Voorzichtig aan de bak

Hierin staan veel voorkomende euvels van de 3L mét oplossing!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Voorzichtig aan de bak

Bericht door pinkpanter »

Hoi allemaal.
Na een ruim een jaar uit de running te zijn geweest door ziekte ben ik nu weer Voorzichtig aan het werk.

Mijn lupo met ruim 3 ton op de klok schreeuwt om aandacht (letterlijk lolll )
Wat moet er gebeuren Bak,Dynamo,Turbo,Bedrading motor ruimte t.b.v sensoren zoals brandstof temp enz ,Clock spring airbag,Ruitenwissermechaniek,blokkeer kabel contactslot ,Airco vullen.

Om met de bak te beginnen het is er een van de 085 familie met als roepnaam FLE.
Wat is er mis met de bak de bak maakt een licht ratel geluid in zijn vijf (vermoed een lagertje) dat doet hij al een half jaar maar in de vierde versnelling geen probleem dus had er geen haast mee .

Nu heb ik voor een onbespoten appel en een onbesmet ei een FLE bakje op de kop getikt met een klein bekend probleempje gebroken schakelvork OEM nr:085311559K .
Ik weet dat het een 3L kwaal is dat die dingen breken maar zal even serieus de syncromeshringen opmeten of dat niet de oorzaak is van het breken van de vork verder zal ik de nieuwe vork door lassen mocht dit nodig zijn.
Eerst maar eens op zoek naar de juiste onderdelen lager set met keerringen en bij de vag stealer een setje SHIMS - RINGEN bestellen voor de juiste lager voorspanning.
Verder maar het stof van mijn gereedschap af blazen en op zoek naar trekkers om alles te demonteren de meeste moet ik wel ergens hebben :mrgreen: .
De bak die nu onder mijn lupo zit is Ca 30.000 km geleden gereviseerd bij een bedrijf zal de naam niet noemen maar zoals je zult begrijpen heb ik geen vertrouwen meer in werk uitbesteden.
Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat mijn oude bak eerst nog open moet om een diagnose te kunnen stellen maar ik rij nog met de lupo dus dat komt later wel.

De dynamo .
Het vermoeden is dat de sleepcontacten op zijn dus nieuwe spanningsregelaar monteren en dan moet hij het wel weer doen heb er nog een leggen dus lijkt mij het grootste probleem niet.

De turbo .
de schoepen verstelling zit vast dus de lupo is nu luier dan een pamper, ik heb een schone turbo leggen dus ook geen probleem.

De bedrading .
In de motorruimte boven de startmotor en over de bak heen onder de opvoerpomp door loopt de bedrading van wat sensoren die bedrading wordt door de jaren heen en door wat olie lekkage kei hard en breekt of maakt sluiting kwestie van vervangen B.v.B afknippen en nieuwe draden er tussen solderen.

De ruitenwissers .
Het mechaniek heeft zoveel speling dat het niet meer mogelijk is om de ruitenwisser armen goed af te stellen met het gevolg dat de linker arm afhankelijk van het weer de paravan gaat meppen , je zou denken afstellen maar dan gaat de linker arm weer proberen de lak van de linker A stijl te poetsen nogal irritant :mrgreen: .
Stangentjes vervangen en het is weer opgelost .

Blokkeer kabel contaktslot.
Vermoeden is dat de kabel gesmeerd moet worden ik denk WD40 kan nu de sleutel van contact er uit halen zonder de pook in P te zetten geen drama maar het kwam ook wel voor dat je niet kon schakelen na het starten .
Het is wel zaak dat de de handrem gebruikt als je in de N stand de sleutel wel kunt verwijderen .

Airco vullen .
Om te beginnen eerst maar eens afpersen met stikstof en kijken waar het lekt mijn vermoeden is de condensor die zit voor de radiateur en krijgt in de winter nogal wat pekel te verduren na 15 jaar zal die er niet al te best aan toe zijn .
Lekkage verhelpen en vullen lijkt mij .

