Voordelen ombouw naar handschakel

Iedereen heeft zijn eigen ideaalbeeld van de Lupo 3L, als het jouwe een handgeschakelde is mag je hier je verhaal doen.

Moderator: reichbus

Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door NicoTDI » 13 jan 2014, 13:45

Voordelen bij handschakel tja iedereen kan ze natuurlijk kan wel opnoemen. Je bent de kwetsbaarheid van je kleine 3l kwijt. ' de hydrauliek '

Even wat voordelen op een rij :

- Geen hydrauliek meer die bij half versleten synchromesh-ringen de bak in een versnelling ramt met soms zo veel kracht dat de schakelvorken van de schakelaartjes breken
- Geen bak meer die door een fout staande gangsteller half in een versnelling wordt gehouden zodat de schakelvorken continu tegen een tandstel aan gedrukt worden tot ze weggesleten zijn.
- Geen bak die geschakeld (en dus vernield) wordt terwijl de koppeling nog half in aangrijping is na herhaaldelijk bijstellen van een half op een versleten geleidebus hangend druklager.
- Geen volledig weggesleten geleidebus meer door een continu bewegende hydraulische koppelingcilinder.
- Geen drukbollen wisselen meer, geen hydrauliek lekkage meer, geen basisinstelling meer, geen last meer van een iets zwakkere accu in de winter, geen zware accu meer nodig, geen stilvallende auto op de op rijstrook tijdens een sneeuwbui op zondagnacht om 03.15 uur, geen sensortjes meer die je auto blokken.
- Geen auto meer die op gaat schakelen als jij net wilt gaan inhalen.
- Geen kruisje meer slaan voor je auto voor je op vakantie naar Spanje gaat.
- Geen ruzie meer met je vrouw omdat je niet thuis kwam.

Naar deel blijft natuurlijk wel dat je een handschakel rijbewijs moet hebben, een aantal 3l rijders kiezen juist specifiek voor de 3l automaat omdat ze daar toe op aangewezen zijn.
Handschakel = Probleemloos!

Sam
Vriendelijke particuliere handschakel 3L klusser
Vriendelijke particuliere handschakel 3L klusser
Berichten: 398
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:41
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Zeist

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door Sam » 13 jan 2014, 15:16

Goede uitleg van de voordelen van een handschakel Nico!

Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4020
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 468.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door foppe » 16 jan 2014, 19:46

Haha vooral die laatste. lolll

Maar, wat zijn nu de nadelen :?:
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers

Sam
Vriendelijke particuliere handschakel 3L klusser
Vriendelijke particuliere handschakel 3L klusser
Berichten: 398
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:41
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Zeist

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door Sam » 17 jan 2014, 00:46

foppe schreef:Haha vooral die laatste. lolll

Maar, wat zijn nu de nadelen :?:
Ik ken maar 1 nadeel bedenken en dat is...dat er zelf geschakeld moet worden (voor luie bestuurders) :mrgreen:

reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door reichbus » 17 jan 2014, 09:22

Het kost een paar centen om hem om te laten bouwen. Je bent, meen ik, rond 1500 euro kwijt. Als je principieel bent: het unieke karakter van de Lupo gaat op die manier wel wat verloren.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rick-3L
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 1147
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
Echte naam: Rick
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 07 nov 2000
Kilometerstand: 325.200km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Alkmaar

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door Rick-3L » 17 jan 2014, 09:24

reichbus schreef:Het kost een paar centen om hem om te laten bouwen. Je bent, meen ik, rond 1500 euro kwijt. Als je principieel bent: het unieke karakter van de Lupo gaat op die manier wel wat verloren.
Dat weerhoudt mij ervan.

-Rick

reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door reichbus » 17 jan 2014, 09:36

Als geld is wat je tegen houdt: je kunt wel wat geld terug verdienen met de verkoop van een gangsteller en een geleidebus (?), hydraulische pomp? (hell, deze onderdelen zeggen mij dus praktisch niets hè).

