Voordelen ombouw naar handschakel
Moderator: reichbus
- NicoTDI
- 3L Speurvriend
- Berichten: 1530
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
- Echte naam: Nico
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: GLD
Voordelen ombouw naar handschakel
Voordelen bij handschakel tja iedereen kan ze natuurlijk kan wel opnoemen. Je bent de kwetsbaarheid van je kleine 3l kwijt. ' de hydrauliek '
Even wat voordelen op een rij :
- Geen hydrauliek meer die bij half versleten synchromesh-ringen de bak in een versnelling ramt met soms zo veel kracht dat de schakelvorken van de schakelaartjes breken
- Geen bak meer die door een fout staande gangsteller half in een versnelling wordt gehouden zodat de schakelvorken continu tegen een tandstel aan gedrukt worden tot ze weggesleten zijn.
- Geen bak die geschakeld (en dus vernield) wordt terwijl de koppeling nog half in aangrijping is na herhaaldelijk bijstellen van een half op een versleten geleidebus hangend druklager.
- Geen volledig weggesleten geleidebus meer door een continu bewegende hydraulische koppelingcilinder.
- Geen drukbollen wisselen meer, geen hydrauliek lekkage meer, geen basisinstelling meer, geen last meer van een iets zwakkere accu in de winter, geen zware accu meer nodig, geen stilvallende auto op de op rijstrook tijdens een sneeuwbui op zondagnacht om 03.15 uur, geen sensortjes meer die je auto blokken.
- Geen auto meer die op gaat schakelen als jij net wilt gaan inhalen.
- Geen kruisje meer slaan voor je auto voor je op vakantie naar Spanje gaat.
- Geen ruzie meer met je vrouw omdat je niet thuis kwam.
Naar deel blijft natuurlijk wel dat je een handschakel rijbewijs moet hebben, een aantal 3l rijders kiezen juist specifiek voor de 3l automaat omdat ze daar toe op aangewezen zijn.
Even wat voordelen op een rij :
- Geen hydrauliek meer die bij half versleten synchromesh-ringen de bak in een versnelling ramt met soms zo veel kracht dat de schakelvorken van de schakelaartjes breken
- Geen bak meer die door een fout staande gangsteller half in een versnelling wordt gehouden zodat de schakelvorken continu tegen een tandstel aan gedrukt worden tot ze weggesleten zijn.
- Geen bak die geschakeld (en dus vernield) wordt terwijl de koppeling nog half in aangrijping is na herhaaldelijk bijstellen van een half op een versleten geleidebus hangend druklager.
- Geen volledig weggesleten geleidebus meer door een continu bewegende hydraulische koppelingcilinder.
- Geen drukbollen wisselen meer, geen hydrauliek lekkage meer, geen basisinstelling meer, geen last meer van een iets zwakkere accu in de winter, geen zware accu meer nodig, geen stilvallende auto op de op rijstrook tijdens een sneeuwbui op zondagnacht om 03.15 uur, geen sensortjes meer die je auto blokken.
- Geen auto meer die op gaat schakelen als jij net wilt gaan inhalen.
- Geen kruisje meer slaan voor je auto voor je op vakantie naar Spanje gaat.
- Geen ruzie meer met je vrouw omdat je niet thuis kwam.
Naar deel blijft natuurlijk wel dat je een handschakel rijbewijs moet hebben, een aantal 3l rijders kiezen juist specifiek voor de 3l automaat omdat ze daar toe op aangewezen zijn.
Handschakel = Probleemloos!
-
- Vriendelijke particuliere handschakel 3L klusser
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:41
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Zeist
Re: Voordelen ombouw naar handschakel
Goede uitleg van de voordelen van een handschakel Nico!
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Voordelen ombouw naar handschakel
Haha vooral die laatste.
Maar, wat zijn nu de nadelen
Maar, wat zijn nu de nadelen
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
-
- Vriendelijke particuliere handschakel 3L klusser
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:41
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Zeist
Re: Voordelen ombouw naar handschakel
Ik ken maar 1 nadeel bedenken en dat is...dat er zelf geschakeld moet worden (voor luie bestuurders)foppe schreef:Haha vooral die laatste.
