auto valt uit bij lang stationair draaien

Heb je schakelproblemen of een ander probleem waar je niet uitkomt? Post hem dan hier. Zodra de oplossing bekend is verplaatsen de mod's hem naar de bekende problemen.
Yke
3L Makker
3L Makker
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 feb 2015, 14:19
Echte naam: Yke
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 238000km

auto valt uit bij lang stationair draaien

Bericht door Yke »

Hallo,
Het is weer winter (soms) en mijn vriendin is meestal (eigenlijk altijd) te lui om te gaan krabben. Ze zet daarom de auto een 10 minuten van te voren aan zodat deze de ramen als ze klaar is met ontbijten wel ontdooit heeft. Nou komt het probleem, als hij koud lang stationair draait en je rijdt daarna weg dan valt hij naar een 100 meter uit ongeveer. Daarna moet je lang door starten en veel gas geven en dan komt hij weer tot leven. Hij wil dan niet direct meer stationair draaien maar als je een 20 seconden met het gas blijft spelen wil hij ook weer stationair draaien. Vervolgens kan je gewoon weg rijden en valt de auto niet meer uit.
De auto valt dus ook niet uit als je gewoon direct weg rijdt bij koude start, en de auto valt ook niet uit als je hem stationair laat draaien voor 10 minuten als hij warm is. Dan kan je ook gewoon weg rijden.
Ik heb het volgende al gedaan om te kijken of dit het probleem oplost.
- een andere vlotter gemonteerd. (dit omdat dit probleem vaak voorkwam als de tank voor driekwart leeg was maar hij doet het dus ook als hij vol is, en de vlotter die ik er uit haalde zag er goed uit, maar als nog de andere gemonteerd.
- een nieuw brandstoffilter gemonteerd, de oude was erg zwart die ik er uit haalde.

Ik kan verder niet bedenken wat het probleem kan zijn. Het enigste wat ik me kan bedenken is dat hij niet hard genoegd zuigt als hij stationair draait en dat hij daardoor het filter leeg trekt.
Misschien dat jullie de oorzaak weten?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: auto valt uit bij lang stationair draaien

Bericht door Johan »

Woon je in een drukke straat? Of ergens apart?

Lijkt wel alsof ie smoort terwijl ie nog koud is (ik denk teveel brandstof, te weinig lucht.
Zeker omdat ie daarna moeilijk start.
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: auto valt uit bij lang stationair draaien

Bericht door lupocor »

een lupo3l stationair laten lopen om hem op temp te krijgen heeft geen zin.
hij word dan niet warm bij koud weer.
dus gewoon krabben of er een hoes over doen zodat je niet hoeft te krabben.
als hij na 100 meter uitvalt na 10 min stationair te hebben gedraaid bij koude motor denk ik inderdaad aan een brandstof toevoer probleem of mengsel brandstof /lucht(zoals johan al aangeeft).
vermoeden is inderdaad dat hij te veel brandstof krijgt(niet te weinig) waardoor een slechte ontbranding.
oplossing is moeilijk te geven omdat volgens mij niemand hier de 3l een 10 minuten stationair laat draaien om de ruiten niet te hoeven krabben als er ijs opzit.
dus of dit normaal is dat hij dan na 10 minuten stationair draaien in de koude winterdagen zo reageert weet ik niet.
het zou maar zo kunnen dat de oorzaak ligt in het feit dat de temp sensor denkt dat de motor te koud is als je na tien min stationair draaien gaat rijden want de temp van de motor daalt als je gaat rijden (zeker bij kachel vol aan) als het buiten vriest (afkoeling door rijwind en kachel op vol).
kort samengevat;
het systeem denkt dat de motor als je gaat rijden nog koud is en spuit meer brandstof in dan goed is want de motor zal na tien min stationair draaien best wel 20 graden zijn denk ik.
zo denk ik erover of het waar is is een vraag voor de deskundigen.
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: auto valt uit bij lang stationair draaien

Bericht door 3L-Emiel »

wat is de inhoud van je filter als hij uitvalt?

is die leeg of vol?
En als deze leeg zou zijn, en je vult hem weer. kan je dan in 1 of 2 keer starten?
WouteLLL
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 dec 2014, 14:30
Echte naam: Wouter
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 228.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Marum

Re: auto valt uit bij lang stationair draaien

Bericht door WouteLLL »

Een oplossing voor je probleem heb ik niet.

