Startmotor vervangen

Handleidingen en instructies over motorgerelateerde werkzaamheden zoals de distributieriem wisselen, de EGR afsluiten, reparaties aan de turbo en tandempomp.

Moderator: reichbus

Loekoeboeng
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2014, 13:33
Echte naam: John
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 170.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel

Startmotor vervangen

Bericht door Loekoeboeng »

Onlangs had ik problemen met de startmotor. Na diverse dingen gelezen te hebben dacht ik dat hij met het geluid dat de startmotor maakte hij het nog wel even vol zou houden.
Ik had het echter mis, want op enig moment (ik had daarvoor bij David de dynamo vervangen en zelf de accu vervangen) deed hij helemaal niets meer. Het enige dat je hoorde was een korte klik en dat was het. Om zeker te zijn dat het de startmotor was en niet relais 109 of iets anders heb ik alle electrische verbrukers getest. De accu leverde 12,76 Volt als hij uit stond en alle electrische accessoires en apaaraten deden het. In het dashboard brandde alle verlichting normaal en de gloeispiraal brande ook maar heel kort en knipperde niet. Dit is een extra teken dat de startmotor vast zit.
Ik heb helaas geen foto's genomen, maar wellicht dat mijn tekst voldoende is.

De startmotor zit als je voor de auto staat rechts naast de motor. Je ziet tussen het tankje van de hydraulische vloeistof en de motor de startmotor haaks op de motor zitten. Ik zal puntsgewijs neerzetten hoe ik e.e.a. gedaan heb. Uiteraard heb ik eerst op de sloop een startmotor gekocht. Gewoon een vraag indienen via de onderdelenlijn en de autodemontagebedrijven reageren vanzelf.

1. Benader alles van ONDERAF.
2 Verwijder de kap onder de motor.
3. Schakel de accu uit (Haal de pluspool eraf)
4. Trek het stekkertje eraf dat aan het uiteinde van de startmotor zit. Deze zit vast met een klemmetje maar is zo los te trekken.
5. Maak de kabel aan het einde van het kleine gedeelte los op de startmotor. Als je al een nieuwe startmotor hebt, zie wat de bedoeling is.
6. Dit kabeltje zit met een klipje vast aan een soort van behuizing. Deze behuizing zit ook vast aan de startmotor (zie punt 9)
7. Stekker van de versnellingsbak even lostrekken. Is de sensor van de versnellingsbak en kan in de weg zitten bij het uitnemen van de startmotor)
8. Van onderaf de onderste bout losdraaien en uitnemen (sleutel 18) (ongeveer 15 centimeter lang)
9. De bovenste bout losdraaien. Dit met sleutel 13. Nu kan je de behuizing lostrekken van de tweede grote bout waar de startmotor mee vastzit.
10. De bovenste bout losdraaien en uitnemen (sleutel 18) (Eveneens ongeveer 15 centimeter lang)
11, Nu kun je de startmotor in zijn geheel uitnemen.
12. Nieuwe startmotor op zijn plaats zetten en vastdraaien met beide bouten.
13. Behuizing op de bovenste bout schuiven en vastdraaien met moer 13.
14. stekker van baksensor vastzetten.
15. Kabel vastzetten op startmotor.
16. Stekker vastzetten
17. Accu weer aansluiten.
18, Kap weer monteren
19. Starten maar......

Vragen.... Stel ze gerust.
Zilvergrijze 3L 1.2 TDI
Plaats reactie

Terug naar “Motor”