Demonteren verstuivers
Moderator: reichbus
-
- 3L Makker
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
- Echte naam: Tim
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 mei 2003
- Kilometerstand: 230000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Normale diesel
Demonteren verstuivers
Hoi ,
Samen met een andere 3L rijder, hebben wij een motorblok gekocht voor onderdelen en ervaring op te doen met (de)monteren van motor onderdelen op de 3L.
Nu hebben wij de verstuivers gedemonteerd en vroeg ik me af als ik ze weer wil monteren waar ik op moet letten.
Ik heb het forum aardig afgestruind maar geen antwoord kunnen vinden waarop je moet letten bij het (de)monteren van de verstuivers.
Hieronder een voorbeeld foto:
Bij het (de)monteren wordt er dan nog aan de rood omcirkelde bouten gekomen? (om bijvoorbeeld veerspanning grotendeels weg te halen?) Heel handig lijkt het me niet gezien aangezien je het dan opnieuw moet afstellen.
De bouten welk zwart omsingeld zijn, tot hoeveel NM moeten deze aangedraaid worden?
Hoeveel speling moeten de tuimelaars hebben t.o.v. de verstuivers?
Graag hoor jullie reactie
Tim
Samen met een andere 3L rijder, hebben wij een motorblok gekocht voor onderdelen en ervaring op te doen met (de)monteren van motor onderdelen op de 3L.
Nu hebben wij de verstuivers gedemonteerd en vroeg ik me af als ik ze weer wil monteren waar ik op moet letten.
Ik heb het forum aardig afgestruind maar geen antwoord kunnen vinden waarop je moet letten bij het (de)monteren van de verstuivers.
Hieronder een voorbeeld foto:
Bij het (de)monteren wordt er dan nog aan de rood omcirkelde bouten gekomen? (om bijvoorbeeld veerspanning grotendeels weg te halen?) Heel handig lijkt het me niet gezien aangezien je het dan opnieuw moet afstellen.
De bouten welk zwart omsingeld zijn, tot hoeveel NM moeten deze aangedraaid worden?
Hoeveel speling moeten de tuimelaars hebben t.o.v. de verstuivers?
Graag hoor jullie reactie
Tim
- Buzz_4stroke
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:23
- Echte naam: Chris
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 mar 2002
- Kilometerstand: 240.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Flash Rood - LP3G
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Leeuwarden
Re: Demonteren verstuivers
Tim,
Niet om flauw te doen, maar de vragen die je stelt zijn vaak terug te vinden in een werkplaatshandboek.
Gr Chris
Niet om flauw te doen, maar de vragen die je stelt zijn vaak terug te vinden in een werkplaatshandboek.
Gr Chris
HIER staat mijn topic.
-
- 3L Makker
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
- Echte naam: Tim
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 mei 2003
- Kilometerstand: 230000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Normale diesel
Re: Demonteren verstuivers
Heb jij een werkplaatshandboek ? Of weet je er 1 te vinden? Hoor graag of daar iets in staat.
- steevo
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 559
- Lid geworden op: 01 mei 2014, 08:11
- Echte naam: Stevie
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 247.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Demonteren verstuivers
Het terug plaatsen van verstuivers is een delicaat werkje. Ze moeten namelijk op de juiste manier opgebouwd worden met nieuwe ringen. De hoek in het blok moet exact zijn en de timing moet goed staan. Dit is best lastig. Msstona heeft het bij mij gedaan (zie mijn topic) en daar kwam oa een enorme schuifmaat aan te pas
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:55
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Kilometerstand: 000.000km
Re: Demonteren verstuivers
Pomp-verstuivereenheid uit- en inbouwen
Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen
> Universele meetklokhouder -VW 387-
> Inbussleutel -3410-
> Inbussleutel -T10054-
> Trekker -T10055-
> Momentsleutel -V.A.G 1331- (5…50 Nm)
Uitbouwen
Aanwijzing
Bij de invoering van de verlengde onderhoudsintervallen zijn stelschroef -1- en kogelbout -2- van de pomp-verstuivereenheid gewijzigd. Bij oudere motoren zonder verlengde onderhoudsintervallen is het gecombineerd inbouwen van de oude en nieuwe versies toegestaan.
– Bovenste tandriemkap en het kleppendeksel uitbouwen.
– Krukas verdraaien tot het nokkenpaar van de uit- en in te bouwen pomp-verstuivereenheid even ver naar boven wijst.
