Pompverstuiver vervangen of alleen de rubbers

Hierin staan veel voorkomende euvels van de 3L mét oplossing!
Plaats reactie
Lupo1.2tdi
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 dec 2016, 17:22
Echte naam: Pepijn
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 21 sep 2001
Kilometerstand: 349.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Pompverstuiver vervangen of alleen de rubbers

Bericht door Lupo1.2tdi »

Goedenavond


Ik begreep dat als je Lupo wat moeilijk start je dan relais 109 zou kunnen vervangen .
Bij mij is het namelijk zo dat de auto na een nachtje stil staan niet gelijk start het duurt even voor ie aanslaat. (Zo'n 10× voor gloeien) alle indicatie lampjes doen het ook gewoon waaronder ook het gloei symbool.
Als mijn Lupo vol in de zon heeft gestaan lijkt hij wel makkelijker te starten
Alleen als ik dan weer in de ECO stand rij en gebruik maak van het START/STOP systeem dan start ie niet gelijk wat heel vervelend is voor een stoplicht.
Ik moet de auto dan weer 5 x voor gloeien ik zet daarom de ECO stand uit .
Ik las ook ergens dat het te maken kon hebben met de verstuivers evt de rubbers vervangen zou tegen lekken en valse lucht kunnen werken .?
Ik zag dat er best wel wat bijkomt kijken Bij het vervangen van de rubbers/verstuivers ivm die tuimelaars afstellen op de juiste hoek .
Wat voor gereedschap heb je hier allemaal voor nodig ? Mocht dit de oorzaak zijn ...en is het essentieel ? Of kan ik gewoon Door rijden ? :???:

Gr. Jan
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Pompverstuiver vervangen of alleen de rubbers

Bericht door 3L-Emiel »

Makkelijkste is eerst 109 vervangen. ( Mits deze zwart en dus oud model is)



Je klacht lijkt een beetje op terug lopende brandstof, wat idd door de verstuiver afdichting kan komen.

Maar ook weer niet, omdat hij wanneer hij aan is geweest dan nog wel brandstof moet hebben. (Dan staat hij immers niet al 1 nacht stil)


Vergeet trouwens dat voorgloei verhaal. Zelfs bij mij 10 vind de Lupo voorgloeien niet nodig bij volgens mij iedereen. En zelfs met 3 stukke Gloeipluggen is er nog niks aan de hand bij NL temperatuur.


Vervangen is wel wat werk.
Distributie los. Klepdeksel los. Tuimelas los.
En dan 3 verstuivers los krijgen.

Uurtje of 2 zit er zo in.


Gereedschap: doppeset. Meerkant 10 of 12 dacht ik. Momentsleutel. Inbus setje.
Waterpomptang, schroevendraaier etc
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Pompverstuiver vervangen of alleen de rubbers

Bericht door Johan »

Jan,
voor mijn beeldvorming.
Je hebt het over "moet ik weer 5 keer voorgloeien"
Hoe doe je dat?
Lupo1.2tdi
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 dec 2016, 17:22
Echte naam: Pepijn
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 21 sep 2001
Kilometerstand: 349.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Pompverstuiver vervangen of alleen de rubbers

Bericht door Lupo1.2tdi »

Johan schreef:Jan,
voor mijn beeldvorming.
Je hebt het over "moet ik weer 5 keer voorgloeien"
Hoe doe je dat?
Hallo Johan,

Nou ik bedoel 5 x het contact aan uit en dat je dan het gloei indicatortje ziet...
Lupo1.2tdi
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 dec 2016, 17:22
Echte naam: Pepijn
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 21 sep 2001
Kilometerstand: 349.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Pompverstuiver vervangen of alleen de rubbers

Bericht door Lupo1.2tdi »

3L-Emiel schreef:Makkelijkste is eerst 109 vervangen. ( Mits deze zwart en dus oud model is)



Je klacht lijkt een beetje op terug lopende brandstof, wat idd door de verstuiver afdichting kan komen.

Maar ook weer niet, omdat hij wanneer hij aan is geweest dan nog wel brandstof moet hebben. (Dan staat hij immers niet al 1 nacht stil)


Vergeet trouwens dat voorgloei verhaal. Zelfs bij mij 10 vind de Lupo voorgloeien niet nodig bij volgens mij iedereen. En zelfs met 3 stukke Gloeipluggen is er nog niks aan de hand bij NL temperatuur.


Vervangen is wel wat werk.
Distributie los. Klepdeksel los. Tuimelas los.
En dan 3 verstuivers los krijgen.

Uurtje of 2 zit er zo in.


Gereedschap: doppeset. Meerkant 10 of 12 dacht ik. Momentsleutel. Inbus setje.
Waterpomptang, schroevendraaier etc
Goede avond Emiel


Ik heb een donor lupo staan die een goedlopende motor heeft daar wil ik ze van demonteren,
Ik zag dat ik eerst het klepdeksel moet verwijderen en met een dop 12 of 10 idd de tuimelas los makken, ik zag ook iets van een M6 of 10 dop? (Ik ben echt een leek hoor)en het ziet er niet heel ingewikkeld uit ...alleen ben ik bang dat ik die tuimelaars niet op de juiste manier terug krijg bij mijn nieuwe Lupo.
Maar als dit niet uitmaakt ....moet ik dan die bouten weer op moment (nm) vast zetten?
Ik ben er nu trouwens ook achter dat ie slecht of helemaal niet start in het Start/Stop systeem de startmotor draait wel gewoon alleen hij slaat dan niet goed aan en uiteindelijk moet ik hem dan weer in zijn stop stand starten .
Dit alles komt meestal voor bij een koude motor maar soms ook bij een warme .
De relais 109 is vervangen trouwens je moet wel hele kleine handjes hebben :lol: om er bij te komen.
Ik maak morgen wel een paar foto's van het spul
:banana-gotpics:

Fijne avond :auto-checkeredflag:
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Pompverstuiver vervangen of alleen de rubbers

Bericht door 3L-Emiel »

dop 10 en meerkant 6 en 8.
aandraaien tot een halve slag voor afbreken lolll lolll nm heb ik niet echt in mijn hoofd zitten
Gebruikersavatar
Mat
3L Makker
3L Makker
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 jun 2014, 11:39
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Noord-Holland

Re: Pompverstuiver vervangen of alleen de rubbers

Bericht door Mat »

Klinkt als verstopte pompverstuivers en/of lekkende rubbers.
Oplossing: pompverstuivers ultrasoon laten reinigen en weer monteren met nieuwe rubbers. Veel autobedrijven of diverse 3L specialisten kunnen dit doen, verwachte kosten nog geen 200 euro.
Lupo 3L TDI 1.2 2000
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Pompverstuiver vervangen of alleen de rubbers

Bericht door pinkpanter »

Alleen de O ringen vervangen gaat hem niet worden de brandplaatjes moet je ook vervangen de bouten hoor je ook te vervangen .

Het is mogelijk dat er lucht via de verstuiver O ringen in het sytheem komt .

Vaak zit het probleem in het branstoffilter of een slechte aansluiting daar van .

Je moet jezelf er van overtuigen dat het echt de O ringen zijn dus eerst het brandstof systeem goed onder zoeken voor je aan de verstuivers begint .
Er is een speciale procedure om de verstuivers te plaatsen .
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Plaats reactie

Terug naar “Bekende Problemen”