Lupo 3L hydro-olie uit overdrukventiel

Heb je schakelproblemen of een ander probleem waar je niet uitkomt? Post hem dan hier. Zodra de oplossing bekend is verplaatsen de mod's hem naar de bekende problemen.
michizzel
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2017, 07:16
Echte naam: Michiel
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 199.600km
Transmissie: Automaat
Kleur: Flash Rood - LP3G
Brandstof: Normale diesel

Lupo 3L hydro-olie uit overdrukventiel

Bericht door michizzel »

Beste,

Ik heb onlangs een Lupo 3L automaat gekocht waarvan ik wist dat deze bij aankoop vorige eigenaar niet schakelde.
De bakolie is toen bijgevuld en toen schakelde de auto weer prima. Echter van zijn 4 naar 5 schakelt de auto niet fijn als je niet voor de 3500 toeren schakeld. (gaat dan eigenlijk gewoon niet in zijn 5 en gooit hem in neutraal)
Geen probleem aangezien je daar toch vaak niet aankomt met het rijden met een 3L.

Vanochtend schakelde de auto minder goed dus meteen motorkap open gedaan en bakolie aangevuld. Probleem was weg en de auto schakelde weer prima.
Echter vraag ik mij af of er iets bekend is waarom een 3L de bakolie uit het overdrukventiel (groene dop) gooit. Het lijkt erop alsof er teveel druk zit in het systeem.

Is dit een vaker voorkomend probleem? De basisinstellingen van de bak staan iig wel goed die zijn gecontroleerd vlak voor de verkoop (auto is van een maat van me geweest die zelf monteur is)
Opzich is er wel mee te rijden maar ik zou toch niet elke week de bakolie bij willen vullen. Het laat ook best wel wat vlekken achter op de plek waar de auto staat en dit is natuurlijk ook niet mooi.

De groene dop zelf ziet er redelijk uit aan de buitenkant maar is niet de netste meer. Kan het zijn dat het overdrukventiel in de dop kapot is? Enige andere suggesties?
Ik zal vanavond nog even vagcom aan de auto hangen (zelf in bezit) om te kijken of er foutcodes in de auto staan.

Tevens kwam ik tijdens het rijden erachter vanochtend dat het lijkt alsof de bak/schakelpook wilde blijven schakelen in zijn 5. Ik hoorde en voelde daadwerkelijk tijdens vastpakken van de pook dat het mechanisme klikte.
Dit had verder geen gevolg voor de prestaties van de auto en de auto schakelde daadwerkelijk ook niet (niet zichtbaar op het dashboard / rijervaring veranderde niet)

Bedankt alvast.

Mvg,

Michiel.
Laatst gewijzigd door michizzel op 11 jul 2017, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Lupo 3L bakolie uit overdrukventiel

Bericht door 3L-Emiel »

heb je bakolie in je hydrosysteem gestopt?
of heb je hydroolie in je hydrosysteem gestopt?


en hij overstroomt omdat toen jij keek en ging vullen het systeem reeds op druk was.
toe hij eenmaal van zijn druk afmocht, zat alles vol en moest er iets wijken


michizzel schreef:De bakolie is toen bijgevuld en toen schakelde de auto weer prima. Echter van zijn 4 naar 5 schakelt de auto niet fijn als je niet voor de 3500 toeren schakeld. (gaat dan eigenlijk gewoon niet in zijn 5 en gooit hem in neutraal)
waar is de bakolie bijgevult? ook in het door jou beschreven tankje met een groene dop?



michizzel schreef:Echter van zijn 4 naar 5 schakelt de auto niet fijn als je niet voor de 3500 toeren schakeld. (gaat dan eigenlijk gewoon niet in zijn 5 en gooit hem in neutraal)
lijkt op afstelling 5de versnelling
michizzel schreef: Tevens kwam ik tijdens het rijden erachter vanochtend dat het lijkt alsof de bak/schakelpook wilde blijven schakelen in zijn 5. Ik hoorde en voelde daadwerkelijk tijdens vastpakken van de pook dat het mechanisme klikte.
ja klinkt toch al een probleem, post de codes vanavond maar.



michizzel schreef:
Is dit een vaker voorkomend probleem? .
Ja. Maar geen defect in de auto. Onwetendheid van de eigenaar of monteur.
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2649
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lupo 3L bakolie uit overdrukventiel

Bericht door Johan »

Oeff
Als ik zo lees waarover je schrijft, sluit ik me snel bij Emiel aan.

