Voordelen ombouw naar handschakel

Iedereen heeft zijn eigen ideaalbeeld van de Lupo 3L, als het jouwe een handgeschakelde is mag je hier je verhaal doen.

Moderator: reichbus

Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door Joch3m »

Helemaal waar, de hardcore 3l rijder zal hem nooit naar handschakel ombouwen.
Rick-3L schreef: Ik bedoelde eigenlijk dat het karakter van de 3L deels verloren gaat.
Ook weet ik dat dit duurder is maar ik heb zoiets:
Ik wil een 3L en dit is een 3L 100%, vind het wel wat hebben dat eigenwijze ding.
Die van mij heeft ook af en toe een ochtend humeur.

-Rick
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
Gebruikersavatar
Pluto
3L Maat
3L Maat
Berichten: 163
Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
Autotype: non-3L Lupo TDi
Kilometerstand: 333.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Jazzblue - LW5Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Fryslân

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door Pluto »

NicoTDI schreef:Voordelen bij handschakel tja iedereen kan ze natuurlijk kan wel opnoemen. Je bent de kwetsbaarheid van je kleine 3l kwijt. ' de hydrauliek '

Even wat voordelen op een rij :

- Geen hydrauliek meer die bij half versleten synchromesh-ringen de bak in een versnelling ramt met soms zo veel kracht dat de schakelvorken van de schakelaartjes breken
- Geen bak meer die door een fout staande gangsteller half in een versnelling wordt gehouden zodat de schakelvorken continu tegen een tandstel aan gedrukt worden tot ze weggesleten zijn.
- Geen bak die geschakeld (en dus vernield) wordt terwijl de koppeling nog half in aangrijping is na herhaaldelijk bijstellen van een half op een versleten geleidebus hangend druklager.
- Geen volledig weggesleten geleidebus meer door een continu bewegende hydraulische koppelingcilinder.
- Geen drukbollen wisselen meer, geen hydrauliek lekkage meer, geen basisinstelling meer, geen last meer van een iets zwakkere accu in de winter, geen zware accu meer nodig, geen stilvallende auto op de op rijstrook tijdens een sneeuwbui op zondagnacht om 03.15 uur, geen sensortjes meer die je auto blokken.
- Geen auto meer die op gaat schakelen als jij net wilt gaan inhalen.
- Geen kruisje meer slaan voor je auto voor je op vakantie naar Spanje gaat.
- Geen ruzie meer met je vrouw omdat je niet thuis kwam.

Naar deel blijft natuurlijk wel dat je een handschakel rijbewijs moet hebben, een aantal 3l rijders kiezen juist specifiek voor de 3l automaat omdat ze daar toe op aangewezen zijn.
Dit is toch wel lichtelijk plagiaat hoor Nico ! :naughty:
Zeker weten dat je de bovenstaande "voordeel-punten" grotendeels rechtstreeks hebt gekopieerd van een post van mij op het Pim-forum ! :eek:
Geeft niet hoor, het geeft wel aan dat we er net zo over denken.
Waar 3L-bakken (ook handgeschakelde) ook van stuk gaan is een wat onbekender euvel; lekkage !
Bij lekkage van het schakelasje onderin de bak (keerring) gaat langzaam het oliepeil in de bak omlaag, tot het beruchte onderste lager droog loopt en met zijn vernietigende werk begint !
Het blijft dus een goede zaak om bij elke oliewissel, het bakoliepeil te controleren en eventuele lekkage te verhelpen (keerringetje vervangen)
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door lupocor »

misschien is dit wel allemaal waar maar ik kan mij nog niet vinden in de argumenten.
ik rijd nu al meer dan 6 jaar rond met mijn lupo 3l en heb nog geen schakel/bak problemen gehad.
ook bij een handschakel kan de bak slijten .
voorwaarde van een 3l met gangsteller is goed onderhoud naar mijn idee.
dus regelmatig basisafstelling doorvoeren en eventueel waardes controleren.
ook de manier van rijden zal meehelpen om bakschade zo lang mogelijk uit te stellen.
niet als een malle in de 1 ste en 2 de versnelling optrekken /doortrekken.
bij opschakelen van de ene naar de andere versnelling even het gas los voor een soepele overgang.
weinig gebruik maken van de eco stand.
WouteLLL
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 dec 2014, 14:30
Echte naam: Wouter
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 228.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Marum

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door WouteLLL »

Mee eens, Cor.

