2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank: Dnadave, 1596 k
-
- 3L Makker
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 01 feb 2014, 19:43
- Echte naam: Johan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 320.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Sipoo Finland
Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank
Niet alleen de temperatuur maar ook de luchtdruk beinvloedt de luchtweerstand. Bij een lage luchtdruk en een temperatuur van 20 graden is de luchtweerstand ten opzichte van een hoge luchtdruk bij nul graden circa 7% Het verschil tussen lage-, normale- en hoge luchtdruk geeft bij eenzelfde temperatuur een verschil in luchtweerstand van steeds ongeveer 3%. Deze waarden kunnen niet klakkeloos worden opgeteld en afgetrokken.
Bij een constante snelheid van 8okm/h gaat ongeveer de helft van het geleverde vermogen 'op' aan het overwinnen van de luchtweerstand. Bij een constante snelheid van 120km/h is dit 70%.
Dan duurt het opwarmen van zowel motor als versnellingsbakolie (niet te verwaarlozen bij een 3L) langer bij lagere temperatuur en is vooral net na het starten de oorzaak van een verbruik dat aanzienlijk hoger is dan bij een hogere temperatuur.
Zaken als winterbanden (grover profiel), neerslag (hogere rolweerstand) en wind (eigen topic) beinvloeden ook het verbruik negatief.
Voor het behalen van lage verbruikswaarden zullen we echt moeten wachten op hogere temperaturen en dan met harde banden lage-, constante snelheden rijden in de hoogste versnelling en hopen op lage luchtdruk met weinig wind en regen! (succes allemaal)
Bij een constante snelheid van 8okm/h gaat ongeveer de helft van het geleverde vermogen 'op' aan het overwinnen van de luchtweerstand. Bij een constante snelheid van 120km/h is dit 70%.
Dan duurt het opwarmen van zowel motor als versnellingsbakolie (niet te verwaarlozen bij een 3L) langer bij lagere temperatuur en is vooral net na het starten de oorzaak van een verbruik dat aanzienlijk hoger is dan bij een hogere temperatuur.
Zaken als winterbanden (grover profiel), neerslag (hogere rolweerstand) en wind (eigen topic) beinvloeden ook het verbruik negatief.
Voor het behalen van lage verbruikswaarden zullen we echt moeten wachten op hogere temperaturen en dan met harde banden lage-, constante snelheden rijden in de hoogste versnelling en hopen op lage luchtdruk met weinig wind en regen! (succes allemaal)
- Pluto
- 3L Maat
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Kilometerstand: 333.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Jazzblue - LW5Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Fryslân
Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank
Het is geen onzin hoor, ik heb me behoorlijk verdiept in o.a. aerodynamica want ik ben van plan een gestroomlijnde ligfiets te maken, zoiets als die jongens van de TU Delft die in Battle Mountain een nieuw wereldsnelheidsrecord mee reden.foppe schreef:interessant verhaal Pluto, ik dacht eerst wat een onzin kraamt die gast nou weer uit
Aerodynamica is verreweg de simpelste manier om auto's zuinig te maken. Ik vind het eigenlijk bij het idiote om het af dat we als mensen precies weten hoe de ideale stroomlijn er uit ziet, maar we maken nog altijd verschillende "modellen" auto's die nog niet in de buurt komen van deze druppelvorm.
Zou je dat "stomme" koetsje van een Lupo 3L af halen en er een perfecte stroomlijndruppel met hetzelfde frontaal oppervlak voor in de plek zetten, dan zou je de eindoverbrenging gemakkelijk veeeel langer kunnen maken en minimaal 1 op 90 kunnen rijden met verder dezelfde techniek. Waarom doen we (VW) dat dan niet ? Ik weet de antwoorden wel, uiteindelijk is geld weer de reden, maar eigenlijk is het bezopen dat we dat niet doen.
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm
-
- Goede 3L vriend
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 03:08
- Echte naam: Rob
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 feb 2000
- Kilometerstand: 329.035km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: 100% biodiesel
- Locatie: Dodewaard
Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank
Ik denk dat je hier een heel groot punt hebt.WouteLLL schreef:En wat ook nog meespeelt: 's winters rijdt je langer en vaker met een koude motor waarbij de olie nog wat dikker is. En ook daarom verbruik je wat meer brandstof.
