Achterwiellager vervangen
Geplaatst: 13 jan 2014, 15:27
Ik zag dat er nog geen HOWTO voor het vervangen van de achterwiellager is, dus heb ik een paar foto's gemaakt tijdens het vervangen van mijn lagertjes.
Benodigdheden:
- krik
- wielsleutel
- nieuw lager, bijv: FAG radlagersetz 713 6105 20 € 58,13 verzendkosten €9,9
- ster schroevedraaier
- oude platte schroevedraaier (om de dop eraf te wrikken)
- dopsleutel 12 kants, maar 32 geloof ik
- blokje hout met hamer
- bij voorkeur een compressortje
eerst opkrikken en het wiel losmaken:
gewoon de krik onder de torsie as geplaatst
dan het centreerboutje los:
de remtrommel kun je er nu zo afpakken,
Ik heb een compressortje bij de hand, dus blaas nu alle remstof nu goed weg. Hou vooral alles goed stofvrij.
Vervolgens het dekseltje lostikken met een hamer, ik heb wel een zwaardere schroevendraaier gepakt:
Daar zit de moer:
Die heb ik losgedraaid met dop 32. Was iets ruim, maar 30 was te klein.
Het lager schuif je er nu zo af.
Poets alles goed schoon met een doekje en als je een compressor hebt, blaas dan alles goed schoon.
Hier is het nieuwe lager, Hou het plastic kapje er zo lang mogelijk op, voor bescherming van het magneetje wat erachter zit.
Ik heb het lager een beetje ingevet, misschien is dit helemaal niet nodig, maar het oude lager had hier ook een beetje vet.
Blaas alles nog een keer goed af en Poets de as nog een keer goed schoon met een doekje.
Plaats dan de lager op de as, die schuif je er zo op. Draai vervolgens de nieuwe borgmoer vast met xxx Nm
Nu heb ik per ongeluk eerst de trommel geplaatst.... neee eerst moet het kapje erop !!!
11
Nou ja, tussendoor alles maar goed schoon houden met een doekje.
Het nieuwe kapje tik je met de hamer en een blok hout er goed op, alleen met de hamer lukt het niet. Gaat telkens scheef.
een beetje kopervet op de boutjes, maar hoeft niet, David doet dit eigenlijk nooit.
en het wiel er weer op.
Benodigdheden:
- krik
- wielsleutel
- nieuw lager, bijv: FAG radlagersetz 713 6105 20 € 58,13 verzendkosten €9,9
- ster schroevedraaier
- oude platte schroevedraaier (om de dop eraf te wrikken)
- dopsleutel 12 kants, maar 32 geloof ik
- blokje hout met hamer
- bij voorkeur een compressortje
eerst opkrikken en het wiel losmaken:
gewoon de krik onder de torsie as geplaatst
dan het centreerboutje los:
de remtrommel kun je er nu zo afpakken,
Ik heb een compressortje bij de hand, dus blaas nu alle remstof nu goed weg. Hou vooral alles goed stofvrij.
Vervolgens het dekseltje lostikken met een hamer, ik heb wel een zwaardere schroevendraaier gepakt:
Daar zit de moer:
Die heb ik losgedraaid met dop 32. Was iets ruim, maar 30 was te klein.
Het lager schuif je er nu zo af.
Poets alles goed schoon met een doekje en als je een compressor hebt, blaas dan alles goed schoon.
Hier is het nieuwe lager, Hou het plastic kapje er zo lang mogelijk op, voor bescherming van het magneetje wat erachter zit.
Ik heb het lager een beetje ingevet, misschien is dit helemaal niet nodig, maar het oude lager had hier ook een beetje vet.
Blaas alles nog een keer goed af en Poets de as nog een keer goed schoon met een doekje.
Plaats dan de lager op de as, die schuif je er zo op. Draai vervolgens de nieuwe borgmoer vast met xxx Nm
Nu heb ik per ongeluk eerst de trommel geplaatst.... neee eerst moet het kapje erop !!!
11
Nou ja, tussendoor alles maar goed schoon houden met een doekje.
Het nieuwe kapje tik je met de hamer en een blok hout er goed op, alleen met de hamer lukt het niet. Gaat telkens scheef.
een beetje kopervet op de boutjes, maar hoeft niet, David doet dit eigenlijk nooit.
en het wiel er weer op.