Pagina 1 van 7

2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank: Dnadave, 1596 k

Geplaatst: 20 mar 2016, 13:18
door Nietsnut
Weer een nieuw jaar, dus ook weer nieuwe kansen!

Ook dit jaar doen we weer een competitie: wie rijdt de meeste kilometers op 1 tank?
Dit keer kunnen de A2's ook weer meedoen, want de kilometerstand wordt wel genoteerd, maar de ranglijst wordt gesorteerd op het verbruik :!:
De competitie van 2015 is gewonnen door 3L gebruiker Lupos met de zilveren Lupo die daarvoor van Andreas was. Maar Gebruiker Zevvie verdiend ook zeker een eervolle vermelding omdat er minder dan 1% verschil was.
Winnaars van de afgelopen jaren:
2012: handgeschakelde 3L van Bart 81
2013: handgeschakelde 3L van Bart81 met 1669 km
2014:
2015: Lupos, Lupo 3L automaat, 1331 km
2016: Dnadave, Lupo 3L automaat, 1596 km
Dit jaar zetten we de teller weer op 0. Iedereen heeft weer dezelfde kansen om hoog te eindigen op de ranglijst.

Hoe gaat het in zijn werk?
simpel : Rij zo zuinig mogelijk, zoveel mogelijk kilometers op een volle tank. Dat mag inclusief de nippel truuc zijn. Helemaal tjokvol tot in de volopening.
Als je de tank helemaal leeg hebt gereden, plaats je daarna een foto van de tripteller , en een foto van je tankbonnetje/foto van het tankstationdisplay in deze topic. Zonder foto is de recordmelding niet geldig, oftewel : "this thread is worthless without pics". Uiteraard moet het record in een Lupo 3L of Audi A2 3L zijn gedaan, maar why the hell zou je een andere auto kiezen?! :) Het maakt niet uit of de auto is aangepast, dus alle aanpassingen en verbeteringen om zuiniger te rijden zijn toegestaan. Zolang er geen 2e tank met een of andere hulpbrandstof is, of iets dat daar op lijkt.

Voor wat extra tips, hier een tip-topic van Johan uit de oude doos : Hoe haal je het beste 3L/100km

het maximum
Om het zelfs voor de allerbeste zuinig-rijders een beetje interessant te houden hebben we een soort maximum haalbaar doel nodig, dit doel mag best een beetje hoog gegrepen zijn, hier komt ie :
De tank heeft een inhoud van 20, 34 of 42Liter.
Met de nippel-truuc moet het mogelijk zijn om daar 8 liter bij te krijgen..

Hier is de benchmark voor 2016:
Afbeelding
Afbeelding
42.38 liter, 1212.1 Km verbruik 1 op 28,60.
Dit verbruik moet makkelijk te verpulveren zijn. Dus, kom maar op iedereen, wie volgt :?: Ik zou zeggen: Get to work!


De ranglijst
Goud (boven de 1 op 36 = zuiniger dan 2,78L per 100km)
  1. Dnadave, 1596,4KM , 40.89L, 1 op 39,04 = 2,5614 L/100km
  2. Bart81, 1512,9 km, 40,81 L, 1 op 37,07 = 2,697 L/100km
Zilver (tot 1 op 36 = maximaal 2,78L per 100km)
  1. Zudi, 1518,9 km, 42,96 L, 1 op 35,36 = 2,83 L/100km
  2. Zudi, 1478,8 km, 43,1 L, 1 op 34,31 = 2.91 L/100km
  3. Dimitri, 1424 km, 40,49 L, 1 op 35,17 = 2.84 L/100km
  4. Ewoud, 1379,8 km, 41,65 L, 1 op 33,13 = 3.02 L/100km
  5. Nietsnut, 1348,1 km, 40.59 L, 1 op 33,21 = 3,01 L/100km
  6. Rob.Showa, 1320,9 km, 39,66 L, 1 op 33,31 = 3,002 L/100km
  7. Bart81, 1300,4 km. 39,32 L, 1 op 33,07 = 3,02 L/100km
Brons (tot 1 op 33 = maximaal 3,03L per 100km)
  1. Ewoud, 1319.3 km, 41.47 L 1 op 31,81 = 3,14 L/100km
  2. Nietsnut, 1303 km, 39,61 L, 1 op 32,89 = 3,04 L/100km
  3. Rob.Showa, 1279.8 km, 39.54 L 1 op 32,37 = 3,09 L/100km
  4. Rob.Showa, 1277.9 km, 39.46 L, 1 op 32,39 = 3.087 L/100km
  5. Rob.Showa, 1256 km, 40,33 L, 1 op 31,17 = 3.21L/100km
  6. Ewoud, 1253.3 km, 40,33 L, 1 op 31,09 = 3,22 L/100km
  7. Rob.Showa, 1228,8 km, 39.46 L, 1 op 31,14 = 3,21 L/100km

