Hoe rijd jij je motorblok warm?
Moderator: reichbus
- foppe
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
Hoe rijd jij je motorblok warm?
Ik denk, met de kou weer op komst is dit wel een leuk topic, laat maar weten hoe jullie het doen.
Volgens mij zijn 2 dingen erg belangrijk. 1) belast je motor zo weinig mogelijk en 2) zorg voor een goede oliedruk.
- Zo laag mogelijk belasten van je motor is natuurlijk logisch. De olie is dik en smeert nog wat minder. Ook is de passing van de zuiger nog niet nominaal. Ik vraag daarom erg weinig koppel. M.a.w. Ik trek zo rustig mogelijk op.
- Koude olie is dik, dus moet de pomp extra werken om de olie door te pompen. Dus belangrijk is om een niet te laag toerental te draaien. Vooral oudere alfa's hebben hier last van, heb wel eens verhalen gehoord dat ze koud absoluut niet onder de 2000rpm mogen komen. Ik heb gemerkt dat het blokje het lekkerst klinkt zo rond de 1600-1800 rpm. in de 3 is dat ongeveer 50kmh en in de 5 90kmh.
Hoe rij ik nu? Als ik wegrij naar mijn werk, rij ik wel meteen weg, maar de eerste seconden wel bijna stationair. De olie moet nl. eerst overal binnenin het blok bereiken. Daarna rij ik een stukje 50kmh, en hou de toeren met de hand schakelend zo veel mogelijk rond de 1700rpm. Hierna kan ik een B-weg op en acceleer heel langzaam naar de 90kmh. Cruise control aan en zo tuf ik 10-15 km door. Met ca 3l/100km is de belasting minimaal, terwijl de olie lekker rond pompt.
Na ca 10 km vind ik de motor voldoende opgewarmd voor normaal maar wel rustig gebruik. Pas na 20km durf ik vol gas te geven.
Volgens mij zijn 2 dingen erg belangrijk. 1) belast je motor zo weinig mogelijk en 2) zorg voor een goede oliedruk.
- Zo laag mogelijk belasten van je motor is natuurlijk logisch. De olie is dik en smeert nog wat minder. Ook is de passing van de zuiger nog niet nominaal. Ik vraag daarom erg weinig koppel. M.a.w. Ik trek zo rustig mogelijk op.
- Koude olie is dik, dus moet de pomp extra werken om de olie door te pompen. Dus belangrijk is om een niet te laag toerental te draaien. Vooral oudere alfa's hebben hier last van, heb wel eens verhalen gehoord dat ze koud absoluut niet onder de 2000rpm mogen komen. Ik heb gemerkt dat het blokje het lekkerst klinkt zo rond de 1600-1800 rpm. in de 3 is dat ongeveer 50kmh en in de 5 90kmh.
Hoe rij ik nu? Als ik wegrij naar mijn werk, rij ik wel meteen weg, maar de eerste seconden wel bijna stationair. De olie moet nl. eerst overal binnenin het blok bereiken. Daarna rij ik een stukje 50kmh, en hou de toeren met de hand schakelend zo veel mogelijk rond de 1700rpm. Hierna kan ik een B-weg op en acceleer heel langzaam naar de 90kmh. Cruise control aan en zo tuf ik 10-15 km door. Met ca 3l/100km is de belasting minimaal, terwijl de olie lekker rond pompt.
Na ca 10 km vind ik de motor voldoende opgewarmd voor normaal maar wel rustig gebruik. Pas na 20km durf ik vol gas te geven.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs 
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
-
lupocor
- Vriendelijke ebay held

- Echte naam: cor
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 68.000
- Transmissie: Handgeschakeld
Re: Hoe rijd jij je motorblok warm?
veel gas geven (meer dan 2000 toeren ) doe ik pas als de koelvloeistof op 70 graden zit.
meestal duurt dit zo'n 8 tot 10 km met de huidige temperatuur.
echt gassen doe ik pas als deze boven de 83 graden zit.
meestal duurt dit zo'n 8 tot 10 km met de huidige temperatuur.
echt gassen doe ik pas als deze boven de 83 graden zit.
-
WouteLLL
- Allemans 3L vriend

- Echte naam: Wouter
- Kilometerstand: 228.000km
Ik rijd soms een stuk om als ik naar mijn werk ga of terugkom. Waarom? Ik woon slechts 1,5 km van de oprit van de snelweg en mijn werk zit 1 afslag verder op 100 meter van de snelweg.
- Johan
- 3L Vriendenteam

Dan moet je juist een 3L rijden, maak je nog eens km per jaar.WouteLLL schreef:Ik rijd soms een stuk om als ik naar mijn werk ga of terugkom. Waarom? Ik woon slechts 1,5 km van de oprit van de snelweg en mijn werk zit 1 afslag verder op 100 meter van de snelweg.
Denk eens na over een fiets?
-
WouteLLL
- Allemans 3L vriend

