Beste mensen,
Ik ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben, heel vaak (niet altijd gek genoeg) valt mijn radio voor een seconde uit als ik de auto start, hetzij zelf starten met de sleutel of tijdens de start/stop voor het stoplicht.
Het lijkt alsof de auto dan alle stroom nodig heeft voor het starten en de radio dus even een fractie van een seconde geen stroom meer krijgt en daardoor uitvalt.
Het irritante hieraan is dat de bluetooth verbinding ook weg is hierdoor en eenmaal maakt ie na half minuutje wel weer automatisch verbinding en de andere keer moet je handmatig opnieuw verbinden, niet fijn tijdens het rijden.
Ik merk ook dat het "erger" wordt als je bijv. de lampen aan hebt en de verwarming op warm(er) hebt staan, dan zal ie sneller uitvallen. Soms kan ik wel gewoon starten en blijft de radio netjes draaien.
Ik heb het ook al met een andere radio geprobeerd, zelfde resultaat. Ook het aansluiten op het contact of constante stroom maakt geen verschil.
Zou dit op te lossen zijn met een accu met meer startkracht (CCA)?
Alvast bedankt!
Radio valt uit bij starten
- MetallicatTim
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 08 feb 2014, 23:32
- Echte naam: Tim
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 03 sep 2001
- Kilometerstand: 185.000km
- Transmissie: Automaat
Radio valt uit bij starten
Laatst gewijzigd door MetallicatTim op 12 mar 2019, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Radio valt uit bij starten
Je relais 109 zorgt ervoor dat alle stroom naar het startcircuit gaat door alle verbruikers af te sluiten, als je je radio direkt op de accu aansluit heb je hier geen last meer van.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- MetallicatTim
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 08 feb 2014, 23:32
- Echte naam: Tim
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 03 sep 2001
- Kilometerstand: 185.000km
- Transmissie: Automaat
Re: Radio valt uit bij starten
Hmm ok, goed om te weten, thx!
Hoe kan het dan eigenlijk dat het eenmaal wel gebeurd en de andermaal niet?
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Radio valt uit bij starten
Dat vind ik vreemd, maar het zou kunnen wijzen op een slecht functioneren R109.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- MetallicatTim
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 08 feb 2014, 23:32
- Echte naam: Tim
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 03 sep 2001
- Kilometerstand: 185.000km
- Transmissie: Automaat
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Radio valt uit bij starten
Laten we voorop stellen dat ik geen monteur ben maar ik zou zeggen dat wel/niet gedrag lijkt op een falend onderdeel. Een professionele sleutelaar zou je dit kunnen vertellen lijkt mij, wat ik wel weet is dat de soldeercontacten verdampen van R109 en dit zou je evt kunnen nakijken door het relais los te halen en open te maken. Het is wel een draak van een klus want het relais zit achter de zekeringenkast en er is weinig ruimte om hem te pakken.
Daarna meten om te zien wat de weerstand van het ding is, geen idee trouwens hoeveel Ohm het zou moeten zijn. Oneindig zal je niet zien want dan zou je auto ook niet starten.
Daarna meten om te zien wat de weerstand van het ding is, geen idee trouwens hoeveel Ohm het zou moeten zijn. Oneindig zal je niet zien want dan zou je auto ook niet starten.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Radio valt uit bij starten
In veel gevallen komt het door een accu die minder aan het worden is .
In de winter heeft de accu ook meer te verduren zoals met de kachel op vol vermogen het dimlicht aan soms ook de ruitenwisser,s kachel blower enz enz.
Het start stop systeem gaat niet eerder werken dan dat de accu na de koude start weer is opgeladen .
zelf bij een opgeladen accu kun je bij lage temperaturen wat vermogen verlies hebben de gemiddelde levens duur van een loodaccu is Ca 5 jaar.
Stel je eens voor dat je voor je gevoel nogal wat lang moet wachten voor een rood verkeerslicht de motor stopt het dimlicht blijft branden de remlichten blijven branden de kachel staat op max de blower op stand 3 ruitenwissers aan en soms ook de achterruit verwarming dan worden er nogal hoge eisen gesteld aan de accu.
Op het moment dat je de rem los laat start de motor en daardoor loopt de board spanning flink naar beneden veel moderne radio,s kunnen daar niet tegen en gaan dan heel even uit.
Uit mijn hoofd loop de stroom voor de radio via een spanning stabilisator die zich bevind achter het linker paneel naast de achterbank .
Die zorgt ervoor dat de spanning voor OA de radio een heel kort moment hoger gehouden word.
Als de accu door ouderdom sneller zijn spanning verliest is het verschil tijdens het starten niet meer te corrigeren door de stabilisator.
Voor zover ik weet is relais 109 alleen in werking via het contactslot en niet bij start stop systeem omdat die pas werkt met een voldoende board spanning.
Het is natuurlijk mogelijk dat er iets anders mis is ik heb dit al vaker aan de hand gehad omdat mensen een verkeerde accu gebruikt hebben in de zomer ging alles net aan prima maar in de winter komen deze problemen dan in eens voor .
In de winter heeft de accu ook meer te verduren zoals met de kachel op vol vermogen het dimlicht aan soms ook de ruitenwisser,s kachel blower enz enz.
Het start stop systeem gaat niet eerder werken dan dat de accu na de koude start weer is opgeladen .
zelf bij een opgeladen accu kun je bij lage temperaturen wat vermogen verlies hebben de gemiddelde levens duur van een loodaccu is Ca 5 jaar.
Stel je eens voor dat je voor je gevoel nogal wat lang moet wachten voor een rood verkeerslicht de motor stopt het dimlicht blijft branden de remlichten blijven branden de kachel staat op max de blower op stand 3 ruitenwissers aan en soms ook de achterruit verwarming dan worden er nogal hoge eisen gesteld aan de accu.
Op het moment dat je de rem los laat start de motor en daardoor loopt de board spanning flink naar beneden veel moderne radio,s kunnen daar niet tegen en gaan dan heel even uit.
Uit mijn hoofd loop de stroom voor de radio via een spanning stabilisator die zich bevind achter het linker paneel naast de achterbank .
Die zorgt ervoor dat de spanning voor OA de radio een heel kort moment hoger gehouden word.
Als de accu door ouderdom sneller zijn spanning verliest is het verschil tijdens het starten niet meer te corrigeren door de stabilisator.
Voor zover ik weet is relais 109 alleen in werking via het contactslot en niet bij start stop systeem omdat die pas werkt met een voldoende board spanning.
Het is natuurlijk mogelijk dat er iets anders mis is ik heb dit al vaker aan de hand gehad omdat mensen een verkeerde accu gebruikt hebben in de zomer ging alles net aan prima maar in de winter komen deze problemen dan in eens voor .
Wat niet kapot is moet je niet repareren
- MetallicatTim
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 08 feb 2014, 23:32
- Echte naam: Tim
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 03 sep 2001
- Kilometerstand: 185.000km
- Transmissie: Automaat
Re: Radio valt uit bij starten
Ik heb een nieuwe accu gekocht, die ga ik vandaag of morgen even erin zetten, kijken of dat helpt