Airbag lampje

Kwestie van clockspring vervangen op de sloop eens wat van de vag groep uit elkaar trekken staan er zat ik heb geen asp dus zal geen drama zijn die te vinden .

Sinds ik nu halve dagen werk zal het wel even duren voor alles is opgelost
Zie hier het uit steken van de schakelvork deze is dus gebroken .
Als je de auto goed schuin kunt opkrikken dan blijft de olie in de bak en je hoeft alleen maar de zwarte deksel aan de zijkant lost te halen om te zien wat er mis is.

AfbeeldingIMG_0091 by [url=https://www.flickr.com/photos/160753473@N02/
Laatst gewijzigd door pinkpanter op 28 nov 2017, 12:52, 4 keer totaal gewijzigd.
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Voorzichtig aan de bak

Bericht door Nietsnut »

Dat zijn een aantal beset klussen maar ik weet dat je het goed aan zal pakken:) Hoe je ons op de hoogte?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorzichtig aan de bak

Bericht door pinkpanter »

Ik zal proberen van elke reparatie foto,s te maken en te posten eerst maar eens kijken of ik die kloterige fotobucket weer aan de praat kan krijgen .
Ik vind het jammer dat er veel foto's op het forum niet meer werken.
Het is de bedoeling om stap voor stap deze reparaties aan te pakken ik ben erg achter met mijn werk dus zal wel even duren voor het klaar is maar mijn Lupo rijdt nog ik heb zelf een hobby ruimte met brug en aardig wat gereedschap dus moet wel lukken .
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Voorzichtig aan de bak

Bericht door foppe »

Jeetje man, ik wist niet dat je ziek was !
Zelfs een heel jaar eruit zeg, je moet het flink te pakken hebben gehad, goed om weer van je te horen.
pinkpanter schreef:de lupo is nu luier dan een pamper, ik heb een schone turbo leggen
:laughing-rolling: :laughing-rolling: :laughing-rolling:
De mijne moet ik ooit eens ook verschonen ben ik bang. lolll
pinkpanter schreef:bij de vag stealer een setje SHIMS - RINGEN bestellen voor de juiste lager voorspanning
Hoe werkt dat met Shimringen eigenlijk? ik he het wel eens gebruikt met een RC modelbouw cardan, maar dat ging voornamelijk op gevoel en weer passen en weer passen.
pinkpanter schreef:De dynamo .
Het vermoeden is dat de sleepcontacten op zijn dus nieuwe spanningsregelaar monteren en dan moet hij het wel weer doen heb er nog een leggen dus lijkt mij het grootste probleem niet.
Wie was dat ook alweer die altijd riep ook om de spanningsregelaar toch te vervangen, als de dynamo toch los was :mrgreen:
pinkpanter schreef:Ik zal proberen van elke reparatie foto,s te maken en te posten eerst maar eens kijken of ik die kloterige fotobucket weer aan de praat kan krijgen.
Ik vind het jammer dat er veel foto's op het forum niet meer werken.
PhotoFuckit bedoel je zeker?
Ik heb er net afscheid van genomen en ben overgestapt op http://www.flickr.com. De foto's van mijn eigen intro topic en al mijn todo's zijn nu weer hersteld en alle foto's zijn overgezet. Het was een heel werk, maar het staat weer terug.


Flickr werkt net even anders, maar je kunt vrij gemakkelijk uploaden (ook via een app) en je kan alles eenvoudig groeperen in albums.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Voorzichtig aan de bak

Bericht door Nietsnut »

Ik wist ook niet dat je ziek was dus gefeliciteerd dat je weer aan de beterende hand bent.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorzichtig aan de bak

Bericht door pinkpanter »

Een paar dagen geleden een kanarie geile lupo op gehaald bij een volkswagen specialist die er niets van begreep.
Afbeelding


Er was olie lekkage bij de gangsteller een slang los het clipje wat de slangen op zijn plek houd was in 3 stukken.
Gelukkig had ik nog een clipje dus dat probleem was snel de wereld uit .
part number '085142419'
Afbeelding

Het is een lupo uit 2002 met stuurbekrachtiging en ESP .
Natuurlijk met een J509 probleem.
Meestal zaag ik een stukje kunststof achter de teller weg anders kan ik met mijn voorpoot niet bij de boutjes van de Sb motor komen.

Afbeelding
Afbeelding

Na een half uurtje vloeken en tieren heb ik de Sb motor uit gebouwd de print plaat los gehaald met torx 8 relais opnieuw gesoldeerd .
Nu heb ik al vaker die relais vervangen vooral bij fiat maar ik had ze niet meer in voorraad dus moest toch wat .
Ik had nog wat oude siemens relais leggen dus ik heb er een open gemaakt op te kijken waar de wolfraam pimpels zitten toen ik dat wist heb ik een klein gaatje in de relais gemaakt en daar een beetje kontakt 60 spray in gespoten .

De boel weer gemonteerd en het stuur er weer op contact aan en ja hoor het gele lampje van de Sb ging uit daarna even uitgelezen en geen foutcodes .
bij het open maken van verschillende siemens relais viel het me op dat de wolfraam pimpels helemaal niet in gebrand waren zodoende had ik wel vertrouwen in het schoonmaken van die contacten.
Vooralsnog geen problemen met de Sb meer afwachten hoe lang het goed gaat.
Nieuwe relais heb ik besteld en hoop dat ze van de week binnen komen dan heb ik die vast leggen mocht het weer eens nodig zijn .

Het autotje is goed onderhouden door JB alle facturen heb ik er bij .
hij heeft ruim 3 ton gelopen en de fut is er wel een beetje uit start niet in P maar dat zal wel over zijn als ik er een andere koppeling met geleide bus in zet .

Ik ga van de week even compressie meten ,de turbo gaat soepel maar dat wil niet zeggen dat die goed is dus ook maar even nakijken .

De vorige eigenaar heeft er nu 2 keer een temp sensor in laten zetten dus ik zal de bekabeling wel moeten solderen niet echt een probleem.

Om het geheel een beetje betrouwbaar te maken haal ik de tankvlotter er even uit om in de tank te kijken of er wat rond drijft .
De startmotor giert een beetje na komt door de koppeling stof ik heb nog een nieuwe leggen die zet ik er op als ik toch met de bedrading bezig ga .
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Voorzichtig aan de bak

Bericht door Nietsnut »

Dat wordt weer een topkarretje Mario, en ook uniek want met SB. Ik zal niet vragen waar je hem vandaan hebt want ik heb mijn vermoedens uit welke regio hij wegkomt.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Wouter42
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 feb 2017, 14:59
Echte naam: Wouter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 18 apr 2003
Kilometerstand: 263000
Transmissie: Automaat
Kleur: Tornado Rood - LY3D
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorzichtig aan de bak

Bericht door Wouter42 »

Ziet er goed uit Mario! Mooi werk zo :character-afro:
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorzichtig aan de bak

Bericht door pinkpanter »

Hij komt uit Almere Melvin
Ik moest er wel een met stuurbekrachtiging hebben mijn vrouw heeft zwaar reuma en dan is een Sb wel heel fijn .
Heb wel het vermoeden dat het stuurhuis versleten is zal eens kijken of de stuurhuizen het zelfde zijn van een zonder Sb ik denk het niet .
Dus zal wel reviseren worden .

Ik sleutel nu al een jaartje of 10 aan die 3L,s en leer nog elke dag krijg steeds meer bewondering voor de complexe techniek.

Jammer dat marktplaats vol staat met lupo,s met rotte bak zo krijgt de Lupo een slechte naam onterecht naar mijn idee.

