door de nattigheid van de sneeuw kwam de blauwe beschermlaag van de whitewalls al vanzelf los dat scheelt weer ! net als uitgelopen mascara maar dan nuttig zegmaar
het wachten duurde lang....
we moesten wachten tot dat middelste icoontje een groene ovale 3 werd
mn schonen waren koud en doorweekt, gelukkig waren de uitlaatgassen van de bus lekker warm. we lieten hem namelijk weer een kwartiertje stationair lopen nadat we hem aan hadden gegast. nogmaals ivm ontbreken van chokekabel
Eindelijk! we waren aan de beurt.
we kregen een wat oudere, niet zo spraakzame RDW keurmeester die ook niet echt te enthousiasmeren was over de bus zelf, of het feit dat de bus uit Brasil afkomstig is. Maar hij begon kundig aan zn werk...
motor en chassisnummer controleren
toen was er even een uitzoek momentje.....desgevraagd naar een DET kunnen we geen datum eerste toelating van Brasil aantonen: we hebben alleen bouwjaar :1974.
En wat is de cilinder inhoud? die vraag kregen we ook.
1500cc zeiden we.....maar die motorcode was vreemd...zei de RDW meneer. Dat klopte niet met 1500cc en het motorvermogen op de Brasil papieren.
hij dook voor een halfuur in een kantoortje op zn computer.
hij kwam terug; zoals in de vorige post beschreven: volgens hem is het een 1700cc.
lees deze post over het hoe en waarom we denken dat er een VW SP motorblok in zit : http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=39 ... 360#p35634
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow]topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raamstopic
hier was de RDW keurmeester op de remmenbank. Je ziet de remmenbank door het glas heen.
maar filmen werkt ook...
wat je hier ziet is links de linkerrem kracht en rechts de rechter rem kracht.
er zijn steeds nieuwe remsessies waarbij de keurmeester hem opnieuw test.
we zien hier alleen de voorrem.
wat je duidelijk kan zien is dat de rechter rem achter blijft.
een beetje verschil mag, maar niet meer dan 30%. in het midden is een wijzer die het verschil tussen L/R aangeeft. die zie je per remsessie beter worden, maar desalniettemin eigenlijk niet voldoende beter. Na ruim 2 minuten proberen (=heel aardig) , ging de RDW meneer stilzwijgend door naar de achterremmen. Ik dacht; nu is het voorbij. afkeur. Maar na de achterremmen ging de beste man nogmaals de voorremmen testen ?! (=nog aardiger). Maar ondanks een klein verbetering tov eerder.....het was nog steeds niet voldoende. het verschil bleef keer op keer gewoon hoger dan 30% , en als het verschil al kleiner was dan 30% dan was dat niet lang genoeg om het groene lampje te doen branden. Maar de RDW meneer bleef zwijgen.
[youtube][/youtube]
Daarna reed hij de auto door naar de lichtbeeld tester. of hoe dat ding ook heet.
de linker koplamp was niet goed afgesteld. Vreemd?! dat was hij vorige week bij die proefkeuring wel...maar okay.
De RDW meneer legde me uit hoe ik het schermpje moest aflezen en waarom het niet goed was. Daarna gaf hij me een schroevendraaier en liep zwijgend weg.
Ik dacht....okay? als ik het nu mag afstellen....en dit is dan geen afkeur.......wat zou dat voor voordeel hebben als hij toch al afgekeurd zou zijn obv de remmen? hmmmmm misschien issie wel helemaal niet afgekeurd nog!
gelukkig kreeg ik de lamp snel afgesteld tot dit lichtbeeld:
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow]topic
toen moesten we naar de weegbrug rijden. gek genoeg moesten we daarvoor buiten het RDW terrein terug omrijden naar het hoofdplein. Eigenlijk best gevaarlijk....want je rijdt in principe onverzekerd zonder kenteken op de openbare weg? maar die RDW meneer zei dat ze dat altijd zo deden....
