Strengste dieselbeleid van Nederland in de maak in Arhnem

Geinige dingetjes, moppen, je frustratie etc. kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1401
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Den Helder

Strengste dieselbeleid van Nederland in de maak in Arhnem

Bericht door Bresjee99 » 25 okt 2017, 13:11

De binnenstad van Arnhem gaat vanaf 2019 alle diesels van voor 2004 weren.

Schaamteloze kopie van NOS.nl:

Oudere dieselauto's mogen vanaf 2019 het centrum van Arnhem niet meer in. Het gaat om diesels van voor 2004. Daarmee hanteert Arnhem de strengste norm van Nederland. Enkele andere grote steden weren diesels van voor 2001.

"De lucht in de binnenstad is te vies", zegt de Arnhemse wethouder van mobiliteit, Geert Ritsma. "Bewoners van de binnenstad leven gemiddeld een jaar korter door de slechte lucht. Daar willen we nu wat aan doen." Auto's op diesel, ook moderne, zijn aanzienlijk vervuilender dan die op benzine of gas.

Volgens berekeningen van de gemeente rijden in Arnhem zo'n 800 oudere diesels rond. Door alleen al deze relatief kleine groep verouderde auto's (slechts 3 procent van het totaal) te weren uit het centrum, zou de uitstoot van roetdeeltjes met ruim 17 procent dalen. Fijnstof zou afnemen met 10 procent. Die uitstoot kan onder meer leiden tot hartproblemen en longkanker.

Milieu-zone

De gemeente wil de maatregel zo snel mogelijk invoeren, maar uiterlijk 1 januari 2019. Die tijd is volgens de gemeente nodig om automobilisten te informeren en om het camerasysteem van de milieuzone aan te passen. Arnhem heeft sinds de zomer van 2014 al een milieuzone voor vrachtverkeer. Bij overtreding volgt een boete van 230 euro.

In Rotterdam en Utrecht gelden ook al beperkingen op de toegang voor personenwagens. Daar mogen diesels van voor 2001 de binnenstad niet in.

Directe link:
https://nos.nl/artikel/2199671-arnhem-gaat-oude-diesels-weren-met-strengste-beleid-van-het-land.html

Nu is Arnhem voor mij de andere kant van Nederland, maar dit ik weet ook dat een aantal forumleden wel in die regio woont; Rob en Guus?
Lupo 3L 1.2 TDI momenteel in de stalling, voorjaar 2019 aanpakken om de 5 ton te gaan halen. Momenteel een andere mooie 1.2 TDI (Polo) voor de deur als daily

Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 5841
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Strengste dieselbeleid van Nederland in de maak in Arhne

Bericht door Nietsnut » 25 okt 2017, 13:24

En weer extra wildgroei in de regelgeving...
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Huidig: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.

Gebruikersavatar
Wouter42
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 feb 2017, 14:59
Echte naam: Wouter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 18 apr 2003
Kilometerstand: 263000
Transmissie: Automaat
Kleur: Tornado Rood - LY3D
Brandstof: Normale diesel

Re: Strengste dieselbeleid van Nederland in de maak in Arhne

Bericht door Wouter42 » 25 okt 2017, 14:31

Ik wilde laatst naar Utrecht, moet ik de Golf 6 TDI van m'n vader meenemen. Nu kan ik dus zelfs Arnhem niet meer in met dat ding.. Is een half uurtje bij mij vandaan.

Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 5841
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Strengste dieselbeleid van Nederland in de maak in Arhne

Bericht door Nietsnut » 25 okt 2017, 16:19

Ik kom ook nooit meer in de binnenstad van Utrecht, ook omdat het een rotstad is om in te rijden. Je staat meer stil namelijk; wil je 500 meter het centrum door ben je 15 minuten bezig. Vroeger woonde ik er maar omdat je bijna alles via het internet kan bestellen doe ik dat dan ook maar. Wellicht jammer voor de retailers maar ja, je wordt gestraft met torenhoge parkeertarieven en andere irritaties die je bij bestellen op het internet niet hebt.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Huidig: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.

Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2164
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Strengste dieselbeleid van Nederland in de maak in Arhne

Bericht door Johan » 25 okt 2017, 16:24

Andere steden hanteren diesels van 15 jaar en ouder.
Arnhem (tegen die tijd) houdt die norm ook gewoon aan.
In 2019 is een auto van 2004 ook gewoon 15 jaar oud.
(...en dus de oer-3L 20 jaar)

Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1401
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Den Helder

Re: Strengste dieselbeleid van Nederland in de maak in Arhne

Bericht door Bresjee99 » 25 okt 2017, 16:51

Nietsnut schreef:Ik kom ook nooit meer in de binnenstad van Utrecht, ook omdat het een rotstad is om in te rijden. Je staat meer stil namelijk; wil je 500 meter het centrum door ben je 15 minuten bezig. Vroeger woonde ik er maar omdat je bijna alles via het internet kan bestellen doe ik dat dan ook maar. Wellicht jammer voor de retailers maar ja, je wordt gestraft met torenhoge parkeertarieven en andere irritaties die je bij bestellen op het internet niet hebt.
Inderdaad, los van het milieuprobleem ben ik groot voorstander en gebruiker van P+R plaatsen. Ik kom regelmatig in de binnensteden van Amsterdam en Den Haag en probeer altijd met de P+R mijn reis te vervolgen. Kleinere steden als Alkmaar, Haarlem en Hoofddorp is doorgaans nog prima te parkeren en doen (voorlopig nog) niet aan milieuzones.

Tevens doe ik de meeste aankopen op internet, maar bijvoorbeeld een avondje met vrienden of ergens een terras pakken kan nog steeds niet online (gelukkig ;) )

Neemt niet weg dat ik het beleid belachelijk vind, laat ze, mochten ze het zo graag willen, een voorbeeld nemen aan het Duitse systeem. 1 sticker die voor elke stad van toepassing is. Kun je daarna als stadsbestuur beslissen of je meedoet of niet. En dan bij voordeur niet op bouwjaar maar op uitstootklasse.
Lupo 3L 1.2 TDI momenteel in de stalling, voorjaar 2019 aanpakken om de 5 ton te gaan halen. Momenteel een andere mooie 1.2 TDI (Polo) voor de deur als daily

Gebruikersavatar
Wolf
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1168
Lid geworden op: 13 jan 2014, 14:03
Echte naam: Dirk
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 03 jan 2005
Kilometerstand: 257.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe !
Contacteer:

Re: Strengste dieselbeleid van Nederland in de maak in Arhne

Bericht door Wolf » 25 okt 2017, 18:31

Ik kom nooit in Arnhem...maar voorlopig mag ik met mijn walmende stinkdiesel nog wel naar binnen. :banana-dreads:
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375



Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij :cry:

Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2164
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Strengste dieselbeleid van Nederland in de maak in Arhne

Bericht door Johan » 25 okt 2017, 19:54

Hier in Eindhoven weten ze er wel raad mee.
Ze sluiten de hele binnenstad af voor doorgaand verkeer.
De vestdijk is daarvan sprekend voorbeeld. Waar ooit auto's reden en bussen, mogen alleen nog maar bussen komen. Fietspaden zijn wandelgebieden geworden en de fietsers moeten de (auto-)rijbaan op.

Behalve bij de stoplichten (die overigens nog niet zijn aangepast op de afwezigheid van auto's), want dan moeten de fietsers weer op het oude fietspad en houdt het wandelgebied op te bestaan, tot na de stoplichten.
Om de parkeergarage te kunnen bereiken moet dat wel kunnen en daarom mogen auto's daar weer wel komen en is er een barricade midden in de straat. Die wordt massaal genegeerd en dus rijden daar de auto's spontaan tussen het omgeleide fietsverkeer en dwalen het centrum weer schoorvoetend uit.
Andere verkeersstromen komen hopeloos vast te staan en maken u-turns op plekken waar dat onmogelijk dan wel verboden is.
De daadwerkelijke afsluiting is overigens slechts enkele tientallen meters, want bedrijven en parkeerlekken moeten bereikbaar blijven.
De uitstoot is inderdaad minder, is nu na een half jaar onderzoek gebleken, gemeten is weliswaar in de zomer, wanneer er sowieso meer mensen met de fiets gaan, maar dat terzijde.

