Goedenavond
Ik begreep dat als je Lupo wat moeilijk start je dan relais 109 zou kunnen vervangen .
Bij mij is het namelijk zo dat de auto na een nachtje stil staan niet gelijk start het duurt even voor ie aanslaat. (Zo'n 10× voor gloeien) alle indicatie lampjes doen het ook gewoon waaronder ook het gloei symbool.
Als mijn Lupo vol in de zon heeft gestaan lijkt hij wel makkelijker te starten
Alleen als ik dan weer in de ECO stand rij en gebruik maak van het START/STOP systeem dan start ie niet gelijk wat heel vervelend is voor een stoplicht.
Ik moet de auto dan weer 5 x voor gloeien ik zet daarom de ECO stand uit .
Ik las ook ergens dat het te maken kon hebben met de verstuivers evt de rubbers vervangen zou tegen lekken en valse lucht kunnen werken .?
Ik zag dat er best wel wat bijkomt kijken Bij het vervangen van de rubbers/verstuivers ivm die tuimelaars afstellen op de juiste hoek .
Wat voor gereedschap heb je hier allemaal voor nodig ? Mocht dit de oorzaak zijn ...en is het essentieel ? Of kan ik gewoon Door rijden ?
Gr. Jan
Pompverstuiver vervangen of alleen de rubbers
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 13 dec 2016, 17:22
- Echte naam: Pepijn
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 21 sep 2001
- Kilometerstand: 349.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: Pompverstuiver vervangen of alleen de rubbers
Makkelijkste is eerst 109 vervangen. ( Mits deze zwart en dus oud model is)
Je klacht lijkt een beetje op terug lopende brandstof, wat idd door de verstuiver afdichting kan komen.
Maar ook weer niet, omdat hij wanneer hij aan is geweest dan nog wel brandstof moet hebben. (Dan staat hij immers niet al 1 nacht stil)
Vergeet trouwens dat voorgloei verhaal. Zelfs bij mij 10 vind de Lupo voorgloeien niet nodig bij volgens mij iedereen. En zelfs met 3 stukke Gloeipluggen is er nog niks aan de hand bij NL temperatuur.
Vervangen is wel wat werk.
Distributie los. Klepdeksel los. Tuimelas los.
En dan 3 verstuivers los krijgen.
Uurtje of 2 zit er zo in.
Gereedschap: doppeset. Meerkant 10 of 12 dacht ik. Momentsleutel. Inbus setje.
Waterpomptang, schroevendraaier etc
Je klacht lijkt een beetje op terug lopende brandstof, wat idd door de verstuiver afdichting kan komen.
Maar ook weer niet, omdat hij wanneer hij aan is geweest dan nog wel brandstof moet hebben. (Dan staat hij immers niet al 1 nacht stil)
Vergeet trouwens dat voorgloei verhaal. Zelfs bij mij 10 vind de Lupo voorgloeien niet nodig bij volgens mij iedereen. En zelfs met 3 stukke Gloeipluggen is er nog niks aan de hand bij NL temperatuur.
Vervangen is wel wat werk.
Distributie los. Klepdeksel los. Tuimelas los.
En dan 3 verstuivers los krijgen.
Uurtje of 2 zit er zo in.
Gereedschap: doppeset. Meerkant 10 of 12 dacht ik. Momentsleutel. Inbus setje.
Waterpomptang, schroevendraaier etc
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2649
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Pompverstuiver vervangen of alleen de rubbers
Jan,
voor mijn beeldvorming.
Je hebt het over "moet ik weer 5 keer voorgloeien"
Hoe doe je dat?
voor mijn beeldvorming.
Je hebt het over "moet ik weer 5 keer voorgloeien"
Hoe doe je dat?
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 13 dec 2016, 17:22
- Echte naam: Pepijn
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 21 sep 2001
- Kilometerstand: 349.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Pompverstuiver vervangen of alleen de rubbers
Hallo Johan,Johan schreef:Jan,
voor mijn beeldvorming.
Je hebt het over "moet ik weer 5 keer voorgloeien"
Hoe doe je dat?
Nou ik bedoel 5 x het contact aan uit en dat je dan het gloei indicatortje ziet...
