Camper krijgt grotere remmerij...
Geplaatst: 13 apr 2017, 10:14
Het ombouwen van de Lupo laat nog even op zich wachten, want er is nog steeds geen ruimte in de garage...
Ondertussen de camper ook weer in de belasting gedaan, een beurtje geven en lekker d'r mee gereden. Wat me dan steeds weer opvalt is het flinke gewicht en de matige remmerij op zo'n zware camper. Volgeladen gaat het snel richting 3500 kilo met deze camper en dan zijn een paar voorremmen van 308 mm met enkelvoudige remzuigers van een 'busje' aan de bescheiden kant. Vorig jaar zijn de achterremmen vernieuwd, daar kan het niet aan liggen. Het beviel me nog steeds niet helemaal...
Nu is de T5 als 2.0 tdi met biturbo een korte periode rond 2011 met 340 mm remschijven en remklauwen met dubbele zuigers op de markt gebracht. Later is die optie weer wegbezuinigd, maar de onderdelen zijn uiteraard te koop. Bij de dealer val je achterover wat die onderdelen allemaal kosten! Een gebruikte set is zeldzaam en ook duur. Op ebay staat overigens een complete ombouwset te koop. Nieuw:
Vragen ze 1150 euro voor... Veel minder dan bij de dealer, maar ook nog knap veel geld. Wel helemaal compleet en geen gezoek. Maar ach, ik heb de tijd en ben verder gaan speuren. Op internet heb ik de spulletjes uiteindelijk op drie verschillende adressen gevonden. Remschijven Ate van 340 mm, remklauwen Ate met dubbele zuigers en set remblokken (Textar) komen van Mr Auto. Remzadels (Ate, gebruikt) van Schaap & Bron, komen van een T5 biturbo van 2011. Nog wat losse onderdelen, zoals de geleidebouten op de remzadels en de antirammelveren op de blokken van Autodoc.de. Totaal ben ik nu 620 euro kwijt. Nette prijs dacht ik zo.
Het spul weegt anders wat! De mopperende pakketbezorger tilde zich een breuk en vroeg me wat er in die dozen zat. Remschijf 12,5 kg, remklauw 8 kg, remzadel 2,5 kg en doosje remblokken 3 kg. Totaal hangt er straks dus zo'n 50 kilo aan remmerij aan de voorkant!
Kijk ook naar het formaat van die remklauwen in verhouding met de weegschaal! Wat een joekels...
De remzadels heb ik lekker schoongemaakt, ontvet en zilver gespoten. De rest is nieuw. Binnenkort monteren en kijken hoe dat remt. Volgens de ervaringsdeskundigen moet het een hele verbetering zijn.
Ondertussen de camper ook weer in de belasting gedaan, een beurtje geven en lekker d'r mee gereden. Wat me dan steeds weer opvalt is het flinke gewicht en de matige remmerij op zo'n zware camper. Volgeladen gaat het snel richting 3500 kilo met deze camper en dan zijn een paar voorremmen van 308 mm met enkelvoudige remzuigers van een 'busje' aan de bescheiden kant. Vorig jaar zijn de achterremmen vernieuwd, daar kan het niet aan liggen. Het beviel me nog steeds niet helemaal...
Nu is de T5 als 2.0 tdi met biturbo een korte periode rond 2011 met 340 mm remschijven en remklauwen met dubbele zuigers op de markt gebracht. Later is die optie weer wegbezuinigd, maar de onderdelen zijn uiteraard te koop. Bij de dealer val je achterover wat die onderdelen allemaal kosten! Een gebruikte set is zeldzaam en ook duur. Op ebay staat overigens een complete ombouwset te koop. Nieuw:
Vragen ze 1150 euro voor... Veel minder dan bij de dealer, maar ook nog knap veel geld. Wel helemaal compleet en geen gezoek. Maar ach, ik heb de tijd en ben verder gaan speuren. Op internet heb ik de spulletjes uiteindelijk op drie verschillende adressen gevonden. Remschijven Ate van 340 mm, remklauwen Ate met dubbele zuigers en set remblokken (Textar) komen van Mr Auto. Remzadels (Ate, gebruikt) van Schaap & Bron, komen van een T5 biturbo van 2011. Nog wat losse onderdelen, zoals de geleidebouten op de remzadels en de antirammelveren op de blokken van Autodoc.de. Totaal ben ik nu 620 euro kwijt. Nette prijs dacht ik zo.
Het spul weegt anders wat! De mopperende pakketbezorger tilde zich een breuk en vroeg me wat er in die dozen zat. Remschijf 12,5 kg, remklauw 8 kg, remzadel 2,5 kg en doosje remblokken 3 kg. Totaal hangt er straks dus zo'n 50 kilo aan remmerij aan de voorkant!
Kijk ook naar het formaat van die remklauwen in verhouding met de weegschaal! Wat een joekels...
De remzadels heb ik lekker schoongemaakt, ontvet en zilver gespoten. De rest is nieuw. Binnenkort monteren en kijken hoe dat remt. Volgens de ervaringsdeskundigen moet het een hele verbetering zijn.