Thermostaat/koelvloeistof

Alles over de motor, versnellingsbak, gangsteller, hydrolische pomp, koppelingscilinder etc.

Moderator: reichbus

Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door Bresjee99 »

Mijn lupo heeft nog airco ook... is dat lastigerder? :grin:
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door pinkpanter »

Alleen lastiger als je de dynamo steun weg wil halen airco pomp zit met 4 lange bouten vast je kunt die steun laten zitten maar dan heb je iets minder zicht op je werk
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door foppe »

Ik meld mij ook aan voor een thermostaat meeti :grin:

Ik regel het gereedschap, wie regelt de rest ? :dance:
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door Bresjee99 »

foppe schreef:Ik meld mij ook aan voor een thermostaat meeti :grin:

Ik regel het gereedschap, wie regelt de rest ? :dance:
Zal ik dat maar gaan doen dan? ;-) Ik heb 't namelijk nog niet druk genoeg... :grin:
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door reichbus »

foppe schreef:Ik meld mij ook aan voor een thermostaat meeti :grin:

Ik regel het gereedschap, wie regelt de rest ? :dance:
Heb jij ook zo'n gereedschap om de vrijloop van de dynamo los te krijgen, Foppe? Anders bestel ik die met mijn onderdelen mee namelijk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door foppe »

Ringsteek 16 bedoel je? Ja die heb ik :grin:
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door pinkpanter »

Er is speciaal gereedschap nodig voor die poelie
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door Riggard »

Als het een beetje in de noordkop is wil ik wel rondlopen voor wat ongevraagd advies :grin:
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door foppe »

oh wacht je bedoeld de vrijloop poelie, (ik dacht de spanner). Daar heb ik geen gereedschap voor, maar die hoeft toch niet los?
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
atg
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 710
Lid geworden op: 25 jan 2014, 20:00
Echte naam: arjan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 jan 2000
Kilometerstand: 225.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Costa del katwijk

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door atg »

Ik heb ook interesse in een nieuwe thermostaat
Count me in :dance:
I've found my friends
There in my head
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door reichbus »

foppe schreef:oh wacht je bedoeld de vrijloop poelie, (ik dacht de spanner). Daar heb ik geen gereedschap voor, maar die hoeft toch niet los?
Nee hoeft niet, maar ik moet de mijne vervangen en omdat we toch daar in de buurt bezig zijn wil ik die meteen mee pakken. Ik zorg dan zelf voor het juiste gereedschap.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door Bresjee99 »

atg schreef:Ik heb ook interesse in een nieuwe thermostaat
Count me in :dance:
Check;

Heb ik nu staan;

- foppe
- atg
- reichbus
- bresjee99
- joch3m
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door 3L-Emiel »

afhankelijk van de tijd en datum..


count me in.... om de kijken/lullen/helpen/andere tot last zijn.... nieuwe thermostaat monteer ik wel wanneer de motor uit de auto gaat..
Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door Joch3m »

Idd afhankelijk van datum/tijd zal ik erbij zijn. Net nog even gechecked, temp loopt snel op naar de 65 graden, daarna is het over met een max van 68 graden.
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door reichbus »

Tsjonge. Je zou haast de thermostaten groepsgewijs inkopen zeg. Wat is een goed merk thermostaat eigenlijk?

Een kennis van mij werkt bij de Brezan. Zij geeft mij sowieso altijd korting (klinkt heel duur, maar ik denk dat ze zelf aan de kassa korting mag geven aan kennissen). Ik wil wel eens kijken of ik bij haar een balletje op kan gooien, maar dan moet ik wel zeker weten dat ik een goed merk krijg. Brezan verkoopt alleen bepaalde merken: als je bijvoorbeeld een multiriem bestelt zul je altijd Gates krijgen en geen Conti. Met de thermostaat kan dit ook het geval zijn. Als ik dus vijf thermostaten van Gates bestel dan wil ik wel dat het goeie zijn en niet dat we met vijf man na een half jaar weer aan de klus kunnen.

