Pagina 1 van 20

Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht

Geplaatst: 14 jan 2014, 00:45
door tiemen
Hi,

Vandaag een brief van de gemeente Utrecht binnengekregen, het komt erop neer dat ik na 1 januari 2015 niet meer met de Lupo de milieu zone in mag!
Nou heb ik er een hekel aan om met de auto het centrum in te gaan maar ik kan ook niet even iemand ophalen of wegbrengen naar het station.
Afbeelding

En het goede nieuws?
"Benzineauto's en oldtimers (auto's van veertig jaar of ouder) mogen de zone wel in"!
En ik krijg subsidie als ik mijn auto laat slopen!

Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht

Geplaatst: 14 jan 2014, 00:45
door Nietsnut
tiemen schreef:Hi,

Vandaag een brief van de gemeente Utrecht binnengekregen, het komt erop neer dat ik na 1 januari 2015 niet meer met de Lupo de milieu zone in mag!
Nou heb ik er een hekel aan om met de auto het centrum in te gaan maar ik kan ook niet even iemand ophalen of wegbrengen naar het station.
/plaatje

En het goede nieuws?
"Benzineauto's en oldtimers (auto's van veertig jaar of ouder) mogen de zone wel in"!
En ik krijg subsidie als ik mijn auto laat slopen!
Ach, trek je er niks van aan, je hebt D4 en daarom mag je er wel in. Als het goed is ligt je CVO in je auto en kan je dus aantonen dat jouw auto WEL voldoet aan de milieuclassificatie.

Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht

Geplaatst: 14 jan 2014, 00:46
door 3L-Dnadave
ik vond het zo belachelijk, die brief die Tiemen liet zien;
ik ben in de pen geklommen, en heb de gemeente om opheldering gevraagd
zijn ze nou helemaal van de pot gerukt?

- een zuinige auto willen slopen
- gemeenschapsgeld besteden aan het slopen van een zuinige auto
- om vervolgens van dat geld, een minder zuinige auto voor terug te kopen

snapt iemand het nog? belachelijk
Ze mogen die maatregel wel even beter gaan uitwerken.

als dit echt de uitwerking wordt; gaan we dan voortaan ALLE meetings in utrecht houden en de krant erbij uitnodigen etc?

Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht

Geplaatst: 14 jan 2014, 00:46
door Willemvee
Het vraagt toch om een co2 sticker of zo, dit verhaal. Ik snap de gemeenten ook wel. Volgens mij kun je beter twee pakjes zware shag per week wegpaffen in Nergenshuizen aan de Greppel in Drente, dan dat je drie keer per week gaat joggen in Utrecht. Het is wel een reëel probleem.
Dus zou de landelijke politiek met een registratiemeting moeten komen, dan kunnen de gemeentes daarna op basis van deze gegevens gaan weren.
Een sticker zoals in Duitsland, en een aantekening op je APK papieren of zo? Want dit is verschrikkelijk zonde van de tijd en de ergernis. Er wordt straks een Lupo 3L op de bon geslingerd, die gaat dan naar de rechter, welke dan bepaald dat het op leeftijd discrimineren van auto's niet logisch is en dus niet mag. Met die jurisprudentie mag elke rochelende diesel de stad weer in en kan het hele verhaal weer terug naar de tekentafel...

Het is maar goed dat er een disclaimer onder staat, want op basis van deze informatie kom je in aanmerking voor een subsidie van 750 euro als je een schonere auto koop. Een nieuwe markt voor de Lupo 3L zou ik zeggen, want daar wordt weer gesproken over schoner, in plaats van jonger. Bovendien wordt daar weer geen leeftijdsgrens in gesteld. Vreselijk verwarrend allemaal.
Je oude Mercedes, inruilen tegen een Lupo 3L, 750 euro subsidie ontvangen en daarna de stad niet meer in mogen,

Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht

Geplaatst: 14 jan 2014, 00:46
door tiemen
dnadave schreef:ik vond het zo belachelijk, die brief die Tiemen liet zien;
ik ben in de pen geklommen, en heb de gemeente om opheldering gevraagd
zijn ze nou helemaal van de pot gerukt?

- een zuinige auto willen slopen
- gemeenschapsgeld besteden aan het slopen van een zuinige auto
- om vervolgens van dat geld, een minder zuinige auto voor terug te kopen

snapt iemand het nog? belachelijk
Ze mogen die maatregel wel even beter gaan uitwerken.

als dit echt de uitwerking wordt; gaan we dan voortaan ALLE meetings in utrecht houden en de krant erbij uitnodigen etc?
Hardstikke goed dat je een brief wil sturen, ik denk dat ik het ook maar een keer op een rijtje ga zetten en eens ga bellen.


