Turbo reinigen / schoonmaken

Handleidingen en instructies over motorgerelateerde werkzaamheden zoals de distributieriem wisselen, de EGR afsluiten, reparaties aan de turbo en tandempomp.

Moderator: reichbus

Gesloten
Gebruikersavatar
Bart81
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 jan 2014, 15:06
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Yde

Turbo reinigen / schoonmaken

Bericht door Bart81 »

Het komt wel eens voor dat de verstelling van de turbo gaat vastzitten door vervuiling. Er is al wel veel over geschreven in deze topic: http://www.3-liter.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=3812. Er staan voorbeelden in van het gangbaar maken van het verstelmechanisme door er WD40 op te spuiten. Dit kan werken, maar leek mij geen duurzame oplossing. Met WD40 krijg je niet alles schoon en er is kans dat de olie gaat verbranden en voor nieuwe verontreiniging zorgt. Mijn verstelling liep ook niet meer zo soepel en aangezien ik het toch moest loshalen heb ik er gelijk maar een howto van gemaakt. Het reviseren is een specialistische klus maar het schoonmaken kan door een handige hobbyist zelf gedaan worden.

Eerste stap is de turbo uit je auto halen. Geen moeilijke klus, al kunnen sommige bouten en moeren door roest en hoge temperaturen wat vast zijn gaan zitten. Bij mij viel die mee (en ik had veel ruimte omdat bij mij het inlaatspruitstuk en de EGR eraf waren).
Afbeelding
Haal de inlaat slangen van de turbo, en schroef de uitlaat los. Haal de vacuüm slang van de verstelling unit los. Deze kun je gewoon lostrekken. Eventueel even voorzichtig met een schroevendraaier ondersteunen. Haal daarna de slangen los van de oliesmering. Ingaande slang zit bovenop met een grote moer, en uitgaande aan de onderkant met een flens met 2x m6 (zeskant10). Haal eerst de bovenkant los. De onderkant is wat moeilijk bij te komen. Je kunt ervoor kiezen om eerst de de turbo van het uitlaatspruitstuk los te schroeven, dan kun je hem achterover kantelen (olieslang is flexibel) om de onderkant los te halen. Een andere optie is de slang bij het motorblok los te maken. Dit ging bij mij wat moeilijk, maar het is ook een mogelijkheid.

Zorg ervoor dat er geen vuil in de olieslangen of in de oliekanalen van de turbo kan komen! Dit goed afdekken!

Als je de turbo uit de auto hebt kun je al voelen of er speling op de as zit (axiaal en radiaal), of dat de schoepen tegen de behuizing aanlopen. Het moet spelingsvrij en soepel kunnen draaien en als dat niet het geval is dan moet hij gereviseerd worden door een specialist. Is het in orde dan is schoonmaken voldoende.

De turbo is waarschijnlijk aardig smerig. Belangrijk bij deze klus is schoon werken! Maak daarom eerst de buitenkant schoon door alle vet en vuil te verwijderen. Ik heb het gedaan met een kwast en dieselolie. Zorg ervoor dat dit niet in de turbo kan komen, en zeker niet in de oliekanalen! De vacuüm regelunit heeft ook een gaatje in de behuizing. Dicht ook deze af zodat daar geen vuil in komt. Onderdompelen of in dieselolie of schoonblazen met een luchtspuit is geen aanrader, gewoon met een kwast en daarna met een doek schoonvegen.
Afbeelding
Als de buitenkant schoon is kun je dingen gaan loshalen. De inlaatkant van de olieleiding zit er waarschijnlijk nog op. Deze moet je loshalen (pijpsleutel of diepe dop 15) om goed bij de bouten van de turbo te kunnen.
Afbeelding
De inlaatkant kan vrij ronddraaien als de boutjes los zitten. Het is wel handig om even een markering aan te brengen op de plek dat hij nu vast zit. De uitlaatkant zit met een borgpin vast en kan maar op 1 manier.

Haal de verstelling unit eraf. Deze zit vast met twee boutjes aan de uitlaatkant (sleutel 10). Op het asje zit een borgpen, deze haal je eraf met een tang of hele kleine platte schroevendraaier. Je ziet op de foto’s dat de instellingen zijn geborgd met gele verf. Laat dit mooi zitten en kom niet aan deze verstelling. Anders moet je dit later weer opnieuw gaan instellen in dat is specialistenwerk. Afbeelding
Afbeelding
Daarna kunnen alle boutjes van de behuizing los. Uitlaatkant is zeskant 10 en inlaat zeskant 8. Vooral de uitlaat kan erg vast zitten en even een tik (goed mikken en niet te hard) op de boutjes met een hamer om ze te laten schrikken kan dan helpen. Als alle boutjes eruit zijn kan de turbo uit elkaar gehaald worden. Misschien dat de uitlaatkant wat vast zit en even een tik met een kunststof hamer biedt uitkomst.

De inlaatkant is meestal wel schoon. Bij mij zat er aardig wat olie in wat waarschijnlijk afkomstig is van de carterontluchting (op de eerste foto zie je de slang).
Afbeelding
Wees gedurende het hele proces heel voorzichtig met de turbo schoepen. Deze mogen niet beschadigen want ze zijn perfect uitgebalanceerd en dat is ook nodig met 200.000 omw/min!

