How to kabelboom pompverstuivers vervangen

Handleidingen en instructies over motorgerelateerde werkzaamheden zoals de distributieriem wisselen, de EGR afsluiten, reparaties aan de turbo en tandempomp.

Moderator: reichbus

Gesloten
Gebruikersavatar
-Ap-
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 874
Lid geworden op: 13 jan 2014, 00:03

How to kabelboom pompverstuivers vervangen

Bericht door -Ap- »

Hier een how to voor de kabelboom van de pompverstuivers te vervangen en meteen de klepdeksel pakking vervangen.

Tijdsduur: ongeveer 15 - 30 minuten

Benodigd gereedschap:
- Ratelsetje met verlengstukje en dopje 10.
- Oude doek of keukenpapier voor schoonvegen.
- Eventueel reinigingsvloeistof (remmenreiniger of iets anders).
- Tang om klem los te halen.
- Punttang

Om te beginnen.
Het is makkelijk te doen, de auto hoeft niet de brug op.

Het contact moet uit staan of sleutel er uit laten.
Als eerst moet de afdekplaat van de motor eraf, deze kan je er voorzichtig aftrekken

Afbeelding

Nu de afdekplaat eraf is zie je het klepdeksel en de pijp die eraan vastzit.
Om de pijp zit een klem deze kan je met een tang of speciaal gereedschap loshalen en verplaatsen.
Voorzichtigheid is geboden bij het loshalen van de pijp omdat deze van hard kunstof is en snel kapot kan gaan.

Afbeelding

Voordat je de boutjes losdraait van het klepdeksel moet je de bovenste kap van de distributie loshalen
deze kan je er helemaal tussenuit halen of alleen een beetje aan de kant zetten.
Deze kap zit maar met 2 klemmetjes vast, 1 aan elke kant.

Zodra de boutjes los zijn (let op deze hoef je er nog niet uit te halen dan kan je het klepdeksel eraf halen
en aan de kant leggen.
Nu zie je de nokkenas en de 3 pompverstuivers met de kabelboom.

Afbeelding

Nu zie je de 3 pompverstuivers zitten en kan je de stekkers eruit halen.
Let op de stekkers hebben geen blokkering of lipje waarmee deze worden vastgezet
ze zitten er alleen ingedrukt.
Ik heb zelf een punttang gebruikt om de stekkers er voorzichtig uit te halen.
De stekkers kan je boven op het kabelboompje vastzetten zodat het wat makkelijker is om het kabelboompje
eruit te halen.

Afbeelding

Afbeelding

Nu kan de stekker aan de zijkant van de motor losgehaald worden. deze kan je linksom draaien om hem los te maken.

Afbeelding

De stekkeraansluiting zit met 2 boutjes vast, deze losdraaien en verwijderen.
Nu kan je de kabelboom eruit gaan halen.
Het kan een beetje moeilijk gaan vanwege de veertjes die aan het kabelboompje zitten.
Je moet de veerstjes wel een paar keer indrukken om ze door de gaten heen te krijgen.

Afbeelding

Nu kan het gat waar de stekkeraansluiting in zit worden schoongemaakt.

Afbeelding

Het monteren gaat in de omgekeerde volgorde.

Let op bij het monteren :
- de rubberen afdichtring van het kabelboompje zit al vet op af fabriek dus hoef je niet in te vetten.
- zorg ervoor de de rand van de cilinderkop waar het klepdeksel op komt te rusten schoon is.
- aanhaalmoment boutjes kabelboompje. 5 - 7 Nm
- bij erop zetten van de stekker van het kabelboompje rechtsom vastdraaien tot de 2 gele streepjes tegenover elkaar staan.
kan ook niet verder gedraait worden.

Afbeelding

Als alles weer gemonteerd is kan je weer lekker gaan rijden met je 3L :D

Vraag en antwoord:

- Waarom Het kabelboompje vervangen van de pompverstuivers??
door Gios

Er staat alleen niet bij waarom je dit moet vervangen.....

* Het kabelboompje kan vervangen worden om meerdere redenen,
Omdat er olielekkage is bij de stekkeraansluiting aan de zijkant van de motor.
Of omdat hij kapot is.
door johan

Is toch wel een VW kwaaltje.
Auto gaat dan stotteren en inhouden. Kan alleen bij koude motor, of juist bij warme. Is geen foutmelding uit de serie na uitlezen, dus kan zomaar gebeuren.
Zoekbegrippen
injectorkabel, pompverstuiverkabel, kabelboom
Gesloten

Terug naar “Motor”