Mn vader vond het in ieder geval geen probleem om ff een stukkie te rijden
[youtube][/youtube]
even alle tassen en dozen en meuk uit de bus. voor een mooi rijklaar gewicht
en daarna mochten we hem weer opladen
het grote woord kwam toen pas: hij is goedgekeurd!
ik bedankte de RDW meneer, ook voor het matsen met de remmen.
daarna gingen we naar de balie, we kregen wat papieren, en ik wilde bijna gaan pinnen....maar wacht!
ik zag op de papieren dat er stond "datum eerste toelating 30-12-2014"
De baliedame kon er vrolijk om lachen: die foutjes maken ze niet vaak!
de RDW meneer werd opgepiept en de fout werd hersteld.
ik wilde weer pinnen....onee wacht!
ik wil wel 18.2 goedkeuring voor kleine USA platen!
de vrolijke baliedame belde weer de RDW meneer op....
"nee....dat is niet toegestaan. jullie krijgen geen 18.2 goedkeuring"
dus ik zei "maar moet ik die kentekenplaten dan aan mn achterruit plakken?"
"nee dat mag niet" zei de baliedame
"okay, maar op de achterklep passen Nederlandse platen niet" zei ik.
dus belde de baliedame nogmaals naar de RDW meneer.
Hierop kwam de RDW meneer uit een nieuwe keuring weggelopen naar buiten met een meetlint.
hij ging meten, en constateerde dat inderdaad een Nederlandse plaat niet zou passen.
"maar bij een Europees model auto dat ondanks afkomst uit een Amerikaans land wel bestaat met een ander type achterklep voor NL platen, krijg je toch geen 18.2 goedkeuring, want dan moet je maar een andere achterklep nemen" zei de RDW meneer.
"ja maar dit is misschien wel een Europees ontwerp, maar hij is gemaakt door VW Brasil, en daar werken ze met Brasil-only onderdelen, en scharnieren etc die niet passen met Europese busjes hoor!" zei ik.
"hmm, ja je hebt gelijk ja.....die scharnieren....en dat lampje, het is wel anders ja" zei de beste man.
En ja hoor...ik mag nu 18.2 kenteken platen voeren.
en de grap is....ik snap niet wat die man heeft gemeten, maar NL platen moeten eigenlijk opzich wel passen, maar dan is de boel wel echt vol gepropt. Het past gewoon net even wat lekkerder met usa platen, zeker als we straks die verstralers voorop gaan doen....dus. Prima! USA platen goedkeuring! alhoewel ik het Nederlandse lettertype eigenlijk mooier vind. Maar ik kan nu gewoon kiezen wat ik wil: alles mag. Ik vraag me trouwens af hoeveel spijlbusjes een 18.2 goedkeuring hebben als ze zo streng zijn.
tussenstop bij de mac. zo met de aanhanger uit beeld lijkt het wel een beetje een monstertruck!
Omdat er bij de RDW zout was gestrooid, en dat echt NIET lekker is voor de onbehandelde bodem besloten we om de bodem maar af te spuiten.
niet ideaal....want water is water.
Maar liever water zonder zout, dan zout zegmaar.
we brachten hem naar de nieuwe -niet nader te noemen- goed beveiligde parkeergarage.
helaas bleek de doorgang te laag voor het dakrekje. Deze moeten we dus op een of andere manier aanpassen om de boel passend te krijgen.
het scheelt 2cm, maar dus net 2cm teveel! Ideeen zijn welkom!
Bij mn ouders thuis ben ik alle onderdelen netjes in een kast wezen opbergen. Want het is nu zoveel aan het worden dat ik anders het overzicht kwijt raak.
Ik vond trouwens helemaal verpieterd een plastic kapje dat onder het modder en stof zat. Het leek eerst op een soort weggooi snackbakje.
Maar onder de prut zag ik een VW logo. Toch maar even schoonmaken dus.
En wat bleek? het is een afdekkapje van de zekeringkast! hier een foto na schoonmaken
en allemaal deurpanelen.....die gaan we reproduceren en netjes maken
en toen het meest simpele.....de BPM aangifte op de post
Niet dus!
alle brievenbussen zijn door oud&nieuw afgesloten voor vuurwerk :(
dus het posten zal even moeten wachten :(
Dat bovenste rek, die buisjes die in een flens op het hout zitten, moeten losgemaakt worden van die flens, ingekort, en weer terug in die flens.