Overigens is de brief dit ik heb ontvangen een stuk uitgebreider:
Het plaatje wat ik erbij had gezet is de uitslag van deze site: http://www.utrecht.nl/milieuzone
Hieronder de (inmiddels) gescande brief:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht

Geplaatst: 14 jan 2014, 00:47
door Andreas
"Mocht u besluiten om uw vervuilende auto te laten slopen dan kunt u hier een subsidie voor aanvragen"

Net alsof alle auto's >15 jaar oud erg vervuilend zijn.

Dat meetingvoorstel in Utrecht vind ik een strak plan!

Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht

Geplaatst: 14 jan 2014, 00:47
door 3L-Dnadave
Volgende stap is denk ik de media

Om te beginnen zal groen7 wel interesse hebben in een artikeltje over deze kwestie
Ik weiger "vervuilend" en "lupo 3L" in 1 zin te lezen.
En waarom mag mijn lupo niet, maar die van....reichbus of emiel of fokkes (!) wel. Alleen omdat die nieuwer zijn?
Dan heeft het dus niks met vervuiling te maken


Jan Vriend met zijn mooie rode 4 tonner heeft in zijn frustratie al een brief gestuurd:
Jan Vriend schreef: Geachte mevrouw/mijnheer,

Anderhalf jaar geleden, 7 juli 2012 heb ik een email (zie bijlage) gestuurd naar de Gemeente Utrecht betreffende uw milieuplannen. Daar heb ik 12 juli 2012 onderstaande reactie op gekregen: er zou een genuanceerd systeem worden geïntroduceerd zoals in Duitsland.

Gisteren kreeg ik een email van u (abonnement op de nieuwsbrief) waarin staat: "Check uw kenteken op http://www.utrecht.nl/milieuzone. ". Als ik die check doe met 82-GJ-NT, dan zie ik dat mijn Lupo uit december 2000 er dus niet meer in mag per 1-1-2015.

Dat betekent dat er niets genuanceerd wordt. Botweg op bouwjaar. De Volkswagen Lupo 3L en de technisch identieke Audi A2 1.2TDI zijn echter nog steeds de schoonste auto's van Nederland op de 100% elektrische auto's na. De wassen neuzen van hybrides en plug-in hybrides met een elektrische actieradius van nog geen 100 km zijn het noemen niet waard, dat weet u zelf ook wel.

Ik neem het u niet kwalijk dat u mogelijk niet weet wat een 3L is. Hoewel ik van mijzelf dacht wel het nodige van auto's te weten, hoorde ik er voor het eerst van toen ik er bij toeval een tweedehands kocht. 3L betekent: een verbruik van 3 liter brandstof op 100 kilometer. Oftewel 1 op 33. En dan niet op papier, maar reëel in de praktijk aan de pomp! Het "nieuwe rijden" zit ingebakken in de techniek van deze auto.

De Lupo 3L voldoet zelfs aan de milieunorm EURO 4, ook in 1995 al!
http://www.vw3literlupoclub.com/Het_deb ... _Lupo.html
Hoe kunt u nu zulke schone auto's weren? De Lupo 3L is gebouwd van 1995 tot 2006. Ze zijn allemaal even schoon. Hoe kunt u nu de ene helft van deze auto's wèl toelaten en de andere helft niet?

Volkswagen heeft met deze experimentele auto haar nek uitgestoken, maar het werd door de politiek belasting-technisch niet gewaardeerd. Het brandstofverbruik halveer je niet met halve maatregelen. Door alle noodzakelijke technische innovaties viel deze kleine auto 4000 gulden duurder uit dan de normale uitvoering, reden waarom er in Nederland slechts 600 van verkocht zijn. Het publiek is meestal niet geïnteresseerd in milieu, maar meer in snelheid en luxe en prijs. Degenen die nu in deze auto's rijden steken ook hun nek uit: de auto is in onderhoud en vooral in aanschaf duurder dan een vergelijkbare en luxere auto. Deze chauffeurs worden nu afgestraft: nog steeds belasting-technisch en nu ook misplaatst milieu-technisch.

Als Volkswagen met de verbruikscijfers net zo hard zou liegen als de overige fabrikanten, dan zou de Lupo 3L nog steeds in de 0% bijtelling categorie vallen. Vergelijk voor de grap eens het praktische verbruik van een Lupo 3L met dat van de Mitsubishi Outlander PHEV plug-in hybride waar nu volop reclame voor wordt gemaakt. U gelooft zelf toch zeker niet dat dit benzine slurpende bakbeest ook maar enigszins in de buurt komt van de Lupo?