Runner-up (onzuiniger dan 1 op 30 = meer dan 3,33L per 100km)
  1. Nietsnut, 1212,1 km, 42,38 L, 1 op 28,60 = 3,49 L/100km

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Geplaatst: 20 mar 2016, 17:20
door Zudi
Volgende week de winterbanden eronder weg dan ga ik ook weer even me best doen, blijf nu steeds hangen op 3.75 met redelijk veel optrekken en afremmen.

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Geplaatst: 21 mar 2016, 23:10
door Pluto
"Gewoon" naar Spanje rijden achter een vrachtwagen aan met de bandjes op 4,5 bar...
(en je haar achterover gekamd :mrgreen: )

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Geplaatst: 24 mar 2016, 13:27
door rob.showa
Hier mijn eerste poging dit jaar.
Afbeelding
Afbeelding
Eens kijken hoe de nieuwe versie van "mijn album" werkt :think:
1228.8km met 39.46lt komt neer op 1:31.14 of te wel 3.21lt/100km
Teller zelf geeft ook 3.2 aan, rij nog op dyno-sap.
Ik reed trouwens nu 20km met een brandend lampje, iets wat bij deze Lupo al kritiek begint te worden...

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Geplaatst: 24 mar 2016, 20:34
door Nietsnut
Zudi schreef:Volgende week de winterbanden eronder weg dan ga ik ook weer even me best doen, blijf nu steeds hangen op 3.75 met redelijk veel optrekken en afremmen.
Leef je uit en zorg voor een topscore!
Pluto schreef:"Gewoon" naar Spanje rijden achter een vrachtwagen aan met de bandjes op 4,5 bar...
(en je haar achterover gekamd :mrgreen: )
Ik moet jou er nog even bijzetten met je score :)

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Geplaatst: 24 mar 2016, 20:35
door Nietsnut
rob.showa schreef:Hier mijn eerste poging dit jaar...
Jij bent de eerste in de Bronzen categorie, wie zal je naar de tweede plaats sturen?

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Geplaatst: 24 mar 2016, 22:33
door BYM
Ik blijf erbij dat we ook een competitie op moeten gaan zetten hoeveel dagen iemand met een tank kan doen :mrgreen: (mijn grapje omtrend mijn op het werk geparkeerde Lupo krijgt inmiddels een baard ik weet het, sorry ;) )

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Geplaatst: 24 mar 2016, 22:44
door Nietsnut
Die wedstrijd houden we niet want we weten wie hem wint. Jij :mrgreen:

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Geplaatst: 24 mar 2016, 23:15
door Pluto
zolang de temperatuur onder de 20 graden ligt ga je geen zuinigheids-records halen, de lucht is dan gewoon "te dik"

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Geplaatst: 24 mar 2016, 23:19
door Nietsnut
Grappige manier van beschrijven Pluto, maar hoe kouder het is hoe dunner de lucht is. De moleculen bewegen minder bij lagere temperaturen namelijk.

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Geplaatst: 25 mar 2016, 12:31
door A2rijder
Mag ik ook meedoen?

De 1.2 Tdi A2 rijd op Biodiesel, en dan geen pomp bonnetje...
Vol druppelen en op dagteller kijken hoever je op 24 liter fabrieksopgave komt.

Verder weet ik niet de samenstelling van Zonnebloem of stinkende visolie, merk je achteraf na aankoop pas aan de geur!
Verder heb ik op 20 liter tank deze winter er 1 liter benzine bij gedaan dus 5% meer!
Deze 21 liters presteren beter als diesel maar met pure bio in de zomer dus zonder benzine, ook goedkoper zal ik minder ver komen.

De benzine was toevoeging om het dunner te maken en wegens hogere verbrandingswaarde....
Hoe moet ik dus rekenen?
Met of zonder benzine voor de wintermaanden en in de zomer haal ik juist een lagere score!

Cargamel mag het zeggen, ik gebruik het wel maar ben niet echt deskundige.

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Geplaatst: 25 mar 2016, 12:55
door Nietsnut
Ik maak wel een aparte vermelding per tankinhoud.

