Oorzaak blazende ventilator? Lupo 3L

Heb je schakelproblemen of een ander probleem waar je niet uitkomt? Post hem dan hier. Zodra de oplossing bekend is verplaatsen de mod's hem naar de bekende problemen.
Gesloten
Lupo3LT
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mar 2020, 15:09
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 11 dec 2002
Kilometerstand: 422.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
Brandstof: Premium diesel

Oorzaak blazende ventilator? Lupo 3L

Bericht door Lupo3LT »

Beste leden,

Onlangs een Lupo 3L gekocht met 418.000 km. Inmiddels 4000 km verder en de eerste problemen beginnen zich voor te doen.

Om te beginnen:

De radiateur ventilator staat altijd aan. Wanneer ik de auto op het contact zet springt die gelijk aan en gaat pas uit wanneer de sleutel 10 minuten uit het contact is.

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Ik had al wat rond gezocht maar niet echt iets duidelijks kinnen vinden.

Ik heb hem ook uitgelezen, maar de codes die ik eruit kreeg hebben hier niets mee te maken, deze wil ik ook op korte termijn oplossen:

17571 Fuel Temp Sensor (G81): Open or Short to Plus : P1163

19557 Motor for Intake Manifold Flap (V157): Open or Short to Ground: P3101


Wie o wie kan me helpen?
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Oorzaak blazende ventilator? Lupo 3L

Bericht door Johan »

De meest logische verklaring is dat de "schakelaar"' die op de motor de temperatuur meet en daardoor de fan laat inschakelen vast zit en altijd op "aan'' staat, waardoor de fan altijd draait.
Die 10 minuten doordraaitijd zal wel een vaste tijd van doordraaien zijn.

Aan de andere kant heb je ook een storing in de brandstof temperatuursensor.
Mogelijk dat die er invloed op heeft, omdat het systeem denkt dat de brandstof te warm is en daarom de motor extra gaat koelen (mijn theorie)
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Oorzaak blazende ventilator? Lupo 3L

Bericht door Nietsnut »

Zoek maar eens op G81 op het forum, dit heeft niks met de ventilator te maken, maar zorgt voor extra brandstofinspuiting. Oplossing is de om de twee kabeltjes weer te solderen aan de kabelboom. Ze zijn op het T-stukje doorgesleten, de sensor is verder in order.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Lupo3LT
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mar 2020, 15:09
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 11 dec 2002
Kilometerstand: 422.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
Brandstof: Premium diesel

Re: Oorzaak blazende ventilator? Lupo 3L

Bericht door Lupo3LT »

Bedankt voor jullie reacties, ik denk idd ook dat de G81 er geen invloed op heeft aangezien die code er al instond toen ik hem kocht. Nog niet aan toegekomen om te maken.

Ik denk idd dat temperatuur sensor niet de juiste waarde afgeeft, ik wil deze testen door hem los te halen en kijken of die dan stopt met blazen.

Iemand enig idee waar de koevloeistof sensor zit bij een 3L?
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Oorzaak blazende ventilator? Lupo 3L

Bericht door Nietsnut »

Tweede keer dat ik je dezelfde tip geef. Zoek op G81 en je komt er vanzelf. (Ga in de how-to sectie kijken).
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Lupo3LT
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mar 2020, 15:09
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 11 dec 2002
Kilometerstand: 422.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
Brandstof: Premium diesel

Re: Oorzaak blazende ventilator? Lupo 3L

Bericht door Lupo3LT »

Lees jij mijn vraag wel? G81 ben ik bekend mee en hoef ik nu niet op te lossen, ik wil eerst de blazende ventilator fixen, wat NIKS met G81 te maken heeft.

Nogmaals mn vraag:

Weet iemand waar de temperatuur sensor zit?
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Oorzaak blazende ventilator? Lupo 3L

Bericht door Nietsnut »

Ik heb geen idee waar iets aan de 3L zit en ik zal je niet meer proberen te helpen. Zoek het even lekker uit...
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Lupo3LT
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mar 2020, 15:09
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 11 dec 2002
Kilometerstand: 422.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
Brandstof: Premium diesel

Re: Oorzaak blazende ventilator? Lupo 3L

Bericht door Lupo3LT »

Ik denk ook niet dat ik hier nog terug zal komen. :whistle:
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Oorzaak blazende ventilator? Lupo 3L

Bericht door Johan »

Moderator actie.
Ik sluit dit onderwerp.
Je kan een probleem opnieuw plaatsen.

En mijn tip.
Neem reacties van mensen met vreselijk veel Lupo 3L ervaring in ieder geval serieus.
Tip 2.
Ben je nieuw op een forum is het beter je eerst even netjes voor te stellen alvorens je een vraag dropt.

Mocht je heel dringend op mijn actie willen reageren, dat kan.
Open een nieuw topic en ik zal daar dan gepast mee omgaan.
Gesloten

Terug naar “Nieuwe problemen”