Wel een advies: dat stationair draaien gewoon niet doen. Zoals Cor al zei: het warmt de motor nauwelijks op. Het kost veel brandstof, is slecht voor het milieu. Het kan ook irritant voor buren zijn. (Afhankelijk van hoe dicht bij en het tijdstip) Ook loop je het risico dat je auto gejat wordt. Hoewel dit laatste momenteel wel meevalt aangezien ze het einde van de straat niet eens halen.

Als je dicht bij huis kunt parkeren (eigen oprit?) dan kan je overwegen een klein elektrisch kacheltje in je auto te monteren / neer te zetten. Een buiten leg je een gewoon snoer neer. Voor je gaat ontbijten zet je de kachel aan. Je hoeft geen ruiten meer te krabben, je interieur is voorverwarmd. Als je het snoer 's avonds al uit de auto hangt dan hoef je de volgende dag de deur met bevroren rubbers niet te openen met kans op schade aan de rubbers.

Je kan er ook een timer of afstandsbediening tussen zetten, nog luxer.

Of nog fijner: bouw een standkachel in. Maar dat is een wat grotere klus.
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: auto valt uit bij lang stationair draaien

Bericht door Johan »

En bedenk, dat wanneer je zou rijden, de automatische choke weet dat hij moet overgaan op normaal mengsel.
Als je alleen maar stationair draait, blijft het mengsel erg rijk een smoort.

Mijn visie
Yke
3L Makker
3L Makker
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 feb 2015, 14:19
Echte naam: Yke
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 238000km

Re: auto valt uit bij lang stationair draaien

Bericht door Yke »

Ik vindt het wel een raar idee dat een auto niet stationair kon draaien en daarna gewoon weg kan rijden. Maar misschien is het zo. Ik ben verder even gaan kijken onder de motorkap, en ben daar ook iets raars denk ik tegen gekomen.
Ik sleutel eigenlijk alleen aan motoren en bied alvast mijn excusses aan als ik de onderdelen verkeerd benoem, of niet zo goed snap wat ze doen.
Hier een foto van volgens mij de tandempomp.
Afbeelding
Wat deze pomp volgens mij doet is dat hij d.m.v. de onderdruk van de motor olie en brandstof rond pompt.
Bij de slang waar ik mijn vinger bij houdt lekt hij denk ik. Deze zit er namelijk niet meer zo strak op en als je deze een beetje heen en weer beweegt dan hoor je hem gewoon lekken.
Mijn idee van het probleem is dan als volgt, tijdens het stationair draaien heeft de motor minder onderdruk dan dat de auto rijdt. Dat komt doordat de auto minder toeren maakt dan dat hij wel rijdt. Doordat hij zo weinig onderdruk heeft en hij ook nog een gedeelte van zijn onderdruk verliest heeft de pomp onvoldoende cappaciteit om het nodige brandstof rond te pompen. Hij zou alleen met een koude motor afslaan doordat deze dan meer brandstof verbruikt dan met een warme motor.
Kunnen jullie dit verhaal bevestigen of is het complete onzin wat ik nou schrijf? :???:
Yke
3L Makker
3L Makker
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 feb 2015, 14:19
Echte naam: Yke
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 238000km

