Verschillen Lupo 3l Audi A2 3l

Alles over de motor, versnellingsbak, gangsteller, hydrolische pomp, koppelingscilinder etc.

Moderator: reichbus

Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Verschillen Lupo 3l Audi A2 3l

Bericht door pinkpanter »

Wat versta jij onder afschroefbaar voor stuk ?
Oliepomphuis ?

Ik neem aan dat je het over een ANY motor hebt ?

Mijn Advies is zet er een andere motor in ( minder werk en een stuk goedkoper dan een ontplofte motor te reanimeren )

De beste raad die een 3L bezitter kan hebben is voorraad :mrgreen:
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Verschillen Lupo 3l Audi A2 3l

Bericht door foppe »

weet je waarom de motor is geploft?

Het verbaast me namelijk wel, het komt nauwelijks voor.


Bedoel je met voorstuk de bumperbalk (inwendige bumper) ?
Ik verwacht dat ze allemaal hetzelfde zijn, maar heb het nooit uitgezocht.

http://www.oemepc.com/audi/part_single/catalog/au/markt/RDW/modell/A2/year/2001/drive_standart/248/hg_ug/807/subcategory/807000/part_id/251525/lang/e

het nummertje is: 8Z0807109J
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
tditje
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 okt 2017, 21:07
Echte naam: Henk
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 12 jun 2001
Kilometerstand: 000.000km

Re: Verschillen Lupo 3l Audi A2 3l

Bericht door tditje »

Ik heb nog twee andere blokken eentje met 240.000 km deze ga ik er in leggen, wat een werk zeg , je moet hier voor de halve auto afbreken en er is weinig plaats, het is de looplamp er in of mijn armen, voor alle twee is geen plaats.
Ben blij dat ik boek Motor-mechanik heb gekocht.
Het andere blok heeft 52.000 gelopen, maar deze zit op een bepaald punt vast, ik denk een vastzittende klep, hij staat al heel lang stil. Dit kan ik pas zien als mijn cilinderkop sleutel binnen is.
Als ik een versnellingsbak gevonden heb wil ik deze helemaal reviseren, deze komt dan samen met die motor van 52.000 km erin als de andere er eens de brui aan zou geven.
Met dat voorstuk bedoel ik het stuk waar de intercooler en de radiator in vast zit, dus achter de alu stang die op jouw tekening staat, het liefste ook de plastic delen aan de rechterkand.
tditje
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 okt 2017, 21:07
Echte naam: Henk
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 12 jun 2001
Kilometerstand: 000.000km

Re: Verschillen Lupo 3l Audi A2 3l

Bericht door tditje »

O ja de schade, een drijfstang aan de zijkant door het blok naar buiten.
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Verschillen Lupo 3l Audi A2 3l

Bericht door pinkpanter »

Dat is knap gedaan een drijfstang door het blok heen lolll
Heb je ook een idee van de oorzaak ?
Het verschil tussen een ANY blok van een A2 en een ANY blok Lupo is de carterpan die van A2 heeft een olie sensor in carterpan .
Achter de turbo zit bij een A2 een hitte schild en de motor heeft een muts over de kleppendeksel verder is meen ik de olie pijlstok anders maar dat wijst de weg vanzelf .
Ook is de rechter motorsteun anders maar dat is ook over te zetten .


Bij die motor met 52.000 heb ik het idee dat er een roest rand in de cilinder zit ik zou de gloeipluggen er uit draaien en dan even lekker volspuiten met kruipolie en paar dagen laten staan .

Dan voorzichtig de krukas heen en weer laten draaien tot je weerstand krijgt niet met geweld door draaien.

Om te controleren of er een klep vast zit kun je ook de distributie er af gooien en dan voorzichtig de nokkenas verdraaien
als je merkt dat de wnokkenas stuikt dan draai je voorzichtig de krukas de kant op die hij gaat .

Mocht dit niet werken kun je altijd nog de kop lichten .

:auto-swerve:
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
tditje
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 okt 2017, 21:07
Echte naam: Henk
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 12 jun 2001
Kilometerstand: 000.000km

Re: Verschillen Lupo 3l Audi A2 3l

Bericht door tditje »

Hij koopt vast als de twee nokken boven zijn je kunt er dan een hel dunne voelermaat tussen, dan moet de cilinderkop er toch af.
Dit zocht ik https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 2-223-5075
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Verschillen Lupo 3l Audi A2 3l

Bericht door pinkpanter »

Je zoekt dus een front voor een A2


Of de kop van de motor af moet zal later wel blijken .
Ik probeer je een optie te geven om de kop te laten zitten .
Verder is het mogelijk om te kijken naar de kleppen als het inlaat en uitlaat spruitstuk er af zijn.
Ik weet niet hoever je technische ervaring rijkt maar er is een volgorde om de moeren van de kop los te halen .
Je schrijft dat je een boek hebt gekocht is dat speciaal voor de 3L ?
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
tditje
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 okt 2017, 21:07
Echte naam: Henk
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 12 jun 2001
Kilometerstand: 000.000km

