OBD reader, afgelezen temperatuur

Alle vragen en projecten m.b.t het interieur en je instrumenten stel je hier.

Moderators: atg, reichbus

Plaats reactie
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

OBD reader, afgelezen temperatuur

Bericht door NicoTDI »

foppe schreef:
-Ap- schreef:
nicoTDI schreef:Hoe warm wordt jou 3l gemiddeld met deze temp Ap ?
Circa 75-80 graden celsius
Bij mij op de snelweg is het rond de 85 graden, maar mijn voorkant is redelijk afgedekt hè.
Op een 80 weg stabiliseert het rond de 72-75 graden. Volgens mij is dat het moment dat de thermostaat open gaat, denk ik...

En bij jou Nico ?
Even nieuw topic hier over aan gemaakt. Mijn temp blijft ook zo rond de 78/80 graden. Echter zag ik hem vandeweek toen ik de OBD reader net had ingebouwd dat hij ook richting de 90/91 ging.

Mijn viel op dat hij van 63 naar 60 graden ging. Leek er op dat hij bij mijn toen dus de thermostaat toen open sprong. Ik heb mijn gril ook afgeplakt dus zal ong net zo veel lucht als jou binnen krijgen Foppe.

Binnenkort ga ik is testen zonder een afgeplakte voorkant.
Handschakel = Probleemloos!
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Afgelezen tempratuur OBD reader

Bericht door foppe »

Klopt Nico zelfde verhaal,

Als hij afgeplakt is, schiet ie boven de 91 graden. Ik had hem eerst helemaal dicht, maar nu bijna alle plakband weer eraf gehaald.
De letters 3L in het midden is nu voor de helft getaped, daarmee kom ik rond de 80-85 graden. Vind ik een goeie waarde.

Ik zal ook eens kijken of ik een dip bij de 63 graden heb.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: Afgelezen tempratuur OBD reader

Bericht door lupocor »

mijn ervaring met afplakken is dat de temperatuur behoorlijk kan stijgen als het buiten boven het vriespunt is.
de temperatuur liep op tot wel 96 graden.
mooiste zou zijn om er een schuif system in te maken zodat bij vorst hij dicht kan.
nu de temperatuur af te lezen is kun je daar mooi mee experimenteren.
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Afgelezen tempratuur OBD reader

Bericht door 3L-Dnadave »

Ik zie die van mij nooit boven de 80 graden komen sinds ik de reader heb

Jammer dat ik hem deze zomer niet had. Ik ben erg benieuwd wat destijds in snikheet barcelona de temp was; want de fan van de radiator is nooit aangeslagen!
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Re: Afgelezen tempratuur OBD reader

Bericht door NicoTDI »

Vandaag ritje autobahn gemaakt, Ik zag de temp oplopen tot 94,8 graden. Hij ging hier naar netjes afblazen en weer richting 89.1 graden. Die herhaalde zich wel 30x. Bij evt. lange ritte en als je echt boven de 140km per uur komt zal ik de radiateur voor niet afplakken.
Handschakel = Probleemloos!
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Afgelezen tempratuur OBD reader

Bericht door foppe »

Een paar weken geleden had ik de voorkant dicht, maar dit is precies de reden dat ik er weer wat plakband af heb gehaald.
Continue 120km op de A7, zorgt voor een lekker warme motor.

Ik vind het wel eng hoor, 94 graden Ik zou er toch een kleine opening in je afdekking maken.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: Afgelezen tempratuur OBD reader

Bericht door lupocor »

een systeem met een soort van schuif zou het mooiste zijn.
dan kun je hem open en dicht doen wanneer je het nodig acht.
ik ga daar nog mee stoeien en wie weet gaat het lukken.
Gebruikersavatar
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Echte naam: Willem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 10 jul 2008
Kilometerstand: 270.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: Váraszó

Re: Afgelezen tempratuur OBD reader

Bericht door Willemvee »

Dat was vroeger eigenlijk veel gewoner dan tegenwoordig. De eerste eenden hadden een soort van gordijntje dat je, behoorlijk traploos, aan de weersomstandigheden kon aanpassen.
Afbeelding

Later werd er bij de aanschaf een winter grilletje geleverd, hier de gebruiksaanwijzing:

Afbeelding

Maar dat was niet het enige dat aangepast moest worden bij invallende koude. Op de carburateur zat een luchtfilter met een zomer- en winter-stand.
Zette je hem op de winter-stand, dan zoog de auto de lucht niet langer meer aan de voorkant af, maar ergens boven de warme uitlaat.