Jonge jongens kopen een 3L trappen hem flink op zijn staart en vinden het dan gek dat hij stuk gaat terwijl de meeste 3L,s de 3 ton ruim voorbij zijn .

Als je weet hoe je een 3L moet behandelen vind ik het een best betrouwbaare auto.
Zeg eens eerlijk hoeveel auto,s met 3 ton op de klok rijden nog van voor 2005 ?

Wat de 085 bak betreft alles is aan slijtage onderhevig en heb vroeger zat van die bakken vervangen vooral bij Polo diesels .



Nu heb ik tenminste de tijd om mijn andere Lupo in orde te maken die heeft ook Sb en Airco.

@'Wouter42 bevalt je rode Lupo een beetje en werkt alles naar behoren ?
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Gebruikersavatar
Wouter42
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 feb 2017, 14:59
Echte naam: Wouter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 18 apr 2003
Kilometerstand: 263000
Transmissie: Automaat
Kleur: Tornado Rood - LY3D
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorzichtig aan de bak

Bericht door Wouter42 »

Ik vroeg me inderdaad ook al af, is die gele voor de handel of voor eigen gebruik. Kan me goed voorstellen dat je vrouw deze goed kan gebruiken!

Mijn rode doet het overigens echt super, ook deze heeft stuurbekrachtiging, echt heerlijk. Alleen nu een probleempje met lekkage in mijn schuifdak, linker afvoer zit verstopt. Moet ik nog even mee aan de gang.

En ja wat betreft de kmstand, mijn vorige Lupo heeft bij mij net de 4 ton niet gehaald, maar dat had makkelijk gekund. Ik zit met de rode op 245.000, dus kan voorlopig nog wel even door!
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorzichtig aan de bak

Bericht door pinkpanter »

Die Gele is niet voor de handel hoor .
Ik handel niet in auto,s
De Gele heb ik gekocht omdat mijn eigen Lupo onder het mes moet en ik wil daar de tijd voor nemen.
De grijze Lupo is redelijk uit gewoond het is voor mij een gereedschap kist op wielen lolll
Zo nu en dan doe ik voor wat bevriende garage houders diagnose veel monteurs van de oude stempel snappen niets van de meet en regel techniek van een moderne auto .
Voor mij zelf heb ik een goed uitgerust hobby hok waar ik vooral aan mijn eigen voertuigen rommel.
Af en toe heb ik wel eens een voertuig dat naar de intensive care moet en die hang ik dan bij mij aan de brug zodat ik dan ongestoord er aan kan werken met een sigaar in mijn harses :mrgreen: .
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Voorzichtig aan de bak

Bericht door foppe »

autootje heeft best wat probleempjes, maar zoals jij het opschrijft valt het allemaal best mee en is goed op te lossen.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorzichtig aan de bak

Bericht door pinkpanter »

Een lupo met 345.000 Km op de klok mag best een beetje slijtage hebben .
Die paar rubbertjes van de voorwiel ophanging zijn niet zo,n probleem en redelijk betaalbaar .
Het stuurhuis weet ik niet zeker of dat veel ruimte heeft daar kom ik wel achter al hij er onderuit is .
Mijn ervaring is als je in het begin er een beetje aandacht aan besteed heb je daar lang voordeel van .
Het autotje is goed onderhouden en de moeite waard om hem weer lekker te laten rijden.
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorzichtig aan de bak

Bericht door pinkpanter »

Vandaag laat in de middag bij Dimitri 4 3L wieltjes opgehaald met keurige Dunlop winterbandjes er op.
Die gaan onder de gele lupo ben erg nieuwsgierig hoe dat rijdt met ESP.
Nu is de sneeuw weer aan het smelten :oops:.
Met een beetje geluk heeft koning winter nog wat in petto :duhpompom: .
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Plaats reactie

Terug naar “Bekende Problemen”