Lees je ook eerst eens in in de werking van de 3L.
Want zo te zien weet je er nog weinig van en dan ga je dingen roepen en doen, die je beter niet kan doen.

ik krijg al een beetje kippenvel als ik bakolie lees en iets met een groene dop...
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Lupo 3L bakolie uit overdrukventiel

Bericht door 3L-Emiel »

Bak olie vullen in een vaatje met groene dop is nog altijd beter als via een zwarte plug vullen op de bak lolll
michizzel
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2017, 07:16
Echte naam: Michiel
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 199.600km
Transmissie: Automaat
Kleur: Flash Rood - LP3G
Brandstof: Normale diesel

Re: Lupo 3L bakolie uit overdrukventiel

Bericht door michizzel »

Bakolie is idd een verkeerde benaming dit had ik natuurlijk gewoon hydro-olie moeten noemen. Zit dus zeker geen verkeerde olie in dit systeem!!

Wat betreft de hydro-olie. Ik heb vanmiddag gekeken op het werk via de passagiers kant de motorkap open gedaan en toen was het reservoir half vol/leeg. Er lag redelijk wat olie onder de auto. Na een 5 uur stilstaan mag ik er vanuit gaan dat de meeste olie weer in het reservoir zit? Bij thuiskomst was er weer olie te vinden bivenop het reservoir naast de groene dop.

Ik heb een compleet extra schakelsysteem erbij gekregen tijdens de koop daar de vorige eigenaar nu een 3L basis heeft met een golf 4 ARL blok er in en deze over was van zijn oude blok.

Vanmiddag even gekeken en de groene dop overgezet. Eens kijken of het aan het overdrukventiel ligt. Morgen na het rijden meteen nakijken of er weer olie wegloopt ja of nee.

Wat ik erbij gekregen heb is het reservoir incl die zwarte pot en het mechanisme eronder. Stel ik zou deze vervangen moet er dan wat opnieuw ingeleerd worden? Ik kan opzich technisch best wat zelf en heb de mogelijkheid dit bij een bevriende garage te doen. Is dit een klus die op de oprit makkelijk uitgevoerd kan worden? De garage is dicht de komende 2 weken wegens vakantie periode en hoe eerder dit opgelost hoe beter natuurlijk. Speciaal gereedschap nodig hiervoor?

Vanavond geen tijd gehad vagcom aan de auto te hangen. Heb dus helaas niet uit kunnen lezen. Op de terugweg van mijn werk deed de pook iig niet meer het schakel geluid / tikkende gevoel. Auto reed ook verder weer normaal en schakelde prima.

Morgen ben ik eerder klaar van werk dus kan ik de auto iig aan de vagcom hangen om te kijken welke foutcodes er in het systeem zitten. Morgen dus meer.
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Lupo 3L bakolie uit overdrukventiel

Bericht door foppe »

Ik zou eerst de drukbol .vervangen en ook de drie veerclipjes voor de drukslangen.

