Achterremmen vervangen

Handleidingen en instructies over vering-, ophanging-, besturing-, remmen-, velgen- en banden gerelateerde werkzaamheden. Zoals het vervangen van de remblokken, remschijven, schokbrekers of zelfs de complete achteras.

Moderator: reichbus

Gesloten
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Achterremmen vervangen

Bericht door Nietsnut »

Het vervangen van de achterremmen is nodig wanneer de remvoering en/of de remtrommels zodanig versleten zijn dat er onvoldoende remvermogen overblijft (voet- of handrem) of er een te groot verschil in remvermogen op de as waarneembaar is.
Het is een goede gewoonte wanneer je je wielen wisselt (zomer-winter of vv) je ook even de trommel demonteert om de boel te inspecteren en te reinigen.

Benodigd gereedschap:
  1. ring/steek sleutel, 10mm (handrem)
  2. krik
  3. assteun
  4. wielsleutel, 17mm
  5. kruiskop schroevendraaier (trommel losmaken)
  6. grote platte schroevendraaier (remsegmenten middels wrikken de- en monteren)
  7. opvangbak of stuk karton
  8. staalborstel
  9. remmenreiniger
  10. optioneel: zinkspray
  11. anti corrosie pasta
  12. momentsleutel ingesteld op 110Nm
Werkwijze:
  1. handremkabel heel erg los stellen
  2. auto gezekerd parkeren ter voorkoming van wegrollen
  3. wielmoeren losdraaien
  4. auto opkrikken, assteun plaatsen
  5. wiel demonteren
  6. trommel demonteren
  7. oude remdelen demonteren, goed opletten hoe alles zit en uitstallen op de grond hoe het teruggebouwd moet worden
  8. alle delen aan de auto reinigen en eventueel verduurzamen met zinkspray
  9. alle delen reinigen die je gaat herbruiken
  10. de scharnierpunten en de stelwig met een klein beetje anti corrosie pasta insmeren
  11. nieuwe delen inbouwen en de stelwig helemaal naar boven plaatsen
  12. remvoering met remreiniger inspuiten
  13. buitenzijde naaf en flens insmeren met dun laagje anti corrosie pasta (voorkomt roest)
  14. trommel terugbouwen
  15. wiel monteren, gebruik de momentsleutel
  16. auto op de grond zetten
  17. klein stukje rijden en enkele keren remmen
  18. handrem stellen
De trommeldiameter is 180mm voor de Lupo 3L en de Audi A2 1.2 TDi.

Hier kies ik voor stalen trommels omdat de OEM VAG trommels een aluminium/magnesium-legering zijn en derhalve slijten ze sneller dan staal. Een ander vervelend aspect is dat de OEM trommels rond de 150 euro incl btw per stuk kosten!

http://www.mister-auto.nl/fl/remtrommel/trw-db4259_g123_a161DB4259.html
Afbeelding

http://www.mister-auto.nl/fl/remschoenen/bendix-361216b_g70_a049361216B.html?KTypeNr=0
Afbeelding

Afbeelding

Bestuurderszijde:
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Passagierszijde:
Afbeelding

De rechter trommel was helemaal naar zijn grootje omdat de remvoering zodanig versleten was dat het staal in de trommel greep.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mocht je van plan zijn een Audi A2 om te bouwen naar schijfremmen achter; op deze uit 2004 kan dat want de rem-ankers zitten er al op :)
Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


=========== De discussie staat hier: http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=28&t=910 ===========
Laatst gewijzigd door Nietsnut op 04 jun 2014, 21:18, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic afgesplitst en gesloten en een link gelegd naar de discussie over achterremmen vervangen.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Ewoud
3L Maat
3L Maat
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jul 2014, 23:05
Echte naam: Ewoud
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 380.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Achterremmen vervangen

Bericht door Ewoud »

ik heb laatst mijn achterremmen en wiellagers vervangen en heb nog wat aanvullingen:

de moer heeft maat 30 en is een 12 kant. dit gaat perfect met een rinsleutel.
Afbeelding

als je handrem slecht is en je hoort een schurend geluid dan moet je ze gaan vervangen!

ik heb hier net iets te lang mee gewacht.... wat gebeurd er dan:
als je hard remt gaat de segmenten zo ver naar buiten (1) dat je stelwig eruit getrokken wordt (2).
Afbeelding
hierdoor gaat alles scheef zitten en remt de auto als een spons.

bij mij is toen veer (3) op het wiellager aan gaan lopen en doorgesleten. hierna was tussenstukding (4) aan de beurt.
Deze liep over heel zijn breedte aan en heeft uiteindelijk de sensorring van de ABS/ESP eraf gesleten!
gevolg: ABS storing.

aangezien de sensorring op het wiellager zit moest ik deze in zijn geheel vervangen....

hier nog een plaatje van de doorgesleten veer (3):
Afbeelding

nog 3 tips:
- zet de 2 nieuwe remsegmenten en het tussenstukding (4) met veren als eerste in elkaar en monteer het geheel dan... een stuk makkelijker!
- koop een nieuw montage setje voor 15 euro. hier zitten alle nieuwe veren in voor allebei de kanten.
- let op dat er per remsegment 3 ''glijdopjes'' in de trommelbehuizing zitten, deze laten het segment naar buiten glijden en als deze er niet in zit komt er vuil naar binnen.
VW Lupo 3L - 3,3L/100km so far
Gesloten

Terug naar “Onderstel”