Deursloten reviseren

Handleidingen en instructies over exterieur gerelateerde werkzaamheden. Zoals deurslotreparaties, koplampen, achterlichten en ballastgewichten.

Moderator: reichbus

Gesloten
Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

How-to Deursloten reviseren

Bericht door Joch3m »

Van beide van mijn deuren waren de sloten doorgedraaid, sloten draaien heel licht en de deur gaat niet meer open of op slot. Je kan uiteraard bij de VW dealer nieuwe sloten kopen (€€€€€€) maar na een kleine zoektocht kwam ik een revisiesetje voor VW deursloten tegen op marktplaat. Een revisiesetje kostte me €17,50 incl. verzending in NL. Cars en Tuning verkoopt deze setjes ook maar is iets duurder, ik vermoedt wel dat deze wel de juiste is maar daarover later meer.
http://www.car-and-tuning.nl/index.php? ... &Itemid=26

Je krijgt dan onderstaand setje toegestuurd.
Afbeelding

Hoe je het deurslot moet uitbouwen staat hier:
[nog topic aanmaken]

Hier is het deurslot eruit:
Afbeelding

Als eerste moet de borgclip eruit gewipt worden, let op !! er zit hier onder een veertje op spanning. Hoe de boel goed aangedrukt anders kan je de onderdelen bij een gaan zoeken van de grond.
Afbeelding
Afbeelding

Nu kan alles uit het slot gehaald worden, doe dit met de sleutel in het slot!
Afbeelding

Hier zie je waarom het slot dolgedraaid is, 2 pinnetjes zijn afgebroken in het mechaniek.
Afbeelding

Het setje wat ik besteld heb is niet geheel de juiste, het lange gedeelte past niet. Het setje in de link hierboven past vermoedelijk wel, omdat ik het lange gedeelte niet nodig had heb ik het setje van marktplaats gekozen omdat deze iets goedkoper was.
Afbeelding

Nu is het zaak alles goed schoon te maken en opnieuw in te vetten, ik heb hiervoor eerst kruipolie gebruikt en daarna PTFE spray. Vervang de onderdelen die je hebt gekregen in het revisiesetje.
Afbeelding

Nu alles weer in elkaar zetten, doe dit uiteraard in de omgekeerde volgorde als dat het eruit gekomen is :). Het past bijna allemaal maar op een manier, met de foto's moet je er wel uitkomen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu het veertje monteren, dit is een beetje een k*t klusje maar met een beetje handigheid lukt het wel. Let erop dat je de veer exact plaatst zoals op de foto, verwijder eerst de sleutel uit het slot en zet het slot op de opening van het slot.
Afbeelding

Nu zet je het lange stuk erop en drukt dit naar beneden zodat de veer klem komt te zitten.
Afbeelding

Blijf druk op het lange gedeelte uit oefenen en druk met een schroevendraaiertje het uiteinde van het veertje achter het palletje, vervolgens duw je het lange gedeelte op zijn plek (test dit even zonder veertje, hij past maar op een manier.
Afbeelding

Plaats vervolgens de borgclip en alles zit weer in elkaar. Even testen met de sleutel, de sleutel moet beide kanten op 90 graden kunnen draaien en weer vanzelf in de nulpositie gaan.
Afbeelding

Plaats vervolgens het slot weer in de deur en het slot moet weer open en dicht gaan.
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Deursloten reviseren

Bericht door reichbus »

Hierbij nog een link naar een verhelderend filmpje over het reviseren van het deurslot.

http://youtube.com/watch?v=Y5nVqouH1KU
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Exterieur”