Niet dat dit de oorzaak hoeft te zijn, maar deze onderdelen zijn onderhoudsgevoelig en komen vroeg of laat er toch aan.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
jos_br
Bevriend 3L garagebedrijf
Bevriend 3L garagebedrijf
Berichten: 315
Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:33
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Lupo 3L hydro-olie uit overdrukventiel

Bericht door jos_br »

Ik zou eerst eens op de goede manier de hydro olie peilen..... :mrgreen:

Jos.
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Lupo 3L hydro-olie uit overdrukventiel

Bericht door foppe »

ja, dat ook eigenlijk, dat is wel het allereerste ;)
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
michizzel
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2017, 07:16
Echte naam: Michiel
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 199.600km
Transmissie: Automaat
Kleur: Flash Rood - LP3G
Brandstof: Normale diesel

Re: Lupo 3L hydro-olie uit overdrukventiel

Bericht door michizzel »

Ik heb me niet voor niets hier aangemeld om informatie te vergaren natuurlijk. Opmerkingen met; ik zal eerst eens op de goede manier de hydro-olie peilen helpen hier erg aan mee. Bedankt voor de goeie uitleg om dit te doen! Heb ik heel veel aan.

Probeer niet bijdehand over te komen oid maar moet toch wel zeggen dat de reacties een beetje betweterig over komen en vooral gericht zijn op dat iemand meteen alles van een auto moet weten.

Mensen maken eenmaal fouten met benamingen e.d. kan gebeuren toch? Jullie hebben ook vast niet bij aankoop van de auto een werkplaatsboek uit je hoofd geleerd. Begrijp me niet verkeerd hoor, heb al zeker info hiervandaan gehaald die nuttig is, dank daarvoor, maar aan dit soort opmerkingen heeft niemand wat natuurlijk.

Zoals gezegd ga ik vanmiddag de auto even uitlezen dan wat meer informatie.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Lupo 3L hydro-olie uit overdrukventiel

Bericht door reichbus »

Welkom hier.

We willen allemaal graag helpen hier, maar je moet niet verwachten dat we "on back and call" klaar staan. Hier zitten (zeer) hard werkende mensen op het forum. Anderen hebben wat meer tijd, maar niet genoeg verstand van zaken om jou te kunnen helpen. Het punt is het volgende: niet iedereen hoeft meteen alles van een auto te weten, maar dan moet je ook niet zelf meteen diagnoses gaan stellen, doppen open draaien en zomaar iets bij gaan vullen. Zorg dat je pas zelf wat doet als je weet waar je mee bezig bent of laat het aan een specialist over. Emiel heeft bevoorbeeld in zijn eerste post netjes uitgelegd wat het probleem zou kunnen zijn met betrekking tot het uitgooien van die olie. Ja, er zijn meer mensen die niet meteen alles van een 3L weten, want daarom is er blijkbaar ook al eens iemand geweest die op een verkeerde plek olie heeft bij lopen vullen (tweede post van Emiel, intern grapje en niet tegen jou persoonlijk bedoeld). En Johan bedoelt denk ik aan te geven dat je een speciale auto koopt, niet meteen alle ins en outs tot in detail hoeft te kennen, maar het is wel handig dat je weet dat dit niet zo maar een automaat is. Allemaal bedoeld om jou te helpen.

Het belangrijkste advies was om er mee naar een specialist te gaan. Een specialist is in dit geval geen dealer. Een specialist is iemand zoals EJR uit Kootstertille of David uit Heerhugowaard. Die laatste zou voor jou, gezien de ligging, het meest in aanmerking komen. De problemen die jij beschrijft, raken namelijk ongeveer het hart van de 3L techniek. Een dealer of een andere garage gaat verkeerde diagnoses stellen of verkeerde zaken repareren. En ik kan het weten, want mij is dat enkele maanden geleden ook overkomen: toen is een subframe doorgeslepen wat niet verwijderd had hoeven worden en bovendien nog op een andere manier verwijderd had kunnen worden. Dat staat allemaal in de handleiding voor de monteurs, maar als men die niet leest...

Als je de auto uit kunt lezen en de foutcodes hier plaatst dan zijn er zeker mensen te vinden die daar iets nuttigs over kunnen roepen. Dan ben je al een belangrijke stap verder. En misschien nog een tip: als je handig bent met auto's dan zou ik het zelf bij een 3L fijn vinden om zelf zo snel mogelijk te leren de basisinstellingen te doen.
Afbeelding
michizzel
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2017, 07:16
Echte naam: Michiel
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 199.600km
Transmissie: Automaat
Kleur: Flash Rood - LP3G
Brandstof: Normale diesel

Re: Lupo 3L hydro-olie uit overdrukventiel

Bericht door michizzel »

reichbus schreef:Welkom hier.