Re: auto valt uit bij lang stationair draaien

Bericht door Yke »

oja en als het zo is hoe kan ik dan dit probleem oplossen? Zijn er onderdelen voor de pomp te koop of moet je dan direct de hele pomp vervangen. Ik zat zelf te denken om het dan met vloeibare pakking dicht te smeren.
Yke
3L Makker
3L Makker
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 feb 2015, 14:19
Echte naam: Yke
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 238000km

Re: auto valt uit bij lang stationair draaien

Bericht door Yke »

Nog een aanvulling want staat er niet echt duidelijk, de slang zelf is niet lek maar waar hij op de pomp zit het metaal zeg maar sluit niet meer goed af en kan je wat bewegen en lekt daar dus langs, geen gaten oid.
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: auto valt uit bij lang stationair draaien

Bericht door 3L-Emiel »

3L-Emiel schreef:wat is de inhoud van je filter als hij uitvalt?

is die leeg of vol?
En als deze leeg zou zijn, en je vult hem weer. kan je dan in 1 of 2 keer starten?
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: auto valt uit bij lang stationair draaien

Bericht door lupocor »

je zegt dat hij niet afslaat als je gelijk wegrijd met koude motor.
dus met onderdruk heeft het niks te maken lijkt mij.
wel heb je nu valse lucht zoals ze dat noemen.
hierdoor is je verbranding niet optimaal meer.
misschien kan hij door de valse lucht (koude motor) niet genoeg brandstof aanzuigen waardoor hij bij belasting afslaat.
maar dan nog blijft het vreemd dat hij wel gewoon rijd als je gelijk wegrijd(met koude motor).
je zou dus denken dat hij genoeg brandstof krijgt omdat hij niet afslaat als je gelijk wegrijd.
afkitten van het scheurtje zou ik niet doen want door de trillingen van de motor zal het scheurtje alleen maar groter worden totdat er een stuk afknapt (en dan heb je echt problemen).
mijn vermoeden is dat jouw probleem met het aanzuigen van valse lucht te maken heeft of dat je ergens een brandstof probleem hebt.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: auto valt uit bij lang stationair draaien

Bericht door Nietsnut »

Welkom Yke,

heb je de ECU al eens uitgelezen op eventuele foutcodes? En wellicht is het handig om een log te maken van groep 3, 8 en 11. Dat zijn lucht, brandstof en turbodruk. Dan kunnen de experts makkelijker zien welke onderdelen disfunctioneel zijn.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Yke
3L Makker
3L Makker
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 feb 2015, 14:19
Echte naam: Yke
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 238000km

Re: auto valt uit bij lang stationair draaien

Bericht door Yke »

Het onderhoud wat ik zelf niet kan wordt gedaan bij EJR in Kootstertille, daar is de auto al een keer uitgelezen en volgens mij had hij geen rare dingen gevonden anders had hij het vast gezegd/opgelost. Dat slangetje wat je op en neer en naar links en recht kan bewegen voelt alsof dat normaal is zeg maar niet dat er iets kapot is maar meer dat er een o ring achter zit die niet meer helemaal goed is. Heb nou eerst hem dicht gesmeerd met vloeibare pakking en kijk als het probleem daarmee weg is.
WouteLLL
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 dec 2014, 14:30
Echte naam: Wouter
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 228.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Marum

Re: auto valt uit bij lang stationair draaien

Bericht door WouteLLL »

Het lijkt, zoals Cor al zegt, op een probleem met lucht in de leidingen. Als de tandem pomp niet helemaal goed meer is dan kan deze de lucht niet meer weg krijgen. Tenminste, dat is de vermoedelijke ookzaak van wat zich bij mij voordeed: niet meer willen blijven lopen na een filterwissel. (Brandstoffilter)

Als je een klein lekje hebt kan je dezelfde verschijnselen hebben, lijkt me. Als je denkt dat er bij de aansluiting lucht bij in lekt (heb je daar aanwijzingen voor?) Dan moet dat afgedicht worden. Maar de lucht kan er ook ergens anders tussen de tank en de pomp ingezogen worden.

