Tunen met handschakel, goede combi of niet?
Moderator: reichbus
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?
Wauw! Prachtig, een natte droom zo'n 3L met DSG...
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?
wauw, 0-100 in ca 9 seconden.
Das heel wat anders dan de 15 seconden waarmee geadverteerd werd.
Maar ik vind het wel erg leuk om te lezen/zien dat het kan en hoe je zoveel vermogen krijgt.
Das heel wat anders dan de 15 seconden waarmee geadverteerd werd.
+1 Cor, voor mij is de chip voldoende, ik rij toch alleen maar op de cruise op de snelweg.lupocor schreef:niet snel optrekken door de gangsteller is onzin.
trap hem elke keer maar tot de bodem als je snel wilt optrekken of doortrekken.
wel ben ik van mening dat je van een 3l met of zonder gangsteller niet een racemonster moet maken.
daar is volgens mij ook het chassis niet voor geschikt, het is denk ik niet stijf genoeg.
ik zie het nut er niet echt van in.
maar goed ,iedereen moet doen wat ie niet laten kan en wat ie leuk vind, daar is niks mis mee en beveel ik een ieder aan
want het leven kan heel kort zijn, dus geniet ervan zolang het kan.
Maar ik vind het wel erg leuk om te lezen/zien dat het kan en hoe je zoveel vermogen krijgt.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
-
- Vriendelijke ebay held
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
- Echte naam: cor
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 68.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: emmen
Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?
ik heb ook wel respect hoor voor die mensen die het toch doen.
het is een mega klus en kost een aardige duit.
persoonlijk zou ik dan een andere auto kopen.
kunnen we niet een nieuw topic opzetten waar het alleen gaat om extreme tuning want is zie toch wel een nieuwe trend ontstaan.
nog even en alle lupo3l zijn zijn racemonsters geworden en worden de niet versleutelde zeldzaam.
het is een mega klus en kost een aardige duit.
persoonlijk zou ik dan een andere auto kopen.
kunnen we niet een nieuw topic opzetten waar het alleen gaat om extreme tuning want is zie toch wel een nieuwe trend ontstaan.
nog even en alle lupo3l zijn zijn racemonsters geworden en worden de niet versleutelde zeldzaam.
- Pluto
- 3L Maat
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Kilometerstand: 333.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Jazzblue - LW5Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Fryslân
Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?
Die DSG bakken zijn loodzwaar, het zijn eigenlijk twee versnellingsbakken, bovendien moet er nogal wat in beweging gebracht worden aan tandwielen, assen, lagers, etc.
Dat zal de zuinigheid ook niet ten goede komen.
Voor weinig koop je natuurlijk ook een auto die al 160 pk heeft, maar leuker is het natuurlijk om het in een auto te hebben waarvan niemand het verwacht.
Als je toch de hele auto op de kop zet, en echt snel én betrouwbaar wilt rijden kun je beter een 1.9 TDI of 2.0 TDI met 6 bak er in zetten, en die evt. nog tunen als je echt Porsches zoek wilt rijden.
Ik kan me goed voorstellen dat mensen dit willen trouwens hoor, het is echt geweldig om met een klein licht autootje met veel vermogen te rijden.
Deze week had ik cursus in Duitsland, geweldig om dan dikke BMW's helemaal zoek te rijden.
Vooral van 100 naar 200 rij je echt alles zoek, en op top zijn die dikke bakken allemaal begrensd op 250, dus je ziet ze ook niet weer terug
Op de A7 kwam ik trouwens een zwarte 3L (uiterlijk) tegen, die ook zeer rap was, is dat ook iemand van hier misschien ? met 3 letters in het midden in het kenteken.
Als dat een driecilindertje was dan hebben die zuigertjes het zwaar te verduren !
Dat zal de zuinigheid ook niet ten goede komen.
Voor weinig koop je natuurlijk ook een auto die al 160 pk heeft, maar leuker is het natuurlijk om het in een auto te hebben waarvan niemand het verwacht.
Als je toch de hele auto op de kop zet, en echt snel én betrouwbaar wilt rijden kun je beter een 1.9 TDI of 2.0 TDI met 6 bak er in zetten, en die evt. nog tunen als je echt Porsches zoek wilt rijden.
Ik kan me goed voorstellen dat mensen dit willen trouwens hoor, het is echt geweldig om met een klein licht autootje met veel vermogen te rijden.
Deze week had ik cursus in Duitsland, geweldig om dan dikke BMW's helemaal zoek te rijden.
Vooral van 100 naar 200 rij je echt alles zoek, en op top zijn die dikke bakken allemaal begrensd op 250, dus je ziet ze ook niet weer terug
Op de A7 kwam ik trouwens een zwarte 3L (uiterlijk) tegen, die ook zeer rap was, is dat ook iemand van hier misschien ? met 3 letters in het midden in het kenteken.
Als dat een driecilindertje was dan hebben die zuigertjes het zwaar te verduren !
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?
Prachtig, maar dan moet de auto opnieuw gekeurd worden door de RDW. Een drie cilinder moet namelijk een drie cilinder blijven. Daarom zie je wel mensen die een Lupo SDI 1.7 kopen en daar een 1.9 tdi motor in lepelen... Dan blijft het een viercilinder.Pluto schreef: Als je toch de hele auto op de kop zet, en echt snel én betrouwbaar wilt rijden kun je beter een 1.9 TDI of 2.0 TDI met 6 bak er in zetten, en die evt. nog tunen als je echt Porsches zoek wilt rijden.