Er is dus duidelijk een "politieke oplossing" gekozen, niet gehinderd door enige technische kennis.
Enige nuancering zou echter wel op z'n plaats zijn.
Gaarne uw reactie.

Met Vriend'lijke groet, Jan Vriend

Van: klantcontactcentrum@utrecht.nl
Verzonden: ‎donderdag‎ ‎12‎ ‎juli‎ ‎2012 ‎10‎:‎20
Aan: VriendJ@gmail.com

-------------------------------------------------------------------------------------------


Geachte heer Vriend,

We hebben uw e-mail over het weren van oude auto's uit het centrum van Utrecht ontvangen. Graag informeren wij u hierover.
Het voorstel is een milieuzone personenvervoer in te voeren voor alle voertuigen die behoren tot de vervuilende categorieën (vergelijkbaar met de categorieën die Duitsland hanteert). Uitgangspunt is dus de uitstoot van auto's, door middel van de EURO-classificatie die ook in milieuzones in Duitsland wordt toegepast. Het voorstel is gericht op het weren van de benzinevoertuigen Euro 0 of ouder en dieselvoertuigen Euro 3 of ouder. De genoemde jaartallen zijn daarmee een indicatie. Afhankelijk van de classificatie zullen sommige voertuigen wel en andere niet worden toegelaten.

Als u nog vragen heeft, beantwoorden wij deze graag. U kunt ook telefonisch contact opnemen met het Klantcontactcentrum op 030-286 00 00.
Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 08:30 en 17:30 uur en op donderdag tot 21:00 uur.

Met vriendelijke groet,


Gemeente Utrecht
Klantcontactcentrum
Postbus 16200
3500 CE Utrecht
T: 030-286 00 00


zaaknummer 549543

Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht

Geplaatst: 14 jan 2014, 00:49
door tiemen
David, wat heb je gestuurd? Of heb je echt een brief geschreven, met een pen en papier enzo?

En Nietsnut zegt dat er eigenlijk al een antwoord is, in het antwoord wat Vriendje kreeg op zijn brief staat namelijk dat onze 3L wel de binnenstad in mag. Er staat
"Het voorstel is gericht op het weren van de benzinevoertuigen Euro 0 of ouder en dieselvoertuigen Euro 3 of ouder. De genoemde jaartallen zijn daarmee een indicatie."
Aangezien de 3L een Euro4 is mogen we dus Utrecht in.
Natuurlijk is het belachelijk dat ze het op zo'n manier communiceren, dat wel...

Anyway, volgende meeting bij http://www.grandcafelebowski.nl/ ?

Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht

Geplaatst: 14 jan 2014, 00:49
door 3L-Dnadave
ik had de mail al getypt voordat ik wist dat Vriendje ook al contact had.
maar die emailwisseling met Vriendje is oud, en er werd gesproken over "voorstellen" uit 2012.
Vraag is dus of die voorstellen nog steeds geldig zijn, of dat ze inmiddels toch met de botte bijl zijn gaan hakken en alleen naar bouwjaar kijken.

ik vraag me trouwens ook af hoe ze dit gaan controleren voor bezoekers van de binnenstad. een bordje op een paal met : "verboden t/m euronom 3" gaat natuurlijk niet werken. Menigeen bestuurder heeft geen idee wat de euronorm van zijn auto is.

niet letten op kromme zinsopbouw, ik heb het om 1 uur 's nachts getypt.
Beste meneer / mevrouw,

Ik stuur u als een van de voorzitters van de officiële Volkswagen Lupo 3L club deze email, omdat mij ten gehore is gekomen dat Lupo 3L rijders, die inwoner zijn van Utrecht een brief hebben ontvangen waarin staat dat hun auto in aanmerking komt voor de sloopregeling ivm de nieuw in te stellen milieuzone, puur en alleen op basis van het bouwjaar van de auto.

Dit is zeer, maar dan ook zeer cru.
Het is namelijk zo:

De VW Lupo 3L is tot op de dag van vandaag de zuinigste , louter op brandstof rijdende (productie) auto ooit gemaakt.
Van 1999 tot 2005 is deze auto gemaakt, en hij stoot slechts 81gram CO2 uit, en rijdt met gemak 1:33. Anders dan moderne diesels welke op papier wel zuinig rijden, maar in de praktijk niet; is de Lupo 3L ECHT in staat om makkelijk 1:33 te rijden, en 1:40 is ook haalbaar. 1700km op 1 volle tank is al haalbaar gebleken. Zelfs nu, ruim 14 jaar na introductie is de Lupo 3L nog zuiniger dan menigeen moderne auto die nieuw in de showroom staat de glimmen. De Lupo 3L voldeed zelfs al in 1999 aan euronorm 4, en krijgt daarom in Duitsland moeiteloos een groene milieuzone sticker.

