Demonteren verstuivers

Alles over de motor, versnellingsbak, gangsteller, hydrolische pomp, koppelingscilinder etc.

Moderator: reichbus

Plaats reactie
3L-Tim
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
Echte naam: Tim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 mei 2003
Kilometerstand: 230000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel

Demonteren verstuivers

Bericht door 3L-Tim »

Hoi :),

Samen met een andere 3L rijder, hebben wij een motorblok gekocht voor onderdelen en ervaring op te doen met (de)monteren van motor onderdelen op de 3L.

Nu hebben wij de verstuivers gedemonteerd en vroeg ik me af als ik ze weer wil monteren waar ik op moet letten.
Ik heb het forum aardig afgestruind maar geen antwoord kunnen vinden waarop je moet letten bij het (de)monteren van de verstuivers.
Hieronder een voorbeeld foto:
Afbeelding

Bij het (de)monteren wordt er dan nog aan de rood omcirkelde bouten gekomen? (om bijvoorbeeld veerspanning grotendeels weg te halen?) Heel handig lijkt het me niet gezien aangezien je het dan opnieuw moet afstellen.
De bouten welk zwart omsingeld zijn, tot hoeveel NM moeten deze aangedraaid worden?
Hoeveel speling moeten de tuimelaars hebben t.o.v. de verstuivers?

Graag hoor jullie reactie :grin:

Tim
Gebruikersavatar
Buzz_4stroke
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 439
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:23
Echte naam: Chris
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 mar 2002
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Flash Rood - LP3G
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Leeuwarden

Re: Demonteren verstuivers

Bericht door Buzz_4stroke »

Tim,

Niet om flauw te doen, maar de vragen die je stelt zijn vaak terug te vinden in een werkplaatshandboek.

Gr Chris
Afbeelding HIER staat mijn topic.
3L-Tim
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
Echte naam: Tim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 mei 2003
Kilometerstand: 230000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel

Re: Demonteren verstuivers

Bericht door 3L-Tim »

Heb jij een werkplaatshandboek ? Of weet je er 1 te vinden? Hoor graag of daar iets in staat.
Gebruikersavatar
steevo
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 mei 2014, 08:11
Echte naam: Stevie
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 247.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Demonteren verstuivers

Bericht door steevo »

Het terug plaatsen van verstuivers is een delicaat werkje. Ze moeten namelijk op de juiste manier opgebouwd worden met nieuwe ringen. De hoek in het blok moet exact zijn en de timing moet goed staan. Dit is best lastig. Msstona heeft het bij mij gedaan (zie mijn topic) en daar kwam oa een enorme schuifmaat aan te pas lolll
Ray2712
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:55
Autotype: non-3L Lupo TDi
Kilometerstand: 000.000km

Re: Demonteren verstuivers

Bericht door Ray2712 »

Pomp-verstuivereenheid uit- en inbouwen
Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen
Afbeelding
> Universele meetklokhouder -VW 387-
> Inbussleutel -3410-
> Inbussleutel -T10054-
> Trekker -T10055-
> Momentsleutel -V.A.G 1331- (5…50 Nm)

Uitbouwen

Aanwijzing
Afbeelding
Bij de invoering van de verlengde onderhoudsintervallen zijn stelschroef -1- en kogelbout -2- van de pomp-verstuivereenheid gewijzigd. Bij oudere motoren zonder verlengde onderhoudsintervallen is het gecombineerd inbouwen van de oude en nieuwe versies toegestaan.
– Bovenste tandriemkap en het kleppendeksel uitbouwen.
– Krukas verdraaien tot het nokkenpaar van de uit- en in te bouwen pomp-verstuivereenheid even ver naar boven wijst.

Afbeelding
– Contramoeren van stelbouten -1- losdraaien en de stelbouten eruit draaien, totdat de betreffende sleeptuimelaar op de stoterveren van de pomp-verstuivereenheid rust.
– Bevestigingsbouten -2- voor de sleeptuimelaaras van buiten naar binnen met inbusdop -3410- losdraaien en de sleeptuimelaaras verwijderen.
– Bevestigingsbout -3- voor het spanblok met dop -T10054- losdraaien en het spanblok verwijderen.
– Steker van de pomp-verstuivereenheid met een schroevendraaier eraf wippen.
Om verdraaien te voorkomen, de andere zijde van de steker met de vinger tegenhouden.
– Let op de inbouwcombinatie van de pomp-verstuivereenheden ten opzichte van de cilinders.

Afbeelding
– Trekker in plaats van het spanblok in de zijdelingse gleuf van de pomp-verstuivereenheid plaatsen.
– Met voorzichtige tikken de pomp-verstuivereenheid naar boven uit de cilinderkopzitting trekken.

Inbouwen

Aanwijzing
> Wordt een nieuwe pomp-verstuivereenheid ingebouwd, dan moet ook de bijbehorende stelschroef in de sleeptuimelaar worden vervangen.
> Bij alle werkzaamheden waarbij de pomp-verstuivereenheid moet worden afgesteld, moet de stelschroef in de sleeptuimelaar en ook de kogelbout van de pomp-verstuivereenheid worden schoongemaakt en op sporen van slijtage worden onderzocht. Als er sprake is van slijtage moeten de kogelbout en de stelschroef worden vervangen.
> Bij de oudere versie van de pomp-verstuivereenheid de contactoppervlakken tussen kogelbout en stelschroef met smeervet -G 000 100- insmeren.
> Nieuwe pomp-verstuivereenheden worden met O-ringen en warmtewerende ring geleverd.
– Wanneer de oude pomp-verstuivereenheid weer wordt ingebouwd, de O-ringen en de warmtewerende ring vervangen.
– Vóór het inbouwen van de pomp-verstuivereenheid de montage van de drie afdichtringen, de warmtewerende ring en de borgring controleren.