We willen allemaal graag helpen hier, maar je moet niet verwachten dat we "on back and call" klaar staan. Hier zitten (zeer) hard werkende mensen op het forum. Anderen hebben wat meer tijd, maar niet genoeg verstand van zaken om jou te kunnen helpen. Het punt is het volgende: niet iedereen hoeft meteen alles van een auto te weten, maar dan moet je ook niet zelf meteen diagnoses gaan stellen, doppen open draaien en zomaar iets bij gaan vullen. Zorg dat je pas zelf wat doet als je weet waar je mee bezig bent of laat het aan een specialist over. Emiel heeft bevoorbeeld in zijn eerste post netjes uitgelegd wat het probleem zou kunnen zijn met betrekking tot het uitgooien van die olie. Ja, er zijn meer mensen die niet meteen alles van een 3L weten, want daarom is er blijkbaar ook al eens iemand geweest die op een verkeerde plek olie heeft bij lopen vullen (tweede post van Emiel, intern grapje en niet tegen jou persoonlijk bedoeld). En Johan bedoelt denk ik aan te geven dat je een speciale auto koopt, niet meteen alle ins en outs tot in detail hoeft te kennen, maar het is wel handig dat je weet dat dit niet zo maar een automaat is. Allemaal bedoeld om jou te helpen.

Het belangrijkste advies was om er mee naar een specialist te gaan. Een specialist is in dit geval geen dealer. Een specialist is iemand zoals EJR uit Kootstertille of David uit Heerhugowaard. Die laatste zou voor jou, gezien de ligging, het meest in aanmerking komen. De problemen die jij beschrijft, raken namelijk ongeveer het hart van de 3L techniek. Een dealer of een andere garage gaat verkeerde diagnoses stellen of verkeerde zaken repareren. En ik kan het weten, want mij is dat enkele maanden geleden ook overkomen: toen is een subframe doorgeslepen wat niet verwijderd had hoeven worden en bovendien nog op een andere manier verwijderd had kunnen worden. Dat staat allemaal in de handleiding voor de monteurs, maar als men die niet leest...

Als je de auto uit kunt lezen en de foutcodes hier plaatst dan zijn er zeker mensen te vinden die daar iets nuttigs over kunnen roepen. Dan ben je al een belangrijke stap verder. En misschien nog een tip: als je handig bent met auto's dan zou ik het zelf bij een 3L fijn vinden om zelf zo snel mogelijk te leren de basisinstellingen te doen.
Ik begrijp heel goed wat je zegt hoor. De informatie die ik meekreeg bij de verkoop was echter groene dopje loshalen als die wat minder schakelt en even beetje bijvullen. Dat doe ik dan maar als tijdelijke oplossing om toch van a naar b te kunnen komen. Heb al gelezen dat het idd niet de manier is daarom dat ik ook hier probeer erachter te komen met behulp van jullie hoe ik dit probleem aan kan pakken en of het al vaker voor gekomen is op deze manier. MIjn doel is natuurlijk om dit probleem op te lossen zodat ik dit niet meer hoef te doen en alles op de juiste manier gedaan kan worden. Jammer genoeg regent het vandaag en heb ik geen plek om even droog te staan om het oliepeil op de juiste manier te checken. Mocht het vanmiddag / vanavond droog zijn kan ik dit natuurlijk even doen na het uitlezen van de auto. Auto reed vanochtend ook weer prima maar mede dankzij de regen niet kunnen checken nog of de olie weer uit het potje komt zetten met de nieuwe dop. Ik zal vanavond ook nog even op het forum verder wat instructies lezen over hoe en wat met dit systeem. Ik ben zeker gewillig om informatie tot me te nemen en waar mogelijk zelf wat te sleutelen. Ben handig genoeg ben nu ook een golf 2 tdi aan het bouwen met mk3 blok en alles aan het aanpassen qua kabelboomwerk om dit te laten werken. Heb al vaker kabelbomen e.d. gedaan en het sleutelen op zichzelf is voor mij ook geen probleem. Werk altijd met kwaliteit producten en ben ook zeker bereid te investeren in een auto en de tijd daarin.