Maar, wat zijn nu de nadelen
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Voordelen ombouw naar handschakel
Het kost een paar centen om hem om te laten bouwen. Je bent, meen ik, rond 1500 euro kwijt. Als je principieel bent: het unieke karakter van de Lupo gaat op die manier wel wat verloren.
- Rick-3L
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
- Echte naam: Rick
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Productiedatum: 07 nov 2000
- Kilometerstand: 325.200km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Planetsilver - LR7V
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Alkmaar
Re: Voordelen ombouw naar handschakel
Dat weerhoudt mij ervan.reichbus schreef:Het kost een paar centen om hem om te laten bouwen. Je bent, meen ik, rond 1500 euro kwijt. Als je principieel bent: het unieke karakter van de Lupo gaat op die manier wel wat verloren.
-Rick
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Voordelen ombouw naar handschakel
Als geld is wat je tegen houdt: je kunt wel wat geld terug verdienen met de verkoop van een gangsteller en een geleidebus (?), hydraulische pomp? (hell, deze onderdelen zeggen mij dus praktisch niets hè).
Als ik mij goed herinner zat je verlekkerd te kijken naar mijn handschakel. Heb spijt achteraf dat ik je niet heb aangeboden om even een rondje te rijden. Aan de andere kant: hij is nadien stukken beter afgesteld door Sam. Maar mocht je daar inderdaad interesse in hebben dan halen we dat op een volgende meeting nog een keer in.
Als ik mij goed herinner zat je verlekkerd te kijken naar mijn handschakel. Heb spijt achteraf dat ik je niet heb aangeboden om even een rondje te rijden. Aan de andere kant: hij is nadien stukken beter afgesteld door Sam. Maar mocht je daar inderdaad interesse in hebben dan halen we dat op een volgende meeting nog een keer in.
- Joch3m
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 1275
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
- Echte naam: Jochem
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 21 aug 2012
- Kilometerstand: 101000
- Locatie: Purmerend
Re: Voordelen ombouw naar handschakel
Waar ik hele nieuwsgierig naar ben is hoe een omgebouwde Lupo nu schakelt tov en fabrieksaf handgeschakelde auto (Lupo)?
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
VW Lupo 3l moonsilver
-
- Vriendelijke particuliere handschakel 3L klusser
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:41
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Zeist
Re: Voordelen ombouw naar handschakel
Je houd over: gangsteller, hydropomp, koppelingcilinder en de pookunit.
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Voordelen ombouw naar handschakel
ik heb in die van sam vorig jaar gereden, het schakelt net zo als een normale handschakel.
Het onderscheid tussen de 2 en 4 is er alleen bijna niet, die liggen vlak naast elkaar.
Ik schakelde 2 keer niet in zijn 4, maar in zijn 2.
Dat is alleen even wennen, maar naar het schijnt went dit snel.
Het onderscheid tussen de 2 en 4 is er alleen bijna niet, die liggen vlak naast elkaar.
Ik schakelde 2 keer niet in zijn 4, maar in zijn 2.
Dat is alleen even wennen, maar naar het schijnt went dit snel.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- Joch3m
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 1275
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
- Echte naam: Jochem
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 21 aug 2012
- Kilometerstand: 101000
- Locatie: Purmerend
Re: Voordelen ombouw naar handschakel
Is het dan een kwestie van niet voldoende naar rechts duwen om in zijn 4 te komen?
foppe schreef:ik heb in die van sam vorig jaar gereden, het schakelt net zo als een normale handschakel.
Het onderscheid tussen de 2 en 4 is er alleen bijna niet, die liggen vlak naast elkaar.
Ik schakelde 2 keer niet in zijn 4, maar in zijn 2.
Dat is alleen even wennen, maar naar het schijnt went dit snel.
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
VW Lupo 3l moonsilver
- Joch3m
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 1275
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
- Echte naam: Jochem
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 21 aug 2012
- Kilometerstand: 101000
- Locatie: Purmerend
Re: Voordelen ombouw naar handschakel
Staat de 3L officieel niet te boek als handschakel?
nicoTDI schreef: Naar deel blijft natuurlijk wel dat je een handschakel rijbewijs moet hebben, een aantal 3l rijders kiezen juist specifiek voor de 3l automaat omdat ze daar toe op aangewezen zijn.