- Echte naam: Wouter
- Kilometerstand: 228.000km
Johan,
Je hebt gelijk. Ik zou dit ook kunnen fietsen en dat zou ook beter zijn. (Ook voor mij) Met de auto is het 8 km, met de fiets ongeveer 11 km. Als ik in het weekend werk dan moet ik naar een andere locatie, dat is wel verder. Door de week heb ik alleen avond- of nachtdiensten en dat betekend dat ik altijd rond 23:00 dat stuk moet fietsen. En om eerlijk te zijn kan ik mijzelf daar niet voldoende voor motiveren.
Je hebt gelijk. Ik zou dit ook kunnen fietsen en dat zou ook beter zijn. (Ook voor mij) Met de auto is het 8 km, met de fiets ongeveer 11 km. Als ik in het weekend werk dan moet ik naar een andere locatie, dat is wel verder. Door de week heb ik alleen avond- of nachtdiensten en dat betekend dat ik altijd rond 23:00 dat stuk moet fietsen. En om eerlijk te zijn kan ik mijzelf daar niet voldoende voor motiveren.
- Johan
- 3L Vriendenteam

Kijk en zo is het rijden met de auto weer verantwoord.
Maar of het dan (nog steeds) een zuinige diesel moet zijn?
Wel leuk dat je het uitlegt hoe het zit...
Maar of het dan (nog steeds) een zuinige diesel moet zijn?
Wel leuk dat je het uitlegt hoe het zit...
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder

- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Kleur: Moonsilver - LR7X
Ik gebruik de standkachel... en verder rij ik niet hoog in de toeren, boven de 2500 kom ik niet. Pas als alles warm is wil ik dat doen. Zodra ik buiten de bebouwde kom ben rij ik 90 a 100 op de provinciale weg en 110 op de snelweg. Daarna is hij al een tijdje warm en gaat het weer met 80 a 90 verder, alles snort dan al heerlijk.
Mijn ANY motorblok heeft een oliekoeler voor het blok, onder het oliefilter. Dit is een warmtewisselaar die ervoor zorgt dat de olie ook sneller op temperatuur komt wanneer de KVS heter is dan de olie, het moment na standkachel aan, tijdens de eerste kilometers totdat de olie heter is dan de KVS, dan koelt de olie weer. De WW zorgt ervoor dat de olie dus nog sneller op temperatuur is.
Mijn ANY motorblok heeft een oliekoeler voor het blok, onder het oliefilter. Dit is een warmtewisselaar die ervoor zorgt dat de olie ook sneller op temperatuur komt wanneer de KVS heter is dan de olie, het moment na standkachel aan, tijdens de eerste kilometers totdat de olie heter is dan de KVS, dan koelt de olie weer. De WW zorgt ervoor dat de olie dus nog sneller op temperatuur is.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
-
Bartusappe
- Nieuwe vriend

- Echte naam: Bert-Jan Koster
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Productiedatum: 05 feb 2002
- Kilometerstand: 201120
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
Ik rijd smorgens ook nooit echt stevig door meestal al voor de 2500 rpm schakel ik over.
Wanneer de motor volgens de meter rond de 70/80 graden zit na een km of 10 ongeveer trek ik hem wel een beetje verder door.
Wanneer de motor volgens de meter rond de 70/80 graden zit na een km of 10 ongeveer trek ik hem wel een beetje verder door.
-
Grijze Muis
- 3L Makker

- Echte naam: Johan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 320.000km
Jep,
ik rij ook direct na het starten het pad af. Het pad is 100m en dan kom ik direct op een 80km weg. Met een fluwelen voet op het gas laat ik de automaat zijn werk doen. Deze schakelt dan bij 2000rpm over. Als de temperatuur erg laag ik schakel ik de eerste sessie 1-5 met de hand bij hetzelfde toerental.
Vanaf circa 5C-0C zet ik mijn auto aan de stekker en ik gebruik altijd 0w30 olie. Dit zie ik als noodzaak omdat de temperatuur hier in de winter kan dalen (in theorie) tot -30C
Blijkbaar is dit een goed recept want met 310.000km op de teller is het olieverbruik nihil. Ook is de turbo nog orgineel en werkt de verstelklep zoals het hoort.
ik rij ook direct na het starten het pad af. Het pad is 100m en dan kom ik direct op een 80km weg. Met een fluwelen voet op het gas laat ik de automaat zijn werk doen. Deze schakelt dan bij 2000rpm over. Als de temperatuur erg laag ik schakel ik de eerste sessie 1-5 met de hand bij hetzelfde toerental.
Vanaf circa 5C-0C zet ik mijn auto aan de stekker en ik gebruik altijd 0w30 olie. Dit zie ik als noodzaak omdat de temperatuur hier in de winter kan dalen (in theorie) tot -30C
Blijkbaar is dit een goed recept want met 310.000km op de teller is het olieverbruik nihil. Ook is de turbo nog orgineel en werkt de verstelklep zoals het hoort.
-
A2rijder
- 3L Maat