Ik wist van te voren dat de 3L techniek niet de meeste makkelijke techniek is en ben hier ook om dat te leren natuurlijk. Verwacht zeker niet dat iedereen 1.2.3. klaarstaat om alles tot in de puntjes uit te leggen. Ik zelf ben ook een harder werker en moet het ook in mijn vrije tijd doen. Bedankt nogmaals al voor de hulp en de moeite die genomen is.

De auto heeft trouwens op de klok 199.xxx gelopen en bij 185.000 zijn de distributie riem en de olie en koelvloeistof vervangen samen met oliefilter natuurlijk. Ik heb de auto voor €550 gekocht en hoop er nu gewoon een tijdelijk autotje van te maken waar ik weinig zorgen mee heb.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Lupo 3L hydro-olie uit overdrukventiel

Bericht door Nietsnut »

Over specialisten gesproken: er zijn er meer, kijk maar: http://wiki.3lvrienden.nl/?page_id=165.

Oja, welkom!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Hans
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
Echte naam: Hans
Autotype: Overige autotypes
Transmissie: Handgeschakeld
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Friesland

Re: Lupo 3L hydro-olie uit overdrukventiel

Bericht door Hans »

Handig als je vertelt waar je woont c.q. waar de auto staat.
Dan hebben we wellicht een adresje waar je naar toe kunt.

Helaas is het in veel gevallen zo, dat een Lupo 3L te koop wordt aangeboden op het moment dat de eigenaar het 'niet meer zo ziet zitten'. Met andere woorden; er mankeert serieus iets aan...
Soms gaat het herstel om 100 euro, maar ik heb het ook regelmatig gezien dat reparaties 1.500 tot 2.000 euro gaan kosten.
Hopelijk heb je niet je laatste spaarcentjes uitgegeven voor het aanschaffen van je Lupo. Nog meer hoop ik, dat het allemaal erg meevalt...
Met vriendelijke groet,
Hans

VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Lupo 3L hydro-olie uit overdrukventiel

Bericht door 3L-Emiel »

michizzel schreef:Bakolie is idd een verkeerde benaming dit had ik natuurlijk gewoon hydro-olie moeten noemen. Zit dus zeker geen verkeerde olie in dit systeem!!
voor de zekerheid. sp3013. maar in elk geval blij met dat het geen bakolie is.


michizzel schreef: ik zal eerst eens op de goede manier de hydro-olie peilen helpen hier erg aan mee.
mijn manier van peilen.
sleutel uit contact, stekker van de pomp los maken. groene dopje los en daarna de drukbol een slag los geven. druk is dan van het systeem en de bol is zo goed als leeg.
Daarna het vaatje vullen en de bol weer vast zetten. stekker er terug in en even deur open trekken. systeem komt dan weer op druk zonder de mogelijkheid dat je er te veel in heb gedaan


michizzel schreef:Wat ik erbij gekregen heb is het reservoir incl die zwarte pot en het mechanisme eronder. Stel ik zou deze vervangen moet er dan wat opnieuw ingeleerd worden?
niks je kan als de druk van het hydrosysteem is gwoon de pomp vervangen en testen. zwarte bol is de accumulator. rest is hydropomp inbus 5 tussen de pomp en het plaatje waar de leidingen in zitten. en 3xbus13 voor de hydropomp zelf. accumulator kan blijven zitten. zolang de druk maar van het systeem is (aka accumulator 1 slag los)

michizzel schreef:Echter van zijn 4 naar 5 schakelt de auto niet fijn als je niet voor de 3500 toeren schakeld. (gaat dan eigenlijk gewoon niet in zijn 5 en gooit hem in neutraal)
wanneer je in de 5de versnelling rijd, en je geeft veel gas. maakt de auto dan meer toeren dan hij snelheid maakt? aka geen extra gang vooruit, wel toeren omhoog?
zoja, slippende koppeling, en de auto schiet naar de neutraal toe. of heb je al mee gemaakt dat hij gewoon tijdens stabiel rijden (zelfde snelheid) uit zijn 5de versnelling klapt? zoja vermoed ik een afstellings probleem in de bak met de 5de versnelling.