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
VW Lupo 3l moonsilver
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Voordelen ombouw naar handschakel
DNADave heeft zijn Lupo juist gekocht, omdat hij aanvankelijk alleen nog maar zijn schakelrijbewijs had, volgens mij. Dus de 3L staat wel te boek als een automaat zou ik denken.
Als hij goed is afgesteld schakelt hij eigenlijk normaal. Ik heb dat verschil kunnen voelen nadat Sam mijn handbak opnieuw heeft afgesteld. Voor die tijd moest ik hem meer naar rechts duwen om hem in zijn drie en zijn vier te krijgen.
Mensen die ombouw overwegen wil ik echt adviseren om het door een goede ombouwer te laten doen. Ik denk dat als je een ombouwer kiest die er ervaring mee heeft je geen problemen zou mogen verwachten. Als iemand zegt dat het voor minder dan 1000 euro kan dan denk ik dat er een alarmlichtje moet gaan branden. Er moet een goede schakelsteun gemaakt worden die degelijk wordt bevestigd. Aan het eind van het traject moet ook het schakelen mooi afgesteld worden: dat hoort er in mijn ogen echt bij.
Er zijn ombouwers die de gesloopte onderdelen houden. Andere ombouwers geven je die mee terug. Als jij ze zelf terug krijgt kun je die nog verkopen en dat levert volgens mij nog best een aardig zakcentje op, waarmee je de ombouw kunt financieren.
Als hij goed is afgesteld schakelt hij eigenlijk normaal. Ik heb dat verschil kunnen voelen nadat Sam mijn handbak opnieuw heeft afgesteld. Voor die tijd moest ik hem meer naar rechts duwen om hem in zijn drie en zijn vier te krijgen.
Mensen die ombouw overwegen wil ik echt adviseren om het door een goede ombouwer te laten doen. Ik denk dat als je een ombouwer kiest die er ervaring mee heeft je geen problemen zou mogen verwachten. Als iemand zegt dat het voor minder dan 1000 euro kan dan denk ik dat er een alarmlichtje moet gaan branden. Er moet een goede schakelsteun gemaakt worden die degelijk wordt bevestigd. Aan het eind van het traject moet ook het schakelen mooi afgesteld worden: dat hoort er in mijn ogen echt bij.
Er zijn ombouwers die de gesloopte onderdelen houden. Andere ombouwers geven je die mee terug. Als jij ze zelf terug krijgt kun je die nog verkopen en dat levert volgens mij nog best een aardig zakcentje op, waarmee je de ombouw kunt financieren.
-
- Vriendelijke ebay held
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
- Echte naam: cor
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 68.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: emmen
Re: Voordelen ombouw naar handschakel
Mijn vraag is; wanneer is ombouw zinvol?
Zolang de mijne goed schakelt lijkt het mij geen zin hebben om hem om te bouwen.
Zolang de mijne goed schakelt lijkt het mij geen zin hebben om hem om te bouwen.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Voordelen ombouw naar handschakel
Als je tevreden bent over de automaat zou ik het niet doen.
Als je vindt dat je te veel storingen aan je automaat hebt die te kostbaar worden of als je het eigenwijze schakelgedrag zat bent. Of een combinatie daarvan.
Ik weet niet hoe het op den lange duur zit met de beschikbaarheid van gangstellers, hydraulische pompen e.d. zit. Als die niet meer voorhanden zijn dan moet je het misschien ook gaan overwegen. Op dit moment is dat nog geen probleem volgens mij.
Als je vindt dat je te veel storingen aan je automaat hebt die te kostbaar worden of als je het eigenwijze schakelgedrag zat bent. Of een combinatie daarvan.
Ik weet niet hoe het op den lange duur zit met de beschikbaarheid van gangstellers, hydraulische pompen e.d. zit. Als die niet meer voorhanden zijn dan moet je het misschien ook gaan overwegen. Op dit moment is dat nog geen probleem volgens mij.
- Joch3m
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 1275
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
- Echte naam: Jochem
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 21 aug 2012
- Kilometerstand: 101000
- Locatie: Purmerend
Re: Voordelen ombouw naar handschakel
Juist dan is dit het gunstigste moment om om te bouwen. Alles werkt nog, dus gangsteller en pomp zijn goed verkoopbaar. Versnellingsbak en geleidebus zijn nog goed en niet vernield door een slecht werkende gangsteller.
lupocor schreef:Mijn vraag is; wanneer is ombouw zinvol?