En financieel werkt het wat mij betreft zo: vooraf betalen, want ik kan het mij niet permitteren om een thermostaat te bestellen die niet afgerekend wordt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door Bresjee99 »

Klinkt goed Guus!

Dat van korting bij brezan is vrij bekend, althans, hier in Den Helder... als je voor de derde keer geweest bent heb je al vaste korting van 10% te pakken. Staat er op je nota hobbyclub! Maar toch leuk meegenomen, misschien al je meer bestelt helemaal!

Wat betreft gates durf ik niet te zeggen. Ik weet ook niet wat er origineel geleverd wordt bij VW(valeo wellicht?)

Ik ga even kijken waar we het beste kunnen sleutelen! Ik kan wel 1 of 2 auto's kwijt voor de deur, maar 5 wordt wel wat gortig. Daarnaast is dat voor Guus ook niet heel handig. iemand een suggestie? Ik weet ook eigenlijk niet hoeveel rommel het oplevert...
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door reichbus »

Bresjee99 schreef: Ik ga even kijken waar we het beste kunnen sleutelen! Ik kan wel 1 of 2 auto's kwijt voor de deur, maar 5 wordt wel wat gortig. Daarnaast is dat voor Guus ook niet heel handig. iemand een suggestie? Ik weet ook eigenlijk niet hoeveel rommel het oplevert...
Den Helder vind ik wel wat gortig, maar bijvoorbeeld Purmurend of Heerhugowaard of die omgeving heb ik niet zo'n problemen mee (of zit ik dan al bijna in Den Helder? Ik noem Purmurend/HHW omdat dat zo'n beetje een hotspot is in 3L land niet omdat ik één van de daar wonende Vrienden ongevraagd een klusruimte in de maag wil splitsen). Nog dichterbij is altijd fijner: mijn gezinnetje vind het altijd fijn als ik zo snel mogelijk weer terug ben. Bij René is vorig jaar de klapraampjesinbouwmeeting (mooi woord voor Galgje) gehouden, maar ik weet niet of dat kan/mag/wil?

Een brug hebben we niet nodig (mag wel natuurlijk). Wel is het handig om wat krikjes te hebben.

Ook is het belangrijk dat we koelvloeistof op kunnen vangen en als die niet wordt hergebruikt moet die netjes afgevoerd kunnen worden. Ik denk dat ik zelf meteen de koelvloeistof vervang, omdat die er al weer een tijd in zit. Ik heb wel roze trouwens, dat is toch G13? En moet die eigenlijk wel vervangen worden?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door Bresjee99 »

reichbus schreef:
Bresjee99 schreef: Ik ga even kijken waar we het beste kunnen sleutelen! Ik kan wel 1 of 2 auto's kwijt voor de deur, maar 5 wordt wel wat gortig. Daarnaast is dat voor Guus ook niet heel handig. iemand een suggestie? Ik weet ook eigenlijk niet hoeveel rommel het oplevert...
Den Helder vind ik wel wat gortig, maar bijvoorbeeld Purmurend of Heerhugowaard of die omgeving heb ik niet zo'n problemen mee (of zit ik dan al bijna in Den Helder? Ik noem Purmurend/HHW omdat dat zo'n beetje een hotspot is in 3L land niet omdat ik één van de daar wonende Vrienden ongevraagd een klusruimte in de maag wil splitsen). Nog dichterbij is altijd fijner: mijn gezinnetje vind het altijd fijn als ik zo snel mogelijk weer terug ben. Bij René is vorig jaar de klapraampjesinbouwmeeting (mooi woord voor Galgje) gehouden, maar ik weet niet of dat kan/mag/wil?

Een brug hebben we niet nodig (mag wel natuurlijk). Wel is het handig om wat krikjes te hebben.