Dan hou je zelfs geen lasnaad over, blijft het gedeelte dat op de auto zit ongewijzigd en wordt hij toch lager.
Die verticale buisjes lijken eerst naar buiten te lopen, en daarna weer naar binnen. Dus er moet ergens een moment zijn dat als je ze daar door slijpt, ze weer in die flensen moeten passen.
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Thnx
Spuitwerk gaat nog lang duren, staat niet hoog op de prioriteitenlijst. pas na de bruiloft in ieder geval. Dus na Mei. Ik stoor me er niet aan. Zo een oud busje wordt het wel vergeven als ze wat plekjes heeft. Bovendien weet ik dat die plekjes allemaal keiharde nieuwe staaldelen zijn met epoxy primer.
We hebben een planning, en next up zijn:
- kentekens laten persen en verzekeren (55 euro per jaar)
- deurslot rechtsvoor fixen
- choke kabel fixen
- gaspedaal en mechanisme helemaal fixen
- bodem conserveren met RX
- alle electra nalopen en vervangen
- nog meer gaten boren in het dashboard voor het klokje ed
- verstralers op de voorbumper (gaten boren)
- chrome samba trim passend maken (voordat spuitwerk is gedaan)
- pop-out raampjes voor de achtersijde regelen zodat die er meteen op kunnen na het spuiten
Pas daarna gaan we hem laten spuiten. Uiteraard in Hongarije.
We twijfelen nog of we hem er op eigen kracht heen laten rijden of dat ie achterop een aanhanger gaat.
Voordeel van de aanhanger is dat ik thuis alle losse delen zelf kan loshalen zodat ik daarna zeker weet dat de juiste schroefjes op de juiste plek terugkomen. Maar het is ook kostbaarder want we huren dat voor 2 weken een trekkend voertuig of aanhanger die de grootste tijd stil staat te wachten. Ook is het gewoon leuk om met de bus zelf te rijden. Maar eigenlijk wil je dan alle deurrubbers op hun plek. Die deurrubbers zitten normaliter vast met lijm. Maar als hij daarna gespoten moet worden is het zonde om nu te gaan lijmen...
Als Willem het ziet zitten om dat te regelen, de spuiter dat qua werk aan kan, en jullie de bus dan kunnen missen dan zou dat zeker een creatieve oplossing zijn. Die houden we in gedachten.
Ik wil graag van allebei via de email wat foto's ontvangen. En een precieze opgave van het werk dat moet gebeuren. Dan ga ik met die uitgeprinte foto's die kant op, zodra het weer het toelaat. Want het is een waardeloze weg daar naartoe (weet David alles van) en er ligt nu een pak sneeuw en de L200 staat nog steeds (zucht) in de garage.
Ik heb ook nog eens geen winterbanden onder de Opel...
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Oei! En die snelste weg naar de spuiter moet je normaal eigenlijk al niet willen rijden met al die kraters, stalagnieten, stalagtieten, rotsformaties, actieve vulkanen, watervallen, en zwarte gaten , OP het asfalt (of wat daar van over is)
Dus ik snap je!
Tot die tijd staat het project even stil, want ik kan niet klussen waar de bus nu staat.
Eerste wat moet gebeuren na het persen van platen is de choke kabel. Want momenteel is het geen doen. Ik kan niet overal in zn vrij gaan lopen gassen om hem warm te stoken.
Ik had al heel lange tijd niet ingelogd, dus een wat late reactie... (Ik heb het wel redelijk gevolgd )
Wat een ontzettend LEUKE bus
Het enige wat ik misschien gedaan zou hebben was de originele kachel op de uitlaat plaatsen en het dashboard aanpassen, maar dat is een persoonlijke keus.
Ben sinds kort bezig met een T2b Westfalia uit 1976. Afgelopen weekend in Rosmalen geweest, "Aircooled Winterfest", daar stonden veel bekende uit dit topic.
Voorlopig wens ik jullie succes met de bus en de vorderingen blijf ik uiteraard volgen.