Ik begreep dat de wateraftapplug aan het filter ook een zwak punt is. Maar als je daar onlangs niet bij bent geweest dan lijkt mij dat niet zo waarschijnlijk als oorzaak.
Yke
3L Makker
3L Makker
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 feb 2015, 14:19
Echte naam: Yke
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 238000km

Re: auto valt uit bij lang stationair draaien

Bericht door Yke »

Het probleem is dat deze auto nooit bij mij afslaat omdat ik eigenlijk niet in de auto rijdt en laat hem helemaal niet 10 minuten stationair draaien. Ik weet dus niet als het filter leeg of vol is. Ik hoop dat met het dicht smeren van het lekje het opgelost is en dan zou ik eens opzoek naar een tandempomp. Ik vind het alleen een beetje zonde om een nieuwe pomp er aan te hangen van iets van 300 euro omdat de oude een klein beetje lekt. Zijn er ook tekeningen aanwezig van onderdelen van de lupo 3l? Dus dat je kan zien welke onderdelen er zijn en hoe de onderdelen in elkaar zitten. Dan kan ik namelijk ook eens zien hoe die tandempomp er uit ziet en wat voor onderdelen er allemaal in zitten.
Yke
3L Makker
3L Makker
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 feb 2015, 14:19
Echte naam: Yke
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 238000km

Re: auto valt uit bij lang stationair draaien

Bericht door Yke »

Ik heb er een paar dagen geleden een nieuw filter opgezet dus die is ook uitgesloten. Ik weet dat hij bij de aansluiting lekt omdat je dat kon horen als je hem een beetje bewoog, je hoorde toen een zuigend geluid. En nou dat ik hem dicht gesmeerd heb met vloeibare pakking hoor ik dat niet meer, hij is dus weer dicht.
WouteLLL
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 dec 2014, 14:30
Echte naam: Wouter
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 228.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Marum

Re: auto valt uit bij lang stationair draaien

Bericht door WouteLLL »

Als de problemen zijn ontstaan na de filterwissel dan lijkt mij dat de oorzaak. Zeker als er een zuigend geluid is. Als dat de oorzaak is dan hoeft er niets met je tandem pomp mis te zijn. Als er maar genoeg lucht bij in lekt dan valt de motor zelfs met de beste pomp uit.

In mijn geval kwam er eenmalig een grote hoeveelheid lucht in (filter) en dat kreeg de tandempomp er ook na langer draaien niet uit.
Yke
3L Makker
3L Makker
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 feb 2015, 14:19
Echte naam: Yke
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 238000km

Re: auto valt uit bij lang stationair draaien

Bericht door Yke »

Ik heb er een nieuw filter opgezet om te kijken als dat het probleem op zou kunnen lossen. Verder hoorDE ik een zuigend geluid bij de aansluiting van de pomp(zie foto) maar dat heb ik dus opgelost dmw vloeibare pakking. Ik hoop dus dat dat het probleem was en dat hij het nu gewoon blijf doen.
Gebruikersavatar
Harold
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 sep 2016, 11:03
Echte naam: Harold
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 sep 2002
Kilometerstand: 325000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Geel - LD1B
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Enschede

Re: auto valt uit bij lang stationair draaien

Bericht door Harold »

Het lijkt erop dat ik dit "probleem" ook heb met mijn 3L. Wat heb je er nu exact aan gedaan?

Heb al een grote beurt en nieuwe filters voor de winter laten plaatsen.

Ik heb geen foutmeldingen in VCDS

Verneem graag.
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: auto valt uit bij lang stationair draaien

Bericht door Johan »

Beste Harold.

Je vraagt om een reactie van een bericht uit 2016 (pak 'm beet bijna 7 jaar geleden)
Denk niet dat er die komt.
Ik herken het probleem niet, ik kan helaas geen oplossing geven.
Mijn vermoeden is "smoren"
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe problemen”