immobilizer mogelijk een oorzaak van willekeurig afslaan onderweg?

Heb je schakelproblemen of een ander probleem waar je niet uitkomt? Post hem dan hier. Zodra de oplossing bekend is verplaatsen de mod's hem naar de bekende problemen.
Plaats reactie
w99
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 dec 2018, 14:06
Echte naam: Walter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 22 aug 2003
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Tornado Rood - LY3D
Brandstof: Premium diesel

immobilizer mogelijk een oorzaak van willekeurig afslaan onderweg?

Bericht door w99 »

Zoals al in eerdere berichten te lezen ben ik aan het speuren naar de oorzaak van het onderweg afslaan van mijn 3L. Vandaag eens het brandstof circuit onderzocht. Opbrengst van de tandempomp lijkt prima, bij 50 Celcius begint de retour een flink overschot terug te voeren. Tank is ook schoon, geen lucht in het circuit zoals ik met een transparant filter in aanvoer en retour heb kunnen zien. De lucht die ik bij het plaatsen van het filter in het systeem breng wordt zonder problemen afgevoerd en daarna blijft het filter geheel gevuld.

Volgende punt van onder zoek is de immobilizer. Niemand kan me vertellen of die eenmaal onderweg nog opnieuw voor blokkering kan zorgen. Maar bij het openhalen van de behuizing rond het contactslot tref ik een loshangende pickup spoel aan met daarin een sleutel met een tyrap gefixeerd. De originele sleutel? Blijkbaar is het contactslot vervangen en heeft men geen kans gezien de sleutels van de nieuwe in te leren.

Ik vraag me af of de transponder in die loshangende sleutel wel betrouwbaar uitgelezen kan worden zonder dat die spoel om het metaal van het contactslot zit. En of de blijkbaar niet ingeleerde sleutels in de nabijheid van de loshangende spoel voor problemen kunnen zorgen.

Iemand ervaringen met zo'n creatieve oplossing, en of het mogelijk is de passende sleutels toe te voegen in de ECU zodat ik de spoel weer op zijn normale plaats kan bevestigen?
Gebruikersavatar
Frans
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 dec 2015, 12:40
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 380.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Roermond

Re: immobilizer mogelijk een oorzaak van willekeurig afslaan onderweg?

Bericht door Frans »

Je kan in ieder geval ook je ECU laten flashen om de immobilizer er uit te halen, dan ben je er zeker van af maar kost natuurlijk wel wat
Alles wat rammelt heb je nog....
Joh@n
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 feb 2021, 16:31
Echte naam: Johan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 286.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V

Re: immobilizer mogelijk een oorzaak van willekeurig afslaan onderweg?

Bericht door Joh@n »

voor een paar tientjes kan je de ecu vrij laten maken, kan je die in ieder geval wegstrepen.
een losse sleutel met transponder onder het contact lijkt me sws geen betrouwbare optie.
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe problemen”