Dat lijkt allemaal vreselijk ouderwets maar op een of andere manier kan het feit dat dit allemaal niet meer op een auto zit toch niets anders zijn als een compromis?
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Afgelezen tempratuur OBD reader

Bericht door 3L-Dnadave »

Vandaag nog eens getest, maar mijn 3L wordt gewoon nooit warmer dan 76 graden, en schommelt tussen de 72 en 76.
dit was tijdens een rit van 100km, waarbij ik ook deels 137kmh reed.
Is dat niet te koud eigenlijk? is mijn thermostaat een beetje overactief? of wat?

Gerritspeek zegt:
Als de auto 24 uur stil heeft gestaan moeten onderstaande temperatuursensoren min of meer gelijk zijn aan de buitentemperatuur. Als dat niet zo is dan is een sensor defect.
Brandstoftemperatuur (G81)*
indien -5.4 °C, dan is er kortsluiting, of de sensor is kapot
Leeg

Temperatuur aangezogen lucht (G42)
indien ca. 136.8 °C (275 °F), dan is de sensor kapot
Koelvloeistof temperatuur (G62)
indien een grote afwijking met de buitentemperatuur, dan is er kortsluiting of de sensor is kapot
*Sommige auto's hebben een tweede brandstoftemperatuurmeter: (G248)
Mogelijke oplossingen:
Eerste snelle check:
als de auto 24 uur stil heeft gestaan dan moeten onderstaande temperatuursensoren min of meer gelijk zijn elkaar. Als dat niet zo is dan is een sensor defect
buitentemperatuur (G17) (een afwijking van meer dan een paar (5?) graden met de buitentemperatuur, dan is (G17) defect)
brandstoftemperatuur (G81) (indien -5.4 °C, dan is er kortsluiting, of is (G81) kapot)
temperatuur aangezogen lucht (G42) (indien ca. 136.8 °C (275 °F), dan is (G42) kapot)
koelvloeistof temperatuur (G62) (indien een grote afwijking met de buitentemperatuur, dan is er kortsluiting of (G62) is kapot)
Check / repareer bedrading en aansluitingen van/naar de Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62)
Check (meetwaardeblokken) / vervang Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62)
Vervang de ECU, maar wel als allerlaatste mogelijkheid
morgen eens testen dus
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: Afgelezen tempratuur OBD reader

Bericht door lupocor »

dat is wel laag vind ik persoonlijk.
afstand 35 km met 100 km per uur 83/84 graden.
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Afgelezen tempratuur OBD reader

Bericht door 3L-Dnadave »

78 , hoger heb ik hem niet gezien.
Afbeelding

bij een koude motor waren alle 3 de temperaturen hetzelfde trouwens....dus geen sensor storing
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Afgelezen tempratuur OBD reader

Bericht door 3L-Emiel »

kan het nog waziger qwa foto?
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Afgelezen tempratuur OBD reader

Bericht door foppe »

Hier ook vanochtend 72 - 74 graden zonder tuneko grillblock
Mijn luup is bij de spuiter geweest en nu zit de tuneko grillblock er even niet op. Met de grill block is het 10 graden warmer.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Echte naam: Willem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 10 jul 2008
Kilometerstand: 270.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: Váraszó

Re: Afgelezen tempratuur OBD reader

Bericht door Willemvee »

Meten is weten. Toch nog 10 graden warmer joh? Dan ben ik benieuwd wat er komende zomer te meten valt.
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Re: Afgelezen tempratuur OBD reader

Bericht door NicoTDI »

Mijne komt met me afgeplakte grilletje netjes rond de 89-90 graden.

