Accu verplaatsen naar achteren

Handleidingen en instructies over motorgerelateerde werkzaamheden zoals de distributieriem wisselen, de EGR afsluiten, reparaties aan de turbo en tandempomp.

Moderator: reichbus

Gesloten
Gebruikersavatar
Bart81
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 jan 2014, 15:06
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Yde

Accu verplaatsen naar achteren

Bericht door Bart81 »

Kleine How - To hoe en waarom ik mijn accu achterin gezet heb:

Waarom: Ik heb een oud model Lupo met de accu voorin. Balast gewichten heb ik eruit gehaald voor gewichtbesparing, en ook de achterbank incl alle panelen. Hierdoor was de auto wel erg licht aan de achterkant. Of dat helemaal veilig was valt te betwijfelen. VW heeft niet voor niets balast gewichten erin gezet. Dat hadden ze na alle gewicht besparing echt niet gedaan als het niet noodzakelijk was. Daar komt bij dat ik een WMI systeem achter in de auto heb. Directe stroomvoorziening was wel handig. En ook moest ik de waterslang hiervoor leggen. Deze heb ik nu gelijk met de accukabel gedaan zodat het geen extra werk was.

Wat nodig:
Dikke accu kabel. Ik heb 50 mm2 gekozen. 4 meter lang rood, en 1 meter lang zwart. Daarnaast nog 200A zekering en een massaschakelaar. 2 accu klemmen, serie kabelschoenen. Verder nog wat klein spul zoals krimpkous e.d.d. En een grote slang om de kabel in de doen. Je wilt echt niet meemaken dat deze doorslijt en tegen het chassis aan komt.

De massa kabel gaat vanuit de accu gelijk op het chassis, vastgeschroefd waar de achtergordels vast zitten. Zorg wel dat deze goed contact maakt. (ik moet de accu nog beter vastzetten en wil er ook een accu bak omheen maken.)
Afbeelding

Afbeelding
Bij de motor heb ik een accu kabel getrokken tussen de motor en het chassis. Die was er al, maar nu een dikkere zonder vertakking.
Afbeelding

De plus van de accu gaat eerst naar een 200A zekering. Daarna naar de massaschakelaar. Vervolgens naar de motor (waarvoor 3,5 meter kabel nodig).
Afbeelding
Bij de motor moet hij gesplitst worden. Dikke kabel gaat gelijk op de startmotor. Dunne gaat naar het zekeringkastje die normaal bovenop de accu gemonteerd is. Lossen dunne kabels zijn voor mijn WMI systeem.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daarna de boel aan de onderkant goed vastzetten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En vervolgens de hitteschilden er weer over.
Afbeelding
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Motor”