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Geplaatst: 25 mar 2016, 19:03
door Pluto
Nietsnut schreef:Grappige manier van beschrijven Pluto, maar hoe kouder het is hoe dunner de lucht is. De moleculen bewegen minder bij lagere temperaturen namelijk.
Huh !? Haha, dat vindt ik nou weer grappig Nietsnut, kom op man, dat iemand die zo goed thuis is in "zuinig rijden", denkt dat koude lucht dunner is !
3-elletjes (en alle andere voertuigen) zijn immers in de winter lang zo zuinig niet dan in de zomer, die dikke lucht in de winter is daar nou juist de hoofdreden van.
Dat moleculen minder bewegen bij lagere temperaturen klopt wel, maar dat maakt niks uit, het feit dat je ze opzij moet duwen is de belangrijkste, en in de kou zitten ze dicht opeengepakt.

Als het warmer wordt gaan die moleculen verder uit elkaar en hoef je met je autootje minder moleculen opzij te duwen, dus gaat dat gemakkelijker !
Dat is verreweg de belangrijkste reden dat onze autootjes in de zomer zuiniger zijn dan in de winter !
Ik hoop dat je het met mijn "klokhuis-sesamstraat-achtige omschrijving" eens bent, anders moeten we daar toch nog eens een boom over opzetten ! :mrgreen:

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Geplaatst: 25 mar 2016, 19:22
door BYM
Warme lucht zet uit (denk aan stoom), en koude lucht krimpt. Daarom ook een intercooler, omde temperatuur van de lucht die de turbocompressor uit wordt geblazen af te koelen. (lees- comprimeren)
Voortbewegen is daardoor ook moeilijker dan in de zomer .... denk ik....

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Geplaatst: 25 mar 2016, 19:39
door Pluto
Klopt wel aardig Bym, je intercooler is om de lucht zo koud mogelijk in de motor te krijgen, in koude lucht zitten die (zuurstof)moleculen fijn dicht bij elkaar.
In die koude lucht met veel zuurstofmoleculen kun je bij dezelfde turbodruk dus ook in verhouding veel brandstof spuiten om een fijn explosief mengseltje te maken !
Daarom kan een turbomotor mét intercooler meer vermogen leveren, en kun je bijvoorbeeld de motor ook meer vermogen laten leveren door de intercooler te vergroten. (en natuurlijk de brandstofinspuiting daar op aan te passen)

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Geplaatst: 25 mar 2016, 19:43
door Pluto
Je kunt dus hieruit ook de conclusie trekken dat in de winter, als het koud is, je motor méér vermogen kan leveren, maar dat je dit niet merkt aan betere prestaties omdat de lucht dan ook dikker is en de auto meer moeite heeft om er door te rijden. hij gaat er zelfs meer brandstof door verbruiken... :-(
(ook hier gaat dus de "wet met behoud van ellende" weer op :doh: )

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Geplaatst: 25 mar 2016, 22:19
door Jeroen
Leuk, leuk! Ga door!

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Geplaatst: 25 mar 2016, 22:55
door Pluto
Jeroen schreef:Leuk, leuk! Ga door!
Wat vind je Leuk Jeroen ?
Om te horen waarom auto's 's winters meer verbruiken dan zomers ? :cool:
En waarom je in de winter geen zuinigheidsrecord kan rijden ? :angry-nono:
Of boeit het je geen biet ? Mag ook hoor, het is theorie, niet iedereen vind dat spannend ;)

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Geplaatst: 26 mar 2016, 00:27
door WouteLLL
En wat ook nog meespeelt: 's winters rijdt je langer en vaker met een koude motor waarbij de olie nog wat dikker is. En ook daarom verbruik je wat meer brandstof.

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Geplaatst: 26 mar 2016, 06:42
door foppe
interessant verhaal Pluto, ik dacht eerst wat een onzin kraamt die gast nou weer uit, totdat ik me realiseerde dat een diesel altijd een enorme luchtovermaat/spoelovermaat hebben.
Koude lucht doorpompen kan wel eens zwaarder zijn.
Dat je in de winter nauwelijks iets merkt van vermogenstoename komt misschien wel doordat er nauwelijks meer diesel wordt ingespoten.



Afgelopen zaterdag heb ik de winterbandjes erafgehaald en dat merk je ook goed. Met de zomerbanden rolt de auto veel langer door, hij zakt dan nauwelijks in zijn snelheid.