foppe schreef:Berichtdetails
Re: Lupo 3L bakolie uit overdrukventiel
door foppe » di 11 jul 2017, 21:22

Ik zou eerst de drukbol .vervangen en ook de drie veerclipjes voor de drukslangen.
+de rubbertjes om de leidingen die in de hydropomp
michizzel
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2017, 07:16
Echte naam: Michiel
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 199.600km
Transmissie: Automaat
Kleur: Flash Rood - LP3G
Brandstof: Normale diesel

Re: Lupo 3L hydro-olie uit overdrukventiel

Bericht door michizzel »

Hans schreef:Handig als je vertelt waar je woont c.q. waar de auto staat.
Dan hebben we wellicht een adresje waar je naar toe kunt.

Helaas is het in veel gevallen zo, dat een Lupo 3L te koop wordt aangeboden op het moment dat de eigenaar het 'niet meer zo ziet zitten'. Met andere woorden; er mankeert serieus iets aan...
Soms gaat het herstel om 100 euro, maar ik heb het ook regelmatig gezien dat reparaties 1.500 tot 2.000 euro gaan kosten.
Hopelijk heb je niet je laatste spaarcentjes uitgegeven voor het aanschaffen van je Lupo. Nog meer hoop ik, dat het allemaal erg meevalt...
Ik heb zeker niet mijn laatste spaarcenten uitgegeven aan deze lupo. Dan had ik wel wat betrouwbaardere auto gekocht waarvan ik wist dat deze goed was. Ik heb de auto gekocht en wist van deze problemen af.
De auto staat in Utrecht (even voorstellen rubriek heb ik mezelf ook voorgesteld) Ik hoop dat het een easy fix is idd, mocht dit niet zo zijn dan ga ik me beraden om toch te kijken voor een andere daily en deze weer te koop zetten.
Desnoods in onderdelen aangezien ik hem voor een laag bedrag gekocht heb zal ik er weinig tot geen verlies op maken gok ik zo.
Nietsnut schreef:Over specialisten gesproken: er zijn er meer, kijk maar: http://wiki.3lvrienden.nl/?page_id=165.

Oja, welkom!
Bedankt, ik had gister al even contact opgenomen met Sam via deze lijst voor een ombouw naar handgeschakeld. Echter is de prijs het dubbele van de aanschafprijs, niet echt rendabel denk ik. Had ook al zelf een how to gevonden voor handombouw en heb nog een golf 3 staan voor onderdelen en begreep dat deze kabelschakeling e.d. allemaal gebruikt kunnen worden. Dan zou het enkel wat onderdelen erbij halen zijn en veel tijd erin stoppen, maar zeker niet onmogelijk.
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2649
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lupo 3L hydro-olie uit overdrukventiel

Bericht door Johan »

Beste Michiel.

Mijn vorige reactie was weliswaar vrij strak door de bocht, maar eigenlijk zeker niet negatief of kwetsend bedoeld.
Meer om je op scherp te zetten, wat overigens aardig is gelukt.

In je latere berichten leg je duidelijk uit wat de problemen zijn en hoe je kennis er in eerste instantie van is.
Dus benadruk ik ook nog maar even dat iedereen hier op dit forum het beste met de ander voor heeft en je moet maar zo denken: op een niet geplaatst bericht komt ook geen reactie.

