Brandstoftemperatuur sensor G81

Handleidingen en instructies over motorgerelateerde werkzaamheden zoals de distributieriem wisselen, de EGR afsluiten, reparaties aan de turbo en tandempomp.

Moderator: reichbus

Gesloten
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Brandstoftemperatuur sensor G81

Bericht door Nietsnut »

Diagnose: slecht willen starten en verhoogd verbruik, richting of boven de 5L per 100 kilometer.

Foutcode: G81 defect.
17571 - Fuel Temp Sensor (G81): Open or Short to Plus
P1163 - 35-10 - - - Intermittent
Oplossing: kabelboom solderen, NIET de sensor vervangen.
Locatie: bestuurderszijde van de auto in de buurt van de brandstofpomp.


Plaats in het motorcircuit:
Afbeelding

De foutcode die ik terugkreeg van Vagcom was 'intermittent' oftewel onderbroken signaal (dan wel, dan niet). De oorzaak was duidelijk, de 2 draden waren zo goed als door...
De brandstoftemteratuursensor (met onderdeelnummer: 038 906 081 B) G81 vervangen is een fluitje van een cent, stekker lostrekken, brandstofslangen losmaken, G81 er tussenuit halen en de nieuwe terugbouwen. Ik heb er een oude lap onder gedaan ivm eventuele diesel-lekkage, maar er kwamen maar enkele druppels diesel uitlopen.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Om de kabel goed te kunnen solderen moet je de grote draaistekker aan de bestuurderszijde van het motorblok losdraaien en eruit trekken, en rechtsboven het oliefilter (gezien staande voor de motorkap, naar de motor kijkend) zitten 3 stekkers, die moeten ook los. Nu kan de kabelboom in zijn geheel wat naar boven toe verplaatst worden en kan je er met de soldeerbout bij.

Het soldeerapparaat;
Afbeelding

En solderen maar...
Afbeelding

En de kabelboom weer strak in een zwarte tape gewikkeld.
Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Conclusie: waarschijnlijk was de oude G81 gewoon nog goed, en lag het uitsluitend aan de kabelboom. Nu weet ik in ieder geval zeker dat hij weer goed is, en het spaart mij weer een uurtje arbeidsloon uit bij de garage.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gesloten

Terug naar “Motor”