Re: Verschillen Lupo 3l Audi A2 3l

Bericht door tditje »

Ik heb al veel motoren omgebouwd maar dit blijkt wat specialer.
Het is een heel goed boek, er staat alles precies zoals het moet.
http://www.ebay.de/itm/Audi-A2-8Z-00-05 ... 2749.l2649
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Verschillen Lupo 3l Audi A2 3l

Bericht door pinkpanter »

Niet onverstandig een boek te kopen .
De meeste informatie is tegenwoordig digitaal .
Ik doelde eigenlijk meer op het boek Motor-mechanik wat je eerder poste .
Zelf sleutel ik al zo,n 45 jaar heb dus al het een en ander mee gemaakt .
Kennis is macht en hoe meer informatie je kunt vergaren voordat je aan een klus begint hoe beter het is.
Kopje lichten van een ANY motor is geen probleem laat de nokkenas en de verstuivers zo veel mogelijk op zijn plek.
Er is namelijk een speciale procedure om de verstuivers weer terug te plaatsen en vereist ook speciaal gereedschap .
Er komt ook nog bij dat het een must is de brandplaatjes te vervangen bij pompberstuivers zijn ook meteen de Oringen aan de beurt plus dat de rekbouten ook vervangen horen te worden dat is al weer snel 100€.
Daarom gaf ik je het advies om eerst lekker alles in de kruipolie te zetten in en uitlaat kleppen kun je inspuiten door de poorten als de spruitstukken er af zijn .
De zuigers kun je inspuiten via de gaten van de gloeiers redelijke kans dat je de motor weer goed krijgt op deze manier .
Dat scheelt je tijd en kosten .
Probeer eens wat foto's te posten van de motorschade die je nu hebt .
En hoe jij denkt dat het komt dat er een drijfstang in eens rechts af wilde slaan.
Er zijn ANY motoren met ruim 500:000Km op de klok en draaien nog steeds.
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
tditje
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 okt 2017, 21:07
Echte naam: Henk
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 12 jun 2001
Kilometerstand: 000.000km

Re: Verschillen Lupo 3l Audi A2 3l

Bericht door tditje »

De vestuivers waren er uit toen ik het blok kocht, ik hen deze gekocht
http://www.ebay.de/itm/Reparatursatz-Ei ... 2749.l2649
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Verschillen Lupo 3l Audi A2 3l

Bericht door pinkpanter »

Daar moet je er dan 3 van kopen lijkt mij ?

Als ik het goed begrijp heb je een set gekocht om verstuiver te reviseren ?
Dan moet je nog steeds de brandplaatje en ringen en bouten kopen .
Om de nozzels te vervangen moet je wel in het bezit zijn van wat gereedschap Zoals een pomp B.v.B bosch eps 100 en een micrometer.
Ook dacht ik een adapter om de verstuiver op de pomp aan te kunnen sluiten.
Om de juiste openingsdruk in te kunnen stellen heb je Shims nodig om de verstuiver in te stellen op de juiste openingsdruk.
Sinds de komst van common rail en pomp verstuivers ben ik gestopt met het vervangen van nozzels .
Voor de oude voorkamer diesels heb ik al die rommel wel maar ik had geen zin om weer eens een bak geld uit te geven om de nieuwe verstuivers te kunnen reviseren breng ze daar nu voor weg naar een specialist .
Ik wil je niet ontmoedigen hoor maar krijg het idee dat je een beetje onderschat hoe complex het kan worden om een moderne diesel motor weer goed en betrouwbaar te krijgen .
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
tditje
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 okt 2017, 21:07
Echte naam: Henk
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 12 jun 2001
Kilometerstand: 000.000km

Re: Verschillen Lupo 3l Audi A2 3l

Bericht door tditje »

Ik onderschat het zeker niet, die link is geen revisie, maar gewoon een afdicht set.
Is het ook mogelijk om de olie sensor door te lussen BV met een weerstandje, dan kan de carterpan van het nieuwe blok blijven zitten, die andere is beschadigt met het vastlopen.
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Verschillen Lupo 3l Audi A2 3l

Bericht door pinkpanter »

Uit de link kon ik niet opmaken wat het was maar goed doet er niet toe . :grin:

Uit mijn hoofd weet ik niet of je de olie pijl sensor kunt door lussen daarvoor moet je even in het bedrading schema kijken.

Ik dacht dat de sensor 3 draden heeft zal zijn een plus , een massa , en een comm. het lijkt mij dat de comm draad een +5 volt moet zijn nu weet ik niet bij welk niveau ik verwacht +5 v b bij normaal olie niveau en 0 v bij laag olie niveau.
Pin 1 sensor kleur zwart/blauw + 12v boordspanning .
pin 2 sensor kleur bruin Massa -.
Pin 3 sensor kleur blauw/geel + 5v naar pin 15 van de teller unit .

Bron : Autodata

Disclaimer .

Doe dit geheel op eigen risico !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
Ik ga er van uit dat je voldoende kennis en over de juiste gereedschappen beschikt om dit te kunnen .

