Multiriem vervangen

Handleidingen en instructies over motorgerelateerde werkzaamheden zoals de distributieriem wisselen, de EGR afsluiten, reparaties aan de turbo en tandempomp.

Moderator: reichbus

Gesloten
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Multiriem vervangen

Bericht door reichbus »

In deze how-to ga ik uitleggen hoe je een multiriem om moet leggen. Eerst even een klein stukje achtergrond, zodat je begrijpt waar je mee bezig bent.

De multiriem wordt vaak verward met de distributieriem, maar het is wat anders. De multiriem heeft groeven in de lengterichting (ribben), terwijl de distributieriem groeven in de breedterichting heeft (tanden). De multiriem heeft veel verschillende namen. Vroeger heette hij v-snaar. Hij dreef toen alleen de dynamo aan. Tegenwoordig kan de v-snaar ook de stuurbekrachtiging en de airco aandrijven. Om die reden zijn de riemen tegenwoordig dikker en heten ze geen v-snaar, maar multiriem of poly v-riem.

Wat kan er gebeuren als hij kapot gaat? Je auto krijgt dan geen stroom meer, want de dynamo kan niet meer laden. Je komt dan stil te vallen. Als je stuurbekrachtiging via de multiriem wordt aangedreven valt deze weg en ook je airco doet het niet meer. Dat laatste is je kleinste probleem uiteraard.

Materiaalkeuze

Er zijn verschillende merken multiriem op de markt. Ik heb zelf Gates en Contitech in handen èn gemonteerd gehad. De riem van Gates is echter twee millimeter langer, heeft dunnere ribben en die ribben zijn glad. De riem van Conti is twee millimeter korter, heeft dikkere ribben die met een soort van fluweel zijn bekleed. Om die reden raad ik die van Conti aan: die past gewoon beter. Met andere merken (Febi of FK) heb ik geen ervaring dus daar kan ik geen uitspraak over doen.

Een multiriem mag geen barstjes vertonen. De ribben moeten ook gelijkmatig zijn afgesleten. Zodra je één of meer van deze dingen ziet moet je hem zo snel mogelijk vervangen. Hieronder zie je een foto van een versleten en een nieuwe multiriem. Het verschil is heel duidelijk te zien. Op de versleten riem zie je een beschadiging over de complete breedte. Uiteraard is dat niet goed en een teken dat hij binnenkort zal knappen. Voor die tijd heb je kleine barstjes die je ook op de foto kunt zien. Ook dat is niet goed en een teken dat je de riem moet gaan vervangen.
Afbeelding

Wat heb je nodig?
  • Een nieuwe multiriem
  • Een krik en assteunen
  • Ringsleutel 16 met een zo lang mogelijk handvat
  • Boortje van 4 millimeter om het spanmechanisme te fixeren. Of een blokkeertool
  • Eventueel: zaklamp voor meer zicht
Aan de slag

Afbeelding

Eerst krik je de auto op een veilige manier op, zodat je er goed bij kunt. Je moet rechtsonder aan de voorkant van de passagierszijde zijn. Dan zet je de ringsleutel op de “bout” van het spanmechanisme. Als je een fixeertool gebruikt dan kun je die al vast in het gaatje duwen. Nu draai je het hele spanmechanisme omhoog, met de klok mee. Je ziet al direct dat de riem gaat ontspannen. Als je het spanmechanisme fixeert dan zoek je even naar het punt waar het andere gaatje van het spanmechanisme zich bevindt. Deze bevindt zich aan de bovenkant van het spanmechanisme. Als je hem hebt gevonden druk je je fixeertool er in en dan blijft het spanmechanisme omhoog staan. Zo kun je rustig met twee handjes werken. Als je hem niet fixeert loop je het risico dat je de “bout” van het spanmechanisme kapot draait. Dan mag je ook nog een nieuw spanmechanisme monteren.

De riem kun je er nu af halen. Controleer meteen of er speling zit op de vrijloop van de dynamo. Dit doe je door het wieltje een flinke zwieper te geven. Een kant op moet hij de dynamo mee nemen. Als er wel problemen zijn dan moet je de oude vrijlooppoelie verwijderen en een nieuwe gaan monteren. Hiervoor heb je speciaal gereedschap nodig.

Als alles goed is dan kun je nu de nieuwe riem om gaan leggen. Je begint bij de krukaspoelie en dan ga je naar de vrijlooppoelie. Als de riem er mooi omheen ligt: overal mooi in de uitsparingen zet je de ringsleutel weer aan de bout van het spanmechanisme. Je draait hem nog iets met de klok mee, zodat je ruimte krijgt om je fixeertool te verwijderen. Langzaam laat je het spanmechanisme zakken. Auto voorzichtig laten zakken en klaar ben je.

multiriem poly v-riem v-snaar

[pics gehost op http://www.3Lvrienden.nl]
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Motor”