How-to: Wassen, kleien, polishen, voeden en waxen
Moderator: reichbus
- Kanerr
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:10
- Echte naam: Kaner
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Productiedatum: 20 okt 2001
- Kilometerstand: 309.015km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Overig / gespoten / gewrapt
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zoetermeer
How-to: Wassen, kleien, polishen, voeden en waxen
Hierbij een begin van de how-to: Wassen, kleien, polishen, voeden en waxen van jouw Lupo!
Let op: Dit zijn voorbeeldproducten. Ik vind het fijn om hiermee aan de slag te gaan, dit is dus ook mijn keuze. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het de beste keuzes zijn, maar het werkt voor mij. Gebruik op eigen risico (voor zover er een risico bestaat )
Alle foto's zijn klikbaar voor een grotere foto.
Vroegaaahhhhh was het altijd hetzelfde plaatje: Op een mooie vrije zondagmiddag je auto wassen met een emmertje sop en een spons. Daarna met commandant eroverheen inwrijven met een oude t-shirt en je Escort uit '92 blinkte als nooit van tevoren!
Tegenwoordig is het detailen zo interessant geworden, dat er verder gekeken wordt dan alleen wassen en poetsen. Het onderhouden van de lak van je auto vergt veel tijd en moeite, maar ook de juiste basis kennis. Andreas heeft in de andere topic al een paar tips gegeven, maar hier zal ik bij elke stap vertellen wat ik doe, waarom ik dit doe en met welke producten ik dit doe.
STAP 1: WASSEN
We beginnen bij het begin. Men neme een vieze Lupo:
Ik gebruik van Poorboys World de Super Slick and Wax shampoo.
( http://www.carclean.nl/product/Poorboys ... W32_101230 )
Het is een zachte shampoo met substanties erin om de waxlaag die eronder zit niet aan te tasten. Hierdoor behoud je je waxlaag op je lak en heb je een schone, heerlijk ruikende Lupo.
Ik gebruik bij het wassen de volgende washmitt:
( http://www.carclean.nl/product/Monello/ ... 101_102092 )
Een Washwatte??? Ja, een washmitt. Veelal worden er sponzen gebruikt om een auto te wassen. Sponzen zijn niet goed voor je lak! Een spons heeft de capaciteit om erg veel water op te nemen, maar het probleem is dat de spons geen vuil in zich kan opnemen. Hierdoor 'schuurt' hij als het ware al je vuil op je auto mee, in plaats van het in zich op te nemen. Een washmitt heb je in verschillende soorten en maten. Ik heb deze washmitt gekocht omdat hij in de aanbieding was met andere producten van Monello, maar je kan evengoed andere washmitts gebruiken. Het grote voordeel van een washmitt is dat hij lange vezels/haartjes heeft waardoor het vuil dat op het lak te bevinden is, wordt opgenomen door de lange vezels. hierdoor verminder je de kans op swirls. Wat zijn swirls? Dit zijn de fijne krasjes die je hebt door het gebruik van sponzen en wasstraten. Nog niet overtuigd? Check deze horrorfoto:
Rondom de flits zie je een soort 'spinnenweb' Dit hoort niet in je lak. Het hoort mooi egaal te zijn zonder fijne krasjes.
Ja, dit willen we natuurlijk niet op onze Lupos waar we zo zuinig op zijn!
Anyhow, nadat we onze shampoo en washmitt hebben gekozen, is het tijd om te laten zien hoe je het beste een auto kan wassen. Je neemt twee emmers. Je vult ze allebei met lauwwarm water, en bij 1 emmer doe je er ook shampoo bij. Shampoo doe je tijdens het vullen van je water erbij. Dit, zodat het niet aan de bodem blijft plakken en wanneer je het tussentijds bijgooit, dan schuimt hij ook lekker.
Tadaa: twee emmers. 1 gevuld met warm water, de ander met warm shampoo water:
1 regel geldt in de detailwereld: Gebruik nooit teveel!! Het is zonde en geeft je alleen maar meer werk. Zo ook met shampoo, ik doe er altijd maar een klein scheutje bij. Veel is niet nodig en het is vooral zonde.
Eerst maak je de auto nat. Doe dit met een zachte tuinslangstraal. Hij hoeft alleen maar nat te worden, er hoeft geen vuil vanaf! Mocht je alleen een HD tot je beschikking hebben, gebruik deze op een veilige afstand van minimaal 30cm vanaf je lak. We doen dit, omdat wanneer je er met een harde straal op komt, je alle vuil je lak op 'drukt' en weg blaast, waardoor je hetzelfde effect krijgt als met een spons.