Als ik mij goed herinner zat je verlekkerd te kijken naar mijn handschakel. Heb spijt achteraf dat ik je niet heb aangeboden om even een rondje te rijden. Aan de andere kant: hij is nadien stukken beter afgesteld door Sam. Maar mocht je daar inderdaad interesse in hebben dan halen we dat op een volgende meeting nog een keer in.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door Joch3m » 17 jan 2014, 10:13

Waar ik hele nieuwsgierig naar ben is hoe een omgebouwde Lupo nu schakelt tov en fabrieksaf handgeschakelde auto (Lupo)?
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver

Sam
Vriendelijke particuliere handschakel 3L klusser
Vriendelijke particuliere handschakel 3L klusser
Berichten: 398
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:41
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Zeist

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door Sam » 17 jan 2014, 10:40

Je houd over: gangsteller, hydropomp, koppelingcilinder en de pookunit.

Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4020
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 468.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door foppe » 17 jan 2014, 10:59

ik heb in die van sam vorig jaar gereden, het schakelt net zo als een normale handschakel.
Het onderscheid tussen de 2 en 4 is er alleen bijna niet, die liggen vlak naast elkaar.
Ik schakelde 2 keer niet in zijn 4, maar in zijn 2.

Dat is alleen even wennen, maar naar het schijnt went dit snel.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers

Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door Joch3m » 17 jan 2014, 11:02

Is het dan een kwestie van niet voldoende naar rechts duwen om in zijn 4 te komen?
foppe schreef:ik heb in die van sam vorig jaar gereden, het schakelt net zo als een normale handschakel.
Het onderscheid tussen de 2 en 4 is er alleen bijna niet, die liggen vlak naast elkaar.
Ik schakelde 2 keer niet in zijn 4, maar in zijn 2.

Dat is alleen even wennen, maar naar het schijnt went dit snel.
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver

Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door Joch3m » 17 jan 2014, 11:04

Staat de 3L officieel niet te boek als handschakel?
nicoTDI schreef: Naar deel blijft natuurlijk wel dat je een handschakel rijbewijs moet hebben, een aantal 3l rijders kiezen juist specifiek voor de 3l automaat omdat ze daar toe op aangewezen zijn.
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver

reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door reichbus » 17 jan 2014, 11:19

DNADave heeft zijn Lupo juist gekocht, omdat hij aanvankelijk alleen nog maar zijn schakelrijbewijs had, volgens mij. Dus de 3L staat wel te boek als een automaat zou ik denken.

Als hij goed is afgesteld schakelt hij eigenlijk normaal. Ik heb dat verschil kunnen voelen nadat Sam mijn handbak opnieuw heeft afgesteld. Voor die tijd moest ik hem meer naar rechts duwen om hem in zijn drie en zijn vier te krijgen.

Mensen die ombouw overwegen wil ik echt adviseren om het door een goede ombouwer te laten doen. Ik denk dat als je een ombouwer kiest die er ervaring mee heeft je geen problemen zou mogen verwachten. Als iemand zegt dat het voor minder dan 1000 euro kan dan denk ik dat er een alarmlichtje moet gaan branden. Er moet een goede schakelsteun gemaakt worden die degelijk wordt bevestigd. Aan het eind van het traject moet ook het schakelen mooi afgesteld worden: dat hoort er in mijn ogen echt bij.

Er zijn ombouwers die de gesloopte onderdelen houden. Andere ombouwers geven je die mee terug. Als jij ze zelf terug krijgt kun je die nog verkopen en dat levert volgens mij nog best een aardig zakcentje op, waarmee je de ombouw kunt financieren.
Afbeelding

lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1788
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door lupocor » 17 jan 2014, 11:40

Mijn vraag is; wanneer is ombouw zinvol?
Zolang de mijne goed schakelt lijkt het mij geen zin hebben om hem om te bouwen.

reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door reichbus » 17 jan 2014, 11:52

Als je tevreden bent over de automaat zou ik het niet doen.

Als je vindt dat je te veel storingen aan je automaat hebt die te kostbaar worden of als je het eigenwijze schakelgedrag zat bent. Of een combinatie daarvan.

