schot voor de boeg, de rest van de forumleden kunnen nu schieten.
nielsvwlupo
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2015, 19:25
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 16 mar 2001
Kilometerstand: 252654
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer dan 2000

Bericht door nielsvwlupo »

Nee, de problemen kwamen zo uit het niets. Daarna heb ik het oliepeil gecontroleerd door de drukaccumulator los te draaien. Koppeling en drukgroep etc zitten er nu 60.000 km in, die zijn wel in orde.

Met Vas Pc ook een druktest van de accumulator gedaan, deze was goed.
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2649
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer dan 2000

Bericht door Johan »

Dan is dat vastgesteld en is er duidelijk iets anders aan de hand.
Ik laat het nu over aan de specialisten.
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer dan 2000

Bericht door 3L-Emiel »

ik zit een beetje in de richting van de afstelling te denken.,

niet de basisafstelling maar de afstelling van de 5 de versnelling.
is een veroorzaker van een paar problemen, waaronder uit zijn 5 vallen of er niet meer in willen.
Maar heb deze nog nooit gehoord icm een min en max aantal toeren.
nielsvwlupo
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2015, 19:25
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 16 mar 2001
Kilometerstand: 252654
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer dan 2000

Bericht door nielsvwlupo »

Het is ook raar dat na het niet automatisch schakelen, het schakelen met de tiptronic zonder problemen gaat.
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer dan 2000

Bericht door 3L-Emiel »

Vind ik niet zo raar...

Het systeem meet een bepaalde waarde. En komt tot de conclussie dat gezien de waarde overschakelen niet mogelijk is.
Je zet hem in de tiptronic en overruled het systeem.


Zelfde had ik de eerste keer met een gebroken schakelvork,
In de eco viel hij uit bij het over willen schakelen naar de 3de versnelling.
Maar met de tiptronic kon ik met veel toeren van 2 naar 4 schakelen.

Maar zoals met alles wat ik schrijf, Dit is gewoon mijn idéé.
Beter even laten na kijken,
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2649
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer dan 2000

Bericht door Johan »

Ik denk dat Emiel hier wel een punt heeft.
Klinkt aannemelijk,
nielsvwlupo
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2015, 19:25
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 16 mar 2001
Kilometerstand: 252654
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer dan 2000

Bericht door nielsvwlupo »

Een boel sensoren getest met Vas Pc...alles goed. Toerental motor en bak verschilt ook niet veel van elkaar, mag 30 zijn, daar blijft het ook wel binnen. Ook vergeleken met een goedschakelende lupo 3l met 90.000 km op de teller. Dit kwam overeen.

Daarna bak gepeild, ong 3mm onder peil. De olie af laten lopen en opgevangen, de olie is metallic geworden. Revisie bak van VW die nu 65.000 km heeft gelopen. 2 jaar garantie, maar de bak is 3 jaar oud.....
nielsvwlupo
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2015, 19:25
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 16 mar 2001
Kilometerstand: 252654
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer dan 2000

Bericht door nielsvwlupo »

Vandaag de computer van de automaat in een goed schakelende Lupo gezet, die schakelde gewoon door na de 5. Het probleem nog niet gevonden, maar wel weer wat uit gesloten.
Ken20VT
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 feb 2014, 23:33
Echte naam: Ken
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km

Re: Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer dan 2000

Bericht door Ken20VT »

3L-Emiel schreef:ik zit een beetje in de richting van de afstelling te denken.,

niet de basisafstelling maar de afstelling van de 5 de versnelling.
is een veroorzaker van een paar problemen, waaronder uit zijn 5 vallen of er niet meer in willen.
Maar heb deze nog nooit gehoord icm een min en max aantal toeren.
Goed punt, maar normaal schakelt hij dan gewoon naar de 5, ziet dan dat dit niet wil en valt in de vrij met een opgeslagen foutcode op de G38. (Herstart noodzakelijk voordat hij verder rijdt)
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer dan 2000

Bericht door 3L-Emiel »

die g38 code ken ik maar al te goed.

in beide gevallen kon de bak er af, gereviseerd worden en de schakelvork vervangen.
De laatste keer was eind vorige maand,


tja volgens mij heb je 2 situaties.


schakelen naar de 5. de auto ziet dat het niet kan, en blijft dus in de 4de versnelling hangen. alles werkt. auto blijft rijden.
auto rijd in de 5de versnelling, en valt er uit. acuut probleem. dus auto in zijn vrij en voorzien van een g38 code die idd een herstart nodig heeft.



ik blijf toch aan de afstelling denken, dan wel een syngromesh daar weer achter.

Maar eerlijk gezegd, denk ik niet dat dit nog een klusje is voor een normale rijder.
Valt meer in de groep weg brengen naar een goede kenner... en die er even mee laten spelen.
nielsvwlupo
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2015, 19:25
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 16 mar 2001
Kilometerstand: 252654
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer dan 2000

Bericht door nielsvwlupo »

Zo weer een update.

De auto schakelt niet over, hij probeert het niet eens.

Complete gangsteller van een goed schakelende Lupo over gezet. Geen verschil. Toerental sensor over gezet. Synchromeshring 5e versnelling vervangen en het naaldlager van de 5 vervangen. Dit hielp allemaal niks.