– Contramoeren van stelbouten -1- losdraaien en de stelbouten eruit draaien, totdat de betreffende sleeptuimelaar op de stoterveren van de pomp-verstuivereenheid rust.
– Bevestigingsbouten -2- voor de sleeptuimelaaras van buiten naar binnen met inbusdop -3410- losdraaien en de sleeptuimelaaras verwijderen.
– Bevestigingsbout -3- voor het spanblok met dop -T10054- losdraaien en het spanblok verwijderen.
– Steker van de pomp-verstuivereenheid met een schroevendraaier eraf wippen.
Om verdraaien te voorkomen, de andere zijde van de steker met de vinger tegenhouden.
– Let op de inbouwcombinatie van de pomp-verstuivereenheden ten opzichte van de cilinders.
– Trekker in plaats van het spanblok in de zijdelingse gleuf van de pomp-verstuivereenheid plaatsen.
– Met voorzichtige tikken de pomp-verstuivereenheid naar boven uit de cilinderkopzitting trekken.
Inbouwen
Aanwijzing
> Wordt een nieuwe pomp-verstuivereenheid ingebouwd, dan moet ook de bijbehorende stelschroef in de sleeptuimelaar worden vervangen.
> Bij alle werkzaamheden waarbij de pomp-verstuivereenheid moet worden afgesteld, moet de stelschroef in de sleeptuimelaar en ook de kogelbout van de pomp-verstuivereenheid worden schoongemaakt en op sporen van slijtage worden onderzocht. Als er sprake is van slijtage moeten de kogelbout en de stelschroef worden vervangen.
> Bij de oudere versie van de pomp-verstuivereenheid de contactoppervlakken tussen kogelbout en stelschroef met smeervet -G 000 100- insmeren.
> Nieuwe pomp-verstuivereenheden worden met O-ringen en warmtewerende ring geleverd.
– Wanneer de oude pomp-verstuivereenheid weer wordt ingebouwd, de O-ringen en de warmtewerende ring vervangen.
– Vóór het inbouwen van de pomp-verstuivereenheid de montage van de drie afdichtringen, de warmtewerende ring en de borgring controleren.
Aanwijzing
De afdichtringen mogen niet verdraaid zijn.
– Afdichtringen met olie insmeren en de pomp-verstuivereenheid heel voorzichtig in de cilinderkopzitting plaatsen.
– Pomp-verstuivereenheid door gelijkmatig indrukken tegen de aanslag in de cilinderkopzitting plaatsen.
– Spanblok in de zijdelingse gleuf van de pomp-verstuivereenheid plaatsen.
Aanwijzing
Staat de pomp-verstuivereenheid niet haaks op het spanblok, dan kan de bevestigingsbout losgaan, waardoor de pomp-verstuivereenheid resp. de cilinderkop beschadigd raakt.
– Pomp-verstuivereenheid daarom als volgt richten.
– Nieuwe bevestigingsbout zo ver in het spanblok draaien, tot de pomp-verstuivereenheid nog gemakkelijk kan worden verdraaid.
– Nu de pomp-verstuivereenheid haaks ten opzichte van de lagerschaalzitting van de nokkenas richten.
– Met een schuifmaat (meetbereik minstens 400 mm) de maat ‘a’ van de buitenzijde van de cilinderkop tot het ronde vlak van de pomp-verstuivereenheid controleren.
Aanwijzing
Geleidelijke invoering van pomp-verstuivereenheden met nieuw magneetklepmoer. Een gemengde inbouw is toegestaan als maat ‘a’ wordt aangehouden.
Pomp-verstuivereenheid met oude magneetklepmoer
Pomp-verstuivereenheid met nieuwe magneetklepmoer
Vervolg voor alle pomp-verstuivereenheden
– Zo nodig de pomp-verstuivereenheid richten en de bevestigingsbout als volgt vastdraaien: 12 Nm en 270° (3/4 omwenteling) verder draaien (het verder draaien kan in meerdere fasen gebeuren).
– Sleeptuimelaaras plaatsen en de nieuwe bevestigingsbouten als volgt vastdraaien.
– Eerst de binnenste, dan de beide buitenste bouten gelijkmatig handvast vastdraaien. Vervolgens in dezelfde volgorde met 20 Nm + 90° (1/4 omwenteling) gelijkmatig verder draaien.
– Meetklok zoals afgebeeld op de stelschroef van de pompverstuivereenheid plaatsen.
