DRL-lampen inbouwen (Daytime Running Lights)

Handleidingen en instructies over exterieur gerelateerde werkzaamheden. Zoals deurslotreparaties, koplampen, achterlichten en ballastgewichten.

Moderator: reichbus

Gesloten
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

DRL-lampen inbouwen (Daytime Running Lights)

Bericht door 3L-Emiel »

Benodigdheden:

1 Lupo 3l
2 Mistlampen (los van de bumperr)
2 meter stroomdraad (rood/zwart)
Soldeerbout
Krik
Bandensleutel
Troxschroevendraaier.
led 70mm drl modules 4 of 9 leds
een dim of verbreek relais

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding




Deze how to is geschreven op basis van de bovenstaande drl verlichting. niet zonder meer toepasbaar op andere maten/ ander type verlichting.
Toepassen van deze verlichting op deze manier is voor eigen risico, heel erg wettelijk gezien kan je beboet worden voor het voeren van mistlicht (verkeerde code in het glas)




We beginnen met de houders van de drl lampen. Als het goed is zit hier nog de oem mistlamp reflector in.
Deze kan je er met een beetje kracht makkelijk uithalen, ook de stelschroef kan uit de lamp. Glas kan je laten zitten deze werkt als bescheming voor de led drl unit

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Welke led unit:
Zolang de led unit maar 70 mm is past het, maar hierin heb je natuurlijk de keuze in de hoeveelheid leds
Afbeelding
Afbeelding
mijn eerste set was een 4 leds unit waarvan elke led 0.5watt was. dus een totaal van 2 watt per lamp unit.
De 9 leds unit die ik ben gaan gebruiken heeft 9 leds x 0.5 watt per led. deze geeft dus 4.5 watt per lamp unit

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding







Montage Drl lampen in houders.

1. Zorg dat het glas aan de binnen kant stof vrij is en schoon, je komt hier niet meer bij.
2. zorg dat je weet hoe je de lampen gedraaid wil hebben, ik heb 2 rijen van 2 leds, maar door het draaien van de drl kan je ook 1 2 1 led formatie maken.
3. Verwijder de beugels en schroeven van de lampen, deze opening kan je dichtmaken (kit) maar volgens mij lopen ze niet door tot de lampjes zelf
4. Als je dit heb gedaan, druk de drl lampen in de houder door tot aan het glas, nu is de drl lamp niet meer te draaien en lastig te verwijderen.
5. De behuizing van de drl unit kan van plastic/staal of aluminium zijn gemaakt, zorg dat je een kit of lijm gebruikt die snel droogt, en stevig is (ik heb boot kit gebruikt, deze is slecht drogend, en daarom nog al gevoelig. van de zomer overnieuw kitten)
6. Je hoeft de lamp niet vol te zetten met kit, het randje waar de lamp contact maakt met de behuizing is voldoende. (ik had gewoon kit over)
7. ik heb het achterklepje gebruikt, dus de draad door geknipt en door een gaatje gevoerd en gesoldeerd. Deze soldeer verbinding heb ik binnen de houder laten vallen)
7. laten drogen en afhankelijk van de lijm of kit beginnen met de demontage van de lupo.


Demontage van de voorbumper.

Ik ga er van uit dat de lastig schroeven die het zijpaneel met de voorbumper verbinden er nog in zitten, anders hoeft de auto niet eens op de krik.

1. Auto opkrikken aan de voorkant, en op stempels zetten. (of per kant doen als geen stempels of bakstenen beschikbaar)
2. Beide voorwielen verwijderen, (meteen even de schijven controleren)
3. De wielkuipen verwijderen 4 schroeven voorzijde, 2 schroeven bovenzijde, 3a4 schroeven achterzijde.
4. in mijn geval zat aan de passagiers kant een blaasbalg vast aan de wielkuip, deze zit door middel van een plastic moer vast, en kan na het losmaken gewoon blijven hangen. aan deze kant zit ook een stuk foam voor het wiel. zit over een inlaat op uitlaat voor lucht, zal er voor zorgen dat er geen broodzakjes in vliegen. Deze kan met tact verwijderd worden.
5. Als je nu in de opening kijkt (zaklamp), zie je aan het eind een torx schroef zitten (beide kanten) deze schroef moet er uit.
6. Onder de grill zitten 3 schroeven, achter de kapjes zitten 2 schroeven. deze mogen er ook uit. ik heb tevens de knipper lichten los gemaakt, zodat het lampje daarin niet stuk gestoten kon worden.
7. nu kan de bumper ongeveer 4 cm los geschoven worden, zodat de bevestigings lipjes niet meer in de zijpanelen vallen.
8 bumper op iets zachts zetten ivm met lak.