Ook is het belangrijk dat we koelvloeistof op kunnen vangen en als die niet wordt hergebruikt moet die netjes afgevoerd kunnen worden. Ik denk dat ik zelf meteen de koelvloeistof vervang, omdat die er al weer een tijd in zit. Ik heb wel roze trouwens, dat is toch G13? En moet die eigenlijk wel vervangen worden?
Nouja, als je Heerhugowaard - Purmerend is ongeveer een half uurtje en Heerhugowaard - Den Helder ook.. En Purmerend - Den Helder is ongeveer een uurtje (50 min). Ik snap daarom al dat dat voor jou niet handig is. En sowieso is bij mij de ruimte vrij beperkt.Ik zal Rene eens een pb'tje sturen. ik heb Rene een pb'tje gedaan. Die heeft namelijk geen tuin maar een landgoed. Dat is voor alle partijen in de buurt, behalve voor mij, maarja. Ik ga zelf aan het einde van de wereld wonen :grin: Daarnaast is ons gezin altijd blij als ik zo lang mogelijk weg ben lolll

Ik heb een goede garagekrik en ik kan eventueel wel een setje assteunen regelen. Die neem ik sowieso mee.

Koelvloeistof is G12+ Dat is de standaard roze koelvloeistof. Kun je overal krijgen; Action, praxis, gamma, brezan.
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Gebruikersavatar
atg
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 710
Lid geworden op: 25 jan 2014, 20:00
Echte naam: arjan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 jan 2000
Kilometerstand: 225.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Costa del katwijk

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door atg »

Ik heb 4 assteunen en evt een jerry can 20 ltr (heeft ooit eens biodiesel ingezeten :whistle: )
I've found my friends
There in my head
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door pinkpanter »

De standaard koelvloeistof van VAG is de G12, onlangs ge-upgrade naar de G12-plus.
In alle auto's met verbrandingsmotoren ontstaat zoveel warmte dat er gekoeld moet worden om alles heel te houden. Dat kan door luchtkoeling (bv. Volkswagen Kever), maar meestal wordt vloeistofkoeling gebruikt. "In den beginne" was dat gewoon water, met in de winter speciale antivries toevoegingen. Later werd speciale (verschillend van merk tot merk) koelvloeistof gebruikt om 1) altijd tegen vorst beschermd te zijn, en 2) worden die koelvloeistoffen speciale beschermende werking toegedicht.
Algemeen De standaard koelvloeistof van VAG is de G12, onlangs ge-upgrade naar de G12-plus. Dat is de speciale rode (rose) koelvloeistof van VAG. De specificatiecode moet VAG "TL 774 F" zijn oftewel G12. Dan is je auto beschermd tot circa -38 graden Celcius. Kost bij de dealer circa 5.= euro per liter. De oude versie van G12 is de G11 en die is groen van kleur.
Levensduur De G12 en G12-plus zijn OAT koelvloeistoffen (Organic Acid Technologie). Deze techniek maakt gebruik van non-depleting inhibitoren, wat zoveel wil zeggen als additieven die zichzelf niet verbruiken om hun werk te doen. Af fabriek mag het dan ook zes (6) jaar (700.000 km) blijven zitten.
Mengen Het verschil met de andere koelvloeistoffen zit hem niet in de basis, maar in de additieven. G12 en G12-plus zijn beiden op basis van MEG (Mono Ethyleen Glycol), daarom kun je G12 en G12-plus ook zonder meer mengen. Als de basis van een andere koelvloeistof ook MEG is dan is mengen met G12 en G12-plus geen probleem, alleen de levensduur wordt dan verkort. De G12 of G12-plus mag je absoluut niet vermengen met een synthetische koelvloeistof, er ontstaat dan namelijk een bruinachtige drab die zeer zeker tot motorschade leidt. Er zijn ook Mono Propyleen Glycol koelvloeistoffen, deze zijn echter hoofdzakelijk voor de voedingsmiddelen industrie.
In geval van nood onderweg Feitelijk heb je alleen extra koelvloeistof nodig als je verliest of verbruikt en dan maakt het op dat moment niet meer uit wat je gebruikt, al is het slootwater, iets is altijd beter dan niets. Wel is het zaak zo snel mogelijk weer het juiste spul te gebruiken nadat het probleem is opgelost.
Bron: JWE
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Plaats reactie

Terug naar “Versnellingsbak en motor”