– Krukas in de draairichting van de motor draaien, tot de rol van de sleeptuimelaar op het hoogste punt van de aandrijfnok staat. Tuimelaarkant -pijl A- staat op het hoogste punt. Meetklok -pijl B- staat op het laagste punt.
– Meetklok verwijderen.
– Nu de stelschroef in de sleeptuimelaar draaien, totdat een duidelijke weerstand voelbaar is (pomp-verstuivereenheid staat tegen de aanslag).
– Stelschroef 180° vanaf de aanslag terugdraaien.
– Stelschroef in deze stand houden en contramoer met 30 Nm vastdraaien.
– Steker van de pomp-verstuivereenheid aansluiten en het kleppendeksel en de tandriemkap inbouwen.
Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen
> Universele meetklokhouder -VW 387-
> Inbussleutel -3410-
> Inbussleutel -T10054-
> Trekker -T10055-
> Momentsleutel -V.A.G 1331- (5…50 Nm)
Uitbouwen
Aanwijzing
Bij de invoering van de verlengde onderhoudsintervallen zijn stelschroef -1- en kogelbout -2- van de pomp-verstuivereenheid gewijzigd. Bij oudere motoren zonder verlengde onderhoudsintervallen is het gecombineerd inbouwen van de oude en nieuwe versies toegestaan.
– Bovenste tandriemkap en het kleppendeksel uitbouwen.
– Krukas verdraaien tot het nokkenpaar van de uit- en in te bouwen pomp-verstuivereenheid even ver naar boven wijst.
– Contramoeren van stelbouten -1- losdraaien en de stelbouten eruit draaien, totdat de betreffende sleeptuimelaar op de stoterveren van de pomp-verstuivereenheid rust.
– Bevestigingsbouten -2- voor de sleeptuimelaaras van buiten naar binnen met inbusdop -3410- losdraaien en de sleeptuimelaaras verwijderen.
– Bevestigingsbout -3- voor het spanblok met dop -T10054- losdraaien en het spanblok verwijderen.
– Steker van de pomp-verstuivereenheid met een schroevendraaier eraf wippen.
Om verdraaien te voorkomen, de andere zijde van de steker met de vinger tegenhouden.
– Let op de inbouwcombinatie van de pomp-verstuivereenheden ten opzichte van de cilinders.
– Trekker in plaats van het spanblok in de zijdelingse gleuf van de pomp-verstuivereenheid plaatsen.
– Met voorzichtige tikken de pomp-verstuivereenheid naar boven uit de cilinderkopzitting trekken.
Inbouwen
Aanwijzing
> Wordt een nieuwe pomp-verstuivereenheid ingebouwd, dan moet ook de bijbehorende stelschroef in de sleeptuimelaar worden vervangen.
> Bij alle werkzaamheden waarbij de pomp-verstuivereenheid moet worden afgesteld, moet de stelschroef in de sleeptuimelaar en ook de kogelbout van de pomp-verstuivereenheid worden schoongemaakt en op sporen van slijtage worden onderzocht. Als er sprake is van slijtage moeten de kogelbout en de stelschroef worden vervangen.
> Bij de oudere versie van de pomp-verstuivereenheid de contactoppervlakken tussen kogelbout en stelschroef met smeervet -G 000 100- insmeren.
> Nieuwe pomp-verstuivereenheden worden met O-ringen en warmtewerende ring geleverd.
– Wanneer de oude pomp-verstuivereenheid weer wordt ingebouwd, de O-ringen en de warmtewerende ring vervangen.
– Vóór het inbouwen van de pomp-verstuivereenheid de montage van de drie afdichtringen, de warmtewerende ring en de borgring controleren.
Aanwijzing
De afdichtringen mogen niet verdraaid zijn.
– Afdichtringen met olie insmeren en de pomp-verstuivereenheid heel voorzichtig in de cilinderkopzitting plaatsen.
– Pomp-verstuivereenheid door gelijkmatig indrukken tegen de aanslag in de cilinderkopzitting plaatsen.
– Spanblok in de zijdelingse gleuf van de pomp-verstuivereenheid plaatsen.
Aanwijzing
Staat de pomp-verstuivereenheid niet haaks op het spanblok, dan kan de bevestigingsbout losgaan, waardoor de pomp-verstuivereenheid resp. de cilinderkop beschadigd raakt.
– Pomp-verstuivereenheid daarom als volgt richten.
– Nieuwe bevestigingsbout zo ver in het spanblok draaien, tot de pomp-verstuivereenheid nog gemakkelijk kan worden verdraaid.
