verdwijnende koelvloeistof
Moderator: reichbus
-
- 3L Makker
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 08 sep 2016, 11:19
- Echte naam: stefan krol
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 208.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
verdwijnende koelvloeistof
Hallo iedereen,
Ik heb sinds een aantal week een klein probleempje met de 3L.
Na een heen en weer rit van groningen-rotterdam begint mijn kvs temp lampje rood te knipperen.
Mijn kvs expansie vat is dan zo goed als leeg.
Ik kan nergens zo lekkage zien en er ligt niks onder de auto.
Hebben jullie enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Al gedaan:
EGR koeler is al afgesloten.
Nieuwe expansie vat erop.
auto rijd verder perfect.
Ik heb sinds een aantal week een klein probleempje met de 3L.
Na een heen en weer rit van groningen-rotterdam begint mijn kvs temp lampje rood te knipperen.
Mijn kvs expansie vat is dan zo goed als leeg.
Ik kan nergens zo lekkage zien en er ligt niks onder de auto.
Hebben jullie enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Al gedaan:
EGR koeler is al afgesloten.
Nieuwe expansie vat erop.
auto rijd verder perfect.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: verdwijnende koelvloeistof
Koppakking die er uit ligt.
Even vullen en nog eens testen. Neem wel koelvloeistof mee voor onderweg
Even vullen en nog eens testen. Neem wel koelvloeistof mee voor onderweg
-
- 3L Makker
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 08 sep 2016, 11:19
- Echte naam: stefan krol
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 208.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Re: verdwijnende koelvloeistof
Heb er inmiddels al wel 10 liter door. Het blijft gebeuren.
Had begrepen dat koppakking niet veel voorkomt?
Had begrepen dat koppakking niet veel voorkomt?
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: verdwijnende koelvloeistof
Zelf nog nooit last mee gehad.
Maar wel een paar keer mogen vervangen bij andere 3l
Als er niks drupt of lekt. Dan blijft er weinig over.
Scheur in de kop of blok zou ook nog kunnen. Maar dat ben ik in 7 jaar sleutelen nog niet tegen gekomen.
Maar wel een paar keer mogen vervangen bij andere 3l
Als er niks drupt of lekt. Dan blijft er weinig over.
Scheur in de kop of blok zou ook nog kunnen. Maar dat ben ik in 7 jaar sleutelen nog niet tegen gekomen.
-
- 3L Makker
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 08 sep 2016, 11:19
- Echte naam: stefan krol
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 208.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Re: verdwijnende koelvloeistof
Balen. Wou dat eigenlijk niet gaan doen.
Maarja als het toch moet. Heb nog nooit een diesel gedaan. Wat moet ik allemaal vervangen?
Nog iets waar ik op moet letten.
Maarja als het toch moet. Heb nog nooit een diesel gedaan. Wat moet ik allemaal vervangen?
Nog iets waar ik op moet letten.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: verdwijnende koelvloeistof
De koppakking of het de kop als er een scheur in zit....
En even kijken wanneer de distributieriem vervangen moet worden en die meteen doen.
Maar boven al moet je zeker weten dat dit ook het probleem is. Immers ik ben/heb geen garage. En geef je nu vanuit zonnig Spanje mijn mening..
En even kijken wanneer de distributieriem vervangen moet worden en die meteen doen.
Maar boven al moet je zeker weten dat dit ook het probleem is. Immers ik ben/heb geen garage. En geef je nu vanuit zonnig Spanje mijn mening..
-
- 3L Makker
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 08 sep 2016, 11:19
- Echte naam: stefan krol
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 208.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Re: verdwijnende koelvloeistof
Als ik de koppakking ga vervangen dan neem ik waterpomp en distributie meteen wel mee.
Kopbouten moeten ook vervangen worden neem ik aan?
Ik zal nog 1 keer goed kijken of ik ergens lekkage kan vinden. Heb echt geen zin in koppakking vervangen.
Zijn er plekken waar ze wel eens willen gaan lekken?
En zou denken als het de koppakking is dat hij dan op een gegeven moment wel helemaal stuk is. Ik rij hier zeker al wel 5000km mee.
Is er een manier om te controleren of het de koppakking is?
Groeten,
Stefan.
Kopbouten moeten ook vervangen worden neem ik aan?
Ik zal nog 1 keer goed kijken of ik ergens lekkage kan vinden. Heb echt geen zin in koppakking vervangen.
Zijn er plekken waar ze wel eens willen gaan lekken?
En zou denken als het de koppakking is dat hij dan op een gegeven moment wel helemaal stuk is. Ik rij hier zeker al wel 5000km mee.
Is er een manier om te controleren of het de koppakking is?
Groeten,
Stefan.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: verdwijnende koelvloeistof
Door te kijken of een van de cilinderkoppen schoon is....
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: verdwijnende koelvloeistof
Je gaat zelf de koppakking gaat vervangen, maar je weet niet hoe je lekkage kunt opsporen?
Bij mij is het eerder andersom.
- Is de koelvloeistof en reservoir vies en troebelbruin
- Zit er een flinke druk op het koelvloeistof systeem, nadat je een paar keer flink gas hebt gegeven.
Dit alles heeft er mee te maken, dat als er koelvloeistof lekt, dan komen er ook uitlaatgassen in het KV systeem.
Als je de koppakking eraf hebt gehaald, dan zie het lek zelf niet of nauwelijks. Als je iets vind, is het maar een piepklein spoortje.
Bij mij is het eerder andersom.
- Is de koelvloeistof en reservoir vies en troebelbruin
- Zit er een flinke druk op het koelvloeistof systeem, nadat je een paar keer flink gas hebt gegeven.
Dit alles heeft er mee te maken, dat als er koelvloeistof lekt, dan komen er ook uitlaatgassen in het KV systeem.
Als je de koppakking eraf hebt gehaald, dan zie het lek zelf niet of nauwelijks. Als je iets vind, is het maar een piepklein spoortje.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
-
- 3L Maat
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 22 sep 2015, 20:58
- Echte naam: Anton
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 999.999km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Delft
Re: verdwijnende koelvloeistof
Stoom machine en in de binnenspiegel mistig, dan zou het in de motor verdwijnen....
Bij warme motor verdween het soms als stoom, en een klein lek vind je lastiger op warme auto... na koude start even kijken of er druk in de koelslang is en of deze dan niet lekte.
Elke spaardiesel heeft vrijwel zeker 15 jaren of oudere slangen en als die zweten, dat vervangen is makkelijker en goedkoper.
Maar bij warme motor kan gelekte koelvloeistof als damp verdwijnen dus hou je kop erbij en haal hem er niet gelijk af!
Bij warme motor verdween het soms als stoom, en een klein lek vind je lastiger op warme auto... na koude start even kijken of er druk in de koelslang is en of deze dan niet lekte.
Elke spaardiesel heeft vrijwel zeker 15 jaren of oudere slangen en als die zweten, dat vervangen is makkelijker en goedkoper.
Maar bij warme motor kan gelekte koelvloeistof als damp verdwijnen dus hou je kop erbij en haal hem er niet gelijk af!