- Echte naam: Anton
- Kilometerstand: 999.999km
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Welke olie?
Ja, ook bij de veel gebruikte 5W30 is er keuze, van normale budget tot dure longlife in diverse merken.
Maar ook bij www.eurol.com vind je meerdere soorten 5W30.
Als je naar de specificaties als droogloop en zo kijkt zie je wat de goedkoopste en duurdere zijn.
Ja, niet elke 5W30 is hetzelfde.
Ik zal het niet over het Action / Techno huismerk schrijven.
Maar kijk verder dan de ACEA A3/B4 of API SN/CF voor benzine/diesel want dat is wat je nieuw gekocht hebt...
Dat er ook API SJ, SL of SM verkocht word is veroudere of kringloop olie die gereinigd is.....
Maar het belangrijkste vergeten vele....
De Action Techno 5W40 heeft API SN/CF dus goede specificaties maar geen long life maar belangrijkste...
Hoe is de olie over enkele maanden en aan welke eisen voldoet deze nog bij verversen volgend jaar?
Ja, helaas verkopen ze de olie zoals die voldoet als hij erin gaat maar hoe het eruit komt dus slijtage/levensduur olie, daar kijken de meeste zelden naar.
Als je online gaat zoeken op Kroon Oil, Eurol, Shell of Castrol vind je meer en vergeet het huismerk tenzij je de auto binnen 1 jaar gaat verkopen en het je niets meer kan schelen....
Voor goed warm draaien is het merk en type olie dus ook van groot belang en Eurol heeft er meerdere staan voor 1 olie dikte!
Vooral de koude start is een ramp voor de motor dus daar is meeste slijtage en merk olie is duurder maar je verdient het wel terug door minder slijtage en minder wrijving zou zuiniger auto moeten opleveren.
Ja, ook bij de veel gebruikte 5W30 is er keuze, van normale budget tot dure longlife in diverse merken.
Maar ook bij www.eurol.com vind je meerdere soorten 5W30.
Als je naar de specificaties als droogloop en zo kijkt zie je wat de goedkoopste en duurdere zijn.
Ja, niet elke 5W30 is hetzelfde.
Ik zal het niet over het Action / Techno huismerk schrijven.
Maar kijk verder dan de ACEA A3/B4 of API SN/CF voor benzine/diesel want dat is wat je nieuw gekocht hebt...
Dat er ook API SJ, SL of SM verkocht word is veroudere of kringloop olie die gereinigd is.....
Maar het belangrijkste vergeten vele....
De Action Techno 5W40 heeft API SN/CF dus goede specificaties maar geen long life maar belangrijkste...
Hoe is de olie over enkele maanden en aan welke eisen voldoet deze nog bij verversen volgend jaar?
Ja, helaas verkopen ze de olie zoals die voldoet als hij erin gaat maar hoe het eruit komt dus slijtage/levensduur olie, daar kijken de meeste zelden naar.
Als je online gaat zoeken op Kroon Oil, Eurol, Shell of Castrol vind je meer en vergeet het huismerk tenzij je de auto binnen 1 jaar gaat verkopen en het je niets meer kan schelen....
Voor goed warm draaien is het merk en type olie dus ook van groot belang en Eurol heeft er meerdere staan voor 1 olie dikte!
Vooral de koude start is een ramp voor de motor dus daar is meeste slijtage en merk olie is duurder maar je verdient het wel terug door minder slijtage en minder wrijving zou zuiniger auto moeten opleveren.
- Gargamel
- Goede 3L vriend

- Echte naam: Nico
- Productiedatum: 15 jul 2002
- Kilometerstand: 202000
- Kleur: Cedergroen - LK6Y
- Brandstof: 100% biodiesel
- Contacteer:
Ik luister gewoon naar mijn motor, die verteld de gebruiker wanneer er wat meer gas gegeven mag worden. Zo hoor ik ook wanneer het tijd is voor olieverversen. als hij wat rauwer wordt is het tijd.
Maar ik heb dan ook een chauffeurs hart.
Gargamel
Maar ik heb dan ook een chauffeurs hart.
Gargamel
http://www.2N-biofuels.nl voor zuinig en Co2 neutraal rijden. En ook voor goede koffie!
- foppe
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Eigenlijk doe ik dat ook borrelaar. Maar ik let er tegenwoordig wel op dat ik het motortje niet onder de 1400rpm laat zakken als ie koud is
Overschakelen doe ik bij 2200rpm
Overschakelen doe ik bij 2200rpm
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs