Pagina 1 van 1

3L Stuur demonteren & monteren

Geplaatst: 05 dec 2017, 21:03
door pinkpanter
Het stuur van de 3L is voorzien van een airbag er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden als het stuur moet demonteren.

Voorzorgsmaatregelen
1 Zet het stuur recht en kijk naar de wielen of die ook recht staan .
2 verwijder de sleutel uit het contact .
3 Haal de massa klem (-) los van de accu pool .

Benodigd gereedschap :
Dopje 10Mm of sleutel 10Mm (voor de accu klem).
Philips schroevendraaier Ph2 (voor de beschermplaat onder het stuurkolom)
T30 torx schroevendraaier (midden boutje beschermplaat onder het stuurkolom en boutjes voor de airbag)
Dop 24Mm (voor moer van stuurwiel)

Verwijder de beschermplaat onder het stuurkolom.
Maak de gele airbag stekker los die zit in een foam huls midden onder het stuurkolom.
Verwijder de kunststof dopjes links en rechts van het stuur om bij de torx boutjes van de airbag te komen .
Afbeelding
Verwijder de 2 torx 30 boutjes en trek voorzichtig de airbag een stukje uit het stuurwiel haal het gele stekkertje van de airbag los en de bruine massa draad van de claxon.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op deze foto zie je op het stuur een klein streepje en op de as een puntje als je deze goed zet staat het stuur weer op zijn oude plaats
Afbeelding

Houd het stuurwiel goed tegen en draai de moer 24 Mm linksom een paar slagen los .
Wiegel het stuur een beetje van voor naar achter en trek hem los van de stuur as als het stuur los is verwijder je de moer en kun je het stuur er helemaal afhalen .
De airbag ring (clockspring) zit aan het stuur vast en mag niet verdraait worden (kan normaal ook niet omdat als de moer los is komt er een rood stiftje omhoog die de clockspring vast zet).
Afbeelding Bron Autodata
Montage geschiet in omgekeerde volgorde .

Re: 3L Stuur demonteren & monteren

Geplaatst: 05 dec 2017, 21:23
door GiSmo
Bedankt voor deze how to Mario, had ik net nodig! :dance:

Groet,
Kees

Re: 3L Stuur demonteren & monteren

Geplaatst: 05 dec 2017, 21:28
door pinkpanter
Daar had ik al zo,n voor gevoel van het vervangen van de RAW hendel moet zo wel te doen zijn lijkt mij :mrgreen:

Re: 3L Stuur demonteren & monteren

Geplaatst: 05 dec 2017, 21:33
door Nietsnut
Mooie handleiding!

Re: 3L Stuur demonteren & monteren

Geplaatst: 05 dec 2017, 21:42
door pinkpanter
Ik vond dat het ontbrak in de How to Melvin .
Er zijn redelijk wat lupo.s met een airbag lampje aan dus leek mij wel handig lolll
Eigenlijk moet er ook een How to komen van mijn lupo doet raar Check dit eerst :mrgreen:

Re: 3L Stuur demonteren & monteren

Geplaatst: 05 dec 2017, 21:48
door Nietsnut
Dat is zo, die miste inderdaad. Iedereen staat vrij om iets bij te dragen dus super bedankt Mario!

Re: 3L Stuur demonteren & monteren

Geplaatst: 06 dec 2017, 11:50
door reichbus
Nietsnut schreef:Dat is zo, die miste inderdaad. Iedereen staat vrij om iets bij te dragen dus super bedankt Mario!
En dus: Supermario :clap:

Re: 3L Stuur demonteren & monteren

Geplaatst: 06 dec 2017, 15:36
door foppe
goed bezig mario

Re: 3L Stuur demonteren & monteren

Geplaatst: 06 dec 2017, 15:44
door pinkpanter
zo zijn er nog een paar
AfbeeldingComing-Under-Construction-750x422 by Mario H, on Flickr

Re: 3L Stuur demonteren & monteren

Geplaatst: 23 dec 2017, 16:00
door janr2016
Mario
Bij mij is de clockspring dus losgekomen.
Het stiftje van het rode knopje was eruit gegaan.
Hoe krijg je hem in de juiste positie terug?

groet
Jan

Re: 3L Stuur demonteren & monteren

Geplaatst: 23 dec 2017, 16:51
door pinkpanter
De clockspring helemaal van het stuur afhalen .
Voorzichtig links of rechts omdraaien tot je niet verder kunt wel de slagen tellen .

Van uit het midden kun je 3 of 4 hele slagen tot het eind stel dat het er 3 zijn kun je van uiterst rechts dan 6 slagen tot uiterst links .

Dat houd in dat van het eind tot het midden 3 slagen terug het midden moet zijn .

Als het 8 slagen in totaal is dan is 4 het midden .

Met andere woorden je moet het midden van de klokspring opzoeken .

Dan weer monteren op het stuur en rode borg met veer ring weer monteren in het stuur .

De rode borg zorgt er voor dat de clockspring NIET kan draaien als de moer van het stuur er af is.

Let er wel op dat de voor wielen recht door staan .