Kloppend geluid

Heb je schakelproblemen of een ander probleem waar je niet uitkomt? Post hem dan hier. Zodra de oplossing bekend is verplaatsen de mod's hem naar de bekende problemen.
Plaats reactie
Yke
3L Makker
3L Makker
Echte naam: Yke
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 238000km

Kloppend geluid

Bericht door Yke »

Hallo,
Ik heb al de hele site doorgespit maar kom er niet uit. Mijn lupo maakt SOMS een kloppend geluid voornamelijk als hij koud is en een scherpe bocht maakt. Het lijkt dat dit bij het linker voorwiel weg komt. Ik dacht eerst de homokineet, alleen is het geluid vaak weg als de auto warm is af, lees 8 kilometer ongeveer. Vaak maakt de lupo geen geluid ook al is hij koud, dus de ene keer is het er wel de andere keer niet. Nou heb ik gisteren rondjes gereden op het parkeerterrein en dan het stuur helemaal naar een kant gedaan en dan rondjes rijden en dan de andere kant op en ook weer rondjes rijden. Volgens het internet moet je dan zeker de homokineten horen als deze slecht zijn. Wederom hoor ik niks........ Wat kunnen de mogelijke oorzaken zijn van het kloppende geluid? Ik heb een schuur met smeerkuil tot mijn beschikking dus kan zo er even onder kijken (moet alleen eerst mijn motor nog afmaken).
Alvast bedankt!
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Echte naam: Melvin
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Kloppend geluid

Bericht door Nietsnut »

Kan je ook iets vertellen over de frequentie van het kloppen? Hoe snel gaat het en klinkt het als metaal op metaal. of...? Misschien ok handig om na te gaan of alle onderdelen van het onderstel vast zitten :)

Een homokineet hoor je vaak goed in een scherpe bocht en met volgas, daar je dan alles onder spanning zet.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Autotype: Overige autotypes

Bericht door Johan »

Wordt het geluid intenser als je wat extra gas geeft in de (scherpe) bocht?
Want dan verdenk ik inderdaad ook de homokineet.
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z

Bericht door foppe »

Als je bij scherp sturen geen geluid hoort, dan denk ik juist dat de homokineten nog goed zijn.

Onze lupo's hebben niet veel last van slechte homokineten. Wat wel vaker voorkomt zijn versleten wiellagers.

Overigens heb ik ook wel eens een tikkend geluid gehad, bleek het een verbogen hitteschild te zijn van de remmen.
Dat is maar een dun blikje staal en kan best herrie maken.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Yke
3L Makker
3L Makker

Bericht door Yke »

Ik ga vandaag even onder de auto kijken. Ik laat het wel weten.
Yke
3L Makker
3L Makker

Bericht door Yke »

Het was de laatste dagen ook al wat "zachter" weer en daardoor waren de geluiden ook al niet meer aanwezig. Toch nog onder de auto gekeken maar niks raar gezien. Linker aandrijfas geen speling radiaal, axiaal wel iets maar van wat ik gelezen had is dit normaal. Rechter aandrijfas radiaal een heel klein beetje, net voelbaar, axiaal zelfde als de linker. Verder heb ik alle rubber, scharnierpunten en ophangpunten met vaseline spray ingespoten. Auto piept/kraakt/klopt helemaal nergens meer. Vindt het toch raar maar rijden gewoon weer verder........ op naar de volgende 100k
sjoerd
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Echte naam: sjoerd
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 24 sep 1999
Kilometerstand: 493.000km
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W

Bericht door sjoerd »

Bij mijn Lupo waren de wielen gebalanceerd met loodjes aan de binnenkant van het wiel (de originele wielen). Deze leipen in het begin licht aan (langs de remklauw). Het aanlopen was na een KM of 100 weg (slijtage van de aanloopplek op de remklauw). In de bocht kwam het geluid echter nog wel een tijdje voor.

Zou het kunnen zijn dat je bij koud weer deze marginale speling opgebruikt hebt omdat je wiel iets krimpt vanwege de kou?? DIt zou je kunnen controleren vanwege minuscule sluitplekjes aan de (koelvinnen van) je remklauwen.

Sjoerd
Audi A2 blauw youngtimer
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe problemen”