Op de zomerdag is de motor een stuk sneller op temperatuur.
Sinds November zit er een nieuwe thermostaat in mijn Lupo.
Toch blijft er een wezenlijk verschil in na hoeveel kilometers de bedrijfstemperatuur eindelijk de 90 graden bereikt (als hij het al bereikt).
Ik rij dagelijks dezelfde route naar het werk en terug.
Na 2 km ben ik eindelijk bij de snelweg waar ik hierna 24 km op blijf om daarna nog 4km via de stad te rijden voordat ik op het werk ben.
Ik heb mijn gril geblocked om met de kou wat meer warmte onder de kap te houden.
Ik hou de ventilator uit en op de snelweg rij ik 97 op de cc (90 volgens de Foppereader/navigatie).
Met de huidige temperaturen bereik ik na 15-20km de magische grens van 90 graden koelwatertemperatuur maar met 5 graden vorst mag ik blij zijn als hij het heeft gehaald na alle snelwegkilometers en zie je hem weer terugzakken bij de laatste 4km door de stad.
Vanaf 70-75 graden zie je het verbruik beduidend zakken op de meter.
Maximale koelvloeistoftemperatuur die ik afgelezen heb zit zo rond de 94 graden.
Verder gebruik je bij vorst of bij beslagen ramen de ventilator, de (electrische) kachel en de achterruitverwarming, allemaal dingen die extra stroom vragen.
Gebruik je de ventilator, dan koel je uiteindelijk de koelvloeistof.
Je ontneem de warmte uit je systeem waardoor het dus ook weer langer duurt om op temperatuur te komen.
I drive my car as I Q my meat ..... Low & Slow
Hyundai Ioniq Electric White 28kWh '18
Mazda MX6 2.5V6 KLZE antraciet '92 2x3cyl
Yamaha XJ 900 '92
Quest ligfiets
Hyundai Ioniq Electric White 28kWh '18
Mazda MX6 2.5V6 KLZE antraciet '92 2x3cyl
Yamaha XJ 900 '92
Quest ligfiets
-
- Vriendelijke ebay held
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
- Echte naam: cor
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 68.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: emmen
Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank
wat mij opvalt is dat er bij warme motor de inlaatlucht temperatuur naar mijn mening toch wel erg hoog is.
zou je die temperatuur naar beneden kunnen brengen dan heb je volgens mij minder brandstof nodig om vooruit te komen.
of denk ik nu fout?
ook zou je de flow in het inlaatspruitstuk kunnen verbeteren want deze is wel erg hoekig.
meende dat pluto daar in het verleden mee aan de gang wou.
zou je die temperatuur naar beneden kunnen brengen dan heb je volgens mij minder brandstof nodig om vooruit te komen.
of denk ik nu fout?
ook zou je de flow in het inlaatspruitstuk kunnen verbeteren want deze is wel erg hoekig.
meende dat pluto daar in het verleden mee aan de gang wou.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank
Zou je dan niet liever het uitlaatspruitstuk aanpassen, daar zit de derde cylinder tegen de andere twee te hoesten. De inlaat loopt vrij netjes eigenlijk.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
-
- Vriendelijke ebay held
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
- Echte naam: cor
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 68.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: emmen
Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank
misschien was dat ook wel de bedoeling van pluto en vergis ik mij .
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank
Wellicht dat de turbo dan nog vroeger op gaat spoelen, met een verbeterd uitlaatsptuitstuk.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Pluto
- 3L Maat
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Kilometerstand: 333.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Jazzblue - LW5Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Fryslân
Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank
Ik wilde inderdaad met het uitlaatspruitstuk bezig Cor, het 3L-uitlaatspruitstuk heeft nogal een beroerde flow, zoals nietsnut al aangeeft, zitten twee cilinders tegen elkaar in te "blazen"
Ik had al een reserve 3L-spruitstuk liggen (het ligt er nog steeds) om de flenzen af te halen om zo drie vloeiende spaghetti-buisjes tussen de kop en de turbo te maken.
Dit is met RVS lasbochtjes prima te doen, en zeker weten dat hierdoor de turbo sneller op gaat spoelen en op hogere toeren meer vermogen geleverd wordt, dan kan haast niet missen.
Een #@**-Renault gooide echter roet in het eten door de neus van mijn zwarte Lupootje krom te rijden.
Maar wie het eens wil proberen, het 3L-spruitstuk ligt er nog !
M'n huidige Lupo heeft een cilinder meer (en vermogen te over), dus ik hoef/kan er niet meer mee bezig.
Wie dit project wil overnemen mag het driespruitstuk komen halen, en om on-topic te blijven;
Het zou me niet verbazen dat de auto er nog zuiniger van wordt ook, de motor hoeft immers minder moeite te doen om de lucht richting turbo te blazen.
Ik had al een reserve 3L-spruitstuk liggen (het ligt er nog steeds) om de flenzen af te halen om zo drie vloeiende spaghetti-buisjes tussen de kop en de turbo te maken.
Dit is met RVS lasbochtjes prima te doen, en zeker weten dat hierdoor de turbo sneller op gaat spoelen en op hogere toeren meer vermogen geleverd wordt, dan kan haast niet missen.
Een #@**-Renault gooide echter roet in het eten door de neus van mijn zwarte Lupootje krom te rijden.
Maar wie het eens wil proberen, het 3L-spruitstuk ligt er nog !
M'n huidige Lupo heeft een cilinder meer (en vermogen te over), dus ik hoef/kan er niet meer mee bezig.
Wie dit project wil overnemen mag het driespruitstuk komen halen, en om on-topic te blijven;
Het zou me niet verbazen dat de auto er nog zuiniger van wordt ook, de motor hoeft immers minder moeite te doen om de lucht richting turbo te blazen.
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 3490
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
- Echte naam: David (op zn engels)
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 384.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank
Klopt...er zijn een stuk of 3 3Ls bekend die dit spruitstuk hebben aangepakt , gelijk met grotere turbos....
Hele nuttige upgrade
Maar het zou eigenlijk ineen kleine serie gemaakt moeten worden
Hele nuttige upgrade
Maar het zou eigenlijk ineen kleine serie gemaakt moeten worden
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
-
- 3L Maat
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 22 sep 2015, 20:58
- Echte naam: Anton
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 999.999km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Delft
Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank
De Bodem?
Het zou wel eens kunnen dat gezien de gladde bovenkant van elke auto dat er vooral onder veel winst valt te halen door stroomlijnen en glad maken.
Dan bespaar je vermoedelijk veel brandstof en makkelijker dan een uitlaat kanaal lassen.
Het zou wel eens kunnen dat gezien de gladde bovenkant van elke auto dat er vooral onder veel winst valt te halen door stroomlijnen en glad maken.
Dan bespaar je vermoedelijk veel brandstof en makkelijker dan een uitlaat kanaal lassen.
Laatst gewijzigd door A2rijder op 30 mar 2016, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- BYM
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1564
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 300067km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zaanstad
Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank
Pluto schreef:hu ??
Ik had nog nooit van een blokkeerlijst gehoord Pluto. Standaard zie ik dat niet eens
Principes zijn geweldig ... Iedereen zou ze moeten hebben ......
Mijn rekord:
Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland
Mijn rekord:
Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank
Het gaat nu weer kort en bondig over je eigen verbruik. Niet snappen is aanzet tot actie mijnerzijds.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Pluto
- 3L Maat
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Kilometerstand: 333.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Jazzblue - LW5Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Fryslân
Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank
Ik ben de draad even kwijt jongens, ga maar gewoon verder..
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm
-
- 3L Maat
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 22 sep 2015, 20:58
- Echte naam: Anton
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 999.999km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Delft
Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank
1:46 op Biodiesel?
Ja, de ???? want ik tapte via gieter 5 Liter Action.
Dat is makkelijk zonder trechter maar..... bij controle bleek dat de streepjes niet goed staan!
Na maatbeker uit keuken bleek dat alleen 1 liter redelijk in de buurt te komen.
Bij 5 liter streepje zat er 5.7 liter in de gieter!
Dan kom ik op iets van 1:40 omgerekend!
Ook netjes maar rit vanuit Noord Holland tot Middelkerke in België en terug in nacht met 99% Cruise Controle en constante snelheid van 86 Km
volgens navigatie, teller staat dan op 92... en dan haal je dit verbruik.
Normaal kom ik rond de 1:30 met moeite bij dagelijkse boodschappen dus hoe eerlijk is deze test?
Ik heb dus niet hoogste aantal KM op 1 tank gedaan, want dat sta ik ergens droog.
Tot randje vullen en dan gecontroleerde hoeveelheid bijvullen lijkt me slimmer.
Ik ga nu via maatbeker op de Action gieter steepjes maken dus die 5 liter worden er 6 en het tapte prima...
Alleen bovenkant gieter afdekken want anders krijg je vuil uit schuurtje in de gieter dus brandstof filter....
Ik heb daarom nu 6 zwarte streepjes op de groene gieter en die zijn redelijk nauwkeurig.
Als we een echte wedstrijd willen word het tot randje vullen bij pomp bij Meating en dan rondrit vaste route en allemaal achter elkaar aan....
Zelfde dag en tijd en dan na afloop opnieuw tanken.
Dat ik dan diesel krijg in plaats van Bio, mijn probleem maar dan is onder dezelfde route en omstandigheden het eerlijker.
Mijn erg lange rit heen en terug is niet eerlijk, kon op enkele bochten na en woonplaats vrijwel overal op CC doorrijden!
Ja, de ???? want ik tapte via gieter 5 Liter Action.
Dat is makkelijk zonder trechter maar..... bij controle bleek dat de streepjes niet goed staan!
Na maatbeker uit keuken bleek dat alleen 1 liter redelijk in de buurt te komen.
Bij 5 liter streepje zat er 5.7 liter in de gieter!
Dan kom ik op iets van 1:40 omgerekend!
Ook netjes maar rit vanuit Noord Holland tot Middelkerke in België en terug in nacht met 99% Cruise Controle en constante snelheid van 86 Km
volgens navigatie, teller staat dan op 92... en dan haal je dit verbruik.
Normaal kom ik rond de 1:30 met moeite bij dagelijkse boodschappen dus hoe eerlijk is deze test?
Ik heb dus niet hoogste aantal KM op 1 tank gedaan, want dat sta ik ergens droog.
Tot randje vullen en dan gecontroleerde hoeveelheid bijvullen lijkt me slimmer.
Ik ga nu via maatbeker op de Action gieter steepjes maken dus die 5 liter worden er 6 en het tapte prima...
Alleen bovenkant gieter afdekken want anders krijg je vuil uit schuurtje in de gieter dus brandstof filter....
Ik heb daarom nu 6 zwarte streepjes op de groene gieter en die zijn redelijk nauwkeurig.
Als we een echte wedstrijd willen word het tot randje vullen bij pomp bij Meating en dan rondrit vaste route en allemaal achter elkaar aan....
Zelfde dag en tijd en dan na afloop opnieuw tanken.
Dat ik dan diesel krijg in plaats van Bio, mijn probleem maar dan is onder dezelfde route en omstandigheden het eerlijker.
Mijn erg lange rit heen en terug is niet eerlijk, kon op enkele bochten na en woonplaats vrijwel overal op CC doorrijden!
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 09 dec 2014, 14:30
- Echte naam: Wouter
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 228.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Marum
Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank
1:40? Lekker zuinig!
Ik kan bevestigen dat het kan, ik ben eens naar Bochum (D) gereden en terug en toen had ik 1:38 gehaald. Dit was bij harde wind. Bij windstil weer had ik vast ook 1:40 kunnen halen.
Ik kan bevestigen dat het kan, ik ben eens naar Bochum (D) gereden en terug en toen had ik 1:38 gehaald. Dit was bij harde wind. Bij windstil weer had ik vast ook 1:40 kunnen halen.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank
Als je nou begint met nauwkeurig te meten hoeveel je in je tank giet gaan we van daaruit verder oké?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
-
- 3L Maat
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 22 sep 2015, 20:58
- Echte naam: Anton
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 999.999km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Delft
Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank
Daar zit het probleem!
De plastic gieter is te slap en niet gemaakt voor Diesel of Bio Diesel!
Ik heb nu 3 x 500 gram gewogen en streepje gezet op fles.
1x Pet fles, 1x PolyEthyleen fles en 1x PolyPropyleen fles.
Dus fles + inhoud = totaal 500 gram en met dop dus verdampen kan niet.
Wel zie ik dat de PE het flesje dikker is geworden en onder de streep staat ondanks geen verlies.
De PP en PET blijven keurig op gezette streepje.
Dit betekend dat ik glazen maatbeker moet nemen of metalen gieter, maar die laatste heeft geen maat strepen!
Ik haalde dus ongeveer 1:40 en weet niet hoe de tolerantie is.
Ik overweeg nu 1 liter Diesel en 1 Liter Bio te wegen en op gewicht te vullen.
Alleen kan ik maar 5 Kg wegen en dus geen 5 liter met gieter afwegen..... dus maximaal 4 liters.
Omdat zowel Zomer als Winter Diesel niet gelijk is en ook Gargamel wel zal bevestigen dat er meerdere olie soorten gemengd worden dus ook
Bio diesel hoeft per liter niet altijd hetzelfde gewicht te hebben.
Ik ga dus geen 40 Km op 1 liter maar op 1 Kg rijden!
Dit komt dus omdat ik Biodiesel niet uit de pomp haal maar nu moet omrekenen en controleren met stevige glazen maatbeker.
Hoewel de brandstof tank van de VW & Audi brandstof bestendig moeten zijn, ook die zijn van kunststof en niet meer van metaal dus Zomer hitte en winter koude zouden ook het aantal daar kunnen beïnvloeden!
De plastic gieter is te slap en niet gemaakt voor Diesel of Bio Diesel!
Ik heb nu 3 x 500 gram gewogen en streepje gezet op fles.
1x Pet fles, 1x PolyEthyleen fles en 1x PolyPropyleen fles.
Dus fles + inhoud = totaal 500 gram en met dop dus verdampen kan niet.
Wel zie ik dat de PE het flesje dikker is geworden en onder de streep staat ondanks geen verlies.
De PP en PET blijven keurig op gezette streepje.
Dit betekend dat ik glazen maatbeker moet nemen of metalen gieter, maar die laatste heeft geen maat strepen!
Ik haalde dus ongeveer 1:40 en weet niet hoe de tolerantie is.
Ik overweeg nu 1 liter Diesel en 1 Liter Bio te wegen en op gewicht te vullen.
Alleen kan ik maar 5 Kg wegen en dus geen 5 liter met gieter afwegen..... dus maximaal 4 liters.
Omdat zowel Zomer als Winter Diesel niet gelijk is en ook Gargamel wel zal bevestigen dat er meerdere olie soorten gemengd worden dus ook
Bio diesel hoeft per liter niet altijd hetzelfde gewicht te hebben.
Ik ga dus geen 40 Km op 1 liter maar op 1 Kg rijden!
Dit komt dus omdat ik Biodiesel niet uit de pomp haal maar nu moet omrekenen en controleren met stevige glazen maatbeker.
Hoewel de brandstof tank van de VW & Audi brandstof bestendig moeten zijn, ook die zijn van kunststof en niet meer van metaal dus Zomer hitte en winter koude zouden ook het aantal daar kunnen beïnvloeden!
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank
Olie weegt rond de 780 gram per liter, je zou even standaard 20L jerrycan kunnen meten en bij iedere liter een streep zetten. Daarna meet je met een rolmaat hoe hoog het peil is van je andere can, of je weegt eerst de volle can en daarna een lege.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- tiemen
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 21:56
- Echte naam: Tiemen Harte
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Locatie: Uithoorn
- Contacteer:
Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank
Grappig zeg, zo meet ik altijd de inhoud van mijn drollen als ik ga schijten, maar dan in een 50L aquarium.
Ik zet altijd een streepje voordat ik mijn behoefte doe en markeer daarna ook als ik geweest ben. Daardoor weet ik altijd hoeveel cm ik gekakt heb.
Goudvis technisch is het allemaal niet echt efficient maar zo steun ik wel de lokale dierenspeciaalzaak!
Anyway, het is 1 april...
Ik zet altijd een streepje voordat ik mijn behoefte doe en markeer daarna ook als ik geweest ben. Daardoor weet ik altijd hoeveel cm ik gekakt heb.
Goudvis technisch is het allemaal niet echt efficient maar zo steun ik wel de lokale dierenspeciaalzaak!
Anyway, het is 1 april...
Geen Lupo meer boehoeooohoeeee.