Gebruik dit forum vooral ook om je verder te verdiepen in wat deze bijzondere auto allemaal aan aandachtspunten heeft en bedenk goed of je er inderdaad mee verder wil, of weer wil wegdoen.
Maar aan de andere kant, kun je met een redelijk simpele oplossing (en dat denk ik nu ik alles lees) te repareren is, heb je er een super koopje aan.

Als je veel hydro-olie verliest denk ik aan de rubbertjes bij van de hydro-leidingen.

Succes ermee, en hopelijk span je nu beter de reacties van je vrienden hier.
michizzel
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2017, 07:16
Echte naam: Michiel
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 199.600km
Transmissie: Automaat
Kleur: Flash Rood - LP3G
Brandstof: Normale diesel

Re: Lupo 3L hydro-olie uit overdrukventiel

Bericht door michizzel »

3L-Emiel schreef:
michizzel schreef:Bakolie is idd een verkeerde benaming dit had ik natuurlijk gewoon hydro-olie moeten noemen. Zit dus zeker geen verkeerde olie in dit systeem!!
voor de zekerheid. sp3013. maar in elk geval bij met dat het geen bakolie is.
Ik heb vandaag hydro-olie bij de brezan gehaald besteld op kenteken. Is de groene olie. Ze hadden helaas geen kroon sp3013 staan dus heb een alternatief gekozen.
3L-Emiel schreef:
michizzel schreef: ik zal eerst eens op de goede manier de hydro-olie peilen helpen hier erg aan mee.
mijn manier van peilen.
sleutel uit contact, stekker van de pomp los maken. groene dopje los en daarna de drukbol een slag los geven. druk is dan van het systeem en de bol is zo goed als leeg.
Daarna het vaatje vullen en de bol weer vast zetten. stekker er terug in en even deur open trekken. systeem komt dan weer op druk zonder de mogelijkheid dat je er te veel in heb gedaan
Dit ga ik vanavond even proberen. Helaas vanuit mijn werk weer schakelproblemen en de pook die bleef klikken. Naar benzinepomp gereden maar daar hadden ze niet de goede olie en die ik erbij had gekregen was op. Auto laten staan want moest naar een sollicitatie gesprek toe. Snel mijn vriendin gebeld om me op te halen en net op tijd voor het gesprek nog op locatie aangekomen. Auto staat nu in Woerden en ga vanavond na het eten weer terug om te kijken. Gooi er eerst wat olie bij in om de auto thuis te krijgen en dan kan ik thuis verder kijken hopelijk.
3L-Emiel schreef:
michizzel schreef:Wat ik erbij gekregen heb is het reservoir incl die zwarte pot en het mechanisme eronder. Stel ik zou deze vervangen moet er dan wat opnieuw ingeleerd worden?
niks je kan als de druk van het hydrosysteem is gwoon de pomp vervangen en testen. zwarte bol is de accumulator. rest is hydropomp inbus 5 tussen de pomp en het plaatje waar de leidingen in zitten. en 3xbus13 voor de hydropomp zelf. accumulator kan blijven zitten. zolang de druk maar van het systeem is (aka accumulator 1 slag los)
Bedankt, dat klusje lijkt me niet zo moeilijk misschien vanavond al even aan beginnen / afmaken als het droog blijft.

3L-Emiel schreef:
michizzel schreef:Echter van zijn 4 naar 5 schakelt de auto niet fijn als je niet voor de 3500 toeren schakeld. (gaat dan eigenlijk gewoon niet in zijn 5 en gooit hem in neutraal)
wanneer je in de 5de versnelling rijd, en je geeft veel gas. maakt de auto dan meer toeren dan hij snelheid maakt? aka geen extra gang vooruit, wel toeren omhoog?
zoja, slippende koppeling, en de auto schiet naar de neutraal toe. of heb je al mee gemaakt dat hij gewoon tijdens stabiel rijden (zelfde snelheid) uit zijn 5de versnelling klapt? zoja vermoed ik een afstellings probleem in de bak met de 5de versnelling.
Dat is het rare, deze klachten had ik inderdaad al eerder gelezen maar dat dient zich niet voor bij mijn 3L. Het schakelen naar zijn 5 met hoge toeren in zijn 4 is het probleem. Hij gooit hem dan in zijn neutraal en het gaspedaal reageert dan ook nergens meer op. Lijkt me een soort noodloop. Als je 3/4 gas of 1/2 of zelf overschakelt onder de 3500 toeren is er niks aan de hand en blijft deze ook gewoon in de 5e versnelling staan.
3L-Emiel schreef:
foppe schreef:Berichtdetails
Re: Lupo 3L bakolie uit overdrukventiel
door foppe » di 11 jul 2017, 21:22

