Auto komt niet boven de 100

Heb je schakelproblemen of een ander probleem waar je niet uitkomt? Post hem dan hier. Zodra de oplossing bekend is verplaatsen de mod's hem naar de bekende problemen.
Plaats reactie
Lobo
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2018, 14:31
Echte naam: Kees
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 292.000km
Transmissie: Handgeschakeld

Auto komt niet boven de 100

Bericht door Lobo »

En jawel, ik heb meerdere topics gevonden op dit forum met deze probleemomschrijving, maar nergens een oplossing ;)

Bij mijn auto weet ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat het de turbo is die niet spoelt, ik heb een zgn "foppe" reader, en de turbodruk blijft op z'n standaard waarde van 999mb staan, ook is de turbo niet meer te horen. Bij rijden op de snelweg was er een zachte plop te horen, en daarna was de helft van het vermogen weg en komt de auto niet meer boven de 100, en de achterkant van het motorblok is nat van de olie.

(De auto is overgenomen van een ex forum lid, en er is een revisie turbo op gekomen bij 275k, ik heb de auto gekocht bij 290k, auto staat nu op 310k)

Grote kans dat de turbo stuk is dus, maar om andere dingen uit te sluiten, behalve de turbo zelf, kan er een andere oorzaak zijn dat de turbo niet spoelt? misschien iets in de electronica?

En ter vervanging, welke turbo moet ik hebben? Ik heb ze inmiddels gezien van Garret (origineel?) en ook van Alanko, BTS, Motair, BU en Lucas, en binnen deze merken dan weer diverse type nummers, en allemaal zeggen ze een OEM vervanging te zijn, ik zie even door de bomen het bos niet meer, dus ik hoop dat iemand me wat inzicht kan verschaffen. https://www.auto-onderdelen24.nl/vw/lup ... 0972/lader

bij voorbaat dank,
Lobo.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Auto komt niet boven de 100

Bericht door Nietsnut »

Kijk eerst eens naar makkelijke dingen zoals de luchtslangen van de turbo. Ze kunnen losgegaan zijn of er kan een scheur inzitten. Als de druk altijd 999 blijft vermoed ik eerder dat er een slang losligt omdat je bij een scheur wel drukopbouw hebt totdat de scheur zich opent door het drukverschil en na een seconde of 5 in de noodloop schiet.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Lobo
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2018, 14:31
Echte naam: Kees
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 292.000km
Transmissie: Handgeschakeld

Re: Auto komt niet boven de 100

Bericht door Lobo »

Dus de noodloop schakelt de turbo in z'n geheel uit? (zou een verklaring zijn voor de verschillende oorzaken / zelfde symptomen in de diverse "mijn auto komt niet boven de 100" topics)

kan ik een noodloop "resetten"? of heb ik daar vag software en een odb kabel voor nodig?

(slangen zitten vast en zitten geen zichtbare scheuren in)

overigens is de bedrijfstemperatuur van de motor altijd zo'n 94,5 graden op de foppe reader, (overigens zonder problemen, 600km in de week op de snelweg sinds aanschaf) las elders op het forum dat er iemand was waarbij de auto boven de 80 graden in een termische beveiliging schoot? weet iemand wat de normale bedrijfstemperatuur is?


edit: 999mb is de default waarde op de display, deze word getoond na het booten van de reader, en normaal geeft ie de turbodruk aan, maar de waarde is nu statisch,
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Auto komt niet boven de 100

Bericht door pinkpanter »

Om de juiste diagnose te stellen is Vag-com wel een must om te hebben voor de 3L .

Er bestaat natuurlijk een manier om dat zonder te doen maar dan heb je wel redelijk wat kennis nodig van de auto techniek.

De pomp verstuiver motor van de lupo is voorzien van een variabele geometrie turbo (VGT) die word gestuurd door een N75 klep .

Het is raadzaam om de SSP,s te bestuderen zodat je weet hoe het systeem werkt.

Omdat de mogelijkheid ontbreek de ECU uit te lezen moet je dus op een andere manier er achter zien te komen wat er mis is.

Regel 1
Een visuele inspectie, is het druksysteem van de turbo naar de motor lekvrij denk aan slangen , intercooler , zit er erg veel speling op de turbo as en kun je de hevel die de schoepen versteld goed met de hand bewegen ? enz .
Zijn alle zekeringen heel en maken ze goed contact? stuk voor stuk ze er uit halen schoon maken door meten en terug plaatsen.
Regel 2
Geeft de map sensor de juiste informatie door aan de ECU ? bij gebrek aan het juiste gereedschap moet je de map sensor dus met de hand doormeten .

Na het horen van een plop kreeg je deze problemen dus het lijkt er op dat er ergens een lek in het turbo traject zit losse slang on een ontplofte intercooler .
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Auto komt niet boven de 100

Bericht door foppe »

Als je een plop hoorde, denk ik aan het volgende.
Waarschijnlijk is de dikke slang op de turbo los geschoten. De olie maakt het vettig en dan wil die wel eens los schieten.

Ik zou zeggen, op de brug met je luup, goed schoonmaken met remmenreiniger en de turboslang weer terug monteren.


De noodloop is automatisch weg als je de auto uitzet. Hij gaat weer in noodloop als het verschil tussen gevraagde turbodruk en werkelijke turbodruk te groot is.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Sergei
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jun 2019, 12:19
Echte naam: Sergei
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 12 mar 2002
Kilometerstand: 309.440
Transmissie: Automaat
Kleur: Lichtsilber Metallic, 5B - LY7W
Brandstof: Normale diesel

Re: Auto komt niet boven de 100

Bericht door Sergei »

Ik weet dat het een oude topic is maar ik wil toch graag mijn ervaring/oplossing er bij zetten.