Begin altijd met je velgen. Deze zullen het meest vieze onderdeel zijn van je auto. Doe de velgen met speciale velgenreiniger. Ikzelf gebruik tegelreiniger van werk, maar een goede voorbeeld is:
( http://www.carclean.nl/product/Auto_Fin ... 500_102133 )
Inspuiten, wassen met een velgenborstel en weer afspoelen. Je doet de velgen als eerst omdat wanneer je de velgen doet nadat je auto blinkend schoon is, je weer kans hebt dat al het viezigheid van de velgen op de auto komt. Dat is natuurlijk zonde.
Je doopt je washmitt in de eerste emmer met shampoo, en begint bovenaan je auto. Doe paneel voor paneel, niet te hard drukken. Gewoon rustig eroverheen zonder te krabben of te poetsen oid. Wanneer je je dak hebt gedaan, ga je naar de alleen water emmer en ga je met je andere hand de washmitt 'schoonmaken'. Lekker door de vezels heen met je vingers zodat alle zand en vuil de washmitt verlaten en in het water belanden. Hierna doop je hem weer in je shampoo en ga je verder.
Zo ga je door totdat je auto helemaal gewassen hebt. Dan heb je zoiets:
P.S. Ik heb de velgen bewust niet schoongemaakt ivm het wisselen naar zomerset.
Nadat je je auto hebt afgespoten, moet je je auto drogen. Ik doe dit met de Monello Senza Acqua Drying Towel.
( http://www.carclean.nl/product/Monello/ ... 101_102091 )
Hetzelfde als met de washmitt, je sleept hem over je lak heen zonder teveel druk uit te oefenen. Maakt je auto in een muum van tijd droog! We maken de auto droog omdat je hierdoor geen kalkresten ziet van het water. Je kan ook ervoor kiezen om minerale water te gebruiken om je auto af te spoelen, maar dan heb je nog de kans dat je kalkvlekjes ziet op je lak (zijn witte spikkels op je lak).
Hierna denk je dat je auto schoon is, fout!
Let op: Dit zijn voorbeeldproducten. Ik vind het fijn om hiermee aan de slag te gaan, dit is dus ook mijn keuze. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het de beste keuzes zijn, maar het werkt voor mij. Gebruik op eigen risico (voor zover er een risico bestaat )
Alle foto's zijn klikbaar voor een grotere foto.
Vroegaaahhhhh was het altijd hetzelfde plaatje: Op een mooie vrije zondagmiddag je auto wassen met een emmertje sop en een spons. Daarna met commandant eroverheen inwrijven met een oude t-shirt en je Escort uit '92 blinkte als nooit van tevoren!
Tegenwoordig is het detailen zo interessant geworden, dat er verder gekeken wordt dan alleen wassen en poetsen. Het onderhouden van de lak van je auto vergt veel tijd en moeite, maar ook de juiste basis kennis. Andreas heeft in de andere topic al een paar tips gegeven, maar hier zal ik bij elke stap vertellen wat ik doe, waarom ik dit doe en met welke producten ik dit doe.
STAP 1: WASSEN
We beginnen bij het begin. Men neme een vieze Lupo:
Ik gebruik van Poorboys World de Super Slick and Wax shampoo.
( http://www.carclean.nl/product/Poorboys ... W32_101230 )
Het is een zachte shampoo met substanties erin om de waxlaag die eronder zit niet aan te tasten. Hierdoor behoud je je waxlaag op je lak en heb je een schone, heerlijk ruikende Lupo.
Ik gebruik bij het wassen de volgende washmitt:
( http://www.carclean.nl/product/Monello/ ... 101_102092 )
Een Washwatte??? Ja, een washmitt. Veelal worden er sponzen gebruikt om een auto te wassen. Sponzen zijn niet goed voor je lak! Een spons heeft de capaciteit om erg veel water op te nemen, maar het probleem is dat de spons geen vuil in zich kan opnemen. Hierdoor 'schuurt' hij als het ware al je vuil op je auto mee, in plaats van het in zich op te nemen. Een washmitt heb je in verschillende soorten en maten. Ik heb deze washmitt gekocht omdat hij in de aanbieding was met andere producten van Monello, maar je kan evengoed andere washmitts gebruiken. Het grote voordeel van een washmitt is dat hij lange vezels/haartjes heeft waardoor het vuil dat op het lak te bevinden is, wordt opgenomen door de lange vezels. hierdoor verminder je de kans op swirls. Wat zijn swirls? Dit zijn de fijne krasjes die je hebt door het gebruik van sponzen en wasstraten. Nog niet overtuigd? Check deze horrorfoto:
Rondom de flits zie je een soort 'spinnenweb' Dit hoort niet in je lak. Het hoort mooi egaal te zijn zonder fijne krasjes.