Hoe kan het dan, dat een vooruitstrevende auto zoals dit, de gemeente Utrecht straks niet meer in zou mogen, en dat de Utrechtse Lupo 3L eigenaren een brief krijgen waarin zij een bedrag mogen krijgen als slooppremie, om daar vervolgens een onzuinigere auto voor terug te kopen die wel de stad in mag? Dat is zeer krom als u het mij vraagt. Het lijkt mij dat een en ander niet goed is uitgewerkt door de gemeente Utrecht.

Kunt u mogelijk een en ander verduidelijken? Waarom krijgen eigenaars van een zeer zuinige auto een brief met daarin een slooppremie aanbod?
Dat is ten eerste zonde van de zuinige auto, zonde van het geld waar de zuinige auto mee vervangen zou moeten worden, en waarschijnlijk is het gevolg achteruitgang in zuinigheid.

Een voorbeeld van een Lupo 3L in de gemeente utrecht is kenteken : 54-RRR-6

Ik verneem graag een reactie van u.


Mvg

David --achternaam--
3-liter Lupo club.
http://www.3Lvrienden.nl

Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht

Geplaatst: 14 jan 2014, 21:34
door foppe
Zoals in de brief staat is het echt niet meer mogelijk om de binnenstad in te gaan, want daar staat niets over euro 3 norm en zo.

Ik vraag mij af, is er een mogelijkheid om bezwaar in te dienen bij de gemeente ?

Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht

Geplaatst: 14 jan 2014, 21:38
door 3L-Dnadave
ik heb nog geen nieuws gehad op mijn mail....wacht nog steeds braaf af.

Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht

Geplaatst: 14 jan 2014, 21:47
door lupocor
Wat een geharrewar zeg, niet uit te komen.
Ik blijf dan ook dit topic volgen en wacht af of de gemeente met een duidelijk antwoord komt.
En inderdaad anders maar eens met z'n allen daar naar toe met onze lupo,s en audi,s.

Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht

Geplaatst: 14 jan 2014, 22:03
door 3L-Dnadave
het lijkt voor nu misschien onbenullig voor mensen die nooit in utrecht komen.
maar wat als hierna meer gemeenten het voorbeeld van utrecht volgen? dan hebben we straks wel een probleem.
je ziet vaak dat gemeenten het beleid van andere gemeenten kopieren....

Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht

Geplaatst: 14 jan 2014, 22:05
door Rick-3L
Lekker een meeting in Utrecht!
Wanneer het verboden is.

Een mooi statement maken.

-Rick

Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht

Geplaatst: 14 jan 2014, 22:06
door Johan
Ik ben nog niet zo heel lang geleden op een auto-meeting in Utrecht geweest.
Doen we nu weer Utrecht?

Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht

Geplaatst: 27 jan 2014, 21:51
door 3L-Dnadave
Ik heb maar weer eens een mailtje gestuurd.....t duurt nu wel wat lang... :snooty:

Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht

Geplaatst: 27 jan 2014, 22:26
door Rick-3L
3L-Dnadave schreef:Ik heb maar weer eens een mailtje gestuurd.....t duurt nu wel wat lang... :snooty:
Ik denk dat je blij mag zijn als je antwoord krijgt!
Gaat lekker daar.... "democratie :roll: "

Toch maar een keer een actie met de 3L's doen :dance:

-Rick

Diesels uit 2001-2006 zijn vies bah! Aldus gemeente Utrecht.

Geplaatst: 16 jun 2014, 19:22
door Mat
Te gek voor woorden, vanaf 1 januari 2015 mogen wij Utrecht niet meer in omdat we "vieze diesels" rijden.. menig nieuwe auto of van slechts een paar jaar oud is veeeel viezer dan de van ons. Bizar.

Bron:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... l#comments

Re: Diesels uit 2001-2006 zijn vies bah! Aldus gemeente Utre

Geplaatst: 16 jun 2014, 21:04
door muurman
Wat een gekken.
zo'n opel ampera met een praktijk verbruik van 1 op 14 mag er natuurlijk wel in.

Ik ben geen 3l rijder. Maar denk dat ze qua milieu beter zijn als elke huidige zuinige auto.
Zelfs greenpeace heeft al geroepen dat , zolang er kolencentrales zijn, electrische auto's niet ondersteund moeten.

Re: Diesels uit 2001-2006 zijn vies bah! Aldus gemeente Utre

Geplaatst: 16 jun 2014, 21:15
door Nietsnut
Gelukkig worden politici niet gehinderd door enige vorm van inhoudelijke kennis.