Ik zou eerst de drukbol .vervangen en ook de drie veerclipjes voor de drukslangen.
+de rubbertjes om de leidingen die in de hydropomp
Dit is inderdaad wel handig om mee te nemen. Als ik er vanavond aan ga beginnen heb ik die spullen niet erbij natuurlijk maar dat kan altijd nog vervangen worden.

Helaas doordat ik de auto heb moeten laten staan ook nog geen mogelijkheid gehad de auto uit te lezen op foutcodes. Het zit me ook niet mee. Hopelijk vanavond de auto weer thuis op de oprit als het niet rijdend is dan zal de ANWB hem af moeten slepen naar mijn huis. Dan kan ik er morgen naar kijken in de avond / zaterdag overdag eens goed voor gaan zitten. Na ik gisterochtend de olie bij had gevuld na dezelfde problemen te hebben reed de auto weer prima. Hopelijk kan ik dus vanavond weer gewoon naar huis rijden. Het overdrukventiel zag er nog redelijk schoon uit en de lekkage lijkt ook vanaf daar te komen en niet vanaf de leidingen oid. Aangezien er altijd olie ligt bovenop de zwarte houder van het oliereservoir.
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2649
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lupo 3L hydro-olie uit overdrukventiel

Bericht door Johan »

Een noodgreep is altijd even de accuklem loshalen.
Na korte tijd weer vastzetten.

Meestal kun je dan wel weer starten en rijden.
michizzel
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2017, 07:16
Echte naam: Michiel
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 199.600km
Transmissie: Automaat
Kleur: Flash Rood - LP3G
Brandstof: Normale diesel

Re: Lupo 3L hydro-olie uit overdrukventiel

Bericht door michizzel »

Johan schreef:Een noodgreep is altijd even de accuklem loshalen.
Na korte tijd weer vastzetten.

Meestal kun je dan wel weer starten en rijden.
Starten en rijden ging opzich wel. Stationair lopen doet die echt prima. Het was puur het opschakelen / wegtrekken waar de problemen beginnen. Alsof hij niet goed weet of die nou moet ontkoppelen of niet. Dan geef je gas, rij je weg, grijpt koppeling weer aan, dan weer los, schiet je weer even naar voren en zo weer verder tot je wat vaart krijgt. In zn 3 en 4 rijden was minder probleemloos maar nog niet heel lekker. In zijn 5 ben ik niet gekomen op het korte stuk. Terug schakelen ging overigens wel soepeler dan opschakelen. Waars omdat die dan hoger in toeren terugkomt.
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2649
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lupo 3L hydro-olie uit overdrukventiel

Bericht door Johan »

ok, zat ik op een ander spoor (ik dacht dat ie niet meer startte, omdat je 'm bij de pomp had achtergelaten).

Nog een stukje achtergrondinfo:
De koppelingscylinder zorgt voor koppelen.
De schakelrobot (gangsteller) voor het inleggen van de juiste versnelling.
Dan heb je nog de koppelingsplaten en geleidebus.

Die laatste geeft ook vreemde klachten.
Koppelingsplaten werken zoals bij een handbak werkt (het is ook een handbak, die hydrolisch schakelt).

Belangrijk issue bij de 3L is de basisinstelling.
Die moet je regelmatig (elk jaar/max.30.000 km) doen. Als die al lang niet is gedaan, krijg je ook snellere slijtage en vreemd rijgedrag.
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe problemen”