olietemp in VCDS-Lite

Heb je schakelproblemen of een ander probleem waar je niet uitkomt? Post hem dan hier. Zodra de oplossing bekend is verplaatsen de mod's hem naar de bekende problemen.
Plaats reactie
w99
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 dec 2018, 14:06
Echte naam: Walter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 22 aug 2003
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Tornado Rood - LY3D
Brandstof: Premium diesel

olietemp in VCDS-Lite

Bericht door w99 »

Afgelopen zondag weer eens een poging gedaan het afslaan van mijn 2003 Lupo 3L te onderzoeken.
Helaas is ie met de laptop op de knieen bij het rondjes industrie terrein niet afgeslagen.
Daarom maar eens wat measuring blocks op de foto gezet voor het verder speuren.

Wat me hierbij opviel: VCDS-Lite laat een olietemperatuur 0 C zien.

Heeft de 2003 Lupo 3L geen sensor of is dit wat de ECU bij een defecte sensor laat zien?
w99
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 dec 2018, 14:06
Echte naam: Walter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 22 aug 2003
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Tornado Rood - LY3D
Brandstof: Premium diesel

Re: olietemp in VCDS-Lite

Bericht door w99 »

Ik zie zover ik kan vinden geen olie temperatuur sensor voor de 3L, dus die zal er wel niet in zitten.
Wel zie ik dat de coolant temperature rond de 60 C blijft hangen, thermostaat is dus een beetje verdacht.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: olietemp in VCDS-Lite

Bericht door Nietsnut »

Ik zou dan eerder de sensor verdenken want de thermostaat laat alleen maar warme vloeistof door.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
w99
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 dec 2018, 14:06
Echte naam: Walter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 22 aug 2003
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Tornado Rood - LY3D
Brandstof: Premium diesel

Re: olietemp in VCDS-Lite

Bericht door w99 »

Ha Melvin,

Maar een sensor die wel een stijging van omgevingstemperatuur naar 60C laat zien bij het starten lijkt me toch wel OK?
Dat dan bij 60C de temperatuur stopt met stijgen lijkt mij dan een thermostaat dingetje.

Punt blijft: het plotselinge afslaan zonder sporen in de logging. Zowel bij schakelen als bij continu toerental.

Op dit moment denk ik erover om een ritje naar een 3L specialist in het hoge Noorden te maken en de verstuivers te laten checken.
VCDS-lite geeft wel wat verschillen tussen Injection Quantity Deviation, maar de afwijking is niet steeds op 1 cylinder.

Op dit moment zit er een extra brandstof filter in het circuit net voor het filter om te zien of er A. lucht of B. vuil circuleert.
Beiden lijken niet het geval. Maar de laatste proefritjes hebben dan ook weer niet het euvel naar boven gehaald.

Gelukkig heb ik nog een Twingo 2002 die zonder problemen blijft rijden. Dus ik heb de tijd.

Dank je voor het meedenken.
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: olietemp in VCDS-Lite

Bericht door pinkpanter »

Bij welke omstandigheden slaat de motor af ? na een tijd stil gestaan te hebben ? tijdens het rijden ?
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
w99
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 dec 2018, 14:06
Echte naam: Walter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 22 aug 2003
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Tornado Rood - LY3D
Brandstof: Premium diesel

Re: olietemp in VCDS-Lite

Bericht door w99 »

Goedemiddag Mario,

Het afslaan gebeurt zowel tijdens het schakelen als tijdens constante snelheid.
Er zijn geen error codes te vinden, een tijdelijk in de retourleiding opgenomen transparant brandstoffilter laat geen vuil of lucht zien.

Het afslaan is abrupt, zonder stotteren. Starten is al uitrollend direct mogelijk,zonder problemen, waarna ik in Drive weer verder kan rijden.
Soms gebeurt hetzelfde een paar honderd meter verder weer, soms kan ik vele kilometers zonder problemen rijden.

Voornamelijk in de opwarm fase, alhoewel het een enkele keer met warme motor ook gebeurt.
Koelvloeistoftemperatuur vind ik wel aan de lage kant, zelden boven de 60 a 70C

Relais 109 is al vervangen, ik ga de massapunten eens checken, en daarna denk ik erover de verstuivers na te laten kijken.
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: olietemp in VCDS-Lite

Bericht door pinkpanter »

De verstuivers na laten kijken is niet noodzakelijk .Wat vaak ook problemen geeft is de kabel die de verstuivers aanstuurt dat is de aansluiting aan de rechter kant van de cilinderkop , Alle zekerringen in de zekeringkast vervangen voor nieuwe en de zekeringkast schoon maken met contactspray wil ook nog wel eens helpen .