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?
Heb vorige week de GT1749v turbo, dikkere uitlaat, grotere intercooler en ARL-verstuivers overgenomen van Daniël. Er is niet op heel korte termijn voldoende tijd om dit op de 1.2 tdi te monteren. Ik twijfel nog of ik niet beter direct de hele 1.4 tdi motor, 5-bak, subframe en remmerij moet gaan inbouwen. Je hebt dan een Lupo 1.4 tdi in het jasje van de 3L. Qua sterkte past dat namelijk allemaal beter bij elkaar en de handbak van een 1.4 schakelt fijner dan een handgeschakelde 1.2 bak. Een lastig punt is wel dat de 1.4 tdi bak meer toeren maakt dan de 1.2 bak. Eigenlijk moet de 1.4 bak aangepast worden met andere tandwielen om 'm minder toeren te laten maken. Ik wil bijv niet met 3000 tpm rijden bij 130 km/uur. Met andere tandwielen blijft de Lupo ook zuiniger
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?
Ruik ik daar een winterprojectje?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?
Haha! Ja, dat is wel het plan. Maar ik heb geen zin om m'n Lupo weken, maanden, jaren in een hoekje neer te zetten. Beetje sleutelen lukt wel, maar een totale 'car-swap', dat wordt me te veel van het goede... Voor een ervaren monteur gaat zo'n motor wissel ongeveer twee dagen tijd kosten. Ik kan prima onderdelen uit de 1.2 'slopen' en dingen voorbereiden, onderdelen schoon maken etc. Maar motor, bak en subframe ed. plaatsen, dat vereist kennis/ervaring, een brug en speciaal gereedschap. En ruimte, veel ruimte...
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
- Pluto
- 3L Maat
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Kilometerstand: 333.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Jazzblue - LW5Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Fryslân
Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?
Dat is die van mij dus ook Hans, een Lupo SDI met 4,6 keer zo veel vermogen, en koppel, als origineel.Hans schreef:Daarom zie je wel mensen die een Lupo SDI 1.7 kopen en daar een 1.9 tdi motor in lepelen... Dan blijft het een viercilinder.
Door de toepassing van een 3L motorkap, achterklep en deuren, en het weghalen van o.a. de achterbank weegt hij ook maar een dikke 900 kilo.
Als je het complete subframe met de Mc Personpoten ( en wat "buizen, slangen en draden") loshaalt van je 3L dan kun je volgens mij zo de hele aandrijflijn er in één keer onderweg laten zakken.
Als je dan van een 1.4 TDI dit hele zaakje in het geheel met subframe er weer onder schroeft, dan ben je al een heel eind in de ombouw en kunnen motor en aandrijving allemaal onaangeroerd blijven...
Maar het blijven natuurlijk wel projecten, dit soort dingen, het valt meestal tegen, heel vaak beginnen mensen er vol goede moet en met de meest waanzinnige ideeën aan, maar strand het project door tijdgebrek en gebrek aan motivatie op de lange duur. Voorbeelden te over, zelfs op dit forum...
Misschien met wat hulp van Jos of zijn mannen zou iets dergelijks toch mogelijk moeten zijn, hoewel Jos ook niet echt veel tijd over heeft natuurlijk (om het maar eens zacht uit te drukken )
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm
- roy1600
- Nieuwe vriend
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 10 aug 2015, 02:30
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 0- 7-2000
- Brandstof: Premium diesel
Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?
Mèh, die bak til je er zo inPluto schreef:Die DSG bakken zijn loodzwaar, het zijn eigenlijk twee versnellingsbakken, bovendien moet er nogal wat in beweging gebracht worden aan tandwielen, assen, lagers, etc.
Dat zal de zuinigheid ook niet ten goede komen.
Voor weinig koop je natuurlijk ook een auto die al 160 pk heeft, maar leuker is het natuurlijk om het in een auto te hebben waarvan niemand het verwacht.
En als je met een beetje meer vermogen rijd als standaard, waarom praten we dan nog over zuinigheid?
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?
Hoeveel weegt een dsg bak eigenlijk? En een standaard bak?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- roy1600
- Nieuwe vriend
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 10 aug 2015, 02:30
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 0- 7-2000
- Brandstof: Premium diesel
Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?
40 vs 85 kg volgens mij.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?
Maar dan andersom?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?
Omdat het hier nog steeds om aanhangers van het 3L Vrienden forum gaat hè... Die willen nog steeds (een beetje) zuinig blijven rijdenroy1600 schreef: En als je met een beetje meer vermogen rijd als standaard, waarom praten we dan nog over zuinigheid?
Maar dat is hoe een auto moet zijn: verrassend als je het niet verwacht en in rust; zuinig! Eigenlijk zoals een ideale vrouw...
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
- Pluto
- 3L Maat
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Kilometerstand: 333.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Jazzblue - LW5Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Fryslân
Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?
Als mijn vrouw net zo veel pit had als m'n auto dan was ik 30 kilo lichter !Hans schreef:Omdat het hier nog steeds om aanhangers van het 3L Vrienden forum gaat hè... Die willen nog steeds (een beetje) zuinig blijven rijden
Maar dat is hoe een auto moet zijn: verrassend als je het niet verwacht en in rust; zuinig! Eigenlijk zoals een ideale vrouw...
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm