2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank: Dnadave, 1596 k

Geinige dingetjes, moppen, je frustratie etc. kan je hier kwijt.
Grijze Muis
3L Makker
3L Makker
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 feb 2014, 19:43
Echte naam: Johan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 320.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Sipoo Finland

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Bericht door Grijze Muis »

Niet alleen de temperatuur maar ook de luchtdruk beinvloedt de luchtweerstand. Bij een lage luchtdruk en een temperatuur van 20 graden is de luchtweerstand ten opzichte van een hoge luchtdruk bij nul graden circa 7% Het verschil tussen lage-, normale- en hoge luchtdruk geeft bij eenzelfde temperatuur een verschil in luchtweerstand van steeds ongeveer 3%. Deze waarden kunnen niet klakkeloos worden opgeteld en afgetrokken.

Bij een constante snelheid van 8okm/h gaat ongeveer de helft van het geleverde vermogen 'op' aan het overwinnen van de luchtweerstand. Bij een constante snelheid van 120km/h is dit 70%.

Dan duurt het opwarmen van zowel motor als versnellingsbakolie (niet te verwaarlozen bij een 3L) langer bij lagere temperatuur en is vooral net na het starten de oorzaak van een verbruik dat aanzienlijk hoger is dan bij een hogere temperatuur.

Zaken als winterbanden (grover profiel), neerslag (hogere rolweerstand) en wind (eigen topic) beinvloeden ook het verbruik negatief.

Voor het behalen van lage verbruikswaarden zullen we echt moeten wachten op hogere temperaturen en dan met harde banden lage-, constante snelheden rijden in de hoogste versnelling en hopen op lage luchtdruk met weinig wind en regen! (succes allemaal)
Gebruikersavatar
Pluto
3L Maat
3L Maat
Berichten: 163
Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
Autotype: non-3L Lupo TDi
Kilometerstand: 333.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Jazzblue - LW5Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Fryslân

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Bericht door Pluto »

foppe schreef:interessant verhaal Pluto, ik dacht eerst wat een onzin kraamt die gast nou weer uit
Het is geen onzin hoor, ik heb me behoorlijk verdiept in o.a. aerodynamica want ik ben van plan een gestroomlijnde ligfiets te maken, zoiets als die jongens van de TU Delft die in Battle Mountain een nieuw wereldsnelheidsrecord mee reden.
Aerodynamica is verreweg de simpelste manier om auto's zuinig te maken. Ik vind het eigenlijk bij het idiote om het af dat we als mensen precies weten hoe de ideale stroomlijn er uit ziet, maar we maken nog altijd verschillende "modellen" auto's die nog niet in de buurt komen van deze druppelvorm.
Zou je dat "stomme" koetsje van een Lupo 3L af halen en er een perfecte stroomlijndruppel met hetzelfde frontaal oppervlak voor in de plek zetten, dan zou je de eindoverbrenging gemakkelijk veeeel langer kunnen maken en minimaal 1 op 90 kunnen rijden met verder dezelfde techniek. Waarom doen we (VW) dat dan niet ? Ik weet de antwoorden wel, uiteindelijk is geld weer de reden, maar eigenlijk is het bezopen dat we dat niet doen.
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm
rob.showa
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 578
Lid geworden op: 13 jan 2014, 03:08
Echte naam: Rob
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 feb 2000
Kilometerstand: 329.035km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: 100% biodiesel
Locatie: Dodewaard

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Bericht door rob.showa »

WouteLLL schreef:En wat ook nog meespeelt: 's winters rijdt je langer en vaker met een koude motor waarbij de olie nog wat dikker is. En ook daarom verbruik je wat meer brandstof.
Ik denk dat je hier een heel groot punt hebt.
Op de zomerdag is de motor een stuk sneller op temperatuur.
Sinds November zit er een nieuwe thermostaat in mijn Lupo.
Toch blijft er een wezenlijk verschil in na hoeveel kilometers de bedrijfstemperatuur eindelijk de 90 graden bereikt (als hij het al bereikt).
Ik rij dagelijks dezelfde route naar het werk en terug.
Na 2 km ben ik eindelijk bij de snelweg waar ik hierna 24 km op blijf om daarna nog 4km via de stad te rijden voordat ik op het werk ben.
Ik heb mijn gril geblocked om met de kou wat meer warmte onder de kap te houden.
Ik hou de ventilator uit en op de snelweg rij ik 97 op de cc (90 volgens de Foppereader/navigatie).
Met de huidige temperaturen bereik ik na 15-20km de magische grens van 90 graden koelwatertemperatuur maar met 5 graden vorst mag ik blij zijn als hij het heeft gehaald na alle snelwegkilometers en zie je hem weer terugzakken bij de laatste 4km door de stad.
Vanaf 70-75 graden zie je het verbruik beduidend zakken op de meter.
Maximale koelvloeistoftemperatuur die ik afgelezen heb zit zo rond de 94 graden.
Verder gebruik je bij vorst of bij beslagen ramen de ventilator, de (electrische) kachel en de achterruitverwarming, allemaal dingen die extra stroom vragen.
Gebruik je de ventilator, dan koel je uiteindelijk de koelvloeistof.
Je ontneem de warmte uit je systeem waardoor het dus ook weer langer duurt om op temperatuur te komen.
I drive my car as I Q my meat ..... Low & Slow

Hyundai Ioniq Electric White 28kWh '18
Mazda MX6 2.5V6 KLZE antraciet '92 2x3cyl
Yamaha XJ 900 '92
Quest ligfiets
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Bericht door lupocor »

wat mij opvalt is dat er bij warme motor de inlaatlucht temperatuur naar mijn mening toch wel erg hoog is.
zou je die temperatuur naar beneden kunnen brengen dan heb je volgens mij minder brandstof nodig om vooruit te komen.
of denk ik nu fout?
ook zou je de flow in het inlaatspruitstuk kunnen verbeteren want deze is wel erg hoekig.
meende dat pluto daar in het verleden mee aan de gang wou.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Bericht door Nietsnut »

Zou je dan niet liever het uitlaatspruitstuk aanpassen, daar zit de derde cylinder tegen de andere twee te hoesten. De inlaat loopt vrij netjes eigenlijk.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Bericht door lupocor »

misschien was dat ook wel de bedoeling van pluto en vergis ik mij .
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Bericht door Nietsnut »

Wellicht dat de turbo dan nog vroeger op gaat spoelen, met een verbeterd uitlaatsptuitstuk.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Pluto
3L Maat
3L Maat
Berichten: 163
Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
Autotype: non-3L Lupo TDi
Kilometerstand: 333.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Jazzblue - LW5Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Fryslân

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Bericht door Pluto »

Ik wilde inderdaad met het uitlaatspruitstuk bezig Cor, het 3L-uitlaatspruitstuk heeft nogal een beroerde flow, zoals nietsnut al aangeeft, zitten twee cilinders tegen elkaar in te "blazen"
Ik had al een reserve 3L-spruitstuk liggen (het ligt er nog steeds) om de flenzen af te halen om zo drie vloeiende spaghetti-buisjes tussen de kop en de turbo te maken.
Dit is met RVS lasbochtjes prima te doen, en zeker weten dat hierdoor de turbo sneller op gaat spoelen en op hogere toeren meer vermogen geleverd wordt, dan kan haast niet missen.
Een #@**-Renault gooide echter roet in het eten door de neus van mijn zwarte Lupootje krom te rijden.

Maar wie het eens wil proberen, het 3L-spruitstuk ligt er nog !
M'n huidige Lupo heeft een cilinder meer (en vermogen te over), dus ik hoef/kan er niet meer mee bezig.
Wie dit project wil overnemen mag het driespruitstuk komen halen, en om on-topic te blijven;
Het zou me niet verbazen dat de auto er nog zuiniger van wordt ook, de motor hoeft immers minder moeite te doen om de lucht richting turbo te blazen. :grin:
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Bericht door 3L-Dnadave »

Klopt...er zijn een stuk of 3 3Ls bekend die dit spruitstuk hebben aangepakt , gelijk met grotere turbos....

Hele nuttige upgrade
Maar het zou eigenlijk ineen kleine serie gemaakt moeten worden
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
A2rijder
3L Maat
3L Maat
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 sep 2015, 20:58
Echte naam: Anton
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 999.999km
Transmissie: Automaat
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Delft

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Bericht door A2rijder »

De Bodem?

Het zou wel eens kunnen dat gezien de gladde bovenkant van elke auto dat er vooral onder veel winst valt te halen door stroomlijnen en glad maken.
Dan bespaar je vermoedelijk veel brandstof en makkelijker dan een uitlaat kanaal lassen.
Laatst gewijzigd door A2rijder op 30 mar 2016, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pluto
3L Maat
3L Maat
Berichten: 163
Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
Autotype: non-3L Lupo TDi
Kilometerstand: 333.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Jazzblue - LW5Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Fryslân

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Bericht door Pluto »

hu ??
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm
Gebruikersavatar
BYM
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1564
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 300067km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zaanstad

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Bericht door BYM »

Pluto schreef:hu ??

Ik had nog nooit van een blokkeerlijst gehoord Pluto. Standaard zie ik dat niet eens lolll
Principes zijn geweldig ... Iedereen zou ze moeten hebben ......

Mijn rekord: Afbeelding
Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Bericht door Nietsnut »

Het gaat nu weer kort en bondig over je eigen verbruik. Niet snappen is aanzet tot actie mijnerzijds.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Pluto
3L Maat
3L Maat
Berichten: 163
Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
Autotype: non-3L Lupo TDi
Kilometerstand: 333.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Jazzblue - LW5Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Fryslân

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Bericht door Pluto »

Ik ben de draad even kwijt jongens, ga maar gewoon verder.. :shifty:
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm
A2rijder
3L Maat
3L Maat
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 sep 2015, 20:58
Echte naam: Anton
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 999.999km
Transmissie: Automaat
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Delft

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Bericht door A2rijder »

1:46 op Biodiesel?

Ja, de ???? want ik tapte via gieter 5 Liter Action.
Dat is makkelijk zonder trechter maar..... bij controle bleek dat de streepjes niet goed staan!
Na maatbeker uit keuken bleek dat alleen 1 liter redelijk in de buurt te komen.
Bij 5 liter streepje zat er 5.7 liter in de gieter!
Dan kom ik op iets van 1:40 omgerekend!

Ook netjes maar rit vanuit Noord Holland tot Middelkerke in België en terug in nacht met 99% Cruise Controle en constante snelheid van 86 Km
volgens navigatie, teller staat dan op 92... en dan haal je dit verbruik.
Normaal kom ik rond de 1:30 met moeite bij dagelijkse boodschappen dus hoe eerlijk is deze test?

Ik heb dus niet hoogste aantal KM op 1 tank gedaan, want dat sta ik ergens droog.
Tot randje vullen en dan gecontroleerde hoeveelheid bijvullen lijkt me slimmer.
Ik ga nu via maatbeker op de Action gieter steepjes maken dus die 5 liter worden er 6 en het tapte prima...
Alleen bovenkant gieter afdekken want anders krijg je vuil uit schuurtje in de gieter dus brandstof filter....
Ik heb daarom nu 6 zwarte streepjes op de groene gieter en die zijn redelijk nauwkeurig.

Als we een echte wedstrijd willen word het tot randje vullen bij pomp bij Meating en dan rondrit vaste route en allemaal achter elkaar aan....
Zelfde dag en tijd en dan na afloop opnieuw tanken.
Dat ik dan diesel krijg in plaats van Bio, mijn probleem maar dan is onder dezelfde route en omstandigheden het eerlijker.
Mijn erg lange rit heen en terug is niet eerlijk, kon op enkele bochten na en woonplaats vrijwel overal op CC doorrijden!
WouteLLL
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 dec 2014, 14:30
Echte naam: Wouter
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 228.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Marum

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Bericht door WouteLLL »

1:40? Lekker zuinig!

Ik kan bevestigen dat het kan, ik ben eens naar Bochum (D) gereden en terug en toen had ik 1:38 gehaald. Dit was bij harde wind. Bij windstil weer had ik vast ook 1:40 kunnen halen.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Bericht door Nietsnut »

Als je nou begint met nauwkeurig te meten hoeveel je in je tank giet gaan we van daaruit verder oké?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
A2rijder
3L Maat
3L Maat
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 sep 2015, 20:58
Echte naam: Anton
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 999.999km
Transmissie: Automaat
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Delft

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Bericht door A2rijder »

Daar zit het probleem!

De plastic gieter is te slap en niet gemaakt voor Diesel of Bio Diesel!
Ik heb nu 3 x 500 gram gewogen en streepje gezet op fles.
1x Pet fles, 1x PolyEthyleen fles en 1x PolyPropyleen fles.
Dus fles + inhoud = totaal 500 gram en met dop dus verdampen kan niet.
Wel zie ik dat de PE het flesje dikker is geworden en onder de streep staat ondanks geen verlies.
De PP en PET blijven keurig op gezette streepje.

Dit betekend dat ik glazen maatbeker moet nemen of metalen gieter, maar die laatste heeft geen maat strepen!
Ik haalde dus ongeveer 1:40 en weet niet hoe de tolerantie is.

Ik overweeg nu 1 liter Diesel en 1 Liter Bio te wegen en op gewicht te vullen.
Alleen kan ik maar 5 Kg wegen en dus geen 5 liter met gieter afwegen..... dus maximaal 4 liters.
Omdat zowel Zomer als Winter Diesel niet gelijk is en ook Gargamel wel zal bevestigen dat er meerdere olie soorten gemengd worden dus ook
Bio diesel hoeft per liter niet altijd hetzelfde gewicht te hebben.

Ik ga dus geen 40 Km op 1 liter maar op 1 Kg rijden!
Dit komt dus omdat ik Biodiesel niet uit de pomp haal maar nu moet omrekenen en controleren met stevige glazen maatbeker.

Hoewel de brandstof tank van de VW & Audi brandstof bestendig moeten zijn, ook die zijn van kunststof en niet meer van metaal dus Zomer hitte en winter koude zouden ook het aantal daar kunnen beïnvloeden!
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Bericht door Nietsnut »

Olie weegt rond de 780 gram per liter, je zou even standaard 20L jerrycan kunnen meten en bij iedere liter een streep zetten. Daarna meet je met een rolmaat hoe hoog het peil is van je andere can, of je weegt eerst de volle can en daarna een lege.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
tiemen
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 21:56
Echte naam: Tiemen Harte
Autotype: non-3L Lupo TDi
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Re: 2016 Competitie: hoogst aantal km op 1 tank

Bericht door tiemen »

Grappig zeg, zo meet ik altijd de inhoud van mijn drollen als ik ga schijten, maar dan in een 50L aquarium.
Ik zet altijd een streepje voordat ik mijn behoefte doe en markeer daarna ook als ik geweest ben. Daardoor weet ik altijd hoeveel cm ik gekakt heb.
Goudvis technisch is het allemaal niet echt efficient maar zo steun ik wel de lokale dierenspeciaalzaak!

Anyway, het is 1 april...
Geen Lupo meer boehoeooohoeeee.
Plaats reactie

Terug naar “Offtopic / Humor / after hours / barpraat / Algemeen autonieuws”