Ja, dit willen we natuurlijk niet op onze Lupos waar we zo zuinig op zijn!
Anyhow, nadat we onze shampoo en washmitt hebben gekozen, is het tijd om te laten zien hoe je het beste een auto kan wassen. Je neemt twee emmers. Je vult ze allebei met lauwwarm water, en bij 1 emmer doe je er ook shampoo bij. Shampoo doe je tijdens het vullen van je water erbij. Dit, zodat het niet aan de bodem blijft plakken en wanneer je het tussentijds bijgooit, dan schuimt hij ook lekker.
Tadaa: twee emmers. 1 gevuld met warm water, de ander met warm shampoo water:
1 regel geldt in de detailwereld: Gebruik nooit teveel!! Het is zonde en geeft je alleen maar meer werk. Zo ook met shampoo, ik doe er altijd maar een klein scheutje bij. Veel is niet nodig en het is vooral zonde.
Eerst maak je de auto nat. Doe dit met een zachte tuinslangstraal. Hij hoeft alleen maar nat te worden, er hoeft geen vuil vanaf! Mocht je alleen een HD tot je beschikking hebben, gebruik deze op een veilige afstand van minimaal 30cm vanaf je lak. We doen dit, omdat wanneer je er met een harde straal op komt, je alle vuil je lak op 'drukt' en weg blaast, waardoor je hetzelfde effect krijgt als met een spons.
Begin altijd met je velgen. Deze zullen het meest vieze onderdeel zijn van je auto. Doe de velgen met speciale velgenreiniger. Ikzelf gebruik tegelreiniger van werk, maar een goede voorbeeld is:
( http://www.carclean.nl/product/Auto_Fin ... 500_102133 )
Inspuiten, wassen met een velgenborstel en weer afspoelen. Je doet de velgen als eerst omdat wanneer je de velgen doet nadat je auto blinkend schoon is, je weer kans hebt dat al het viezigheid van de velgen op de auto komt. Dat is natuurlijk zonde.
Je doopt je washmitt in de eerste emmer met shampoo, en begint bovenaan je auto. Doe paneel voor paneel, niet te hard drukken. Gewoon rustig eroverheen zonder te krabben of te poetsen oid. Wanneer je je dak hebt gedaan, ga je naar de alleen water emmer en ga je met je andere hand de washmitt 'schoonmaken'. Lekker door de vezels heen met je vingers zodat alle zand en vuil de washmitt verlaten en in het water belanden. Hierna doop je hem weer in je shampoo en ga je verder.
Zo ga je door totdat je auto helemaal gewassen hebt. Dan heb je zoiets:
P.S. Ik heb de velgen bewust niet schoongemaakt ivm het wisselen naar zomerset.
Nadat je je auto hebt afgespoten, moet je je auto drogen. Ik doe dit met de Monello Senza Acqua Drying Towel.
( http://www.carclean.nl/product/Monello/ ... 101_102091 )
Hetzelfde als met de washmitt, je sleept hem over je lak heen zonder teveel druk uit te oefenen. Maakt je auto in een muum van tijd droog! We maken de auto droog omdat je hierdoor geen kalkresten ziet van het water. Je kan ook ervoor kiezen om minerale water te gebruiken om je auto af te spoelen, maar dan heb je nog de kans dat je kalkvlekjes ziet op je lak (zijn witte spikkels op je lak).
Hierna denk je dat je auto schoon is, fout!
Laatst gewijzigd door Kanerr op 23 jan 2014, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Low is a lifestyle..
- Kanerr
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:10
- Echte naam: Kaner
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Productiedatum: 20 okt 2001
- Kilometerstand: 309.015km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Overig / gespoten / gewrapt
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zoetermeer
Re: How-to: Wassen, kleien, polishen, voeden en waxen
Schrijf- en typfouten voorbehouden
Low is a lifestyle..
- Jaouad92
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 00:36
- Echte naam: Jaouad
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 24 aug 2004
- Kilometerstand: 200000
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: How-to: Wassen, kleien, polishen, voeden en waxen
Hier word ik blij van
- Willemvee
- Hemelse Vriend
- Berichten: 1503
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
- Echte naam: Willem
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 10 jul 2008
- Kilometerstand: 270.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: Váraszó
Re: How-to: Wassen, kleien, polishen, voeden en waxen
Erg benieuwd naar het voeden. Deed ik gewoon met diesel...
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
- Jaouad92
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 00:36
- Echte naam: Jaouad
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 24 aug 2004
- Kilometerstand: 200000
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: How-to: Wassen, kleien, polishen, voeden en waxen
Kerosine is nog beter hoor Willem!
