Freeflow uitlaat maken

Handleidingen en instructies over motorgerelateerde werkzaamheden zoals de distributieriem wisselen, de EGR afsluiten, reparaties aan de turbo en tandempomp.

Moderator: reichbus

Gesloten
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Freeflow uitlaat maken

Bericht door foppe »

In deze how to ga ik het verwijderen van de katalysatoren beschrijven. Als je het vermoeden het dat je katalysatoren dichtgeslibt zijn, is dit een stap wat je kunt doen.
Ik heb gekozen om de voorste kat weg te slijpen en te vervangen door een bocht, de achterste klop ik leeg. Zo heb je wel een freeflow uitlaat, terwijl de bol dienst zorgt voor een tegenpuls.
Dit is nodig om bij lage toeren een resonanerende drukpuls te genereren om zodoende de druk hoog te houden, zodat de turbo snel blijft opspoelen.

Benodigdheden:
- 3 bochten 45 graden 42,4 x 2.0
- buis 42,4 x 2.0 97mm

- slijptol
- lange schroeven (100mm of zo)
- dikke houtdraadbouten
- accuboormachine
- afkortzaag
- plakband
- houten balk 2x4
- latjes
- een houten onderplaat

De bol leegkloppen
Met een flex slijp je de kat open. (beter is het om over één van de lasnaden open te slijpen, maar daarover meer
Afbeelding
Een klein stukje van de flap laat ik zitten, zodat je later de flap weer gewoon terug kan duwen.
Afbeelding

Nu wordt het gewoon bikken met een hamer en schroevendraaier
Afbeelding

na kwartiertje zie je dit.
Afbeelding
Afbeelding

Dit is nou dichtslibben, de 2e kat kan dus ook heel goed verstopt raken :!:
Afbeelding
Je ziet de voorkant, ook gaan daar alleen de resten zitten. aan de achterkant is ie nog gewoon schoon.

uitlaat monteren en fixeren op onderplaat
Eerst moet de uitlaat gefixeerd worden, dit zie je op de onderste foto's Ik was begonnen met het fixeren van het flexibele deel en die steunt op een klein balkje 2x4.
Hierna heb ik een langere balk 2x4 op maat gezaagd, waarbij de onderkant iets schuin afgezaagd ik denk een hoek van 10-20 graden of zo. Gewoon met de afkortzaag, die maakt strakke zaagsnedes.
Deze balk ondersteund het spruitstuk, hij is aan de onderkant vastgeschroefd en de uitlaat is met 3 houtdraadbouten weer hierop vast geschroefd.
Afbeelding


1e kat verwijderen
Gebruik een stuk tape om een rechte zaagsnede te kunnen maken. Na het flexen heb je dit:
Afbeelding
Afbeelding

maak nu pijpjes op de juiste lengte. Ik had alleen 90gr bochten, dus die heb ik door midden geslepen.
Afbeelding

met een flex met dikke schijf kun je de pijp precies haaks krijgen.
Afbeelding

Dan volgt het vastplakken en met een merkstift goed markeren met streepjes. En zo ziet ie er dan uit:
Afbeelding
Let op de streepjes op de te lassen bochtjes. Dit is bedoeld voor de lasser zodat ie precies weet hoe het vastgelast moet worden.
Afbeelding


Lassen
Je kunt hem nu naar naar iedere lasser brengen, die last hem dan zo voor je. Ik heb het lassen door mijn zwager laten doen, hier heb ik dus geen foto's van.
De flap weer dicht lassen bleek een hele klus te zijn. Ondanks dat ik met de flex dunne schijven heb gebruikt, blijf je toch met een dunne spleet zitten, die weer dichtgelast moet worden en dit is juist heel dun materiaal.
Het is uiteindelijk wel gelukt, maar een rotklus was het wel. Beter is het om de bol rondom over één van de 2 de lasnaden open te snijden. Hier is het dikker en gaat het lassen makkelijker. Een leer voor een volgende keer dus.


Maar hier zijn dan de foto's van het eindresultaat:

Afbeelding

Afbeelding
Tegen roestvorming heb ik er nog zinkspray over gespoten. Dit is wel belangrijk, want door condensvorming kan het doorroesten.
Afbeelding

De onderkant:
Afbeelding

Afbeelding
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gesloten

Terug naar “Motor”