Uiteindelijk contact gehad met de 3l specialist in Friesland, daar de bak laten reviseren. Nog geen verschil....het probleem is nog precies hetzelfde. En nog steeds geen foutcodes....
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer dan 2000

Bericht door lupocor »

vreemd.
heb je de koppelingcylinder ook vervangen?
bak is dus goed ,gangsteller ook.
maar niet willen schakelen naar de 5 de versnelling.
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer dan 2000

Bericht door pinkpanter »

Naar mijn idee zoek je het in de verkeerde hoek .
Uit mijn hoofd weet ik niet waardoor het schakelmoment bepaald wordt maar als ik logies nadenk lijkt dat het motormanagementsysteem daar zorg voor draagt.
In tiptronic schakelt hij goed naar de 5e versnelling dat zou voor mij inhouden dat er mechanisch niets mis is ik zou het dus gaan zoeken in de motor sensoren (juiste waardes) denk dan aan MAP sensor (manifold absolute pressure) of MAF sensor (mass air flow) en dan natuurlijk de werking van de turbo met name het VNT gedeelte stel dat de VNT van de turbo niet soepel genoeg werkt hou je een te hoge druk en dan is er ook een ander schakel moment .
verder is het verstandig om de hoge druk kant van het inlaat traject te testen op lekkage (op druk zetten) de lage druk kant ook eens goed bekijken denk aan lucht filter .
Verder zou je de vacuüm kleppen die tegen het schutbord zitten kunnen wisselen met de lupo die geen problemen heeft , het zelfde geld voor andere sensoren .
Dat je geen foutmeldingen hebt in je systeem kan komen omdat er geen abnormale waardes gemeten worden en er geen gebreken zijn zoals een kabel breuk of iets van die aard.
Meetwaardes bekijken met Vag-com kan lastig zijn ik maak meestal een lijstje van de waardes die ik moet weten en laat dan een collega rijden met de auto terwijl ik de waardes meet .
Het op gevoel vervangen van componenten resulteert meestal in onnodig hoge kosten .
Ergo meten is weten en gissen is missen.
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
nielsvwlupo
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2015, 19:25
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 16 mar 2001
Kilometerstand: 252654
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer dan 2000

Bericht door nielsvwlupo »

De Lupo rijdt alweer een poos zonder problemen. Uiteindelijk bleek het probleem in de maat van de banden te zitten. Ik had een setje Lupo 3l banden gekocht met te grote winterbanden. Toen er 2 versleten waren heb ik 2 banden met de juiste maat (155-65-R14) voorop gemonteerd en de grote banden achter laten.

Toen ik de auto en keer van een afstand zag met de banden begon ik te twijfelen of die het probleem niet veroorzaakte. De zomerbanden gemonteerd en alle problemen waren weer weg. ...

Met een handbak zou je nooit geen problemen hebben gehad.
;-)
Gebruikersavatar
Buzz_4stroke
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 439
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:23
Echte naam: Chris
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 mar 2002
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Flash Rood - LP3G
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Leeuwarden

Re: Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer 20(Opgelo

Bericht door Buzz_4stroke »

Hoe scheef moet dat ding in godsnaam wel niet gestaan hebben zodat de bak ervan overstuur was.......
Afbeelding HIER staat mijn topic.
nielsvwlupo
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2015, 19:25
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 16 mar 2001
Kilometerstand: 252654
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer 20(Opgelo

Bericht door nielsvwlupo »

Achter zat er 175 65 R14 op.. Dus totale wanghoogte zat maar 2.5 cm verschil in. Maar dit geeft dus wel soms problemen.

En de bak was niet altijd overstuur....
BokkieAndijk
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 59
Lid geworden op: 31 aug 2014, 20:35
Echte naam: Cor
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2001
Kilometerstand: 300.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Onderdijk

Re: Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer 20(Opgelost!)

Bericht door BokkieAndijk »

Hey Vrienden,
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de 5 versnelling in de bak zelf juist afstel? Ik heb namelijk een A2 die ik tijdens het rijden steeds opnieuw moet starten omdat hij uit de 5e versnelling schiet. Middels tiptronnic tot en met 4e versnelling rijd prima.
Gr, Bokkie
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Niet schakelen naar de 5e versnelling bij meer 20(Opgelost!)

Bericht door pinkpanter »

Als je hem handmatig in de 5e versnelling zet heb je dan het zelfde probleem ?

De 5e versnelling bevind aan de achterkant van de bak achter de metalen deksel .

De schakel hevel kun je daar afstellen met een Bout met contra moer .

Hoe je dat precies moet doen is een beetje een kwestie van ervaring .

Is het euvel spontaan ontstaan of heb je er al eerder last van gehad ?

Om te beginnen moet je vaststellen of er niet ergens te veel speling op zit .

Er mag niet al te veel speling op de gangsteller zitten dan komt het voor dat de 5e versnelling niet voldoende ingeschakeld word .

Als je de hevel te strak zet loopt de 5e versnelling in puin Als hij te los zit schiet hij er steeds uit .

Het afstellen is redelijk simpel kan met de bak in de auto en met de bak op de werkbank de versnelling word door stalen palletjes op zijn plek gehouden .
De hevel houd hem niet in de versnelling .

Wat heb je zelf al gedaan om te kijken wat er mis is ?
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Gesloten

Terug naar “Nieuwe problemen”