Ik rijd overigens alleen maar in de Eco-stand en tot nu toe gaat het prima. Wat ook belangrijk is: als er wat mis is met de bak of gangsteller DIRECT naar een specialist gaan.

(En als je daar pas over een week terecht kunt dan moet je de auto dus gewoon een week niet gebruiken.)
Gebruikersavatar
Pluto
3L Maat
3L Maat
Berichten: 163
Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
Autotype: non-3L Lupo TDi
Kilometerstand: 333.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Jazzblue - LW5Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Fryslân

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door Pluto »

Elke apparaat wat gebruikt wordt slijt, dus ook elke versnellingsbak.
Handgeschakelde bakken gaan over het algemeen langer mee dan de auto waar ze in zitten, natuurlijk afhankelijk van het hoe er mee om wordt gegaan.
Automaatbakken, welke soort dan ook gaan over het algemeen niet een autoleven lang mee, de Lupo 3L is hier geen uitzondering op (in tegendeel).
Met heel veel onderhoud (vaak basisafstelling doen) blijft het langer heel, maar ik ken geen enkele 3L automaat met 5 ton of meer op de teller, waarvan de bak nog origineel is.
Vroeg of laat sloopt de hydrauliek je bak, gewoon omdat het een gevoelloos stuk kracht is wat er aan het schakelen is.
Mijn oude 3L handgeschakeld (met originele bak) heb ik tot 500.000 km mee gereden zonder problemen, hij heeft nu 610.000 gereden en hij rijdt nog altijd met de originele ongereviseerde bak rond.
Bij Jos is er bij iets van 450.000 km wel nieuwe (speciale) olie in gekomen, en ik heb één keer het keerringetje van de schakelas vervangen. 5 minuten werk bij een handschakel uitvoering.

Als er wat mis is met je bak kun je wel naar een specialist gaan, maar je bent dan al te laat.
Die specialist kan het wel weer fixen, maar het blijft een gammel systeem dat alleen met veel aandacht, onderhoud en technisch gevoel van de eigenaar en een echte specialist (en wat geluk) langer heel gehouden kan worden.
Maar uiteindelijk gaat het ook dan nog stuk, wie hier heeft 5 ton met de automaat gereden zonder problemen, ik denk niemand.

Het is niet voor niks dat de 3L overal bekend staat als dat dure zuinige Lupootje waarvan de bak altijd stuk gaat...

Maar gelukkig kunnen de meeste hier met dit euvel leven en blijven blij met hun aparte super-autootje, wat dat is het ook ! :banana-dance:
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm
Gebruikersavatar
Homer
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 984
Lid geworden op: 07 feb 2014, 15:52
Echte naam: Rene
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 21 sep 2000
Kilometerstand: 265.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door Homer »

Zoals de meesten wel weten heb ik in het begin echt heel veel problemen gehad met een 3L; later iets minder met een andere ;)

Nadat ik hem heb laten ombouwen nooit nergens geen last meer van; en de wetenschap dat (in ieder geval het) schakelmechanisme minder gevoelig is voor fouten/slijtage/problemen was mij de ombouw meer dan waard!
- Lupo 3L uit 2000, model 2001; schade en geschorst... donor
- Lupo 3L uit 2001 handschakel, gechipped met hoop extra's
- Nissan 350z roadster
- Mitsubishi Outlander PHEV MY2016
- Kever cabrio 1972 in aanbouw
- Suzuki GSX 600f motor
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door 3L-Dnadave »

Haha loopt deze discussie nog steeds ?!?
Het is geen 2010 meer mensen :)
Bii de oude club was dit een terugkerend discussiepuntje

Gewoon ombouwen als je daar zin in hebt
En niet ombouwen als je tevreden bent met de gangsteller
Niet denken dat je bij een kapotte bak voordeel hebt met ombouw
Als je ombouwt, neem de schakelpen van een 1.4 mee voor een oem schakelpatroon
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
Pluto
3L Maat
3L Maat
Berichten: 163
Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
Autotype: non-3L Lupo TDi
Kilometerstand: 333.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Jazzblue - LW5Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Fryslân

Re: Voordelen ombouw naar handschakel

Bericht door Pluto »

En ik dacht nog wel even dat dit topic "voordelen ombouw naar handschakel" lekker ouderwets "wellus-nietussen" was ! :cry: :grin:
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm
Plaats reactie

Terug naar “Handgeschakeld”