Zelf denk ik niet aan lucht in de brandstof omdat je zegt dat je meteen weer kunt starten na uitval.

De kabelboom van in de motorruimte die boven de bak loopt is vaak ook slecht .

Als er op de een of andere manier de spanning van de motor ECU weg valt zijn ook je storing code,s gewist
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
w99
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 dec 2018, 14:06
Echte naam: Walter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 22 aug 2003
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Tornado Rood - LY3D
Brandstof: Premium diesel

Re: olietemp in VCDS-Lite

Bericht door w99 »

Ik wilde alles uitsluiten, van goedkoop naar minder goedkoop :-)
Wat ik nog moet doen is de tank vlotter bekijken, alhoewel zo je zegt het starten dan met wat problemen zou moeten zijn.
Zover ik kan beoordelen start ie meteen, maar dat is al uitbollend lastig te horen. Met een korte (digitale) vertraging reageert ie dan weer op het gas.

En aan de kant zetten om zonder contact uit te zetten de error codes uit te lezen is me nog niet gelukt. Het verkeer moet dat maar net toelaten :-)
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: olietemp in VCDS-Lite

Bericht door pinkpanter »

Het contact uit zetten heeft geen invloed op het bewaren van de code,s
het los halen van een batterij klem wel

De Ecu krijgt op meer punten spanning .

Je zou een klein flesje diesel en een klein trechtertje mee kunnen nemen boven op het brandstof filter zit een 3 wegklepje met 2 slangen er aan

als je die los maakt kun je het brandstof filter tot aan de nok vullen als er veel diesel in moet dan heb je een brandstof probleem

als er bijna niets aan diesel bij kan dan is de kans op lucht heel klein

Het testen van de verstuivers is duur en redelijk moeilijk te doen .

Versleten vertuivers geven een heel ander probleem vaak
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
w99
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 dec 2018, 14:06
Echte naam: Walter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 22 aug 2003
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Tornado Rood - LY3D
Brandstof: Premium diesel

Re: olietemp in VCDS-Lite

Bericht door w99 »

Daarom had ik een klein filter in de retour gezet, dan kan ik zien of er verbrandingsgassen van de verstuivers in de brandstof komen.
Ik kan het filter ook eens in de aanvoer zetten, dan kan ik zien of er ergens lucht aangezogen wordt.

De Injection Quantity laat wel verschillen zien tussen de cylinders, maar de afwijking zit beurtelings bij cylinder 1 en dan weer 3 en is maar ca 0.40mg max.

Ik zoek rustig door, het was een impulsaankoop voor een lage prijs met dit als bekend euvel, als ie rijdt rijdt ie als de brandweer, mede door de rode kleur :-)
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: olietemp in VCDS-Lite

Bericht door foppe »

Het doet mij voorkomen als een electrisch probleem. Misschien de startblokkering die moeilijk doet? Heb je alle ecu'swel uitgelezen?

Trouwens ik heb ooit bij een Lupo een nieuwe draad moeten trekken vanaf relais 109 naar de ECU. Er zat een draadbreuk. Relais 109 voorziet de motor en ECU van 12V (15+), misschien dat jij hier ook last van hebt?
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
w99
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 dec 2018, 14:06
Echte naam: Walter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 22 aug 2003
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Tornado Rood - LY3D
Brandstof: Premium diesel

Re: olietemp in VCDS-Lite

Bericht door w99 »

Ha foppe,

Immobilizer is inderdaad een goeie, ik zie af en toe wel foutcodes over de RF level, en key programming.

De vorige eigenaar had het contactslot al vervangen, maar een keer checken of de pickup spoel en bedrading OK is kan geen kwaad.

Alleen weet niemand of tijdens het rijden de sleutel transponder nogmaals gechecked wordt. Ik had aangenomen dat dan een paar seconden na het starten de motor zou afslaan. Maar het zou zomaar kunnen dat die check nogmaals gebeurt.

Het lijkt er ook op dat het euvel na een paar dagen stilstaan minder optreedt. Al met al een lastig te diagnostiseren probleem :-)

Dank je voor het meedenken.
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe problemen”