Mijn turbo is aan vervanging toe maar door Corona past dit nu even niet en ben dus verder gaan zoeken.
Situatie schets: rustig rijdend tot en met 70/80 km/h is er niks aan de hand, kom je boven deze snelheid of vraag je meer vermogen dan valt hij in noodloop, oorzaak waarschijnlijk versleten turbo (JB gaf als tip om de vario op de turbo handmatig een tijd te bewegen omdat deze wel kan vervuilen, dit heeft een beetje geholpen) verder zoekend viel op de rubberen buis van de intercooler naar het inlaat spruitstuk vacuüm zuigt bij volgas geven........

Daardoor verschil in vraag en geleverde druk (turbo levert te langzaam genoeg druk) en zuigt de motor de rubber slang dicht met noodloop als gevolg, nieuwe slang monteren en het probleem is nu weg.

Visueel is deze storing makkelijk waar te nemen met 2 man, 1 gas geven en de ander de buis van spruitstuk naar intercooler inspecteren.

Ik hoop dat het iemand helpt, ik rijdt al weer een kleine 10.000 km zonder probleem.... tot vandaag.
Onsjos
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mei 2014, 13:06
Echte naam: Jan
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Kastellrot Perleffekt, 8K - LZ3R
Brandstof: Normale diesel

Re: Auto komt niet boven de 100

Bericht door Onsjos »

Ik heb voor dergelijk probleem het eerst maar eens geprobeerd met een flesje Forte Turbo Cleaner. Werkte prima, geen last meer gehad van noodloop oid Het kan natuurlijk van alles zijn maar een turbo cleaner is toch wel proberen waard lijkt me.
Audi A2 3L verkocht
VW Lupo 3L verkocht
Dax Cobra 30L verkocht
Saab 9000 aero 2.3 T fpt '94 verkocht
Saab 9000 anniversary 2.3 t lpt '97 G3
Saab 9000 anniversary 2.3 T fpt '97 trackday
Saab 9000 Griffin 2.3 T fpt '97
Seat Leon 1.9 TDI DSG
Sergei
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jun 2019, 12:19
Echte naam: Sergei
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 12 mar 2002
Kilometerstand: 309.440
Transmissie: Automaat
Kleur: Lichtsilber Metallic, 5B - LY7W
Brandstof: Normale diesel

Re: Auto komt niet boven de 100

Bericht door Sergei »

Ik heb er vandaag ook een cleaner in gegooid en ik tank even een paar x Vpower diesel, dat zou ook kunnen helpen. Maar dat “buis” probleem had ik nog nergens gelezen vandaar dat ik hem er even bij heb geschreven.

Groet,

Sergeï
Gebruikersavatar
TDi driver
3L Maat
3L Maat
Berichten: 192
Lid geworden op: 29 apr 2014, 10:15
Echte naam: Dennis
Autotype: Zoekende naar een geschikte 3L
Kilometerstand: 000.000km

Re: Auto komt niet boven de 100

Bericht door TDi driver »

De inlaatbuis. daar zit een sensor aan de voorkant. Heb een keer iemand gehad die zich gek zocht toen bleek het dat buisje met sensor te zijn aan de voor zijde.
BokkieAndijk
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 59
Lid geworden op: 31 aug 2014, 20:35
Echte naam: Cor
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2001
Kilometerstand: 300.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Onderdijk

Re: Auto komt niet boven de 100

Bericht door BokkieAndijk »

Ook ik loop me gek te zoeken. Bij 80 kmh gaat hij in de noordloop. Vag-Com zegt bij blok 011 dat bij N75 klep dicht de druk 989 millibar is en bij klep open 1071 millibar is. Alle vacuüm slangen gecontroleerd en zelfs een nieuwe slan rechtstreeks vanaf de rembooster naar de N75 gemonteerd. N75 klep is nieuw uit de winkel. Je hoort hem keurig open en dicht gaan. De heuvel stang op de turbo lijkt keurig een slag van een paar centimeter te maken. Volgens mij heb ik ook geen lekkages in het inlaat systeem. Is die 1071 en soms zelfs 1081 millibar voldoende? Of is het regelsysteem in de turbo toch teveel vervuild en geeft hij daardoor een te lage druk? Of kan het nog iets anders zijn? Gr, Cor
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Auto komt niet boven de 100

Bericht door Nietsnut »

De slang achter de turbo wil ook wel eens in de buitenbocht scheuren, heb je die al bekeken?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
BokkieAndijk
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 59
Lid geworden op: 31 aug 2014, 20:35
Echte naam: Cor
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2001
Kilometerstand: 300.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Onderdijk

Re: Auto komt niet boven de 100

Bericht door BokkieAndijk »

Opgelost. Schoepen van de turbo zaten muurvast. Uitlaatbocht van de turbo afgehaald, Mr Muscle ovenreiniger in de turbo gespoten, vacuüm potje van de turbo verwijderd, om het kwartier de hevel op de turbo een aantal keer bewogen, nachtje laten intrekken en het zaakje kwam zowaar weer los. 🙂
Gebruikersavatar
JHL
3L Maat
3L Maat
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:53
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 280.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Premium diesel

Re: Auto komt niet boven de 100

Bericht door JHL »

Mooi dat die weer werkt zonder hoge kosten :clap:
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe problemen”