Aanwijzing
De afdichtringen mogen niet verdraaid zijn.
– Afdichtringen met olie insmeren en de pomp-verstuivereenheid heel voorzichtig in de cilinderkopzitting plaatsen.
– Pomp-verstuivereenheid door gelijkmatig indrukken tegen de aanslag in de cilinderkopzitting plaatsen.
– Spanblok in de zijdelingse gleuf van de pomp-verstuivereenheid plaatsen.

Aanwijzing
Staat de pomp-verstuivereenheid niet haaks op het spanblok, dan kan de bevestigingsbout losgaan, waardoor de pomp-verstuivereenheid resp. de cilinderkop beschadigd raakt.
– Pomp-verstuivereenheid daarom als volgt richten.
– Nieuwe bevestigingsbout zo ver in het spanblok draaien, tot de pomp-verstuivereenheid nog gemakkelijk kan worden verdraaid.
– Nu de pomp-verstuivereenheid haaks ten opzichte van de lagerschaalzitting van de nokkenas richten.
– Met een schuifmaat (meetbereik minstens 400 mm) de maat ‘a’ van de buitenzijde van de cilinderkop tot het ronde vlak van de pomp-verstuivereenheid controleren.


Aanwijzing
Geleidelijke invoering van pomp-verstuivereenheden met nieuw magneetklepmoer. Een gemengde inbouw is toegestaan als maat ‘a’ wordt aangehouden.

Pomp-verstuivereenheid met oude magneetklepmoer
Afbeelding

Code: Selecteer alles

Cilinder | Maat ‘a’ 
1        | 244,2 ± 0,8 mm 
2        | 156,2 ± 0,8 mm 
3        |  64,8 ± 0,8 mm 

Pomp-verstuivereenheid met nieuwe magneetklepmoer
Afbeelding

Code: Selecteer alles

Cilinder | Maat ‘a’ 
1        | 245,0 ± 0,8 mm 
2        | 157,0 ± 0,8 mm 
3        |  65,6 ± 0,8 mm 
Vervolg voor alle pomp-verstuivereenheden
– Zo nodig de pomp-verstuivereenheid richten en de bevestigingsbout als volgt vastdraaien: 12 Nm en 270° (3/4 omwenteling) verder draaien (het verder draaien kan in meerdere fasen gebeuren).
– Sleeptuimelaaras plaatsen en de nieuwe bevestigingsbouten als volgt vastdraaien.
– Eerst de binnenste, dan de beide buitenste bouten gelijkmatig handvast vastdraaien. Vervolgens in dezelfde volgorde met 20 Nm + 90° (1/4 omwenteling) gelijkmatig verder draaien.

Afbeelding
– Meetklok zoals afgebeeld op de stelschroef van de pompverstuivereenheid plaatsen.
– Krukas in de draairichting van de motor draaien, tot de rol van de sleeptuimelaar op het hoogste punt van de aandrijfnok staat. Tuimelaarkant -pijl A- staat op het hoogste punt. Meetklok -pijl B- staat op het laagste punt.
– Meetklok verwijderen.
– Nu de stelschroef in de sleeptuimelaar draaien, totdat een duidelijke weerstand voelbaar is (pomp-verstuivereenheid staat tegen de aanslag).

Afbeelding
– Stelschroef 180° vanaf de aanslag terugdraaien.
– Stelschroef in deze stand houden en contramoer met 30 Nm vastdraaien.
– Steker van de pomp-verstuivereenheid aansluiten en het kleppendeksel en de tandriemkap inbouwen.
3L-Tim
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
Echte naam: Tim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 mei 2003
Kilometerstand: 230000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel

Re: Demonteren verstuivers

Bericht door 3L-Tim »

Ray bedankt joh! Hier heb ik echt veel aan :grin:
Ray2712
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:55
Autotype: non-3L Lupo TDi
Kilometerstand: 000.000km

Re: Demonteren verstuivers

Bericht door Ray2712 »

Graag gedaan :)
Gebruikersavatar
Wybren
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2014, 21:46
Echte naam: Wybren
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 07 jun 2001
Kilometerstand: 450.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: HHW

Re: Demonteren verstuivers

Bericht door Wybren »

Ray2712 schreef:Graag gedaan :)
Top dat je dit allemaal uitwerkt en zo op het forum weet te krijgen.... :clap:
Ter aanvulling eventueel voor op de WIKI

http://www.dlvieter.nl/3lvrienden/VW_Lupo.pdf
“blij dat ik rij in mijn zwart metallic A2tje”
Ray2712
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:55
Autotype: non-3L Lupo TDi
Kilometerstand: 000.000km

Re: Demonteren verstuivers

Bericht door Ray2712 »

Alle lof gaat naar Elsawin, haha :D
Leuk dat zelfstudieprogramma, die had ik nog niet.
A2rijder
3L Maat
3L Maat
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 sep 2015, 20:58
Echte naam: Anton
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 999.999km
Transmissie: Automaat
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Delft

Re: Demonteren verstuivers

Bericht door A2rijder »

Ik heb een stapeltje DVD' s en die zelf gebakken hebben naast VW ook Audi, Seat en Skoda...
Ik kijk eerst en zou dit niet zelf proberen, speciale gereedschap is meestal erg duur voor 1x gebruik.

En nu eenmaal losgehaald, ik zou alleen doen wat te doen is dus kijk vooraf en ik weet wat ik nooit moet doen.
Plaats reactie

Terug naar “Versnellingsbak en motor”