– Nu de pomp-verstuivereenheid haaks ten opzichte van de lagerschaalzitting van de nokkenas richten.
– Met een schuifmaat (meetbereik minstens 400 mm) de maat ‘a’ van de buitenzijde van de cilinderkop tot het ronde vlak van de pomp-verstuivereenheid controleren.
Aanwijzing
Geleidelijke invoering van pomp-verstuivereenheden met nieuw magneetklepmoer. Een gemengde inbouw is toegestaan als maat ‘a’ wordt aangehouden.
Pomp-verstuivereenheid met oude magneetklepmoer
Code: Selecteer alles
Cilinder | Maat ‘a’
1 | 244,2 ± 0,8 mm
2 | 156,2 ± 0,8 mm
3 | 64,8 ± 0,8 mm
Pomp-verstuivereenheid met nieuwe magneetklepmoer
Code: Selecteer alles
Cilinder | Maat ‘a’
1 | 245,0 ± 0,8 mm
2 | 157,0 ± 0,8 mm
3 | 65,6 ± 0,8 mm
– Zo nodig de pomp-verstuivereenheid richten en de bevestigingsbout als volgt vastdraaien: 12 Nm en 270° (3/4 omwenteling) verder draaien (het verder draaien kan in meerdere fasen gebeuren).
– Sleeptuimelaaras plaatsen en de nieuwe bevestigingsbouten als volgt vastdraaien.
– Eerst de binnenste, dan de beide buitenste bouten gelijkmatig handvast vastdraaien. Vervolgens in dezelfde volgorde met 20 Nm + 90° (1/4 omwenteling) gelijkmatig verder draaien.
– Meetklok zoals afgebeeld op de stelschroef van de pompverstuivereenheid plaatsen.
– Krukas in de draairichting van de motor draaien, tot de rol van de sleeptuimelaar op het hoogste punt van de aandrijfnok staat. Tuimelaarkant -pijl A- staat op het hoogste punt. Meetklok -pijl B- staat op het laagste punt.
– Meetklok verwijderen.
– Nu de stelschroef in de sleeptuimelaar draaien, totdat een duidelijke weerstand voelbaar is (pomp-verstuivereenheid staat tegen de aanslag).
– Stelschroef 180° vanaf de aanslag terugdraaien.
– Stelschroef in deze stand houden en contramoer met 30 Nm vastdraaien.
– Steker van de pomp-verstuivereenheid aansluiten en het kleppendeksel en de tandriemkap inbouwen.
-
- 3L Makker
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
- Echte naam: Tim
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 mei 2003
- Kilometerstand: 230000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Normale diesel
Re: Demonteren verstuivers
Ray bedankt joh! Hier heb ik echt veel aan
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:55
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Kilometerstand: 000.000km
Re: Demonteren verstuivers
Graag gedaan
- Wybren
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 24 apr 2014, 21:46
- Echte naam: Wybren
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 07 jun 2001
- Kilometerstand: 450.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: HHW
Re: Demonteren verstuivers
Top dat je dit allemaal uitwerkt en zo op het forum weet te krijgen....Ray2712 schreef:Graag gedaan
Ter aanvulling eventueel voor op de WIKI
http://www.dlvieter.nl/3lvrienden/VW_Lupo.pdf
“blij dat ik rij in mijn zwart metallic A2tje”
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:55
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Kilometerstand: 000.000km
Re: Demonteren verstuivers
Alle lof gaat naar Elsawin, haha :D
Leuk dat zelfstudieprogramma, die had ik nog niet.
Leuk dat zelfstudieprogramma, die had ik nog niet.
-
- 3L Maat
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 22 sep 2015, 20:58
- Echte naam: Anton
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 999.999km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Delft
Re: Demonteren verstuivers
Ik heb een stapeltje DVD' s en die zelf gebakken hebben naast VW ook Audi, Seat en Skoda...
Ik kijk eerst en zou dit niet zelf proberen, speciale gereedschap is meestal erg duur voor 1x gebruik.
En nu eenmaal losgehaald, ik zou alleen doen wat te doen is dus kijk vooraf en ik weet wat ik nooit moet doen.
Ik kijk eerst en zou dit niet zelf proberen, speciale gereedschap is meestal erg duur voor 1x gebruik.
En nu eenmaal losgehaald, ik zou alleen doen wat te doen is dus kijk vooraf en ik weet wat ik nooit moet doen.