-
- Vriendelijke ebay held
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
- Echte naam: cor
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 68.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: emmen
Re: How-to: Wassen, kleien, polishen, voeden en waxen
maar dat stinkt een uur in de wind , misschien wel meerdere uren.
in diensttijd spoten we daar de auto,s mee schoon.
ging ie lekker van glimmen.
in diensttijd spoten we daar de auto,s mee schoon.
ging ie lekker van glimmen.
- Kanerr
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:10
- Echte naam: Kaner
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Productiedatum: 20 okt 2001
- Kilometerstand: 309.015km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Overig / gespoten / gewrapt
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zoetermeer
Re: How-to: Wassen, kleien, polishen, voeden en waxen
Vuurtje erbij? Lolll
Ik zal week bij week de posts aanvullen ivm tijdsgebrek.. kleien heb ik ook al fotos van dus die zal ik zondag beschrijven.
Ik zal week bij week de posts aanvullen ivm tijdsgebrek.. kleien heb ik ook al fotos van dus die zal ik zondag beschrijven.
Low is a lifestyle..
- Jaouad92
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 00:36
- Echte naam: Jaouad
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 24 aug 2004
- Kilometerstand: 200000
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: How-to: Wassen, kleien, polishen, voeden en waxen
........ geen vervolg?
- Niek
- Goede 3L vriend
- Berichten: 504
- Lid geworden op: 24 jan 2014, 09:09
- Echte naam: Nicolaas Simon
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 368000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: How-to: Wassen, kleien, polishen, voeden en waxen
Sta al een paar maanden met mijn stukje klei in de aanslag. Wacht nog op instructies.
43LXR9. De Zwarte Magie met razendsnelle dieselmotor. Brengt ons overal naartoe, zowel in binnen- als buitenland.
- BoksD5
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 17 apr 2014, 20:00
- Echte naam: René
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Jazzblue - LW5Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Roermond
Re: How-to: Wassen, kleien, polishen, voeden en waxen
Lak vochtig maken en klei eroverheen trekken, je voelt het vanzelf..zie anders carclean.nl, daar staan veel wastips
<scirDSL> I hated going to weddings. All the grandmas would poke me saying "You're next".
They stopped that when I started doing it to them at funerals.
They stopped that when I started doing it to them at funerals.
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2649
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: How-to: Wassen, kleien, polishen, voeden en waxen
Vochtig maken kan, maar beter is het een glijmiddel te gebruiken.
- BoksD5
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 17 apr 2014, 20:00
- Echte naam: René
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Jazzblue - LW5Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Roermond
Re: How-to: Wassen, kleien, polishen, voeden en waxen
<scirDSL> I hated going to weddings. All the grandmas would poke me saying "You're next".
They stopped that when I started doing it to them at funerals.
They stopped that when I started doing it to them at funerals.
- steevo
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 559
- Lid geworden op: 01 mei 2014, 08:11
- Echte naam: Stevie
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 247.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: How-to: Wassen, kleien, polishen, voeden en waxen
Mequiars quick detail gebruiken of iets in die trend.
- Kanerr
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:10
- Echte naam: Kaner
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Productiedatum: 20 okt 2001
- Kilometerstand: 309.015km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Overig / gespoten / gewrapt
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zoetermeer
Re: How-to: Wassen, kleien, polishen, voeden en waxen
Het vervolg ga ik maken op de mkV
Deze heeft het hars nodig want hij is goed vies..
Ik hoop nog ergens deze maamd maar pin me er niet aan vast
Deze heeft het hars nodig want hij is goed vies..
Ik hoop nog ergens deze maamd maar pin me er niet aan vast
Low is a lifestyle..
- BoksD5
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 17 apr 2014, 20:00
- Echte naam: René
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Jazzblue - LW5Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Roermond
Re: How-to: Wassen, kleien, polishen, voeden en waxen
Ik hoop as zaterdag de auto te kleien..dus voor degenen die willen oefenen (op mijn auto )
<scirDSL> I hated going to weddings. All the grandmas would poke me saying "You're next".
They stopped that when I started doing it to them at funerals.
They stopped that when I started doing it to them at funerals.
- Kanerr
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:10
- Echte naam: Kaner
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Productiedatum: 20 okt 2001
- Kilometerstand: 309.015km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Overig / gespoten / gewrapt
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zoetermeer
Re: How-to: Wassen, kleien, polishen, voeden en waxen
Pfff... Half jaar verder en nog geen toevoegingen. Ik ga nadat de auto terug is deze How-to afmaken!
Low is a lifestyle..