Als de uitlaatkant los is dan zie je de verstelling zitten en kun je kijken hoe ernstig de vervuiling is. Bij mij viel het mee maar echt spoelen liep het niet meer.
Afbeelding
Afbeelding
De verstelring kun je er zo afpakken. Deze zit op 3 rolletjes die met een asje in de behuizing zitten. Haal de rolletjes en de asjes eruit. Als je het netjes wilt doen na houd je ze als setje bij elkaar en stop je ze in een genummerd zakje.
Afbeelding
De ring met het verstelmechanisme zit met 3x M4 (torx20) vast. Deze zaten bij mij erg vast. De eerste slag los ging nog wel, maar hoe verder ze eruit kwamen, hoe vaster ze gingen zitten. 1 bout was wat krom gegaan , en 1 was bij de kop afgebroken. Deze laatste stak gelukkig nog ver genoeg uit zodat ik er twee moertjes op kon draaien en met warm maken met een verfbrander kreeg ik hem er uiteindelijk uit. Kortom, als je merkt dat ze erg vast zitten: Kruipolie gebruiken en warm maken. Op het moment dat ze moeilijk blijven draaien, elke keer een klein stukje uit en in, uit en in, uit en in. Elke keer een heel klein stukje verder. Heb geduld, als deze afbreken in de behuizing heb je een probleem en moet je ze uitboren.

Als de ring los is kan deze eruit gehaald worden. Hij zit op 3 lossen busjes geschroefd.
Het schoonmaakwerk kan beginnen. Volgorde is niet belangrijk, als het maar goed schoon wordt. Je kunt een schraapmesje of schuurpapier gebruiken. Maar denk om de schoepen! Deze alleen met een doek schoonmaken!
Afbeelding
Ik heb de inlaatkant ook nog van binnen wat gladder gemaakt voor betere doorstroming. De gietmallen zijn aardig ruw en extra werveling is niet nodig. Het is geen noodzaak.
Afbeelding

De vacuum unit valt niet zoveel aan te doen. Deze kun je niet uit elkaar halen. Alleen losschroeven en van buiten goed schoonmaken. Zorg dat er geen vuil door het gaatje van de unit naar binnenkomt. Ik had een grote injectiespuit waarmee ik kon testen of alles nog spoel liep. De exacte onderdruk weet ik niet, maar ik kon zo wel zien dat alles soepel verliep.
Afbeelding

Het gietijzeren uitlaatdeel heb ik gestraald (beter gezegd glasparelen = fijner) en daarna met hittebestendige verf gespoten.
Afbeelding
Als je dit doet, let erop dat je het vlak waar de turboverstelring op komt te liggen niet gaat stralen. Dit moet mooi glad en vlak blijven. En spuit hem goed schoon na die tijd. Je wilt geen straalgrid in een turbo!
Afbeelding
Als je een tap hebt kun je even door de 3x m4 halen waar de verstelmechanisme mee vast zit. En gebruik nieuwe boutjes. Ik heb een heel klein beetje koper vet aan de boutjes gedaan. Het gaat er wel weer uit door de hoge temperaturen, maar het zorgt er nu voor dat ze er met weinig weerstand ingedraaid kunnen worden en daardoor goed vastgezet kunnen worden. Als alle schoon is kan de boel weer in elkaar.
Afbeelding
Normaal gesproken gaat dit zonder problemen weer in elkaar. Zorg dat alles goed schoon is. Gebruik geen olie voor smering want dat verbrand toch en trekt alleen maar nieuw vuil aan. Gewoon schoon en droog in elkaar zetten. Echter, bij mij was hier een probleem en ik zal de ervaren even delen. Wat de oorzaak was weet ik niet precies, maar zodra ik de 3 boutjes echt vast zette gingen 2 ‘verstelschoepjes’ vast zitten. Er was te weinig ruimte voor. De speling is echt minimaal (ongeveer 0.2 mm) en als de busjes en/of behuizing wat slijten dan zitten ze vast. Dat was bij mij het geval. Nu kon ik iets hogere busjes maken, maar ik heb ervoor gekozen om de verstelschoepjes wat af te schuren. Door een papiertje eronder te leggen en daarna op een vlakke tafel met fijn schuurpapier (800) te schuren heb ik er 0.1 mm af gehaald.
Afbeelding
Dat was voldoende en vervolgens kon ik de unit zonder problemen weer in elkaar schroeven.
Afbeelding
Daarna kan alles weer in elkaar. Gewoon tegenovergestelde volgorden aanhouden. Let bij het aandraaien dat je alles kruislinks vast zet om schreefstand te voorkomen.
Afbeelding
Aan het einde heb ik nog met een grote injectiespuitbus het lagerhuis doorgespoten met nieuwe (motor)olie. Net zolang totdat het er schoon uitkwam. Dan weet ik zeker dat er geen rotzooi meer in zit. De turbo is klaar om weer ingebouwd te worden
Afbeelding


Tot zover deze howto. Mijn eerst hier. Als je aanvullingen / aanpassingen hebt dan laat maar horen en dan zet ik het erbij.

Bart.
Gesloten

Terug naar “Motor”