Alleen als ik de verwarming vol open zet dan =====> zit hij zo op 77/78 graden
Handschakel = Probleemloos!
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Afgelezen tempratuur OBD reader

Bericht door 3L-Dnadave »

Grillblock gemaakt en dezelfde rit van 300km zojuist nogmaals gemaakt
De eerdere 76/79 graden is met 6-10 graden gestegen naar max 89. Inderdaad met verwarming uit. Zodra ik de verwarming vol opendoe dan zakt de motortemp naar 72. Toch wel nuttig die grillblock! Mensen die zeggen dat het niks kan doen vergissen zich; want de cijfers liegen er niet om.

Wat is een te hoge temperatuur? Of hoef ik daar niezo bang voor te zijn ivm de fan die dan aanslaat?

En wat kan ik doen om de temp altijd wat hoger te doen?
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Echte naam: Willem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 10 jul 2008
Kilometerstand: 270.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: Váraszó

Re: Afgelezen tempratuur OBD reader

Bericht door Willemvee »

Koelvloeistof voor een auto bestaat uit gedemineraliseerd water waaraan antivries, een middel tegen schuimvorming, smeermiddel en een anticorrosiemiddel is toegevoegd. De koelvloeistof voor een auto heeft een hoog kookpunt, rond de 135°C,
Dus het kan best warm worden zonder dat je gelijk een probleem hebt.
Die fan slaat wel aan als de warmte hoog oploopt, maar die heeft volgens mij geen enkele koelende werking als je met 100 over de snelweg aan het rijden bent. Dat is meer nuttig bij gebrek aan rijwind, in de file of de stad of zo.

Het is wel zaak dat je motor zo snel mogelijk warm is. Diesels slijten het hardst als de motor koud is, per slot van rekening.
Met die snelle opwarming heeft een grill block niks te maken. Als het goed is, doet je radiateur helemaal nog niet mee tijdens de opwarming van de auto. Pas als de thermostaat open gaat, bij 87 graden geloof ik, wordt het koelvloeistof circuit groter en wordt er vloeistof langs de radiator geleidt. Voor die tijd beperkt het circuit zich tot de motor, de warmtewisselaar van de olie en de kachel, lijkt me.

Als je je thermostaat wil controleren gooi je hem gewoon in een pannetje kokend water. Dan moet hij open gaan. Haal hem eruit (niet met je handen... :shock: ) en je ziet hem weer dicht gaan. Als hij een beetje open blijft staan, is het resultaat dat vanaf het moment dat je de auto start er koelvloeistof door de radiator wordt geleid.
Dan duurt het erg lang voor je motor warm is...

Afbeelding
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Re: Afgelezen tempratuur OBD reader

Bericht door NicoTDI »

3L-Dnadave schreef:
Wat is een te hoge temperatuur? Of hoef ik daar niezo bang voor te zijn ivm de fan die dan aanslaat?

Voor het Nederlandse verkeer is er niks aan de hand, je komt toch niet vaak boven de 130.
Als je in Duitsland rijdt is het wat meer opletten, snelheden lopen dan iets op en of je 3l dan nog de optimale koel tijd heeft vraag ik me af.

Als hij rond de 94 garden zit zie je hem netjes afblazen tot 89 graden.

Handig die foppe reader :dance:
Handschakel = Probleemloos!
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: Afgelezen tempratuur OBD reader

Bericht door lupocor »

wat ik mij nu bedenk is dat getunde lupo, s warmer worden .
want volgens mij is de inspuitdruk dan hoger waardoor er meer warmte ontstaat.
of zit ik nu fout.?
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Afgelezen tempratuur OBD reader

Bericht door 3L-Dnadave »

lupocor schreef:wat ik mij nu bedenk is dat getunde lupo, s warmer worden .
want volgens mij is de inspuitdruk dan hoger waardoor er meer warmte ontstaat.
of zit ik nu fout.?
als de thermostaat nog goed is, en dus zijn werk doet, dan zou dit qua temperatuur niet veel moeten uitmaken.
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Plaats reactie

Terug naar “Interieur en Dashboard”