Zolang de mijne goed schakelt lijkt het mij geen zin hebben om hem om te bouwen.
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
VW Lupo 3l moonsilver
- Rick-3L
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
- Echte naam: Rick
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Productiedatum: 07 nov 2000
- Kilometerstand: 325.200km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Planetsilver - LR7V
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Alkmaar
Re: Voordelen ombouw naar handschakel
Ik bedoelde eigenlijk dat het karakter van de 3L deels verloren gaat.reichbus schreef:Als geld is wat je tegen houdt: je kunt wel wat geld terug verdienen met de verkoop van een gangsteller en een geleidebus (?), hydraulische pomp? (hell, deze onderdelen zeggen mij dus praktisch niets hè).
Als ik mij goed herinner zat je verlekkerd te kijken naar mijn handschakel. Heb spijt achteraf dat ik je niet heb aangeboden om even een rondje te rijden. Aan de andere kant: hij is nadien stukken beter afgesteld door Sam. Maar mocht je daar inderdaad interesse in hebben dan halen we dat op een volgende meeting nog een keer in.
Ook weet ik dat dit duurder is maar ik heb zoiets:
Ik wil een 3L en dit is een 3L 100%, vind het wel wat hebben dat eigenwijze ding.
Die van mij heeft ook af en toe een ochtend humeur.
-Rick
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Voordelen ombouw naar handschakel
Oké dan heb ik niet gezegd. Ik ga niet anderen mijn geloof opdringen. Kan sowieso niet, want ik heb nooit in een "originele" 3L gereden.Rick-3L schreef:
Ik bedoelde eigenlijk dat het karakter van de 3L deels verloren gaat.
Ook weet ik dat dit duurder is maar ik heb zoiets:
Ik wil een 3L en dit is een 3L 100%, vind het wel wat hebben dat eigenwijze ding.
Die van mij heeft ook af en toe een ochtend humeur.
-Rick
- Rick-3L
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
- Echte naam: Rick
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Productiedatum: 07 nov 2000
- Kilometerstand: 325.200km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Planetsilver - LR7V
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Alkmaar
Re: Voordelen ombouw naar handschakel
een keer proberen? op de volgende meeting mag je wel een rondje als je wilt.reichbus schreef:
Oké dan heb ik niet gezegd. Ik ga niet anderen mijn geloof opdringen. Kan sowieso niet, want ik heb nooit in een "originele" 3L gereden.
-Rick
- NicoTDI
- 3L Speurvriend
- Berichten: 1530
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
- Echte naam: Nico
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: GLD
Re: Voordelen ombouw naar handschakel
Bij handgeschakelde 3L's gaat de bak niet meer stuk, dit is toch ook wel een erg groot voordeel.
Een gangsteller of koppeling die niet goed staat afgesteld/versleten is, vernielt de versnellingsbak.
De hoge onderhouds- en reparatiekosten, die bij de 3L het voordeel van heel zuinig rijden te niet doen, heb je bij handschakelen niet meer.
Als je echt heel goedkoop en superbetrouwbaar wilt rijden, zonder extra onderhoud en een vergrote kans op dure reparaties, dan is een handgeschakelde 3L de beste keuze.
Wil je lekker relaxed, lui en automatisch zuinig rijden zonder er iets voor te hoeven doen en accepteer je de kwetsbaarheid van je autotje, dan kun je de auto beter origineel laten en de grotere storings- en onkostengevoeligheid voor lief nemen.
Een gangsteller of koppeling die niet goed staat afgesteld/versleten is, vernielt de versnellingsbak.
De hoge onderhouds- en reparatiekosten, die bij de 3L het voordeel van heel zuinig rijden te niet doen, heb je bij handschakelen niet meer.
Als je echt heel goedkoop en superbetrouwbaar wilt rijden, zonder extra onderhoud en een vergrote kans op dure reparaties, dan is een handgeschakelde 3L de beste keuze.
Wil je lekker relaxed, lui en automatisch zuinig rijden zonder er iets voor te hoeven doen en accepteer je de kwetsbaarheid van je autotje, dan kun je de auto beter origineel laten en de grotere storings- en onkostengevoeligheid voor lief nemen.
Handschakel = Probleemloos!