Ga niet lukraak spanning zetten op de draden dan komt je teller unit vroeg aan zijn eind en het zijn drama dingen om te fixen vind ik :mrgreen: .


kan je wel hepen met een carter pan voor een A2 stuur maar berichtje als je interesse hebt .
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
tditje
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 okt 2017, 21:07
Echte naam: Henk
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 12 jun 2001
Kilometerstand: 000.000km

Re: Verschillen Lupo 3l Audi A2 3l

Bericht door tditje »

Daar ben ik blij mee, dan hoef ik in ieder geval niet op een ander carter uit.
Ik begin een lus te maken met een hele hoge ohmse potmeter draai deze op 5volt , dan kan het nooit kwaad om dat er dan amper stroom vloeit.
Dan sluit ik de stuuringang aan, als dan de spanning inzakt moet de omhse waarde omlaag.
Zo ga ik het in ieder geval proberen, als dit lukt word potmeter vervangen door twee weerstanden in serie.
Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte.
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Verschillen Lupo 3l Audi A2 3l

Bericht door pinkpanter »

Audi voorsprong door techniek :grin:

Er is een formule voor om te berekenen welke weerstand je nodig hebt .

Het nadeel van jou oplossing is dat de boordspanning nog al eens kan schommelen zeker bij een 3L daar gaat een potmeter geen rekening mee houden .

Ik zou gaan voor een spannings regelaar uit de LM serie om op deze manier een mooie schone +5v naar het info Scherm te sturen .

Hou er wel rekening mee dat de pin out ,en de bedrading kleuren die ik je door gegeven heb alleen een leidraad zijn je moet het dus wel checken . Meten is weten en gissen is missen .

De +5v is een schatting van mij en dat moet je onderzoeken die +5v is gebaseerd op ervaring veel sensoren in de moderne auto's geven een high +5v signaal of kort naar massa -0v .

Ideaal zou zijn om een contra stekker te vinden zodat de kabelboom origineel blijft zo hou je de mogelijkheid om de sensor in de toekomst weer netjes te kunnen aansluiten .

Er zijn vast hier forum gebruikers die je advies kunnen geven hoe een schakeling met transistor te maken voor een paar euro moet dit te doen zijn.

Mijn advies is ga meten liefst met een schema er bij en post je ondervindingen weer hier .

Ga niet zomaar in de bedrading prikken overtuig je zelf ervan waar deze draden voor zijn het is best mogelijk dat er meer componenten gebruik maken van deze draden .

Ik heb al vaak meegemaakt dat door het betere knip en plak werk de auto redelijk van slag was en je zoekt je zelf een bochel om het probleem weer optelossen :mrgreen:
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
tditje
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 okt 2017, 21:07
Echte naam: Henk
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 12 jun 2001
Kilometerstand: 000.000km

Re: Verschillen Lupo 3l Audi A2 3l

Bericht door tditje »

Als de motor eruit geweest is moeten natuurlijk de dieselleidingen ontlucht worden, heeft hier iemand ervaring mee?
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Verschillen Lupo 3l Audi A2 3l

Bericht door 3L-Emiel »

Nee. Aansluiten filter vullen en doorstarten.
Dat werkt 99 van de 100 keer.

Zoniet, een remmen ontluchter op de aanvoerslang zetten. Maar dat ik dat heb mogen zien is op 1 hand te tellen
tditje
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 okt 2017, 21:07
Echte naam: Henk
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 12 jun 2001
Kilometerstand: 000.000km

Re: Verschillen Lupo 3l Audi A2 3l

Bericht door tditje »

Hij loopt maar reageert niet op het gas, kan de niveau censor hier iets mee te maken hebben.
Deze is niet aangesloten.
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Verschillen Lupo 3l Audi A2 3l

Bericht door pinkpanter »

Heb je hem uitgelezen met vag-Com ?
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
tditje
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 okt 2017, 21:07
Echte naam: Henk
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 12 jun 2001
Kilometerstand: 000.000km

Re: Verschillen Lupo 3l Audi A2 3l

Bericht door tditje »

Ja hij geeft soms sensor toerental versnellingsbak aan, en olieniveau waarschuwing.

O ja ik heb toch de cilinderkop van die andere motor afgehaald, er kwam inderdaad (zoals ik al vermoede) een klep tegen de zuiger.
Ik heb het vermoede dat de cilinderkop flink gevlakt is of nieuwe dikkere kleppen zijn ingekomen, als je dan niets aan de kleppen doet steken deze verder uit, er zat al de dikste koppakking op.
Er is zo mee gereden, de zuiger ziet er van boven nog goed uit.
Ik ben toch genoodzaakt hem onder los te maken, ik moet toch de rest van de zuiger en de lagers controleren want deze hebben flinke klappen gehad.
De cilinderkop van de stuk gelopen motor heeft geen schade opgelopen en is niet kromgetrokken.
Als de klepgeleiders hiervan goed zijn gebruik ik deze
Hiervan zijn de klepzittingen wat verder uitgesleten, frase deze wat bij en gebruik de nieuwe kleppen van de andere cilinderkop.
Plaats reactie

Terug naar “Versnellingsbak en motor”