Alle verkeer wat nu officieel niet meer door centrum Eindhoven kan, moet nu kilometers omrijden om van zuid naar noord te rijden. Dat kost vele malen meer brandstof, fijnstof en reistijd. Maar daarover geen woord, want de verantwoordelijk wethouder kan nu rustig door het centrum op de fiets naar en van het werk en daar gaat het feitelijk om, de rest is bijzaak en moet maar zien hoe ze op de plek van bestemming komen.

Tot slot, gaat men nu bezien hoe de overige knelpunten aan te pakken. Nee, niet dat het nog meer omrijden zal betekenen met alle gevolgen, nee want daar waar men een U-turn maakt, moet toch echt een blokkade of barricade worden gemaakt.

pff Eindhoven zal over een jaar wel met de diesel-verbod-plannen komen, maar dan in kwadraat.

....en wie dit betoog helemaal heeft uitgelezen: complimenten voor je geduld :idea:

Gebruikersavatar
jos_br
Bevriend 3L garagebedrijf
Bevriend 3L garagebedrijf
Berichten: 293
Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:33
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Strengste dieselbeleid van Nederland in de maak in Arhne

Bericht door jos_br » 26 okt 2017, 21:35

Het mooiste is dat in Duitsland al diverse metingen aangetoond hebben dat het terug dringen van de vervuiling door het weren van oudere diesels (zover die er nog zijn) nauwelijks meetbaar is, dus gaan we hier in Nederland door met een wildgroei van maatregelen waardoor mensen goed op kosten gejaagd worden.

Jos.

Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1401
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Den Helder

Re: Strengste dieselbeleid van Nederland in de maak in Arhne

Bericht door Bresjee99 » 27 okt 2017, 11:33

jos_br schreef:Het mooiste is dat in Duitsland al diverse metingen aangetoond hebben dat het terug dringen van de vervuiling door het weren van oudere diesels (zover die er nog zijn) nauwelijks meetbaar is, dus gaan we hier in Nederland door met een wildgroei van maatregelen waardoor mensen goed op kosten gejaagd worden.

Jos.
Net als die kerel in Rotterdam... geen oude dieselauto meer in de binnenstad, maar de olietankers en containerschepen die 300 op 1 varen en 1 dag zoveel co2 uitstoten als een gemiddelde eengezinswoning* wordt niet over geluld..

*geen idee van het verbruik en de uitstoot, maar bij wijze van spreke...
Lupo 3L 1.2 TDI momenteel in de stalling, voorjaar 2019 aanpakken om de 5 ton te gaan halen. Momenteel een andere mooie 1.2 TDI (Polo) voor de deur als daily

Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 5841
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Strengste dieselbeleid van Nederland in de maak in Arhne

Bericht door Nietsnut » 27 okt 2017, 11:49

Ambtenaren en logica gaan niet samen.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Huidig: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.

Gebruikersavatar
Hans
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Berichten: 582
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
Echte naam: Hans
Autotype: Overige autotypes
Transmissie: Handgeschakeld
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Friesland

Re: Strengste dieselbeleid van Nederland in de maak in Arhne

Bericht door Hans » 27 okt 2017, 11:50

Tja, zoals alles heeft het twee kanten... Als je in het centrum woont, dan ben je wel blij dat die stinkende auto's niet meer langsrijden. Ik weet niet of jullie wel eens in een stadscentrum fietsen, maar als je dan bij een stoplicht naast een vrachtwagen, bus of oude Mercedes diesel staat, dan hap je bepaald geen frisse lucht. Van mij mogen ze oude auto's weren, maar dan ook die met benzinemotoren. Alleen electrische auto's in het centrum van grotere steden, dat lijkt me een mooie doelstelling.
Met vriendelijke groet,
Hans

VW Golf 2.0 TDI '12
Audi A2 1.4 TDI '02
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo meer...)

Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2164
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Strengste dieselbeleid van Nederland in de maak in Arhne

Bericht door Johan » 27 okt 2017, 15:07

Als je nog even geduld hebt, Hans, wordt jouw wens vervuld.
"Ze" zijn er mee bezig!

Gebruikersavatar
Hans
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Berichten: 582
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
Echte naam: Hans
Autotype: Overige autotypes
Transmissie: Handgeschakeld
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Friesland

Re: Strengste dieselbeleid van Nederland in de maak in Arhne

Bericht door Hans » 27 okt 2017, 19:10

Johan schreef:Als je nog even geduld hebt, Hans, wordt jouw wens vervuld.
"Ze" zijn er mee bezig!
Nou ja... mijn wens... dat is misschien wat zwaar aangezet :grin: Ik woon tenslotte tussen de groene weilanden in Friesland, waar het probleem zich wat minder openbaart.
Voor Utrecht, Arnhem en dergelijke grote steden zou ik het goed begrijpen zeg maar.
Met vriendelijke groet,
Hans

VW Golf 2.0 TDI '12
Audi A2 1.4 TDI '02
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo meer...)

Gebruikersavatar
jos_br
Bevriend 3L garagebedrijf
Bevriend 3L garagebedrijf
Berichten: 293
Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:33
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Strengste dieselbeleid van Nederland in de maak in Arhne

Bericht door jos_br » 27 okt 2017, 21:07

Hans schreef:
Johan schreef:Als je nog even geduld hebt, Hans, wordt jouw wens vervuld.
"Ze" zijn er mee bezig!
Nou ja... mijn wens... dat is misschien wat zwaar aangezet :grin: Ik woon tenslotte tussen de groene weilanden in Friesland, waar het probleem zich wat minder openbaart.
Voor Utrecht, Arnhem en dergelijke grote steden zou ik het goed begrijpen zeg maar.
Inmiddels zijn de auto's dermate schoner geworden de laatste jaren dat het e.e.a. wel meevalt, eerder was dit wel zo.

Jos.

Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3978
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 418.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Strengste dieselbeleid van Nederland in de maak in Arhne

Bericht door foppe » 28 okt 2017, 07:14

Vreemde regel auto's van voor 2004..... is dat lukraak gekozen?
Was er een ambtenaar die met de natte vinger gewoon roept, laten we 2004 doen?

In utrecht/rotterdam werd het 2001,want toen was euro 3 verplicht. Euro 4 werd pas in 2006 verplicht.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers

Gebruikersavatar
BYM
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1560
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 300067km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zaanstad

Re: Strengste dieselbeleid van Nederland in de maak in Arhne

Bericht door BYM » 28 okt 2017, 10:35

Laat ze gewoon die euro4 hanteren :angry-cussingblack:
Principes zijn geweldig ... Iedereen zou ze moeten hebben ......

Mijn rekord: Afbeelding
Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland

Dennis
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 nov 2016, 22:42
Echte naam: Dennis Heitkönig
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 231.829km
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Hollandscheveld

Re: Strengste dieselbeleid van Nederland in de maak in Arhne

Bericht door Dennis » 29 okt 2017, 22:57

foppe schreef:Vreemde regel auto's van voor 2004..... is dat lukraak gekozen?
Was er een ambtenaar die met de natte vinger gewoon roept, laten we 2004 doen?

In utrecht/rotterdam werd het 2001,want toen was euro 3 verplicht. Euro 4 werd pas in 2006 verplicht.

Ik denk dat die 2004 heel bewust gekozen is, net wat Johan al zei:

In 2019 is een 15 jaar oude auto dus van 2004 bouwjaar.

M.a.w. ze geven het nog 2 jaar om uit te werken denk ik dan..

Dan zit je op die 2004.

Plaats reactie

Terug naar “Offtopic / Humor / after hours / barpraat / Algemeen autonieuws”