Welke relais wil je gaan gebruiken.

Er zijn 2 types relais te krijgen, een verbreek relais of een dim relais.
De eerste verbreekt het contact met de drl units wanneer je de normale verlichting aanzet. de 2de dimd de lampen met een aantal procenten.


[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
2x dimrelais. dimt naar 70%toe
[youtube][/youtube]
1xverbreekrelais
[youtube][/youtube]
knipperlichtfunctie. mag niet in nld gebruikt worden. deze blijft namelijk niet zoals bij moderne autos aan. deze knippert mee met de knipperlichten





Aansluiten electra.

1. De regel kast zit bij mij onder de hoofdkabelboom die uit de cabine komt. Hier zit hij klemvast en voor de zekerheid met een tyrip.
2. de plus kabel van de drl regeleenheid zit rechtstreeks op het stroom punt, deze is standaard voorzien van een zekering.
3. de massa is momenteel gemonteerd op de massa die je gebruikt als je starthulp krijgt. later zal ik deze op een regulier massa punt aansluiten.
4. de korte kabel is lang genoeg om de lamp van de bestuurder te bereiken, de lange kabel zal verlengd moeten worden (als je hem onderlangs langs de bumper laat lopen) (zorg dat je zwart en rood verspringend door knipt. dat deze 2 punten dus nooit contact kunnen maken,bv 10 cm uit elkaar)
5. De witte kabel (dimkabel) moet op een van de dimlichtkabels van de koplampen aangesloten worden (in mijn geval de bestuurders koplamp gele kabel) (momenteel nog een blauwblokje later soldeer)
6. De kabels naar de lampen zijn voorzien van kipperlicht aansluitingen, deze mogen in nerderland niet gebruikt worden. dus ik heb ze afgeknipt en geseald
7. lampen aansluiten en testen, niet is zo vervelend als alles weer moeten uitbouwen





Resultaat.
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: DRL-lampen inbouwen (Daytime Running Lights)

Bericht door 3L-Emiel »

combo lamp.

nog geen idee of en hoe deze mooi is in te bouwen

JHL schreef:[youtube][/youtube]

Dat heeft 'ie mooi geknutseld.

3L-Emiel schreef:
foppe schreef:Zijn de originele knippers nu niet meer in bedrijf ? Ik heb ze niet zien branden.
ja die doen het nog gewoon.



Functies in de mistlamp unit

DRL
Mistlampen
knipper indicatie gebruikt mistlamp
gevarenverlichting gebruikt drl lampen


buiten de mistlamp unit

xenon verstralers


de lampen zijn van osram http://www.osram.nl/osram_bx/nl/product ... /index.jsp
de gebruiksaanwijzing staat hier http://www.osram.nl/media/resource/hires/345125/led-fog-and-daytime-running-light-kit-ledfog101---installation-manual.pdf
de inbouwhandleiding staat hier [youtube][/youtube]
lampje in closeup [youtube][/youtube]
3L-Emiel schreef:hij is zekers creabea bezig geweest.
hier kom ik dus op terug. dacht dat hij het zelf had gemaakt. maar goed. mooi dat we dit nu zien.
Dit is dus een manier om drl en mistlicht samen te kunnen hebben. ipv drl in de mistlampunit, of drl in/onder/tegen/rond de bumper/koplamp om je mist verlichting te behouden
Gesloten

Terug naar “Exterieur”