Ik weet niet hoe het op den lange duur zit met de beschikbaarheid van gangstellers, hydraulische pompen e.d. zit. Als die niet meer voorhanden zijn dan moet je het misschien ook gaan overwegen. Op dit moment is dat nog geen probleem volgens mij.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door Joch3m » 17 jan 2014, 14:12

Juist dan is dit het gunstigste moment om om te bouwen. Alles werkt nog, dus gangsteller en pomp zijn goed verkoopbaar. Versnellingsbak en geleidebus zijn nog goed en niet vernield door een slecht werkende gangsteller.
lupocor schreef:Mijn vraag is; wanneer is ombouw zinvol?
Zolang de mijne goed schakelt lijkt het mij geen zin hebben om hem om te bouwen.
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver

Gebruikersavatar
Rick-3L
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 1147
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
Echte naam: Rick
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 07 nov 2000
Kilometerstand: 325.200km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Alkmaar

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door Rick-3L » 17 jan 2014, 16:59

reichbus schreef:Als geld is wat je tegen houdt: je kunt wel wat geld terug verdienen met de verkoop van een gangsteller en een geleidebus (?), hydraulische pomp? (hell, deze onderdelen zeggen mij dus praktisch niets hè).

Als ik mij goed herinner zat je verlekkerd te kijken naar mijn handschakel. Heb spijt achteraf dat ik je niet heb aangeboden om even een rondje te rijden. Aan de andere kant: hij is nadien stukken beter afgesteld door Sam. Maar mocht je daar inderdaad interesse in hebben dan halen we dat op een volgende meeting nog een keer in.
Ik bedoelde eigenlijk dat het karakter van de 3L deels verloren gaat.
Ook weet ik dat dit duurder is maar ik heb zoiets:
Ik wil een 3L en dit is een 3L 100%, vind het wel wat hebben dat eigenwijze ding.
Die van mij heeft ook af en toe een ochtend humeur.

-Rick

reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door reichbus » 17 jan 2014, 17:02

Rick-3L schreef:
Ik bedoelde eigenlijk dat het karakter van de 3L deels verloren gaat.
Ook weet ik dat dit duurder is maar ik heb zoiets:
Ik wil een 3L en dit is een 3L 100%, vind het wel wat hebben dat eigenwijze ding.
Die van mij heeft ook af en toe een ochtend humeur.

-Rick
Oké dan heb ik niet gezegd. Ik ga niet anderen mijn geloof opdringen. Kan sowieso niet, want ik heb nooit in een "originele" 3L gereden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rick-3L
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 1147
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
Echte naam: Rick
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 07 nov 2000
Kilometerstand: 325.200km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Alkmaar

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door Rick-3L » 17 jan 2014, 17:26

reichbus schreef:
Oké dan heb ik niet gezegd. Ik ga niet anderen mijn geloof opdringen. Kan sowieso niet, want ik heb nooit in een "originele" 3L gereden.
een keer proberen? op de volgende meeting mag je wel een rondje als je wilt.

-Rick

Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door NicoTDI » 17 jan 2014, 17:35

Bij handgeschakelde 3L's gaat de bak niet meer stuk, dit is toch ook wel een erg groot voordeel.
Een gangsteller of koppeling die niet goed staat afgesteld/versleten is, vernielt de versnellingsbak.
De hoge onderhouds- en reparatiekosten, die bij de 3L het voordeel van heel zuinig rijden te niet doen, heb je bij handschakelen niet meer.
Als je echt heel goedkoop en superbetrouwbaar wilt rijden, zonder extra onderhoud en een vergrote kans op dure reparaties, dan is een handgeschakelde 3L de beste keuze.

Wil je lekker relaxed, lui en automatisch zuinig rijden zonder er iets voor te hoeven doen en accepteer je de kwetsbaarheid van je autotje, dan kun je de auto beter origineel laten en de grotere storings- en onkostengevoeligheid voor lief nemen.
Handschakel = Probleemloos!

Plaats reactie

Terug naar “Handgeschakeld”