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 13 dec 2016, 17:22
- Echte naam: Pepijn
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 21 sep 2001
- Kilometerstand: 349.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Pompverstuiver vervangen of alleen de rubbers
Goede avond Emiel3L-Emiel schreef:Makkelijkste is eerst 109 vervangen. ( Mits deze zwart en dus oud model is)
Je klacht lijkt een beetje op terug lopende brandstof, wat idd door de verstuiver afdichting kan komen.
Maar ook weer niet, omdat hij wanneer hij aan is geweest dan nog wel brandstof moet hebben. (Dan staat hij immers niet al 1 nacht stil)
Vergeet trouwens dat voorgloei verhaal. Zelfs bij mij 10 vind de Lupo voorgloeien niet nodig bij volgens mij iedereen. En zelfs met 3 stukke Gloeipluggen is er nog niks aan de hand bij NL temperatuur.
Vervangen is wel wat werk.
Distributie los. Klepdeksel los. Tuimelas los.
En dan 3 verstuivers los krijgen.
Uurtje of 2 zit er zo in.
Gereedschap: doppeset. Meerkant 10 of 12 dacht ik. Momentsleutel. Inbus setje.
Waterpomptang, schroevendraaier etc
Ik heb een donor lupo staan die een goedlopende motor heeft daar wil ik ze van demonteren,
Ik zag dat ik eerst het klepdeksel moet verwijderen en met een dop 12 of 10 idd de tuimelas los makken, ik zag ook iets van een M6 of 10 dop? (Ik ben echt een leek hoor)en het ziet er niet heel ingewikkeld uit ...alleen ben ik bang dat ik die tuimelaars niet op de juiste manier terug krijg bij mijn nieuwe Lupo.
Maar als dit niet uitmaakt ....moet ik dan die bouten weer op moment (nm) vast zetten?
Ik ben er nu trouwens ook achter dat ie slecht of helemaal niet start in het Start/Stop systeem de startmotor draait wel gewoon alleen hij slaat dan niet goed aan en uiteindelijk moet ik hem dan weer in zijn stop stand starten .
Dit alles komt meestal voor bij een koude motor maar soms ook bij een warme .
De relais 109 is vervangen trouwens je moet wel hele kleine handjes hebben om er bij te komen.
Ik maak morgen wel een paar foto's van het spul
Fijne avond
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: Pompverstuiver vervangen of alleen de rubbers
dop 10 en meerkant 6 en 8.
aandraaien tot een halve slag voor afbreken nm heb ik niet echt in mijn hoofd zitten
aandraaien tot een halve slag voor afbreken nm heb ik niet echt in mijn hoofd zitten
- Mat
- 3L Makker
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 15 jun 2014, 11:39
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Noord-Holland
Re: Pompverstuiver vervangen of alleen de rubbers
Klinkt als verstopte pompverstuivers en/of lekkende rubbers.
Oplossing: pompverstuivers ultrasoon laten reinigen en weer monteren met nieuwe rubbers. Veel autobedrijven of diverse 3L specialisten kunnen dit doen, verwachte kosten nog geen 200 euro.
Oplossing: pompverstuivers ultrasoon laten reinigen en weer monteren met nieuwe rubbers. Veel autobedrijven of diverse 3L specialisten kunnen dit doen, verwachte kosten nog geen 200 euro.
Lupo 3L TDI 1.2 2000
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Pompverstuiver vervangen of alleen de rubbers
Alleen de O ringen vervangen gaat hem niet worden de brandplaatjes moet je ook vervangen de bouten hoor je ook te vervangen .
Het is mogelijk dat er lucht via de verstuiver O ringen in het sytheem komt .
Vaak zit het probleem in het branstoffilter of een slechte aansluiting daar van .
Je moet jezelf er van overtuigen dat het echt de O ringen zijn dus eerst het brandstof systeem goed onder zoeken voor je aan de verstuivers begint .
Er is een speciale procedure om de verstuivers te plaatsen .
Het is mogelijk dat er lucht via de verstuiver O ringen in het sytheem komt .
Vaak zit het probleem in het branstoffilter of een slechte aansluiting daar van .
Je moet jezelf er van overtuigen dat het echt de O ringen zijn dus eerst het brandstof systeem goed onder zoeken voor je aan de verstuivers begint .
Er is een speciale procedure om de verstuivers te plaatsen .
Wat niet kapot is moet je niet repareren